Specificaties Android, iOS compatibel - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto 360 (2015) (42mm) Zwart (Zwart) Review

eentonig 8 december 2015, 1.412 views

Motorola Moto 360 (2015) (42mm) Zwart (Zwart)

Mooi en functioneel horloge, met weliswaar enkele minieme hindernissen.

Pluspunten

• Simpel en elegant
  • Gewoon horloge
  • Stoort niet aan de arm
  • Moto Buddy/Google Fit
  • Geeft de tijd weer

Minpunten

• Configuratie van de acties?
  • soms nét te traag met aanzetten scherm

Inleiding en verklaring

Ik heb jarenlang rondgelopen zonder horloge, gewoon omwille van het feit dat ik me steeds ergerde aan 'dat ding rond mijn arm'. Ik kon het gewoon niet verdragen om iets aan mijn arm te hebben.
En aangezien ik toch steeds een mobieltje op zak heb, vond ik ook niet dat ik iets miste.
Maar als gadget freak was een smartwatch natuurlijk wel een leuke teaser die voor mijn neus bengelde. Dus met beide kansen de opportuniteit gegrepen om deze Moto 360 uit te proberen.

Verpakking

De Moto 369 (2015) komt in een mooie ronde verpakking die luxe uitstraald. Dus reeds voordat je je nieuwe horloge uit je doosje haalt, voel je je al gelukkig met je aankoop. ;)
In de verpakking vindt je naast je horloge, een laadstation met wall charger en usb kabel. en een summiere 'Get started' handleiding.

Draagcomfort

Het lederen bandje is flexibel en vertoond tot op heden (2 weken) nog geen slijtage. Al vermoed ik (op basis van het materiaal en de reviews die ik online las) dat dit wel zal komen. Wat mij meer boeit, is het feit dat ik me niet stoor aan het feit dat ik een horloge draag. Ik kan het bandje strak aanspannen, zodat het horloge niet los heen en weer schuift, zonder dat mijn bloedtoevoer afgesneden wordt. En het horloge is licht genoeg, om te vergeten dat ik het draag als ik er niet op let. Zozeer zelfs dat ik me er soms op betrap dat ik naar mijn mobiel grijp om het uur na te zien.

Gadgetgehalte

Dit is dan ook zo'n beetje mijn enige frustratie van dit horloge. Het is nog te veel een gadget. Ja het is leuk om je berichtjes snel te kunnen bekijken op je horloge. Maar neen, echt toegevoegde waarde biedt dit niet. En continu nieuwe emails op je horloge is meer storend dan wat anders. Ik zet niet voor niets zoveel mogelijk alle visuele en auditieve waarschuwingen op mobiel en laptop uit.

Google Now cards die steeds weerkeren zijn uiteindelijk ook meer een ergernis dan dat ze een meerwaarde bieden. Ik ben een grote fan van het Google Now principe, maar laat me die functionaliteit maar gebruiken op het grote scherm van de mobiel. Als ik dan iets interessant zie, kan ik er direct op doorklikken en ook effectief lezen wat er staat.

Wat, voor mij, eigenlijk de enige killer feature is, is Google Fit/Moto Buddy. Ik ben er nog niet uit welke van de twee nu mijn voorkeur draagt, maar het dagelijkse kunnen opvolgen en reviewen hoe 'actief' je bent geweest, maar dat je automatisch al eens meer een trapje neemt of wat gaat sporten. Al heb ik wel de indruk dat Moto Buddy iets genereuzer is met je stappen toe te voegen.

Hoe laat is het?

Hoe je het ook draait of keert, een horloge moet de tijd weergeven. En soms merk ik dat ik nét iets te lang moet wachten voor het scherm aanspringt, als ik het horloge naar mijn gezicht breng. Niet echt lang, maar nét dat ietsje dat genoeg is om me te ergeren.

En als dat niet het geval is, dan merk ik dat ik me te veel erger aan de steeds maar weerkerende Google Now meldingen.

Ik ben en blijf een zeer tevreden gebruiker. Maar als ik nog iets zou kunnen doen aan de kleine ergernissen, dan was het helemaal fantastisch.

De gevoeligheid voor het aanspringen van het scherm zou iets scherper mogen gesteld worden. En de frequentie waarop notificatie mogen weerkeren zou je ook nog moeten kunnen instellen. Maar dat is muggenzifterij.

Mijn eindoordeel is dus positief. Al ben ik er wel nog steeds van overtuigd dat een smartwatch nog steeds het gadget stadium niet ontgroeid is. (Maar daar is niets mis mee.)

Heb jij ook een Motorola Moto 360 (2015) (42mm) Zwart (Zwart)?

Mooie review, al heb ik nog een vraag over de accu.

Hoelang gaat hij nou daad werkelijk mee als hij op ambient mode staat?
Zou je mij hier wat inzicht in kunnen geven?

Gr Roy
Bij mij staat die ingesteld dat het scherm uitstaat. Ook de motion activation (pols naar je ogen brengen) is uitgeschakeld. Niet zozeer omwille van batterij issues, maar eerder omdat ik me ergerde de het scherm er te traag op reageerde.

Met deze settings doe ik 2 tot 3 dagen op een volle lading.
Ik krijg als het goed is volgende week hetzelfde horloge binnen maar wil een bruin leren bandje maar die komen alleen met een zilveren gesp ipv zwart kun je de gesp zelf ook vervangen? Of kan dat niet?
Kan je vlot zelf doen