Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 13-d010nd Review

StraightOn.NL 8 december 2015, laatste update op 1 februari 2016, 4.760 views

HP Envy 13-d010nd

Prima laptop met een i5 6200u en helder fullHD mat scherm. Het formaat en het lekker lage gewicht maken het tot een perfecte machine om makkelijk mee te nemen of om op schoot te hebben. Zeker een match voor een Macbook Air, maar tipt niet aan een Dell XPS 13

Pluspunten

• Prijs / Bouwkwaliteit
  • Dun en licht
  • Full HD - mat scherm

Minpunten

• Backlight bleeding
  • Bloatware...
  • Trage SSD

Prachtige laptop, lekker licht, stevig gebouwde behuizing die eigenlijk niet tordeerd en een fijn (maar compact en verlicht) toetsenbord. Een lekker groot synaptics touchpad dat iets dieper dan normaal in de behuizing ligt maakt het af. Mijn eindoordeel is een dikke voldoende, zeker gezien de prijs die echt laag is voor de klasse, gewicht en mate van afwerking. Ik ga in mijn review verder alleen in op de minpunten, of beter gezegd de punten die je in ogenschouw moet nemen als je deze laptop overweegt. Dat heb ik ook gedaan en de minpunten voor lief genomen, want de plussen wegen meer.
Scherm
Het grootste nadeel (en laat ik mij daar maar even op focussen) is wat mij betreft de backlight bleeding van het scherm. Ja deze is behoorlijk ernstig en plaatselijk. Wanneer je naar het bootscherm kijkt van Windows is het echt schrikken. De backlight staat dan op 100% en er zitten aan de onder en bovenkant wit-groene vlekken in het zwarte scherm.

Zodra Windows geladen is worden de backlight instellingen toegepast en valt het allemaal wel mee. Het scherm is dan ook bijzonder helder te noemen met de volledige backlight aan (ik weet het aantal nits/cd helaas niet, maar het lijken beduidend meer dan de gebruikelijke 300cd/m2)
Toetsenbord
Het toetsenbord is net wat compacter dan normaal maar heeft een zeer prettige aanslag (zeker voor chiclet toetsen, wat ik persoonlijk minder prettig vind). Het is even wennen maar tik dan toch wel fijn weg. De verlichting van het toetsenbord is heel prettig maar het is jammer dat je de helderheid hiervan niet kunt instellen. Ook vind ik het jammer dat de F-toetsen alleen te gebruiken zijn icm met FN toetsen, wat wel weer maakt dat de mediatoetsen (die dus gedeeld zijn met de F-toetsen) makkelijk bereikbaar zijn. Er was volgens mij nog ruimte genoeg voor nog een rij aparte toetsen, maar in dit formaat/klasse zie je dat eigenlijk nog maar zelden.
Touchpad
Het synaptics touchpad ligt net iets dieper dan gebruikelijk in de behuizing, en dat vind ik eigenlijk wel prettig ten opzichte van bijvoorbeeld de MacBook. Je voelt de randen simpelweg beter en het zit minder in de weg bij het gebruik van het toetsenbord. Nadeel is wel dat de aanslag (tik) best zwaar gaat, en je beduidend harder moet 'duwen' dan ik gewend ben. Dit valt wel enigszins in te stellen maar de drivers voor Win10 werken niet goed...Dit vind ik op het schandalige af...Alle instellingen die je wijzigt worden bij elke boot simpelweg teniet gedaan. Ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen door een regedit uit te voeren en het opslaan van profielen te forceren...maar dat is voor de doorsnee gebruiker natuurlijk niet de bedoeling.
Bloatware
Waarom....waarom al die rommel meeleveren? Ik weet het echt niet...het verwijderen val alle zooi kost alleen maar extra tijd. Mijn advies, activeer de laptop, koppel de licentie (door te activeren terwijl je bent ingelogd met je Live / MS id) en doe daarna een clean install. Er worden allerlei anti-virus, firewall, vpn tools meegeleverd in trail versie waar je imo echt niets aan hebt...Leuk is wel dat je Evernote erbij krijgt, maar als je Office 365 gebruikt is heden ten dage OneNote de betere keuze.
Accu / mobiliteit
Gewoon goed, 6-7 uur zonder problemen als je de backlight maar wat terugschroeft en het apparaat is klein en licht, dus goed mee te nemen. De WiFi antennes zijn helaas niet de allerbeste...op de plekken waar ik met mijn OnePlus One of 2 nog 1 streepje Wifi heb is bij deze HP de verbinding al verbroken. Niets schrikbarends of opmerkelijks overigens, maar gewoonweg geen topklasse ontvangst.
Aansluitingen
Geen LAN/RJ-45 en die was ik zelf wel even vergeten toen ik hem kocht. Verder zit alles er wel op, nouja een mini-displayport had ook nog wel gekund.
Warmte en geluid
De laptop wordt niet warm, maar produceert na het booten wel al behoorlijk wat geluid. Ik las in een Italiaanse review dat hij juist erg warm werd en stil was, ik denk dus dat een biosupdate in de tussentijd dit dus heeft veroorzaakt. Hij mocht best wat stiller zijn in ruil voor wat meer warmte (goeie tradeoff)
SSD
De SSD is een beetje een vreemde eend in de bijt, de leessnelheden zijn echt prima (booten in een paar seconden) maar de schrijfsnelheid is niet echt om over naar huis te schrijven. In mijn geval moesten de grote Win10 updates (en O365) nog ge´nstalleerd worden...dit met het verwijderen van alle bloatware heeft mij meer dan 2 uur tijd gekost. De schijf was op dat moment gewoon echt traag. Eerlijkheidshalve heb je het meest aan een SSD wanneer het aankomt op random-lees acties en die zijn zover ik kan beoordelen gewoon prima.
Al met al een prima laptop, zeker voor deze prijs op dit moment. De concurrentie in de UX305, een XPS 13 of Surface Book zijn 100den euro's duurder en hebben m.i. ook allemaal vergelijkbare nadelen.

Asus Zenbook UX305CA-FC004T is gelijk geprijsd op dit moment, maar is slechts 0,6mm dunner en uitgerust met een CoreM cpu ipv een echte i5.

Zie je hier naast elkaar

Heb jij ook een HP Envy 13-d010nd?

Goede review!
De eerste die ik tot nu toe gezien heb met fatsoenlijke inhoud.
Wat ik me afvraag, is de SSD en het geheugen eventueel te vervangen?
Volgens mij zijn beiden vast gesoldeerd...maar ik zal het straks nog even checken (ik ga hem niet openmaken, maar ik heb thuis ergens een technische factsheet staan).
Uit een Italiaanse review: "Op basis van dit model HP Envy 13 is ook een type schijf SSD in de standaard vervangbare M.2 dat goede prestaties die we in detail te bespreken later in de loop van deze beoordeling mogelijk maakt. Helaas, zoals veel van Ultrabook het RAM-geheugen is gesoldeerd aan boord en beperkt tot 4 GB in het basismodel"

En het Service Manual:

Standaard SATA3 M2 slot, maar gesoldeerd (onboard) geheugen.

[Reactie gewijzigd door StraightOn.NL op 11 december 2015 10:55]

Bedankt voor je reactie.
Hier kan ik wat mee!
Wat ik heel opmerkelijk vind is dat hij in de pricewatch zwaar onderdoet qua populariteit tov van de UX305CA-FC004T. Terwijl als je ze vergelijkt....
Dat begrijp ik inderdaad ook niet, Als je alleen op de specs af zou gaan heb ik toch liever een i5-6200U dan een m3-6Y30. De GPU van de i5-6200U is ook beter..
> Ook vind ik het jammer dat de F-toetsen alleen te gebruiken zijn icm met FN toetsen, wat wel weer maakt dat de mediatoetsen (die dus gedeeld zijn met de F-toetsen) makkelijk bereikbaar zijn.

In de BIOS is hier een optie voor waar je kunt kiezen of je met of zonder FN toetsen de F1 - F12 toetsen wilt bedienen. Wat mij betreft een mooie oplossing, al ben ik het met je eens dat een extra rij toetsen ook wel had gepast.
Heb er ook eentje gekocht, ben het in grote lijnen eens met het review, wil alleen de minpunten even nuanceren: Backlight bleeding heeft de mijne geen last van (gelukkig). Zou dit probleem met een bepaalde/eerste batch geweest kunnen zijn? Bloatware: inderdaad. Maar ff een verse install heeft dat snel verholpen. Mijn SSD 'voelt' erg snel... maar tests zijn natuurlijk een beter meetinstrument: http://www.notebookcheck....book-Review.156145.0.html
De I5-6200U CPU heeft als GPU de HD520, Deze is een heel stuk sneller dan de HD graphics van de Core M3.