Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Zyxel NSA325 v2 Review

ParaLogic 8 december 2015, 189 views

Zyxel NSA325 v2

Functioneel gezien een prima NAS, erg goed zelfs voor de prijs. Erg jammer van de geluidsproductie, waardoor ik het lastig vind om hem aan andere aan te raden.

Pluspunten

• Functionaliteit

Minpunten

• Kwaliteit behuizing
  • Resonerende ventilator
  • Ventilator draait altijd
  • Maakt van ieder bestand een extra verborgen bestand aan

Voordat ik deze NAS kocht heb ik reviews gelezen waarbij gesproken werd over een luidruchtige ventilator. Dit bleek het geval te zijn wanneer de NAS geleverd werd met een Adda ventilator, welke Zyxel inmiddels vervangen heeft voor een Y.S. Tech ventilator.

Bij het uitpakken bleek ik gelukkig een exemplaar met deze laatst genoemde ventilator te hebben gekregen.

Helaas was dit geluk maar van korte duur... Het klepje van de NAS wilde bijna niet open. Ik heb hierbij zoveel kracht moeten gebruiken dat deze met een flink kabaal er af kwam. Hierbij dacht ik een van de klemmetjes af te hebben gebroken (een van deze klemmetjes zag er afgebroken uit).

Bij het aasluiten van de NAS kwam ik er achter dat hij, ontdanks de Y.S. Tech ventilator, toch een behoorlijk geluid produceerde. Een continu aanhalend geluid, heel irritant als hij in een stille werkruimte staat (wat hier het geval is).

Ik ging er van uit dat dit niet bepaald normaal was (zo storend was het), dus heb ik het eerste exemplaar terug gestuurd. Deze is netjes en snel vervangen door CoolBlue (goede service, btw).

Maar helaas, blijkbaar was mijn ervaring met de eerste NAS geen uitzondering. Hoewel bij dit exemplaar de klep wel goed los kwam, bleef het irritante geluid aanwezig. Het afgebroken uitziende klemmetje bleek overigens normaal te zijn in de klep. Het geluid komt van de ventilator die resoneert in de behuizing. Hierdoor hoor je heel goed hoe de NAS de ventilator op zijn toerental probeert te houden. Wat dus dat irritante aanhalende gezoem veroorzaakt.

Omdat ik CoolBlue niet nog eens lastig wilde vallen heb ik Zyxel gemaild over het probleem. Zyxel heeft me toen een vervangende ventilator (Coolink Swif 2) opgestuurd. Heel netjes, maar helaas zonder de "anti-vibration" screws. Met de normale schroefjes heeft deze ventilator exact hetzelfde probleem.

Wat ik echt niet kan begrijpen is dat Zyxel de ventilator niet gewoon uit zet wanneer de NAS niet actief is (of onder een bepaalde temperatuur). Hopelijk komt dit nog ooit in een firmware update. Voor nu zet ik de NAS uit wanneer ik hem niet gebruik, maar dat is natuurlijk verre van ideaal bij gebruik van een NAS. Binnenkort eens kijken of ik een smallere ventilator er in kan zetten mét anti-vibration schroeven. Misschien dat een spanbandje om de behuizing trekken ook helpt.

Maargoed. Verder is de NAS qua functionaliteit wel erg goed. Hij streamed alles tot nu toe perfect en soepel. Lees/schrijf snelheid is lekker vlot. De installatie is vrij eenvoudig en er zijn goed bruikbare packages te installeren via het admin menu (zoals NZBGet, BackupPlanner, DyDNS, PHP server etc.).

Conclusie:
Misschien heb je met geluk een exemplaar die dit probleem niet heeft, gebruik je hem in een ruimte waar een beetje geluid niet storend is, of heb ik gewoon 2 ongelukkige exemplaren gekregen.
Hopelijk komt Zyxel nog met een firmware update welke de ventilator uitschakeld wanneer de NAS niet gebruikt wordt (of niet warm is), dat zou de irritatie behoorlijk beperken en deze NAS meteen tot een aanrader maken.

Een voldoende vanwege de functionaliteit tov de prijs.

Heb jij ook een Zyxel NSA325 v2?