Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 37PFL9604H Zwart Review

simmayor 12 juni 2009, laatste update op 12 juni 2009, 11.801 views

Philips 37PFL9604H Zwart

Pluspunten

• Full HD
  • Media speler
  • Multifunctionele afstandsbediening
  • DVB-C & CI+
  • Firmware update

Minpunten

• Nog geen kunnen ontdekken.

Doos & Inhoud
De TV is verpakt in een flinke doos, maar goed in je eentje te tillen. Al met al dus niet echt zwaar. De onderkant van de doos zit vast aan de bovenkant met twee klipjes, als je die verwijderd kan je de bovenkant er als een soort deksel vanaf halen. Dan komt de TV tevoorschijn verpakt in van dat zachte plastic. Tot mijn verbazing zag ik dat de voet al was gemonteerd. De afstandsbediening, kabels, handleiding en de Quick Start Guide zaten los in de doos.

Eerste indruk
Afmetingen : Mijn oude TV was een 56cm dus de 94cm van de 9604 was wel even wennen.

Afwerking : De brushed aluminium rand van de TV geeft een kwalitatief hoogwaardig uitstraling. Rand heeft een zilvergrijze band die wat mij betreft bijdraagd aan die kwalitatieve uitstraling. Aan de rechter zijkant van het scherm zit de bediening op de TV zelf. De linker zijkant bevat 1x HDMI, 1x USB, Composiet aansluitingen en het CAM slot.

Aansluitingen : De TV bevat een overvloed aan aansluit mogelijkheden.
- 5x HDMI 1.3
- S-Video
- Netwerk UTP & WiFi
- USB
- Koptelefoon

Afstandsbediening : Ziet er kwalitatief goed uit door de brushed aluminium afwerking aan de bovenkant. Er gaan 3 mini penlight batterijen in (AAA). Het gewicht en de verdeling ervan is prima, zappen kan met 1 hand. De ambilight, de apparaat selectie en aan/uit toetsen geven even licht als je ze indrukt.

Voet : Zoals ik al schreef zit de voet al op de TV gemonteerd. Ook deze heeft de brushed aluminium afwerking die je terug vindt op de randen van het scherm en de afstandsbediening.

Design : Dit is natuurlijk persoonlijk en dus voor iedereen anders. In het algemeen kan je zeggen dat de ronde hoeken, de smalle rand en de vorm speakers het “ karakter” van de TV vormen.

Installatie & Configuratie
Aansluiten : Alle aansluitingen zijn duidelijk aangegeven, geen problemen dus. Waar je wel even om moet denken is dat alle aansluitingen aan de linkerkant van het scherm zitten. Mijn apparatuur staat aan de rechterkant waardoor sommige kabels te kort waren, even langs de speciaalzaak voor wat kabels met extra lengte. De draden kan je netjes wegwerken achter de voet van de TV.

1e keer aanzetten/opstarten : Als het scherm voor de eerste keer aanzet wordt je gevraagd de taal in te stellen en het land in te geven waar het toestel zich bevindt. Daarna komen de instellingen voor Antenne of kabel en gaat de TV op zoek naar de zenders die automatisch op volgorde worden gezet. Als laatste worden er een aantal foto’s afgebeeld met de vraag of je de linker of rechterkant van het scherm mooier vindt, ik neem aan dat hier de kleurinstellingen worden gedaan. Daarna is de TV klaar voor gebruik.

Menu : Het menu is overzichtelijk en eenvoudig. Alle instellingen zijn vrij logisch gegroepeerd, je moet er natuurlijk altijd even aan wennen. De bediening via de afstandbediening verloopt soepel en het menu reageert goed op de commando’s via de afstandsbediening

Beeld & Geluid
Analoge beeld weergave : Ik moet eerlijk zeggen dat ik verrast was door de goede weergave van het “good’ol” analoge signal. Ik dacht echt dat ik aan de digitale TV moest omdat het analoge beeld vreselijk zou zijn. Maar niets is minder waar, ok digitale TV zal nog mooier zijn, maar de TV geeft prima beeld weer van het analoge signaal.

DVD weergave : Tja, gewoon geweldig! Echt waar, superscherp en mooie kleuren.

Ambilight : Ambilight was niet direct iets dat ik perse wilde hebben. Maar ik moet zeggen dat het inderdaad wel iets toevoegd aan de beleving bij het kijken naar een film. In dit geval is de TV uitgerust met Ambilight Spectra 2, aan de linkerkant en de rechterkant zit een LED lichtbalk. Beide lichtbalken hebben twee zones, waardoor je dus effectief 4 Ambilights hebt.
Als de TV uit staat kan je Ambilight aan zetten en fungeert het als sfeerverlichting. De kleur kan je zelf instellen.

Geluid : Het geluid wordt verzorgd door 2 dome tweeters (gemonteerd aan de achterkant). Het vermogen is volgens de handleiding 2x 15W wat meer dan voldoende is voor normaal gebruik en zelfs voor films is het geluid goed.

Opstart tijd : Het opstarten van de TV duurt ongeveer 10 seconden. Na ongeveer 5 seconden komt een blauwe achtergrond in beeld met daarop PHILIPS. Weer 5 seconden later wordt het gekozen TV kanaal weergegeven.

NetTV : NetTV is een leuk extraatje. Ik zie mezelf niet internetten op de TV maar voor eenvoudige informatieve sites is het goed bruikbaar. Dus Buienradar.nl en NU.nl zijn goed te doen, voor YouTube moet je tekst typen als je iets zoekt en via de afstandsbediening vind ik dat maar niks.

Links :
- Brochure van de 37PFL9604 op de Philipos site

- Review van de PFL9604 op Digitalversus.com
- Review van de PFL9604 op Trustedreviews.com

- GOT : Philips de 2009 / 2010 modellen

EDIT :
11-06-2009, Plaatjes erbij geplaatst;

Heb jij ook een Philips 37PFL9604H Zwart?

Ik heb nog een paar vraagjes, aangezien ik interesse heb in zijn kleinere broertje, de 32pfl8404h. Dit scherm is nagenoeg hetzelfde, met hetzelfde LCD paneel.

Een veelgehoorde klacht met philips schermen is de beperkte inkijkhoeken, iets waar meerdere mensen over struikelen. Zou je een foto kunnen maken van de inkijkhoeken?

Verder ben ik ook benieuwd naar de backlight bleeding. Zou je dat ook kunnen testen? Ook daar is nagenoeg niks over te vinden, maar aangezien het een LCD scherm is, is het wel van belang. Om dit te testen, zal je de dynamische contrast uit moeten zetten, anders zet het scherm de backlight vrolijk uit als je een zwarte achtergrond kiest (en dan zie je dus niks :D). Een simpele manier om dit te testen is door het scherm aan te sluiten op een computer en Dead Pixel Tester te draaien met een zwart scherm.

Als laatste waar ik in geintereseerd ben is hoe dit scherm zich houdt als je deze aansluit op de computer. Is het bijvoorbeeld mogelijk om voor iedere aansluiting een ander beeldprofiel/kleurenprofiel te maken? Of doen alle aansluitingen het met 1 instelling voor kleuren?

Als laatste nog een tip waar je misschien wat foto's vandaan kan halen voor je review: de download pagina van de product page. Deze foto's kan je naar linken, of wellicht verkleinen en toevoegen.

Als je me hiermee zou kunnen helpen zou dat echt fantastisch zijn, aangezien jouw review een van de weinige is momenteel van deze series (welke ook geldt voor de pfl8404h).
Wat ik nog mis is een referentie naar de relevante kieskeurig pagina, waar nog veel l aanvullende informatie (ja ook van ondergetekende) te vinden is. Want deze review is correct en goed gefoccused op beeld en geluidskwaliteit, het belangrijkste, maar wel wat kort. Omdat dit toestel stikt van de extra opties is er nog wel wat meer over te zeggen.

Zelf zie ik dit model als n van de beste uit het LCD-tijdperk. Elke avond weer word ik verrast door zijn hoge beeldkwaliteit op SD en HD (analoog is ook prima, maar wordt niet meer gebruikt) en zijn uitstekende geluid.

LED-Tv's komen er aan, maar de eerste generatie ervan, met Edge LED's zijn mooier om te zien dan om naar te kijken (zie tests van de eerste Samsungs met vervelende beeldfouten) . Je mag verwachten dat Philips nog eens een Full LED backlight uit gaat brengen die deze LCD TV gaat slaan in met name kleurbereik en een ng hoger contrast. Nu is dit de beste.

NB Netwerkfuncies van deze TV, naast het NET TV gebeuren, zijn ook zeer leuke extra's
Ik heb deze tv nu een maand of 7 en heb daar vele mooie uren mee beleefd. Zoals eerder gemeld, kan deze tv met zowel SD als HD content goed uit de voeten.

Persoonlijk vind ik het hele NET TV en internet gebeuren, veel te traag. (Nee dat ligt niet aan mijn interner verbinding, dat is een 50 mbit verbinding) De interface bouwt heel traag op. Na het klikken op de guide knop of de NET TV knop, duurt het nog zo'n 3 tot 5 seconden voordat de betreffende pagina er staat ook elke volgende menu optie binnen NET TV neemt vervolgens zo'n 3 seconden in beslag. Guide functies op andere tv's of decoders (bijv Humax) werken wel heel vlot. Ook kun je geen TV kijken / luisteren indien je naar de guide gaat. (Ook een functie die op andere apparaten wel geboden wordt).

Daarnaast is het vreemd dat de Nederlandse afdeling van Ziggo, al met alle grote televisie merken een goed werkende CI+ certificate heeft kunnen bewerkstelligen. Japanse, Koreaanse, Amerikaanse merken, echter met het Nederlandse Philips is dit nog steeds niet afgerond. Op de verpakking van mijn tv stond heel groot dat deze goedgekeurd was door Ziggo (later bleek dat Philips deze claim nog helemaal niet had mogen afdrukken). Ik heb inmiddels wel de CI+ cam module gekocht en geplaatst, in de regel werkt deze ook. En als hij werkt geeft hij een fantastisch beeld. Leuke toevoeging sinds het plaatsen van deze module, is dat bij het zappen naar andere zenders het huidige programma en het volgende programma aangekondigd worden.

Echter het komt nog te regelmatig voor, dat waarneer de tv aangezet wordt, hij de zenders mbv de CI+ module nog niet wil decoderen. Nederland 1 t/m 3 HD werken dan perfect, echter de overige zenders blijven dan op een foutmelding hangen. De tv helemaal uitzetten (geen stand-by) en daarna opnieuw aanzetten verhelpt in de regel dit probleem. Ook geeft de tv bijna dagelijks aan dat er zender updates zijn gevonden, en dat de tv in standby gezet moet worden om dit bij te werken. (Ik vermoed dat dit alles te verklaren is omdat ze nog aan het testen zijn en deze combinatie nog niet officieel is goedgekeurd).

Daarnaast heb ik Ziggo interactive tv (met Cisco HD ontvanger) , een PS3 (incl PS3MediaServer software voor streaming HD content) en Xbox360 aangesloten. Dit werkt allemaal zoals het hoort en geeft een fantastisch beeld en geluid.

Al met al een aanrader wat mij betreft, je moet alleen niet teveel waarde hechten aan de NET TV optie, want deze is voor meer dan sporadisch gebruik, helaas nog niet snel genoeg. Daarnaast is het te hopen dat Philips en Ziggo snel samen met een goed werkende update komen voor de CI+ module.
Dit klopt niet, beide lichtbalken hebben 4 zones waardoor je dus effectief 8 ambilights hebt. :) Verder goede review!
Leuke review! Graag nog wat fotoos?
kort samengevat: deze review is dus geheel gemaakt zonder ook maar naar een bron met een hogere resolutie dan 576i te kijken? 8)7 verder overigens een nette review, maar als tip zou ik geven om ergens wat 1080p materiaal vandaan te halen en dan even voor je tv te gaan zitten;).

[Reactie gewijzigd door Bastard op 10 juni 2009 00:40]

Altijd leuk zo'n klein lief miniscuul tv-tje, dit model lijkt me ideaal voor op de slaapkamer :) Binnenkort maar even kijken.