Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast Audio Zwart Review

sowen 7 december 2015, 767 views

Google Chromecast Audio Zwart

Zeer tevreden met de Chromecast Audio. Uitstekende geluidskwaliteit bij een analoge verbinding, maar kan ook digitaal dmv optische TOSLINK aangesloten worden. Eenvoudig aansluiten/bedienen. Ik was letterlijk binnen 2 minuten al aan het streamen naar mijn stereo. Smartfoon/tablet werkt als afstandsbediening. Ik stream meestal van de DLNA-server op mijn NAS.

Pluspunten

• super eenvoudig aansluiten en instellen
  • digitale aansluitmogelijkheden (optische TOSLINK)
  • kan bedienen zonder in de buurt te moeten blijven (zoals bij BT)
  • zeer goede geluidskwaliteit, zelfs via analoge verbinding
  • sterke wifi-signaal
  • ook 5GHz wifi
  • je hoeft je niet aan/af te melden of in de buurt te blijven zoals bij Bluetooth

Minpunten

• optische TOSLINK-kabel wordt niet megeleverd

Geluidskwaliteit Score: 5
Zeer tevreden met de Chromecast Audio. Ik had een Philips Bluetooth ontvanger gekocht, was niet tevreden met bediening en geluidskwaliteit, en zag deze net op tijd om de BT-ontvanger om te kunnen ruilen voor de Chromecast Audio.

De ingebouwde DAC geeft uitstekende geluidskwaliteit bij een analoge verbinding, maar ik heb een TOSLINK-naar-mini-TOSLINK optische kabel voor slechts 2,50 bij HardwareWinkel.nl gekocht waardoor de Chromecast digitaal op mijn hometheater aangesloten wordt.

Aansluiten en instellen ging heel eenvoudig en ik was letterlijk binnen twee minuten al aan het streamen naar mijn stereo. Je smartfoon of tablet (of Chrome op je PC) werkt als afstandsbediening, en bedienen doe je overal waar je een netwerkverbinding hebt (of met een eigen hotspot).

Ik stream meestal van de DLNA-server op mijn NAS dmv BubblePnP of LocalCast. De Chromecast Audio kan zelfs op oude stereo's of actieve-luidsprekers worden aangesloten.

Goodbye BT-dongels, goodbye Sonos, hello Chromecast Audio. Zodra de firmware-update met ondersteuning voor multi-room audio er is, ga ik waarschijnlijk nog eentje bestellen.

De optische kabel die ik erbij heb besteld is de "InLine Kabel Optical audio 3.5 mm (M) -> Toslink (M) - 0.5 meter" (zoek naar EAN code 4043718077267).

Heb jij ook een Google Chromecast Audio Zwart?

Met toslink wordt het signaal digitaal doorgeven aan de stereo, zonder dat de DAC in de Chromecast die resamplet naar een andere bitrate. Voor de rest is de functionaliteit dezelfde als bij een analoge verbinding. Dus, zoals ik al schreef, je regelt de '100%' met de volumeknop van je stereo, en daarbinnen kan je het volume met de Chromecast apps regelen.
Wanneer je de chromecast hebt aangesloten, is er dan enige vorm van volume regeling met de chromecast, of is de output enkel 100% volume?
Er is volume regeling, maar natuurlijk ben je beperkt tot hoe de stereo/luidspreker zelf is ingesteld. Je regelt dus de '100%' met de volumeknop van je stereo, en daarbinnen kan je het volume met de Chromecast apps regelen.
Bedankt voor je antwoord. ik merk op dat mijn vraag niet volledig was. Ik bedoel specifiek wanneer de chromecast audio is aangesloten via Toslink.