Specificaties GF 9600 GT (650MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EN9600GT MG/HTDP/512MD2 Review

Jv8muts 9 juni 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.435 views

Asus EN9600GT MG/HTDP/512MD2

Pluspunten

• Bang for Buck
  • Warmte
  • Geluid
  • Drivers

Minpunten

• Je kunt nu beter een 4670 halen
  • Toch nog behoorlijk groot (bijna 2x zo groot als 8500GT)
  • Dual slot cooler

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze review gaat over de Asus EN9600GT MG/HTDP/512MD2. Ik heb deze kaart sinds januari 2009, en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Tips en (goede) kritiek is natuurlijk welkom!

Ik heb de 9600GT gekozen als opvolger van mijn Asus 8500GT 256mb, omdat ik geen die-hard gamer ben, maar de laatste tijd wel wat meer game. En de 8500GT is toch meer geschikt als Home-theater kaart dan voor wat game-werk, waar hij met de meeste (vooral nieuwe) games toch behoorlijk wat moeite heeft. Wat ik er zoal mee doe is gamen en Ontwerpen in Google Skethup. De games die ik er mee speel zijn:

GTA IV
Assasins Creed
Elder scrolls IV: Oblivion
Age of Empires III

Plus nog wat oude games die niet zoveel resources trekken (age of empires II).
Nou lijken dit (GTA IV) nog behoorlijk zware games voor zo’n kaart (en computer). Maar ik moet zeggen dat hij hier nog redelijk goed mee omgaat. Hier later meer over.

Waarom nou ASUS? Nou eigenlijk omdat ik goede ervaringen heb met ASUS. Nog nooit last gehad met enig product van ze :) .

Feature-Set

De kaart werd geleverd in een redelijk grote verpakking:

In deze doos zat de kaart zelf , welke lag op wat piepschuim en ingewikkeld was met wat plastic, een speed-setup (waarin in snel en duidelijk staat hoe je de kaart moet aansluiten) en nog een CD met wat drivers en Asus programma's. Lekker simpel dus, hoewel de kaart wel iets beter verpakt had mogen worden.

De software die werd meegeleverd bestond uit:
-ASUS Smartdoctor = een klein/licht tooltje om hem licht te kunnen overclocken
-ASUS GamerOSD = tooltje waarmee je films en screenshots van je games kunt maken (overigens zit er hier bij de filmfunctie geen tijdsbeperking zoals bij de gratis versie van Fraps)

Foto van alle meegeleverde spullen:

Specificaties:

Verbinding (Video Uit) 2x DVI-I, S-Video
Koeling Actieve koeling
Link Interface Nvidia SLi
DRM Ondersteuning HDCP

Het is hier niet te zien, maar het is nog een behoorlijk lange kaart. Ook neemt hij door de Custom ASUS fan 2 sloten in beslag.

Prestaties:

Hieronder staan de prestaties opgesomd, ik heb bij sommige benchmark's ook vergelijking materiaal van de 8500GT wat misschien wel interessant is. De prestaties zijn gemeten met Fraps:

GTA IV:
Bij dit spel moet de grafische kaart eventjes opwarmen/inkomen, want in het begin speelt het zeer laggy en dan heb ik het over zo'n 15 Fps, en pas na 5 tot 15 minuten speelt hij een beetje soepel, maar ook niet altijd zoals hieronder te zien is. Ook gaat het online spelen soepeler dan Single-player.

High(met texture op medium, en de rest op 5, en shadow destiny op 1)
avarage: 19 fps
min: 11
max: 24

medium(de rest op 5 en shadow destiny op 1)
avarage: 23
min: 15
max: 29

Ik denk dat de resultaten sterk verbeteren als ik wat meer geheugen toevoeg(want ik heb nu 2GB), en als ik GTA IV benchmark draai staat er ook altijd zo'n 97% memory gebruik.

Assassins Creed:
Gaat lekker soepel op hoogste kwaliteit, alleen het detail moest ik op 3/4 laten want volgens mij heb je hier een DirectX 10.1 kaart voor nodig.

Highest (behalve detail, want dat kan alleen op het hoogste met een DirectX 10.1 kaart)
avarege: 34
min: 21
max: 66

Medium
avarege: 46
min: 26
max: 82

Elder Scrolls IV oblivion:
Gaat ook lekker soepel op de hoogste kwaliteit + 2AA, zowel in de open wereld als in steden en gebouwen. Oblivion heeft soms wel wat framefrops door de enorme speelwereld die geladen moet worden. Dit is gemeten in de open wereld (iets buiten het stadje Bravil)
9600GT (highest + 2AA)
Average: 51.8 fps
Min: 24 fps
Max: 63 fps

8500GT (medium)
Average: 24 fps

Crysis:
Gaat ook behoorlijk goed, kan goed soepel op medium spelen en het is ook nog net te doen met alles op High.

HIGH

avarege: 35 fps
min: 18
max: 48

Age of Empires III:
Alles op het hoogst zonder problemen (is natuurlijk ook niet de jongste meer :P )

3D mark 06:

SM2.0 score: 4187
HDR/SM3.0 score: 4666
CPU score: 1957

3D mark Vantage
3D mark Vantage wou gek genoeg niet mijn totale score laten zien meer wel de losse graphics en CPU score. Ik kon dit niet met overclock testen, omdat je maar een score mag zien met de (gratis) trail.

Graphics: 4290
CPU : 16756

Overclockbaarheid

Zoals bij prestaties te zien valt (bij 3D mark 06) heb ik de kaart ook licht overclocked met het standaard meegeleverde programma van ASUS (smartdoctor). Maar om echt het maximum op te zoeken gebruiken we natuurlijk Rivatuner. De standaard waarden van deze kaart zijn als volgt:

Core: 650 Mhz
Shader: 1625 Mhz
Memory: 900 Mhz (1800 Mhz effectief)

Met smartdoctor kwam ik al tot 730/1800/1900, dus vanaf daar ben ik verder gegaan.
Ik ben met de core in stapjes van 25 Mhz gegaan. Tot ik bij de 850 Mhz kwam. Als ik daar boven ga, crasht de computer. Dus het maximum voor de core is gevonden.
De shader, waarmee ik met smartdoctor tot 1800 Mhz kwam. Is kijken hoe deze clockt :P .
Door de shader te linken aan de core kwam ik al uit bij 850/2125. Het maximum wat ik hem nog hoger kon krijgen was 2150 Mhz. En met het memory kon ik maximum de 1900 Mhz bereiken.
Dus 850/2150/1900. Laten we is kijken hoe dat scoort in 3D mark 06!

3D mark 06: 9598

Ik zelf vind dit de moeite niet echt waard. Ik heb het ook eventjes in een paar games gedaan, maar ik merkte amper verschil en met fraps zag ik dat het hooguit 1 of 2 frampjes/seconde scheelde.

Beeldkwaliteit

Beeldkwaliteit is precies hetzelfde als bij de 8500GT, gewoon prima :) .

Driver-ondersteuning

Ik heb deze grafische-kaart getest met de 186.81 (beta) drivers van Nvidia. Gewoon goed. Op de CD die was meegeleverd stonden de 175.16 drivers. En je merkt wel degelijk verschil in prestaties tussen deze 2. Er was een merkbaar verschil in GTA IV en Assasins creed.

Warmte en geluidsproductie

Deze kaart word niet zo heel erg warm naar mijn mening. Zeker als ik een vergelijking trek tussen mijn oude 8500GT, die wel 80 tot 90 graden (celsius :p ) werd onder load. Dit beestje word idle zo'n 44 tot 48 graden, en onder het gamen maximum zo'n ~65 graden. Mooie temperaturen dus.

Over het geluid kan ik niet zo heel veel zeggen, gezien ik een nogal lawaaierig systeem heb, wat vooral te wijten is aan mijn voeding. Ik hoor daarom ook geen verschil tussen mijn oude (passief gekoelde) 8500GT en deze 9600GT, die dus niet passief gekoeld is.

Ik heb deze grafische-kaart in januari gekocht voor een prijs van 120 euro. Behoorlijk veel geld voor deze kaart, maar er was toen nog geen ATI 4670, waar ik waarschijnlijk nu voor zou zijn gegaan. Ook had ik nog de keuze voor een Ati 4850, die toen zo'n 180 euro was, maar dit is hem niet geworden omdat mijn voeding dat simpelweg niet kan hebben. Deze grafische kaart is nu verkrijgbaar voor zo'n 75 euro.
Al met al een prima kaart!

Updates

• 4x 512MB DDR2-800
  • Maxtor 250GB HD
  • Occigen 19" 1440x900
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus EN9600GT MG/HTDP/512MD2?

3D mark Vantage

Graphics: 4290
CPU : 16756
Draai Vantage eens zonder Physx, want nu neemt je graka alle physx berekeningen over, waardoor je een veel te hoge CPU score krijgt ;)
Ik zal het morgen is proberen.
Als het gelukt is voeg ik de score toe :)

(Het gaat trouwens om de grafische-kaart ;) )

[Reactie gewijzigd door Jv8muts op 9 juni 2009 22:01]

(Het gaat trouwens om de grafische-kaart ;) )
Ja, snap ik, maar ik ben ook wel benieuwd naar je totaal score en die van je cpu zonder PhysX ;)
Je kan met de code die je krijgt de trial versie toch zo vaak draaien als je wilt? Tenminste, bij mij volgensmij wel.
Ja, ik weet nu hoe, want eerst ging ik altijd door naar de website om hem te bekijken, en dat kan maximaal 1x bij de trail, maar je kunt de scores ook in het programma zien.
nice review en goed uitgelegd
Over dat lag GTA IV moet je mischien even naar je wergeheugen kijken want dat had ik ook.

Wel raar dat jouw 9600GT hoger scoort dan mijn 9800GT
9800GT: 7812 3dmarks
Bedankt :)

Dat komt omdat ik een sterkere processor heb.

Jij hebt een: AMD Athlon X2 3800+ @2,0Ghz
en ik heb een: AMD athlon X2 5000+ @3,0Ghz

ook is mijn processor nog wat overclocked van 2,6 Ghz naar 3,0 Ghz

[Reactie gewijzigd door Jv8muts op 9 juni 2009 20:07]

Ik heb deze 9600GT ook in 1 van mijn pc's steken.
-De koeler koelt goed!
-Kaart is niet zo groot ;)
-Hij is goed voor Mid range Pctjes
Toppie kaart dus :P
Ik heb zelf een 9600GT gehad, laatst verkocht.
Echter, ik wil je een tip geven: Je kan je 9600GT overclocken tot snelheden van een 9800GT (en sneller) door de PCI-E op bijvoorbeeld 120 MHz te zetten, ipv 100

(Bron: http://news.softpedia.com...800GT-Brother-80015.shtml )

Was er zelf heel tevreden mee, heb ook nog eens getest (had ongeveer dezelfde build, maar dan een 5600+ op stock en 4GB DDR-II 800 MHz) en hij is ongeveer even snel als een HD4670, minus de warmteproblemen (in mijn geval)

Mooie review, vind het lekker beschreven.
Succes met je kaart, ik heb er veel plezier van gehad, hopelijk jij ook met deze ;)
Bedankt :)

Ik zal daar is even naar kijken. Maar dan is hij toch niet even snel als de 9800Gt, want volgens mij is de 9800 meer dan een overclockte 9600GT
ik heb deze kaart ook en over het stukje geluid: Je hoord hem amper.