Specificaties 5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 930 Zwart Review

MarvinJames 5 december 2015, laatste update op 6 december 2015, 621 views

Nokia Lumia 930 Zwart

Wanneer je op zoek bent naar een telefoon met een goed bang-for-buck gehalte, dan is de Nokia Lumia 930 zeker weten het overwegen waard. Laat je daarbij zeker niet afschrikken door het kleine marktaandeel!

Pluspunten

• Snel OS!
  • Simpele en minimalistische interface
  • Customizability van de interface
  • Microsoft houdt software up to date
  • Toestel houdt lekker vast
  • Leuk en speels ontwerp (smaak)

Minpunten

• Bouwkwaliteit (fysieke knoppen zitten wat losjes, naden om het scherm)
  • Scherm krast best snel (kleine oppervlakkige krasjes)
  • Afwezigheid van geheugen-slot
  • Geen één-knops stil-modus

1. INLEIDING
1.1 Perspectief van deze review
1.2 Waar ik op let
1.3 Waarom een Nokia Lumia 930?

2 HANDS ON

4.4 Camera
4.5 Geheugen

5 CONCLUSIE

1 INLEIDING
Inmiddels heb ik bijna twee maanden de Nokia Lumia 930 in mijn bezit. Omdat ik er dermate tevreden over ben heb ik besloten om er een review over te schrijven. Dit is dan ook mijn eerste review. Eigenlijk best leuk om te doen en daarom is dit hopelijk niet mijn laatste!

1.1 Perspectief van deze review
Eigenlijk ben ik geen 'echte' Tweaker. Alles wat er op Tweakers.net voorbijkomt vind ik enorm interessant, maar heb er slechts oppervlakkig verstand van. Technisch gezien bezit ik niet de kennis om de diepte in te gaan. Deze review is dan ook vooral vanuit een gebruikersperspectief geschreven en niet vanuit een technisch oogpunt. De focus ligt daarom meer op het gebruik van Windows 8.1 dan de technische details van de Lumia 930.

1.2 Waar ik op let
Wat ik belangrijk vind aan een smartphone is vooral hoe deze er software- en hardwarematig uitziet en hoe gemakkelijk hij/zij werkt. Ik ben dus in de basis een redelijk oppervlakkige sukkel die bereidt is extra te betalen voor het uiterlijk van bijvoorbeeld Apple producten, al heb ik natuurlijk ook mijn grenzen.

Wat ik doe met mijn telefoon? Ik lees mijn e-mails, communiceer via Whatsapp, maak hier en daar een foto, luister muziek via Spotify, bekijk sporadisch mijn Facebook en surf wat rond op het internet. Games speel ik praktisch niet op mijn smartphone. Je begrijpt dat je daar niet het nieuwste van het nieuwste voor nodig hebt.

Welke processor een telefoon bevat is voor mijn dan ook niet heel relevant, omdat ik weinig intensieve dingen doe. Het scherm vind ik daarentegen zeer belangrijk. Het moet scherp zijn en een mooie kleurweergave hebben. Dat laatste is dan vooral een mening omdat ik geen tools heb om dit objectief te meten.

1.3 Waarom een Nokia Lumia 930?
In 2008 ben ik, wegens de misère van Windows Vista, overgestapt naar Apple (MacBook, iPhone & iPod) en consoles. Eerlijk gezegd, naar volle tevredenheid. Helaas begon mijn Apple 4S langzaam te sterven. Nu, zeven jaren later, is Apple qua prijzen aan het ontsporen. Deze zijn gewoon te hoog geworden. Voor mij reden om Apple de rug toe te keren.

Normaliter zou ik het nieuwste van het nieuwste gekocht hebben, echter besloot ik ditmaal vooral te kijken naar wat ik nodig had. Dat is dus, op basis van de reeds genoemde activiteiten, niet bijzonder veel.

Na een aantal zoekopdrachten en vergelijkingen leek de Lumia 930, ondanks dat deze reeds anderhalf jaar op de markt was, de meeste bang-for-buck te geven.

Daarnaast speelde er nog meerdere factoren mee:
  • Android zat in de fase dat er iedere week wel een kritiek veiligheidslek boven kwam drijven.
  • Microsoft biedt een heel Windows-ecosysteem waarbij alle apparaten met elkaar kunnen communiceren.
  • Windows 10 had mij positief verrast. Bij diverse mensen had ik Windows 10 al op hun computers zien draaien.
  • Windows Phone 8.1 oogde verfrissend anders dan de standaard Android- en Apple-schermpjes met rijen app-pictogrammetjes onder elkaar.
  • Mijn keuze was daardoor relatief snel gemaakt al twijfelde ik kort of ik zou wachten op de Lumia 950. Echter zou ik dan weer de hoofdprijs betalen voor hardware die ik helemaal niet nodig heb. Daarom landde de Lumia 930 al spoedig op mijn deurmat.
2 HANDS ON
2.1 Unboxing
De Lumia 930 zit een speelse verpakking. Hij komt voor de rest netjes verpakt met alles wat relevant is. Een foto zegt meer dan woorden, dus als je dit interessant vindt kun je hieronder de foto's bekijken.

2.2 Eerste reactie
Het eerste dat positief opvalt wanneer ik de telefoon voor het eerst aanzet, is het prachtige 5.0" AMOLED scherm (1080 x 1920 pixels, 441 dpi). Zwart is écht zwart. Zeker omdat de eerste schermen die je ziet zwart / wit zijn is het contrast enorm. Wat een verbetering is dit wanneer je van een iPhone 4S komt!

De eerste instellingsschermen zijn weinig spannends en zijn op iedere telefoon min of meer hetzelfde. Als je een Hotmail / Outlook / Live- account hebt, dan kan je die natuurlijk direct koppelen aan de Lumia. Het voordeel is dat direct al je gegevens worden ingeladen. Zelfs de koppeling met een Xbox-account wordt direct doorgevoerd.

Microsoft speelt overigens goed in op het feit dat ze maar een minimaal marktaandeel hebben. Ze bieden een app aan om gemakkelijk informatie over te zetten van je Apple of Android telefoon, al beperkt zich dat over het algemeen tot contactpersonen. Binnen een paar minuten ben je daarom praktisch up and running.

3 WINDOWS PHONE 8.1
3.1 Algemeen

Het omgaan met een nieuw OS vergt enige gewenning. Je moet er dan zeker voor waken dat je niet onnodig geïrriteerd raakt (en te snel oordeelt) omdat je de meest basic acties niet kunt vinden.

Gelukkig kostte het mij slechts een handjevol dagen om helemaal mijn draai te vinden met Windows Phone 8.1. Het blijft voor mij een logisch systeem dat snel en gemakkelijk werkt. Zelf ben ik er enorm enthousiast over. Ik ben dan ook enorm benieuwd welke verbeteringen Windows 10 naar deze telefoon gaat brengen.

Uiteraard blijven er punten die ik op bijvoorbeeld iOS praktischer vind. Al blijven dit voornamelijk details. Toch wil ik specifiek drie voorbeelden benoemen:
  • Het plaatsen van je type-cursor in tektsen blijft onwennig. iOS heeft een heel mooi vergrootglas als je het scherm ingedrukt houdt. Daarmee kun je de cursor zeer precies plaatsen. Bij de Lumia 930 blijft het bij chaotisch tap-and-prayen tot je bij de gratie Gods een keer bij de juiste letter uitkomt.
  • De stille-modus aanzetten is een ander mooi voorbeeld. Bij de iPhone heb je hier een fysieke knop voor. Met één enkele actie kun je de telefoon op stil zetten. De telefoon hoeft niet eens unlocked te worden. Met de Lumia 930 heb je daar minstens vijf (!!!) acties voor nodig.

optie a
    Lock Button (knop) >> Unlock telefoon (slide up) >> Open Cortana (tap & hold) >> Instellingen (tap) >> Quiet hours (tap) >> On / Off (tap)
    6 acties in totaal

optie b
    Lock Button (knop) >> Volume knop (knop) >> Volume Center (slide down) >> Mute ringer (tap) >> Mute Apps (tap)
    5 acties in totaal
  • De Lumia 930 heeft geen native zaklamp app of functionaliteit. Ik gebruik de zaklamp best vaak en daarom vind ik dit een grote misser. Je moet één van de vele zaklamp apps installeren, maar inmiddels weet ik uit ervaring dat die niet allemaal goed werken of je batterij binnen een uurtje leegtrekken.
Dat deze basale acties zoveel moeite kosten is natuurlijk onbegrijpelijk omslachtig en zorgen wel voor een kleine smet op het verder soepele OS.

3.2 Startscherm en App List
In Windows Phone 8.1 heb je praktisch gezien twee schermen vanwaar je alle acties uitvoert.

Scherm één is je Startscherm. Hier staan de bekende Windows live tiles van apps. Welke apps dit zijn kun je zelf bepalen! Verderop vertel hier meer over. De live tiles komen goed tot hun recht omdat ze ook informatie over de betreffende app doorspelen. Als je de Weather app op je Startscherm hebt staan zie je direct wat het weer is. Het voordeel is dat je daardoor de app niet eens hoeft op te starten. Foto's rouleren, afspraken komen netjes in beeld, Cortana houdt je up to date over het nieuws, etc. Een mooi systeem dat goed werkt.

Scherm twee is de App List die je te zien krijg wanneer je het Startscherm naar links swipet. De App List is simpelweg een lijst van alle geïnstalleerde apps op alfabetische volgorde. Meer is het niet. Wel heel overzichtelijk. Als je bij de letter R moet zijn hoef je je overigens niet suf te scrollen; je kunt namelijk gemakkelijk een letter kiezen waar je wilt beginnen met zoeken.

Apps die je installeert vanuit de Store komen aanvankelijk alleen in je App List te staan. Vanuit de App List kun je vervolgens bepalen welke apps een live tile op je Start Scherm krijgen. Concreet bevat je home Startscherm dus live tiles van apps die in je applijst staan.

Voor mij is het logisch systeem dat heel goed werkt. Behalve als je vergeten bent hoe een app heet. Dan zoek je je inderdaad scheel!

3.3 Customizability
Ik, als oppervlakkige knuppel, vind de customizability van het het Startscherm in één woord ge-ni-aal. Je kunt het volledig naar eigen wens invullen, kleuren én vormgeven.

Allereerst kun je dus zelf bepalen welke apps een live tile krijgen op je Startscherm en waar deze op het Startscherm geplaatst worden. Daarnaast kun je ook het formaat van de live tile bepalen. Hoe groter de tile, hoe meer informatie deze laat zien.

Hiermee kun je het Startscherm dus volledig naar de hand van de gebruiker zetten. Stel je voor dat je deze telefoon aan je bejaarde oma geeft, dan kan kun je op het Startscherm drie gigantische knoppen zetten met Phone, People en Messaging (SMS). Geen verwarring, geen afleiding, maar super simpel. Natuurlijk kun je je Startscherm ook volplempen met 60 mini tiles. Juist deze vrijheid vind ik echt heerlijk!

Het stimuleert zeker de creativiteit van mensen. Daarom heb ik ook een aantal screenshots van het GoT-forum hierbij geplakt.

3.4 Het aanbod van apps
De meest gehoorde reden om geen Lumia aan te schaffen is het magere aanbod van apps.

Het aanbod is echter niet zo schraal als men doet geloven. De meeste apps hebben gewoon een Windows variant en voor de rest is er in de meeste gevallen wel een goede vervanger te vinden. Al is het goed te merken dat Windows altijd op de derde plaats staat in het prioriteitenlijstje van developers, onder iOS en Android. Updates die bijvoorbeeld al op iOS en Android zijn doorgevoerd laten voor Windows Phone soms een aantal maanden op zich wachten. Zelf ondervind ik hier overigens geen hinder van.

Google weigert bovendien om apps te maken voor Windows Phone. Ze zeggen dat het marktaandeel te klein is, al is mijn vermoeden dat ze de concurrentie willen benadelen. Veel mensen gebruiken de apps van Google variërend van Gmail tot Google Docs en Google Drive. Microsoft heeft echter zijn eigen alternatieven hiervoor die van Outlook tot OneDrive en Office Online variëren. De migratie is even klote, maar ik ben inmiddels tevreden overgestapt naar de Microsoft alternatieven.

Uiteraard zijn er ook gebruikers die iets specifieks voor hun werk of hobby doen. Als daar dan geen app voor is in de Microsoft Store, dan kan ik goed begrijpen dat dit punt zwaar weegt.

4 HARDWARE
4.1 Vormgeving

Het blijft natuurlijk lastig om iets zinnigs te zeggen over iets subjectiefs als vormgeving, maar ik ga het toch proberen.

Zoals op foto's duidelijk te zien is, is dat de Lumia 930 een redelijk hoekige telefoon is. Hij houdt daardoor wel lekker stevig vast. Al moet ik bekennen dat ik er een officieel en dun Nokia hoesje omheen heb zitten.

Het 5.0" scherm heeft vrij kleine bezels en dat is wel heel fraai. Aan de bovenkant is er een bezel van 8mm waar bijvoorbeeld de speaker, front camera en logo in zitten. Aan de onderkant van het scherm heb je nog een bezel van 15mm waar de actieknoppen in verwerkt zijn. Aan de zijkant van het scherm heb je een bezel van 4mm waar verder niets zit. Ik begrijp dat er daarmee screen-to-size ratio van 70,78% ontstaat. Dat is meer dan een Samsung Galaxy S6, dus dat is mooi meegenomen.

De Lumia 930 heeft met zijn 167g een onopvallend gewicht. Niet te zwaar, niet te licht. Dat is prettig. Je merkt in ieder geval dat je iets in je handen hebt. Sommige telefoons zijn tegenwoordig zo licht, dat het net lijkt alsof je een leeg plastic doosje in je hand hebt.

4.2 Bouwkwaliteit
Wellicht de grootste minpunten aan de telefoon zijn toe te schrijven aan de bouwkwaliteit. Deze durf ik best matig te noemen.

De telefoon zit vanaf dag in het officiële Nokia hoesje voor de Lumia 930. Dat omvat een backcover en een flipcover voor de voorkant. Toch zijn er al miniscule krasjes te bespeuren op het glas en zijn er miniscule spikkeltjes te zien aan de achterkant (de verf is er vanaf). Geen idee hoe dit veroorzaakt is aangezien de telefoon altijd eenzaam in een zak verdwijnt. Ik stop er dus nooit sleutels of andere spullen bij. Jammer.

De fysieke knoppen zitten ook ietwat losjes in de behuizing. Als je de telefoon schudt hoor je ze ook heen en weer tikken. Ik hecht daar niet heel veel waarde aan, maar wanneer ze strak in de behuizing hadden gezeten had het geheel wel wat meer solide aangevoeld.

Tot slot zitten er ook iets te grote naden om het scherm. Ik merk dat stof en vuil zich daar gemakkelijk in ophoopt. Geen groot manco, maar wederom: jammer.
Persoonlijk zeg ik dat Microsoft hier de meeste punten laat liggen.

4.3 Snelheid
De snelheid van Windows Phone 8.1 verraste mij postief. Alles werkt soepel, smooth en zonder enige hapering. Apps die ik gebruik starten razendsnel op. Zelfs de camera is gebruiksklaar binnen één seconde, inclusief fade-out en fade-in overgangen!

Eerlijk is eerlijk. Mijn meest gebruikte apps zijn Internet Explorer, Whatsapp, Facebook, Outlook, Spotify en de camera (in die volgorde op basis van mijn batterijverbruik per app). Je begrijpt dat ik daardoor weinig over andere, wellicht zwaardere apps, kan zeggen. Daar gebruik ik een telefoon simpelweg niet voor.
Alle dingen die ik met deze telefoon doe gaan simpelweg super snel en zonder vertraging. Top.

4.4 Camera
Over de camera ga ik niet erg uitweiden. Simpelweg omdat ik er geen verstand van heb. Leuk dat er een 20 MP camera in de Lumia 930 zit, maar ik weet dat het aantal megapixels op zich weinig zegt.

Als leek zeg ik: De camera werkt soepel en focust snel. Binnen één seconde is hij opgestart en dat is heel prettig. De meeste foto's die ik maak zijn wat snapshots van de omgeving of wat selfies als ze memorabel moeten zijn.

Zoals alle telefoons maakt hij met voldoende licht prachtige foto's en ook videobeelden zien er goed uit. In het donker scoort hij wat minder en wordt het snel korrelig, al zou het best kunnen dat ik met andere instellingen een veel beter resultaat zou behalen. Ditzelfde geldt overigens ook voor de video's.

Een leuke feature zijn de Living Images. Wanneer je een foto maakt, wordt er ook een filmpje van één seconde vóór de foto gemaakt. Als je dan door je foto's heen swiped zie je deze seconde afgespeeld worden. Apple heeft dat met die nieuwe iPhone 6S geïntroduceerd als iets nieuws. Maar Nokia had dat dus al anderhalf jaar geleden (en andere merken misschien wel nog veel eerder).

4.5 Batterij
Voor het type gebruiker dat ik ben is de batterij prima. Hij gaat ruim twee dagen mee op één lading. Echter ben ik geen power user. Wanneer je de telefoon echt flink gebruikt dan moet hij zeker iedere nacht aan de oplader. De review van Tweakers.net bevat volgens mij een batterijtest, dus als geïnteresseerd bent, dan kan je voor extra informatie terecht.

4.6 Geheugen
De Lumia 930 heeft 32GB geheugen aan boord wat voor mij meer dan genoeg is. Zelf heb ik altijd een minimum aantal apps op mijn telefoon. Het enige wat daardoor ruimte in beslag neemt zijn mijn foto's en mijn offline playlist van Spotify. Maar meer dan 10GB wordt dat echter nooit, omdat regelmatig foto's back-up en van de telefoon afhaal. Minder dan 22GB vrije ruimte heb ik nooit gehad.

Daarentegen begrijp ik heel goed dat sommige mensen films en what not op hun telefoon proppen. Dan is 32GB misschien aan de krappe kant. Het is dan ook jammer dat de Lumia 930 geen geheugen-slot bezit om een extra geheugenkaartje in te stoppen.

5 Conclusie
Ik ben enorm verrast door de Nokia Lumia 930. Niet alleen door het uiterlijk en snelheid van het toestel, maar ook Windows Phone 8.1 heeft mij enorm verrast met zijn gebruikersgemak. De telefoon is anderhalf jaar na zijn release nog steeds een toptoestel.

De Lumia houdt lekker vast, het OS reageert snel en is volledig te customizen. De camera is razendsnel opgestart en maakt voor mijn doeleinden prachtige foto's. De batterij gaat bij mijn gebruik twee dagen mee, hetgeen ik een verademing vindt.

Uiteraard zijn er ook manco's op te merken. De bouwkwaliteit is een belangrijk kritiekpunt. Zelfs met voorzichtig gebruik lijken schades makkelijk op te telefoon te ontstaan en voelt hij niet erg solide. Verder zijn er een aantal Windows Phone 8.1 onhandigheden op te noemen, maar die zijn minimaal en (voor mij) irrelevant te noemen.

Het gebrek aan apps is een veel gehoord tegenargument, maar vaak uit de mond van mensen die geen Lumia bezitten. De situatie is ook helemaal niet zo erg als het lijkt. Al is het gebrek aan Google apps voor veel mensen ongetwijfeld een lastig punt. Microsoft heeft echter volwaardige vervangers en vind ik daarom niet zwaar wegen.

PS Omdat dit mijn eerste review is, is feedback erg welkom. Mochten er nog zaken zijn die jullie toegevoegd zien aan deze review, dan hoor ik dat ook graag!

edit 06/12/2015
Typo's eneen foto gecorrigeerd

Heb jij ook een Nokia Lumia 930 Zwart?

goede review, ga zo door
Prima review!
Heb zelf de Lumia535, mijn 1e smartphone; ben er heel tevreden over.

Wat betreft stil-modus, bekijk de app Insider eens, handige tools.