Specificaties 1x lamp (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Go Review

Duci 4 december 2015, laatste update op 4 december 2015, 4.986 views

Philips Hue Go

Ik gebruik deze Hue Go nu ongeveer een maand, naast de Go heb ik ook 2 blooms en 2 E27 bolletjes. Ik vind de Go een leuke toevoeging. Als ik opnieuw Hue lampen zou moeten kopen zou ik wellicht deze verkiezen boven de Blooms.

Pluspunten

• Draagbaar
  • Reacietijd is goed
  • Kleurweergave is mooi
  • Licht mooi verspreid

Minpunten

• Valt makkelijk "op rug"
  • Batterijduur niet slecht maar kan beter
  • Had meer licht verwacht

Kwaliteit Score: 4
Als je eenmaal met Hue begint wil je steeds meer. Na de standaard E27 bolletjes in de lampen boven tafel te vervangen en 2 Blooms in te zetten als muurspotje zocht ik nog een lamp om een vreemde hoek in de kamer te kunnen verlichten. Ik heb hier geen stopcontact zitten, heb in die hoek niet altijd behoefte aan licht, en wilde liever geen kabels in het zicht hebben liggen. In de Hue Go heb ik een goede lamp voor dit doeleinde gevonden.

Lichtkwaliteit en sterkte
De Hue Go is een draagbare lamp, waarbij je direct enkele bedenkingen kunt hebben: hoe is de batterijduur, en geeft het apparaat wel voldoende licht? Over het licht ben ik behoorlijk positief: de kleurweergave is mooi, zelfs mooier dan die van de Blooms die ik soms als "een tintje te groen" ervaar. Dat heeft de Go niet, en dat komt mogelijk doordat de lamp in een "melkglazen" behuizing zit, waardoor de drie losse LED's waarmee alle kleuren gecombineerd worden niet individueel zichtbaar zijn.

Wat betreft de hoeveelheid licht ben ik wel positief, maar heb ik wat opmerkingen. Voglens Philips geeft de Go 300 lumens af, en de Bloom 120 lumens. Je zou dus verwachten dat de Go een stuk feller is. Als ik de Go echter direct naast een Bloom zet en op de muur richt dan lijkt de Go niet noemenswaardig feller. Ik ervaar wel dat de Go meer licht geeft, omdat deze ook licht aan de zijkanten naar buiten laat, maar de verlichte plek op de muur is even fel.

Overigens staan er verhalen op internet die zeggen dat de Go dimt naar 40% als je deze van de stroom af haalt en op de batterij laat lopen. Dat is niet waar. Wellicht was dit in een eerder of een Amerikaans type wel waar, maar mijne doet dit in elk geval niet. Wel is het verstandig om de Go te dimmen, waarmee we op het punt van de batterij komen.

Batterijduur
Ik gebruik deze Go in een hoek naast de televisie, omdat de muur anders zo donker lijkt. Ik ervaar de Go hierbij al als "fel" als ik deze op 30% brightness zet. Als ik dit doe houdt de batterij het net meer dan 2 uur vol. Je hebt de mogelijkheid om de Go gewoon op 100% te zetten terwijl deze op de batterij loopt, ik gok dat deze dan na een uur leeg zal zijn. Ik had het fijn gevonden als de Go het een uur langer uitgehouden had, zodat deze een hele avond film kijken mee had gegaan. Je kunt hem daarnaast natuurlijk altijd gewoon bekabeld gebruiken, maar daar koop je geen Go voor.

Model en materiaal
De Go komt op alle plaatjes en filmpjes van Philips over als een grote popcornschaal van glas. Voordat je beslist te kopen moet je je realiseren dat de werkelijkheid iets anders is. De body van de lamp zijn van plastic, wat misschien maar goed is in verband met breekbaarheid. Ik heb zelf nog geen last van krassen of iets dergelijks, maar ik doe er dan ook wel vrij voorzichtig mee. Wat de grootte betreft komt de Go meer lijkt op een yoghurtschaaltje dan een popcornschaal. De diameter komt ongeveer overeen met de lengte van een pen.

De Go heeft de mogelijkheid op 2 manieren te staan. Je kunt de Go onder een hoek van ongeveer 45 graden neerzetten waarbij de aansluiting van het snoer onderaan zit, of je kunt deze "op zijn rug" leggen waarbij de Go direct omhoog schijnt. Het is het opmerken waard dat de Go wat gemakkelijk "op zijn rug valt" als je deze in de 45 graden -stand zet met het stekkertje er in. Ik heb het idee dat Philips dit makkelijk had kunnen voorkomen door een ander stekkertje te kiezen, of deze net op een andere plek te plaatsen.

Reactietijd
Voor wie het zich afvraagt: de reactietijd van de Go verschilt niet met de andere lampen. Dat is ook logisch omdat de Go gewoon gebruik maakt van dezelfde techniek als de overige lampen (Zigbee). Ik gebruik deze lamp ook in mijn "ambilight + heu" setting, en de lamp loopt hier gewoon goed in mee. Hij gaat hier overigens niet bemerkbaar eerder van leeg.

Bedieningsvormen
Het Hue systeem is ontworpen om te besturen met de Hue app (of thirt party apps), of met Philips schakelproducten zoals de Hue Tap of dimmer. De Go is hier iets anders in, want je kunt deze ook bedienen met een knop aan de onderzijde van het apparaat. Hiermee kun je het apparaat niet alleen inschakelen, maar je kunt er ook mee door een aantal scenes heen gaan. Dit zijn niet alleen verschillende kleuren die verschillen in hoeveelheid licht, maar er is ook een scene die een flikkerend kaarsje immiteert. Dit is bijvoorbeeld handig als je de Go meeneemt naar de tuin, waar deze niet in bereik is van de rest van het Hue systeem.

Als je op zoek bent naar een Hue lamp die niet alleen als spot een bepaalde plek op de muur belicht maar ook wat licht in de andere richtingen afgeeft, is de Go waarschijnlijk de juiste lamp. Hij is iets duurder dan de alternatieven (Bloom en Iris), maar geeft voor de ervaring wat meer licht. Het kunnen meenemen en verplaatsen van de Go, en de mogelijkheid om hem autonoom te kunnen gebruiken maken het de kleine meerprijs waard.

Heb jij ook een Philips Hue Go?

Leuke review :) kan me er wel in vinden. Ik heb ook een GO en heb 'm juist genomen omdat ik 'm qua uiterlijk een stuk strakker vind dan de Bloom en Iris. Dat ie iets duurder is neem ik op de koop toe. Heb 'm nog nooit op de accu gebruikt en betwijfel of dat hier ook wel eens gaat gebeuren :P
Dat laatste heb ik ook wel.. hij staat in een kast aan het snoer en hij is er maar weinig af geweest. Op één of andere manier denk je er gewoon niet aan om hem op te pakken en ergens neer te zetten alsof het een kaarsje is ofzo. :P