Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC S740 Zwart Review

PStrijards 9 juni 2009, laatste update op 9 juni 2009, 1.028 views

HTC S740 Zwart

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Simpel in gebruik
  • Vele features

Minpunten

• Niet altijd stabiel
  • Kras en vlek gevoelig

Sinds een half jaar heb ik de HTC S740 in mijn bezit, ik ben nog steeds heel tevreden. Graag zou ik mijn ervaringen met dit toestel willen delen.

Featureset
De featureset van de HTC S740 is ruim voldoende. Zo beschikt het toestel over GPS, Google maps, Office mobile (bestaat uit Excel, Word, Powerpoint en OneNote). Ook is het mogelijk om je e-mail account te checken, op internet te surfen en op msn messenger te gaan. Het zijn deze mogelijkheden die de telefoon voor mij aantrekkelijk maken. Het toestel beschikt over een degelijke muziekspeler, het geluid is vrij helder. Wel zul je een SD kaartje moeten aanschaffen als je grote hoeveelheden muziek op je telefoon wilt zetten. Het toestel heeft maar 258 MB intern geheugen. Ikzelf kreeg het niet voor elkaar om dit SD kaartje er in te krijgen, de makers hebben er voor gekozen om een klepje onder de simkaart te plaatsen. De ruimte daar is echter zo beperkt dat het gewoon niet past en al snel uitpuilt. Ook is er een 3,2 megapixel camera aanwezig, deze is degelijk maar niet spectaculair. Toch vind ik het toestel zijn prijs zeker waard.

Bereik
Het bereik van het toestel is vaak goed. Wel is het icoontje dat het bereik aangeeft een beetje verwarrend. Meestal staat het op 1 of 2 streepjes, toch heb ik nog nooit last gehad van het bereik.

Accuduur
Als de gebruiker zijn telefoon intensief gebruikt is de accu vrij snel leeg. Zo kun je maximaal 3 uur achter elkaar internetten, msnen of muziek te luisteren. Hierna is het noodzakelijk om de batterij op te laden. Zelf heb ik 2 batterijen en heb ik dus altijd genoeg stroom bij me. Toch kan het heel vervelend zijn als je telefoon na 3 uur al uitvalt.

Gebruiksgemak
Het toestel is erg gemakkelijk in gebruik. Alle knoppen zijn duidelijk en niet te klein. Toch kunnen de knoppen op het toetsenbord soms voor irritatie zorgen, het komt namelijk wel eens voor dat je op een verkeerde knop drukt waardoor het toestel de huidige bezigheid afbreekt. Hierna zul je dus opnieuw moeten beginnen aan je smsje/e-mail.

Het menu van de telefoon is erg simpel gehouden. Hierdoor is het al vrij snel duidelijk waar je bepaalde functies kunt vinden. Ook worden er duidelijke icoontjes gebruikt.

Vormgeving
Het toestel werd geleverd in een klein doosje. Hierdoor heb je al snel het idee dat je iets bijzonders in je handen hebt. Het toestel is vrij lang en dun maar dit is zeker niet hinderlijk. De achterkant van het toestel is gebaseerd op het bekende Daimond model, zo bestaat de achterkant uit verschillende gekantelde vlakken. Ikzelf vind dit erg mooi.

Het beginscherm van het toestel vind ik erg mooi vormgegeven. Het scherm bestaat uit verschillende doorzichtige vlakken. Toch weet je in 1 oogopslag bij welk vlak je hebt omdat deze groter is dan de anderen. De tekst op het beginscherm is wit en duidelijk te lezen. Ook beschikt het toestel over verschillende ontwerpen voor het beginscherm zodat de gebruiker dit naar eigen smaak kan invullen. Het menu vind ik persoonlijk te simpel vormgegeven. Het is mogelijk om een aantal verschillende kleuren te gebruiken maar deze zullen alleen worden toegepast op de boven en onderkant, het grootste gedeelte blijft altijd wit. Dit is vrij saai.

Kwaliteit materialen
De voorkant van het toestel bestaat voor het grootste gedeelte uit glas. Ook de knoppen hebben glas. Dit maak het toestel vlek en kras gevoelig. Ook is het noodzakelijk dat je heel erg oppast dat het toestel niet valt, dit gebeurde met mijn eerste exemplaar waarna er een enorme scheur in het scherm verscheen.

Stabiliteit
Na 4 maanden begon de telefoon een aantal foutmeldingen te geven. Zo verscheen er opeens heel vaak een foutmelding als ik een smsje binnenkreeg. Dit is vrij hinderlijk omdat deze foutmeldingen er voor zorgen dat je opnieuw kunt beginnen aan je bezigheid. Ook het toetsenbord heeft soms kuren, het is soms opeens niet meer mogelijk om letters te typen zodat de gebruiker alleen nog leestekens en cijfers kunt typen. Om dit te verhelpen moet de telefoon opnieuw worden opgestart. Windows 6.1 (het besturingsprogramma van het toestel) werkt wel vrij snel en is makkelijk in gebruik.

De prijs is aan de hoge kant maar de gebruiker krijgt wel waar voor zijn geld. De telefoon beschikt over veel mogelijkheden en is erg makkelijk in gebruik. De foutmeldingen en andere kuren zijn jammer maar niet onoverkomelijk. HTC heeft dit toestel bedoel als het goedkopere (non-touch) broertje van de HTC touch pro en dit is zeker gelukt.

Heb jij ook een HTC S740 Zwart?

Ik ga met maximus1 mee, fijne review, helder verwoord.

Wat ik eigenlijk wel een beetje mis in je review is het gebruikersgemak van Windows Mobile. Ben zelf ook aan het twijfelen over een HTC en WM is absoluut een struikelblok voor mij..
Niet om te zeuren, maar een plaatje zou leuk zijn zodat eenieder direct weet welk toestel het om gaat. Mooie review verder!
Er was iets fout gegaan bij het uploaden van de foto's!
Bedankt voor de waarschuwing.
Heb jij ook het probleem dat wanneer je de headset in de telefoon hebt en je bijvoorbeeld muziek luistert en op dat moment een smsje krijgt dat je muziek voor 3 of 4 seconde over de "boxen" gaat?
Ook de nummerieke knoppen zijn bij mij na 2 maanden niet fijn meer sommige zijn amper in te drukken...
Verder mooie review ;)
Heb inderdaad hetzelfde probleem, meestal staat mijn telefoon op trillen. Dan heb ik geen last van dit probleem.
De knoppen doen het bij mij vrij goed, vervelend is dat je soms lettertypes en cijfers krijgt terwijl je letters wilt typen. Is vrij irritant.
Mooie eerste review.
Duidelijk en je legt ook goed jouw eigen mening uit.
Door deze review zijn mijn vermoedens ook bevestigd.
Het is een mooie telefoon, nog wel. Meestal zie je dat bij zulke gladde mooie oppervlakken dat er snel krassen op komen en vies worden.
Daarom heb ik persoonlijk ook liever een doffe of een geborstelde beplating/behuizing voor mijn telefoon.

Jammer dat je zo "laat" komt met je review. In een half jaar tijd zijn er alweer duizende nieuwe modellen en een groot aantal betere modellen uitgekomen waardoor ik niet meer deze telefoon zal aanschaffen. Maar dat ben ik persoonlijk he.
Een voordeel is dan wel weer dat je hem goed hebt kunnen testen.