Bose SoundLink Colour Rood Review

Bundin 3 december 2015, 2.327 views

Bose SoundLink Colour Rood

Veel volume in een aantrekkelijke en relatief kleine verpakking. Laat het wat liggen op extra features, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de geluidskwaliteit.

Pluspunten

• overall geluidskwaliteit
  • basweergave
  • volume

Minpunten

• geen NFC
  • geen stereobeeld

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 5
Verpakking
De speaker wordt geleverd in een kartonnen verpakking, met een plastic zakje eromheen om 'm te beschermen. Verder zit er niet veel in: de zoveelste micro-usb oplader (1A) met een opzetstukje voor Nederlandse stopcontacten, een relatief dikke kabel en de gebruikelijke bijna nutteloze papierwinkel. De handleiding moet je van de Bose website plukken, maar met de quick-start guide kom je een end. Wel heb ik meteen na het opladen een firmware update gedraaid, hij werd niet geleverd met de nieuwste versie.

Bouwkwaliteit
De Soundlink Colour (met u! zeker een EU modelletje) is opgebouwd uit plastic en heeft geen luxe uitstraling. Vooral wanneer je de behuizing vergelijkt met de behoorlijk wat prijzigere Soundlink Mini, komt dit apparaat een stuk goedkoper over. Gelukkig is ie dat ook. Wel ziet ie eruit alsof ie tegen een stootje kan en zonder problemen buiten in het zand gezet kan worden.

Het ding is niet waterdicht, al vermoed ik dat hij niet doodgaat van 2 druppels. Dat komt mede door de knoppen bovenop die onder een laag rubber zitten. Hetzelfde rubber zie je terug in de zijkanten, waardoor het lijkt dat ie een bumpertje heeft. Ik heb na het ding een aantal dagen los in mijn tas meegesleept te hebben geen beschadigingen kunnen vinden.

Hoewel de poorten niet helemaal gecentreerd zitten, zie je dat eigenlijk alleen wanneer je de speaker bestudeert omdat je een review aan het schrijven bent. Verder geeft de grille aan de voorkant behoorlijk mee als je erop drukt, maar er is genoeg ruimte binnenin, je zal de speakertjes er niet door beschadigen.

Al met al is de bouwkwaliteit prima. Het ding ziet er, vooral door de opvallende kleur, goed uit. Hij is in andere kleuren te krijgen trouwens, waaronder zwart als je 'm onopvallend wil neerzetten. Het uiterlijk is dus niet premium, maar wel degelijk. Een beschermhoesje of apart tasje is dan ook niet nodig. En met 540 gram en 13,4 x 12,8 x 5,3 (h x b x d in cm) is ie best portable.

Features
De featureset, of eigenlijk het gebrek aan features, is het grote zwakke punt van deze speaker. Er ontbreken een aantal dingen die ik voor dit de prijs wel op prijs gesteld zou hebben.

Wat kan ie wel, behalve geluid weergeven (hierover later uiteraard meer):
  • Pairen met acht apparaten en verbinden met twee apparaten tegelijk. Dit laatste betekent dat je gemakkelijk met twee mensen de muziek op een feestje kan regelen
  • Tegen je praten. Het ding gebruikt voice synth om je te vertellen met welk apparaat hij verbonden is. Aangezien ik Jelle heet, weet ie me iedere keer te melden dat ie met 'Gel's phone' is verbonden. Deze functie kan ook uit trouwens, dan piept ie alleen
  • Volume aanpassen via het apparaat dat je gebruikt
Wat kan ie niet:
  • NFC. Pairen/verbinden moet dus op de ouderwetse manier
  • aptX: geen hq verbinding voor mij, maar dat is ook niet echt nodig met dit ding, het is ten slotte geen hifi-oplossing
  • Een duidelijke batterij indicator. Het is een groen/oranje/rood ledje, dus je krijgt alleen een globaal idee.
  • Speakerphone
  • aansturing via een app om bijvoorbeeld de EQ te tweaken
Ik vind NFC eigenlijk het enige grote gemis, dat maakt het gebruik in een groepje wat gemakkelijker namelijk. Zonder de rest kan ik prima leven, maar ik heb sowieso een hekel aan speakerphone. Verder is de bluetooth verbinding stabiel genoeg, met de gebruikelijke kleine lettertjes: 'geen betonnen muren en die 10 meter geldt alleen buiten'. De verbinding met een al gepaird apparaat duurt trouwens nog geen anderhalve seconde, dat is sneller dan ik bij andere bluetooth apparaten gewend ben.

Geluidskwaliteit
Ik heb de speaker gebruikt met mijn Sony Xperia Z3 compact via Bluetooth. Ook heb ik 'm met een minijack-minijack kabeltje aangesloten aan deze telefoon. Met mijn 'untrained ears' heb ik niet echt een daverend verschil gehoord tussen BT en bekabeld, maar dat kan dus prima aan mij liggen. Ik heb zowel Spotify als flacs van verschillende soorten muziek gebruikt als bronnen. Ik heb helaas geen hippe frequentiegrafiekjes, dus dit is allemaal zo subjectief als het maar zijn kan.

Allereerst: dit ding kan een stuk harder dan ik had verwacht. Hij is prima in staat om een mijn woonkamer (toegegeven, maar 27 vierkante meter) te vullen met geluid. Hierbij moet wel worden aangetekend dat het geluid vooral uit de voorkant komt, dus je moet 'm strategisch neerzetten. Midden op tafel wordt 'm niet, hij doet 't beter met zijn rug dichtbij een muur (ook vanwege een beetje basreflex). Op hoog volume valt op dat er weinig vervorming is. Het hoog klinkt een beetje scherp, maar niet schel, het midden komt er nog relatief goed uit. Natuurlijk is het allemaal niet te vergelijken met grotere speakers, maar dat krijg je met twee kleine drivers in een doosje.

Hoewel er dus twee drivers inzitten en er dus stereogeluid wordt voortgebracht, hoor je daar weinig van. De drivers zitten pal naast elkaar aan de voorkant en zijn dezelfde kant op gericht. Gevolg: het kan net zo goed mono zijn. Dit vind ik zelf niet storend, het ding is voor mij gekocht als quick and dirty oplossing om muziek te kunnen luisteren waar ik ook ben, niet als volwaardige oplossing voor alle situaties. Als je wel waarde hecht aan een goed stereobeeld dan moet je sowieso niet bij portable blutooth speakertjes zijn.

Wat wel indruk maakt is de basweergave uit zo'n kleine verpakking. Ik verwachtte er persoonlijk niet heel veel van, maar ik ben positief verrast. Het geluid is zelfs een beetje bass heavy te noemen, maar niet zodanig dat het me stoort. Uiteraard is dit erg relatief, termen als punchy komen geen milliseconde in me op :) Maar bij het afspelen van klassieke muziek (in dit geval het derde Brandenburgse concert van Bach en verschillende symfonieŽn van Beethoven heb ik niet het idee dat de helft van het orkest op vakantie is.

Op hoger volume overheerst het hoog wel wat tov het midden en zeker het laag, maar dat is bijna onvermijdelijk. Ook Nina Simone en Adele komen redelijk goed uit de verf. Ouwe TiŽsto (Innercity RAI 1998) was, begrijpelijk, niet denderend te noemen. Candy Dulfer's sax in Lily Was Here ging wel weer prima. Niet dun of blikkerig, maar vol en warm.

Ik heb de speaker nog even met mijn desktop verbonden (bluetooth) om te zien wat ie met films en games doet, maar alleen omdat er een beoordelingscriterium voor is :P Conclusie: dat moet je eigenlijk niet willen. Hoewel de geluidskwaliteit nog best redelijk te noemen is, loop je tegen het design aan, geen stereobeeld is dan echt een te groot minpunt.

Je krijgt zowel weinig als veel voor de 140 euro dat ie vandaag in Nederland moet kosten (110 via amazon.de). Weinig features, maar veel volume en geluidskwaliteit. Voor mij zit dit ding precies goed wat betreft de verhouding tussen portabiliteit en kwaliteit. Kleiner past wťl in je jaszak, maar je levert wat geluidskwaliteit en volume in (zoals bijvoorbeeld de bij UE Roll). Groter levert beter stereogeluid op en zal een grotere ruimte makkelijker vullen, maar dan moet je echt ruimte in je tas reserveren, of zelfs een apart tasje meenemen. Deze mik ik zonder moeite in de tas die ik toch al meeneem. En groter betekent niet persť beter geluid, dit model doet het erg goed.

Linkjes

Heb jij ook een Bose SoundLink Colour Rood?

AromA output 5W aux mix eq mp3 for-backward disply
Bedankt. Voor mij zeer verhelderend. Heb 'm vanmiddag besteld.
Tis een grappig speakertje maar nog 1 vraag. Mijn ouders hebben een Bose Soundtouch 220 systeem en hebben de Soundlink Color erbij gekregen. Kan deze soundlink nu ook het geluid van de Soundtouch weergeven via bluetooth? De verkoper van BCC zegt van wel maar ik probeer en zoek me wezenloos op internet en kom er niet uit.