Specificaties Small form factor, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-T5 Review

Richardo1992 2 december 2015, 894 views

Zalman ZM-T5

Mooie stijlvolle behuizing, Voldoende mogelijkheden. Maar niet kwalitatief hoogstaand

Pluspunten

• Stijlvol
  • Compact
  • Stoffilters
  • Standaard case fan
  • Voldoende ruimte voor Cable management

Minpunten

• Klepje voor dvd speler
  • Maar 2 USB poorten
  • Maar 1 5,25 inch bay
  • Montage 3,5 inch schijf lastig

Ik ga het kort houden, Voor mijn ouders heb ik een nieuwe Office pc gebouwd. Eisen: Snel, Stil en gemakkelijk een Film via HDMI 'streamen' naar de TV en mail checken of iets opzoeken op de pc zelf. Ik heb gekozen voor de volgende setup:

Behuizing: Zalman T5
Voeding: Corsair CX430M (semi modulair)
Moederboard: Gigabyte GA-B85M-D3H
Opslag: Samsung 850 evo 250GB
CPU: Core i3 4170
GPU: Intel HD 4400 (in de i3 4170)
DVD: Samsung SH-224FB

Keuze
Waarom voor een T5 gegaan?
Ik heb voor de T5 gekozen omdat ik een compacte behuizing zocht waar ik fatsoenlijk een uATX bord in kwijt kon. Ik heb ITX overwogen maar daarvoor zijn de componenten weer flink duurder. En de behuizing mocht niet al te duur zijn.

Uiterlijk
Ik vindt m mooi, hij is aan de voorkant wel heel dicht maar valt daardoor ook bijna niet op als hij onder op het kastje staat DVD speler zit netjes achter een klepje en de knopjes zijn goed toegankelijk als de pc (bijna) op de grond staat.

Ondanks dat je er bijna niet in kunt kijken is het wel heel netjes dat de behuizing zwart is van binnen.

Cable management
Perfect! Aan de rechterkant zit er een bult voor kabels, zodat je alle kabels achter het moederbord langs kunt halen. Ook boven het bord heb je voldoende ruimte om kabels door te voeren. Alleen rechts onderin zit wel een heel groot gat, daardoor gaat de 24pin kabel in mijn geval wel alle kanten op. Dus daarom maar een extra trekbandje erom en klaar.

Installatie
De installatie ging goed. (waarom maken ze geen standaard voor de front bay??)
Een tip die eigenlijk voor elke behuizing geldt. Draai even met een dopsleutel de afstand-busjes vast. die zaten ook bij de T5 vrij los. Maar doe ze niet te vast want dan draai je het schroefdraad dol. Bij één gehad helaas. (ben zelf een CM690 gewend)

Front-bay
De kabels van de Front-bay zijn redelijk lang, maar er is ook voldoende mogelijkheid om de kabels achter het moederbord langs te halen en dan onderaan weer iets omhoog te komen, zelfs daar zijn ze lang genoeg voor.

Het enige nadeel is dat de USB 3 kabel nu wel heel lang is, Maar dat heeft meer te maken met de plaatsing van de connector op het moederbord.

De knoppen zijn goed te bedienen, gaan niet zwaar of extreem licht. Blijven niet hangen en haperen niet. Verlichting is duidelijk maar nooit te fel.

Kwaliteit
Tja, deze behuizing gekocht bij Afuture voor ¤31,90.
Als ik kijk naar mijn eigen CoolerMaster CM690 van ¤79,- (2009) dan zit er dag en nacht verschil tussen. Waar de CM690 van staal is is deze T5 duidelijk van Blik.

Ik weet het, totaal ander product, totaal andere prijs, totaal niet te vergelijken. Maar zeker bij de eerste paar tientjes gaat de kwaliteit met sprongen vooruit. Als je het kunt missen neem er een van een tientje (of liefst) twee tientjes meer. Dat had ik zelf achteraf ook moeten doen!

Die van mezelf durf ik op te gaan staan/zitten. Deze behandel ik heel voorzichtig. Als de zijkant open is, is de kast echt slap. Maar deze ervaring heb ik ook met de MS-Tech CA-0150. Deze zijn ook heel slap, alleen heeft naar mijn mening de MS-tech een stevigere rand waardoor je die kast met een hand van de tafel kunt optillen. Bij deze T5 heb ik de rand terug moeten buigen voordat ik de behuizing kon sluiten toen ik klaar was.

Een ding die echt onder de maat is, is het klepje voor de DVD speler. Hier zit een klein veertje (uit een pen) achter. Dit veertje schuurt over een scherp plastic nokje heen. het maakt 1; een heel vervelend geluid. En 2; dit is wachten op problemen.

Koeling
Niets over de klagen, netjes stoffilters, voeding haalt frisse lucht van buiten en er zit standaard een case fan in. (ookal heeft deze geen soft start functie)

Je krijgt naar wat je betaald. Voor drie tientjes een goede kast met een paar enkele missers. Vooral op stevigheid en afwerking.

Heb jij ook een Zalman ZM-T5?

Deze kast waarin ik deze week ook een systeempje ongeveer zoals het uwe heb ingebouwd, sprak me wel aan; ik betaalde er ¤ 32,50 voor.
Ik heb het 'gevoel' dat men als klant heel wat krijgt voor deze prijs. Ik bedoel hiermee dat de (meegeleverde) onderdelen verre van top zijn, maar het is er toch maar allemaal. Als je bijvoorbeeld tegenwoordig een doos van een moederbord(je) opendoet, dan schrikt men van het minimale dat men erin terugvindt.
Het inbouwen van een minimum aan hardware gaat wel heel snel en alles is, zoals u vermeldt, netjes weg te werken. En ik heb zelfs de indruk dat een aangepaste waterkoeling erin plaatsen vlot zou moeten gaan.

De afmetingen zijn, dunkt me, ook wat onconventioneel : de diepte is een 10-tal centimeter korter dan 'normaal' maar anderzijds is de behuizing een 7 cm hoger.

Leuke review!

[Reactie gewijzigd door Lindenberger op 30 januari 2016 12:41]