Specificaties 5.1-kanaals met 130W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-SR 507 Zwart Review

dafo 9 juni 2009, laatste update op 14 juli 2009, 10.368 views

Onkyo TX-SR 507 Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Decodingmogelijkheden (alles behalve Dolby Pro Logic IIz)
  • Formaat

Minpunten

• Geen upscaling
  • Combinatie aansluitingen video/audio soms lastig

Geluidskwaliteit Score: 5
Lang getwijfeld of ik voor een TX SR606 zou gaan. Tegen de tijd dat ik er overuit was kwam de nieuwe serie, en voor mij reden om eens goed te kijken naar wat ik echt nodig heb. En na lang de alternatieven bekeken, waar de nieuwe serie van Onkyo wel weer uitstak, dus nu de TX-SR507 gekozen, en wel om de volgende redenen:
  • Voor mij is 5.1 voldoende, ik ben niet van plan meer speakers te plaatsen de 607 die een 7.2 opstelling ondersteunt is dus voor mij overkill. Een subwoofer heb ik niet nodig, gezien mijn grote frontspeakers (dus feitelijk gebruik ik 5.0)
  • Ik heb geen upscaling nodig, zoals mogelijk is met de 607 en hoger. Mijn Panasonic tv (TH-42PZ85) levert voldoende upscale kwaliteit, en dus is voor mij de 507 voldoende
  • Aantal aansluitingen is ruim voldoende: aan de 507 een Wii (in en uit via component aansluiting), een CFULLHDMAi (HDMI), een dvd speler (ook een Onkyo DV406, via HDMI), en voor geluid de digitale-tv decoder van Samsung en een Squeezebox, beide via COAX.
  • Formaat: de 15cm hoogte is veel beter dan de 607, da's een echt bakbeest.
  • Vermogen: ruim voldoende voor mijn speakers, en slechts 10 W per kanaal minder dan de 607.
  • niet in het minst de prijs: de 607 is zo'n 40% duurder, en aangezien ik de extra's die dit meebrengt niet zal gebruiken, is de 507 voor mij een perfecte prijs=kwaliteitverhouding
Mijn eerste ervaring met deze receiver is goed, zeer goed te noemen. Ben onder de indruk van het geluid, en ook de power die het apparaat levert op alle kanalen. Daar kan mijn oude Marantz SR4300 niet tegenop. Puur audio voor geluid is sprankelend, en je hoort duidelijk het verschil tussen een gewone MP3 en een FLAC of cd bestand. Naast de kwaliteit van de bron is uiteraard goede speaker en kabels van belang, de totale kwaliteit wordt natuurlijk altijd bepaald door de zwakste schakel.

Het gebruiksgemak gewoon goed. Aansluitingen zijn duidelijk. Wel wat puzzelen als je bv een component met een analoge geluidsaansluiting op de juiste input wil hebben. Maar ook dat is na wat uitproberen goed gelukt.

Erg handig is dat de afstandsbediening van de receiver goed werkt met VIERA link van mijn Panasonic tv (TH-42PZ85). En door de programmerbare AB kan ik nu mijn oude 5in1 afstandsbediening wegleggen, en heb ik nog maar 1 nodig voor mij tv, samsung digitale tv decoder, de dvd speler en uiteraard de receiver.

Over de duurzaamheid kan ik niets zinnigs zeggen, de tijd moet het leren of hij mijn Marantz SR4300 kan overtreffen (en die heeft in de afgelopen 5 jaar toch best wat kuren gehad)

De gegeven beoordeling is uiteraard in relatie tot de prijs die je ervoor betaalt. Er zijn altijd betere spullen te koop.... (en dan ook voor een andere prijs)

Heb jij ook een Onkyo TX-SR 507 Zwart?

Wss een noob vraag.. Maar ik heb nog gewone boxen met open koperdraadjes die je moet vast 'clippen'. Kan je deze hierop aansluiten met behulp van een kabel ofzo?
Ik ken toevallig onkyo vrij goed en ik kan je vertellen dat je ook op bananen stekker aansluitingen bij Onkyo in ieder geval wel normale speaker kabels kunt aansluiten zonder deze om te vormen naar een bananenstekker. Dus er is geen enkel probleem.
Goede review, wel jammer dat je je oude apparatuur niet specificeert. Dus: welke oude Marantz receiver, welke Panasonic TV (plasma of LCD)? Dat zijn allemaal gegevens die de lezers wellicht kunnen helpen in hun keuze voor deze of een andere receiver.
Panasonic plasma's staan bekend om hun slechte upscaling. Daarom is dat hier extra van belang.
Daarom 2 sterren ipv 3.
filtert deze versterk het geluid er uit via hdmi?
Ik heb best veel interesse in dit apparaat.
Hey ik heb ook een (dom) vraagje. Als ik hier een Mediabox op aansluit via een Hdmi kabel. en ik de versterker via HDMI op mijn full hd tv doe. Is de content die ik afspeel via me media box nog steeds 1080p? Er van uitgegaan dat de content die ik afspeel ook 1080p is.

ik dacht te lezen hebben dat deze tot 1080i ondersteund. Of ben ik nu in de war.
Hallo,

Ik weet niet of er nog iemand gaat reageren op mijn vraag maar niet geschoten is altijd mis.

Hier komt hij: Ik neem aan dat je op deze versterker een actieve bas moet aansluiten.
En zo ja: Kan iemand me dan een actieve bas aanraden. Ik wil er eigenlijk niet al te veel geld aan uitgeven.

Alvast bedankt.

Groeten,

BeaNs94
Nee, dat moet niet. Zo heb ik bijvoorbeeld een 3.0 opstelling: 2 stereo speakers en 1 center. Neemt niet weg dat ik er op ten duur nog wel een subwoofer bij wil. Ach ja, alles op z'n tijd ;)
Niks moet, alles kan. Een goede subwoofer verbetert het geluid, zowel bij muziek als bij film. Je moet dan denken aan een goed merk, bijvoorbeeld REL. De Quake 2 is erg goed, matcht goed met deze receiver, en is betaalbaar.

Als je niks hebt, en moet nog een hele set speakers aanschaffen, dan heb je aan KEF met de 2005.3 een mooie compacte set inclusief actieve sub, en Canton en Mordaunt Short maken hele goede (minder compacte) sets.
ik wil deze onkyo TX-SR507 ook aan schaffen
maar kan ik hierop een platen speler aansluiten
of de platenspeler aansluiten in plaats van het casettedek
kan mij dat of daar iemand iets meer over vertellen
Dat ligt eraan wat voor platenspeler je hebt. Een ouderwetse hifi platenspeler heeft een voorversterker nodig, die zit hier niet meer in. Die zul je los aan moeten schaffen.

Moderne (hifi) platenspelers hebben een ingebouwde voorversterker, die kun je dus op elke willekeurige beschikbare ingang aansluiten.
ik ben van plan deze ook aan te schaffen.

Ik was eerst van plan de 607 te kopen, maar dit is overkill voor wat ik nodig heb.
Net zoals bij u heb ik de extras niet nodig.

Zou je mij iets kunnen zeggen over de warmte afvoer? Wordt de receiver snel warm?

Ik wil deze namelijk in kastje plaatsen maar door de 15cm hoogte kan het zijn dat hij
net in lade past waardoor alle warmte die langs boven afgevoerd wordt niet helemaal lekker weg kan.
Ik zit eraan te denken mijn 10 jaar oude en nog steeds perfect werkende Onkyo TX-SR575 te vervangen door een model dat HDMI heeft. Alleen hebben de 507 en 607 volgens mij geen 5.1 analoge input meer. Dus wordt het waarschijnlijk toch een oud model, dus een 506 of 606. Weet iemand wat (in de praktijk) de beperkingen van die "oude" receivers zijn???
In principe heeft een oude receiver geen beperking, als je hem digitaal aanstuurt zit de decoder toch in de dvdspeler/bueray.
Zelf heb ik de TX-SR576 gekocht.
Ik zit net een paar dagen naar deze versterker te kijken vanwege de prijs en de functies die hij biedt... eigenlijk om exact dezelfde reden als jij is deze versterker me in de ogen gesprongen; hij biedt niets meer en minder dan ik nodig heb, en dat voor een aantrekkelijke prijs.

Ik heb een Samsung LCD TV (720p), een PS3 en een Mac Mini als mediacenter, dus veel meer dan wat er achterop deze versterker zit heb ik niet nodig.

Wel heb ik een vraagje over de speakers die je hierop aansluit, omdat ik tot nu toe altijd een all-in set heb gehad. Ik zie achterop maar 5 aansluitingen voor speakers (2x voor, 2x achter, 1x center), en geen aansluiting voor een subwoofer... klopt het dat deze er niet op zit, of zie ik een aansluiting over het hoofd?

In ieder geval bedankt voor de review! Je bent tot nu toe een van de weinige die ik heb kunnen vinden! :)
Volgens mij zie je het over het hoofd: er kan een subwoofer op aangesloten worden. Het bied ondersteuning voor een 5.1 systeem.

Ik heb deze receiver ook, in combinatie met een 5.1 speakerset van Jamo. En ik moet zeggen... ik ben zr onder de indruk! Zelf woon ik in een appartement en heb ik liever kwaliteit boven kwantiteit. Dat is met deze receiver absoluut het geval!
Hoi, een actieve subwoofer sluit je niet via een versterkte utigang zoals een nromale luidspreker aan, maar via een tulp of coax kabel. Meer reviews kun je vinden op kieskeurig.nl. Veel plezier ermee!
Er zijn ook actieve subwoofers die je aan kan sluiten op de speakeruitgangen van je versterker/receiver.
kieskeurig.nl, laat me niet lachen. De reviewers daar zijn meestal gewoon leken zonder enig verstand van zaken, laat staan van zulke versterkers. Die horen het verschil amper tussen een sony setje van 100 euro of een onkyo van 800 euro.