Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 128GB opslag, Win 10 Aluminium Review

geel7002 1 december 2015, laatste update op 1 december 2015, 356 views

Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 128GB opslag, Win 10 Aluminium

Mooi om te zien. Zeker met Windows10 goed bruikbaar. Alles is lekker mini, het toetsenbord voelt niet klein aan. Stylus is een prima vervanger van de muis, maar om op het scherm te schrijven of te tekenen ben ik meer een fan van Samsung NotePro. Geen bruikbare notitie-/teken apps gevonden.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • mooi design
  • handige stylus

Minpunten

• weinig specifieke apps voor de stylus
  • voelt relatief zwaar
  • voor simpele dingen een prima laptop vervanger

Ik vind het een mooie tablet om te zien. Strak, mooie lijnen en een mooi 'toetsenbordhoesje'. Het keyboard rammelt wel erg, maar ja. is mee te leven, al weet ik niet zo goed wat mijn collega's ervan vinden.

Tot nu toe gedraagt de tablet zich erg stabiel, met uitzondering van de Citrix omgeving waarin ik de Surface 3 wilde gebruiken. Bij een beetje een wiebelend WIFI signaal bleef het steeds hangen. Ik geloof er niet in dat dat aan de Surface ligt, maar maakt het voor mij wel minder aantrekkelijk.

Windows 10 gedraagt zich prima. En omdat het scherm klein is, en eigenlijk alles heel klein is, is de fijne stylus wel een welkome aanvulling op de touchscreen.
Voor het schrijven van aantekeningen op de Surface vind ik het minder geschikt, ik ben de NotePro van Samsung gewend en dan is de gehele NotePro uitgerust om op het scherm te schrijven.. Bovendien zijn er diverse apps geschikt voor de stylus van Samsung. Dat mis ik wel bij de Surface. Dat is eigenlijk gewoon een mini Windows laptop (zonder natuurlijk de zware kracht en opties van een laptop), waar het pennetje de muis vervangt voor het aanwijzen - ookal zitten er wel opties voor delete enzo op de Stylus (die je overigens nog wel bij het eerste gebruik even moet koppelen met de Surface!). Maar ik mis goede Windows apps. En ook daar kan de Surface op zich niets aan doen, van mij had Microsoft daar wel wat voor kunnen meegevaren , specifiek voor de stylus!
Net als een app voor het streamen van Netflix bijvoorbeeld. Ik heb m niet kunnen ontdekken...

Tablet reageert over het algemeen snel en goed. Heel enkel moet ik wel eens twee keer iets vragen, maar dat kan ook mijn eerste onwennigheid zijn.

Het scherm is prima. Spiegelt wel, maar doordat je het scherm in bepaalde hoeken kunt neerzetten, is dat tot nu toe geen probleem.

Ik gebruik de Surface voornamelijk als laptop (en dan is deze een stuk sneller opgestart in vergelijking met mijn laptop zonder SSD).

Heb nog niet veel applicaties ge´nstalleerd, dus ik kan nog niet iets zeggen over de rekenkracht.

Ik vind de volume hard/zacht verkeerd om zitten (links boven is harder, rechts boven is zachter.

Klein beetje onhandig vind ik dat ik bij de scherminstellingen die ik nu heb gekozen met mijn vingers niet goed bij de onderste taak balk kan omdat het keyboard daar vlak tegenaan zit.

Tekort aan goede specifieke stylus apps, en een voor mij nog niet stabiele Citrix omgeving maken dat ik een beetje mijn twijfels heb over het mee naar kantoor blijven nemen van de Surface. Ik neem dan liever mijn NotePro mee. En misschien tzt wel een snelle complete laptop waar ik ook de video's op kan bewerken!
(nu heb ik dat laatste niet geprobeerd op de Surface, maar ik denk dat de tablet daar niet voldoende krachtig voor is)

O ja, er zit een verstopt plekje voor een micro SD kaartje in. Daar ben ik blij mee!

Succes met je afweging!

Heb jij ook een Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 128GB opslag, Win 10 Aluminium?

Waarom als negatief punt "voor simpele dingen een prima laptop vervanger"? Lijkt mij toch een plus punt?
Omdat hij liever had gewilt dat het een volledige laptopvervanger was, maar hij ervaart hem blijkbaar niet als een volledige vervanger.
Dus het is een pluspunt dat het voor simpele taken een prima laptopvervanger is, maar een negatief punt dat hij niet geschikt is voor het zwaardere werk.
@Frozen Ja, zo is het inderdaad bedoeld. Ik had m graag als volwaardige laptop gehad. Dan zou de Surface namelijk alle voordelen van functionaliteit hebben en van handig meenemen. En dat is het nu niet.

@da_PSI ja, zo kun je het ook lezen, maar zo was het niet helemaal bedoeld. En ja natuurlijk kun je dat ook weer wel positief zien. Het werkt prima en is , vast ook omdat ik Windows gewend ben, als je bezig bent ook net een laptop, alleen dan in het mini.

Aanvullingen op de review: Nu ik er even wat langer zit te typen merk ik dat ik mijn nek al een tijd heel krom heb. Omdat het scherm klein is, kijk je bij lange na niet op ooghoogte naar het scherm. Je kijkt de hele tijd naar beneden waardoor je met een kromme nek zit te werken. Ergonomisch niet oke. Voor korte dingen niet erg, maar voor veel type werk niet oke. Denk dat je dan met een los toetsenbord moet gaan werken en de Surface een stukje hoger moet gaan zetten.