Asus A8N-E Review

venkel 28 september 2005, 2.956 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• Goede Layout
  • 10 USB poorten
  • 4 SATA 2.0 aansluitingen
  • diversiteit aan sloten (1* 16x PCI-E, 3* 1x PCI-E, 3* PCI)

Minpunten

• Het is een beetje ver gezocht en eigenlijk helemaal niet zo erg, maar:
  • Plaatsing van de fanheaders

Layout Score: 5
Hoe en waarom de ASUS A8N-E

Toen ik onlangs mijn "oude" computer verkocht (Een Athlon 3400+ op een nForce 3 mobo) ging ik op zoek naar een mooi socket 939 moederbord. Het moederbord moest aan een aantal eisen voldoen. Zo moest er een 16x PCI-E aansluiting aanwezig zijn voor de te plaatsen GeForce 7800GTX en wou ik minimaal 4 SATA poorten hebben. Ik kwam qua specificaties al gauw uit op de nVidia nForce 4 Ultra chipset uit. Aangezien ik met mijn vorige moederbord (een ASUS K8N) goede ervaringen had opgedaan met ASUS was de keuze voor de A8N-E dan ook niet moeilijk.

De installatie

Toen ik na lang wachten op m'n nieuwe videokaart en processor eindelijk alle onderdelen in huis had ging ik aan de slag om de PC in elkaar te zetten. De layout van het moederbord is erg fijn en het aansluiten van alle kabels en kaarten ging perfect. Wat ik erg fijn vind aan dit moederbord is dat er in het totaal vijf 3pin headers zijn om een (case)fan op aan te sluiten (1x processor, 1x chipset, 1x psu en 2x chassis). Alleen de plaatsing van de psu fan header en de chassis fan header achter hadden van mij wel andersom gemogen, de chassis fan header zit boven de processor socket en de psu fan header kun je een eindje boven het 16x PCI-E slot vinden.

Het gebruik

Toen ik de PC eindelijk in elkaar had (ik ben nogal langzaam) en Windows had geïnstalleerd en geüpdate ben ik eens lekker aan de slag gegaan om het systeem te testen. In alle aspecten was deze PC sneller als m'n vorige en ook de soms wat kieskeurige Creative Soundblaster Audigy 2 ZS werkte perfect. Het systeem is bijna volledig stabiel en er is maar een ding dat roet in het eten gooit en dat is de chipset koeler...

Bij vorige revisies (ik heb revisie V2.0) van de A8N-E (en ook de A8N-SLI / SLI Deluxe) zat een zeer luidruchtige koeler op de chipset die tot overmaat van ramp de nijging had om vroegtijdig er mee te stoppen. De koeler die op de huidige versie van A8N-E zit veroorzaakt een stuk minder herrie maar heeft moeite om de chipset koel te houden. Op een normale Nederlandse zomerdag (ongeveer 23 graden op m'n kamer) wordt de chipset volgens het systeem 44-45 graden, dat is net zo heet als de processor en die produceert ook redelijk wat hitte (een Athlon 64 X2 4400+ ). Het is zelf zo erg dat als er veel I/O activiteit is (kopiëren van twee DVD-ROM's naar schijf, formatten van een van de schijven, verschillende downloads waarvan een binnen het lokale netwerk) en ik tegelijk ga gamen dat het net wat te veel wordt en het systeem op z'n snufferd gaat. Dit hoop ik overigens te gaan oplossen door een Zalman chipset blokje te installeren met daarnaast een case fan die ik nog over had.

Al met al een pracht van een moederbord dat aan mijn eisen voldoet. Het enige echte minpunt is dat de chipset wel erg heet wordt bij zware belasting en tot instabiliteit van het systeem kan lijden. Daarbij moet worden opgemerkt dat het niet vaak zal voorkomen dat het systeem zo zwaar belast word natuurlijk, maar het is wel een probleem voor de serieuze power user.

Update!

Ik heb de beoordeling aangaande stabiliteit verhoogt naar zeer goed. Ik heb eindelijk een oplossing gevonden voor mijn probleem bij zware I/O belasting in combinatie met gamen. Het bleek een driver probleem te zijn. Na het installeren van de IDE drivers van nVidia is het probleem opgelost!

Heb jij ook een Asus A8N-E?

Even naar Asus bellen en 2 dagen nadien zit het nieuwe betere chipsetfannetje al in je brievenbus. Ik heb al voor 2 A8N-SLI deluxe borden gebeld en ze maken hier echt geen problemen over. Het enige wat ze vragen is een mailtje te sturen met het serienummer en de verzendgegevens in en het is "gebakken" :-)
Sunsplicer, heb je toevallig een telefoonnummer of e-mail adres van ASUS bij de hand.

Er zijn vast meer mensen die bij ASUS een stillere vervanger willen vragen... TNX!
Euhm heb je wel wat airflow in je pc?
Mijn chipset (rev 2.0) komt niet boven de 39 graden, en dat is als ik die fan op 42% heb draaien dmv een fancontroller!
100% resulteerd trouwens in max 38 graden na een tijdje gamen

Dus daar is niks mis mee!
kamertemp is ~22 graden
Naar mijn weten is de flow wel goed, ik heb een 120mm 1200rpm fan als intake en nog zo een als outtake.

Ik heb nogmaals bij een andere A8N-E gekeken en geluisterd en deze wordt inderdaad niet zo heet (38 tijdens een potje prime95). Ik ben bang dat ik een kneusje heb... Kan zo eens gebeuren.
Die temperatuur word niet bij de chipsetkoeler gemeten, maar ergens in de buurt van je geheugen. Dus je kan daar niet rechtstreeks conclusies uit trekken. Als de temperatuur hoog wordt, kan je er wel vanuitgaan dat er iets niet goed is met je airflow, maar dat hoeft niet gelijk te betekenen dat je chipsetcooler niet goed koelt.

Voor het telefoonnummer kan je natuurlijk ook zelf ff zoeken. :) Tip: Zoek eens in het A8N-SLI (deluxe) topic. Daar is ie voorbij gekomen.
OK, dat lost het probleem met de hoge tempratuur dus op. Mijn cpu koeler (een Thermalright XP-120) overlapt een gedeelte van de geheugen sloten, als die sensor inderdaad daar zit zal dit wel de hoge tempratuur verklaren.