Philips Wake-up Light (HF3510) Review

Laguna 21 december 2015, laatste update op 24 februari 2016, 1.520 views

Philips Wake-up Light (HF3510)

De fijnste wekker voor de donkere maanden.

Pluspunten

• Design
  • Helpt bij wakker worden
  • Lamp maakt geen geluid bij inschakelen

Minpunten

• Knoppen bovenop moeilijk te onderscheiden
  • Laag contrast van het display

Oorzaak

Sinds april 2010 had ik een ouder model Wake-up Light de HF3470 in gebruik. Echter zo’n 3 weken geleden werkten plots alle knoppen (voorkant + zijkant) niet meer, alleen de hendel aan de zijkant werkte nog. Vervolgens de stroom er even van afgehaald, maar zonder resultaat. Het wekalarm stond nog wel correct ingesteld en aangezien de hendel aan de zijkant nog wel werkte (om het alarm aan te zetten) kon ik zo nagaan of het alleen een probleem met de knoppen betrof (voor de zekerheid wel m’n mobiel als backup alarm ingesteld). ’s Morgens ging de lamp zoals normaal branden, alleen het geluid stond zachter maar dat kan gekomen zijn door de storing met de knoppen. De volgende dag de handleiding er nog eens op nageslagen en daar werd vermeld dat je in het geval de knoppen niet reageren, de stroom er langer dan 15 minuten af moet halen om het apparaat te resetten. Dit gedaan maar helaas weer zonder resultaat. Het resultaat was wel dat het apparaat nu helemaal onbruikbaar was geworden, aangezien de tijd nu niet meer goed liep en de wekker niet meer ingesteld was.

http://static.tweakers.net/ext/f/pAUfkz6vLBPSPdFNb3R2U3wc/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/fYEnb0FzUB4P2v9xoJOku19s/full.jpg

Daarop contact opgenomen met Philips, die mij adviseerden dezelfde handelingen te verrichten die ik reeds had uitgevoerd. Aangezien het apparaat reeds 5 jaar oud was konden ze verder niets voor mij betekenen, behalve dat ik ‘m naar een reparatiecentrum kon sturen met de nodige bijkomende kosten (oftewel het zou goedkoper zijn een nieuwe aan te schaffen). Vervolgens nog wel een mail gestuurd naar Philips dat de betrouwbaarheid van dit product te wensen over liet, aangezien het product feitelijk nog in goede staat is behalve dat er dus ergens een contactje blokkeert en dit ook vaker blijkt voor te komen na een zoektocht op internet. Hierop bood Philips een voucher aan die 20% korting zou geven een aankoop in hun onlineshop. Mooi gebaar ware het niet dat de prijzen in hun onlineshop zo’n 30-40% hoger liggen dan bol.com of Mediamarkt. Ik had ze bedankt voor de sigaar uit eigen doos en vervolgens werd er om mijn telefoonnummer gevraagd, zodat ze telefonisch contact met mij konden opnemen, want dat zou in het geval van mijn vraag de snelste manier zijn om mij te helpen. Mijn telefoonnummer toegestuurd, waarna ik een week later gebeld werd en mij nogmaals verteld werd dat ze niet meer konden doen dan de aangeboden voucher.

Gevolg

Ik merkte wel dat dit seizoen een slecht tijdstip was dat m’n Wake-up Light het begaf. Ik was nu aangewezen op m’n mobiel als wekker, dat is toch wel even wennen na 5 jaar met licht wakker te zijn geworden. Nu wel een fijn deuntje (Deadmau5 & Kaskade - I Remember) als wekker, maar wel abrupt gewekt worden terwijl het nog pikkedonker is.

Tijdens mijn zoektocht naar soortgelijke problemen stuitte ik ook op een review van Tarin van de HF3485 die daar hetzelfde probleem had ondervonden en al bezig was geweest op het forum met advies van andere leden om het apparaat zelf te repareren. Hij heeft dit uiteindelijk in een blogpost verwerkt.

Aangezien het lastig was om aan de juiste knoppen te komen en ik er weinig voor voelde om met een dremel aan de slag te gaan, ben ik toch maar naar alternatieven gaan kijken.

Alternatieven

Qua alternatieven kom je toch al snel weer bij Philips terecht. De concurrentie laat het vooral op design liggen en ook qua lichttechniek heeft Philips een streepje voor. De productie van mijn huidige defecte HF3470 was volgens Philips in september dit jaar gestopt, maar inmiddels nergens meer te koop en eigenlijk wou ik ook niet het risico lopen daarmee tegen hetzelfde probleem aan te lopen (wat mij betreft is het gewoon een ontwerpfout). Vervolgens de huidige beschikbare modellen bekeken: HF3500 / HF3505, de instappers (zo’n 2 jaar op de markt) en HF3510 / HF3520, het hogere segment (zo’n 3 jaar op de markt). Ik ben nooit van instapmodellen geweest en kies meestal voor het model met de beste prijs/kwaliteit verhouding. De instappers vielen af omdat ik ze qua design een stuk minder vond dan die van het hogere segment.

Het zou dus de HF3510 of de HF3520 worden. Deze modellen liggen erg dicht bij elkaar, met de volgende verschillen: mat uiterlijk ipv glossy, 3 natuurlijke geluiden ipv 5, standaard zonsopgevang ipv gekleurde zonsopgang, handmatig helderheid van display aanpassen ipv automatisch, 1 wektijd ipv 2 wektijden en snooze knop bovenop ipv de voorkant van de lamp aantikken.

Keuze

Ik heb uiteindelijk de HF3510 gekozen omdat ik geen fan ben van het spiegelende glossy uiterlijk van de HF3520 en de snooze functie te makkelijk te activeren is (oftewel het gevaar dat je terwijl je nog half slaapt je hand uitsteekt en de snooze activeert en dit vervolgens nog een paar keer doet).

Aan de voorkant zitten 4 touchknoppen: -, menu, select en +.
Op de bovenkant zitten rondom 9 knoppen: alarm, (-, lamp, +), snooze/helderheid display, (-, radio, +) en inslaapval.
Met de laatste knop kan je een zonsondergang activeren met een duur van 5-60 minuten, waarbij het licht langzaam uitgaat en als je de radio ook hebt aanstaan gaat deze geleidelijk steeds zachter klinken.

Er zit overigens een aardig formaat adapter bij, waarvan de kabel helaas wit is. Bij het vorige model was deze transparant waardoor die minder opviel:

De natuurlijke wekgeluiden zijn hier te horen (alleen nummer 1, 3 en 4 zitten in de HF3510):

Ik vind persoonlijk nummer 4 het fijnst, daarna 2, 3, 1 en 5.

De gekleurde zonsopgang denk ik niet echt te gaan missen, aangezien je toch pas wat merkt van het licht in het tweede kwartier van de 30 minuten, het eerste kwartier zou de zon dan rood gekleurd opkomen, dus ja dat gaat dan toch al aan je voorbij (al zullen er vast mensen zijn die het echt een meerwaarde vinden hebben). De automatische helderheid van het display bij de HF3520 is wel handig, door het lage contrast is het display bij de HF3510 overdag te zwak of ’s nachts te fel. Met als gevolg dat je steeds handmatig moet wisselen tussen de 4 beschikbare lichtsterktes. In onderstaande foto is bij de HF3510 de een na zwakste lichtsterkte geselecteerd. 's Nachts is die stand ideaal, maar door het lage contrast is deze stand overdag slecht afleesbaar. Ik heb geen zin om steeds te wisselen en overdag kijk ik er toch zelden op, dus ik laat 'm nu meestal op deze stand staan.

HF3470 HF3510 HF3520

Gebruik

Bij het in gebruik nemen van de nieuwe wake-up light vallen de volgende zaken op ten opzichte van het oude model:
  • Het display van het oude model vond ik fijner, hoger contrast door de zwarte achtergrond en scherper doordat het display bij de nieuwe achter het kunststof van de lamp geplaatst zit.
  • Speaker is ongeveer dezelfde kwaliteit, voor een wekker prima, radio klinkt ook best aardig (geen voorkeurzenders).
  • De natuurlijke wekgeluiden klinken wel beter op de nieuwe, op de oude was er toch ook best veel ruis te horen op de korte samples.
  • Qua design is de nieuwe mooier, compacter en schuift niet weg bij het bedienen van de knoppen aan de voorkant (dit zijn bij de nieuwe ook touch knoppen).
  • Qua bediening is de nieuwe wel wennen. Je kan moeilijk onderscheid maken tussen de verschillende knoppen op de bovenkant. Bij de oude zat er bijvoorbeeld een klein uitstulpje op de knop (referentiepunt) om de lamp aan te doen, waardoor je op de tast ook de andere knoppen blindelings wist te vinden.
  • Snooze en alarm uitschakelen zal ook nog gewenning nodig hebben. Bij de oude ging dit beide met de hendel aan de zijkant waarbij een tikje naar beneden snooze was en de schakelaar omhoog het alarm + de lamp uitschakelde (al moest je niet vergeten de schakelaar weer terug naar beneden te duwen om de volgende dag weer gewekt te worden). Bij de nieuwe heb je dus bovenop de snooze knop (9 minuten) en om het alarm vervolgens uit te zetten dien je op de menu-knop, de radio-knop of de inslaapval-knop te drukken en in het geval van de eerste twee opties moet je daarna nog de lichtknop indrukken om de lamp uit te zetten. Bij het indrukken van de inslaapval-knop activeer je namelijk deze functie en gaat de lamp na de ingestelde tijd vanzelf uit. Het alarm blijft overigens wel ingeschakeld na het indrukken van één van deze 3 knoppen.
  • Bij de oude kwam het regelmatig voor dat ik al bij het aangaan van de lamp wakker werd, terwijl het licht op dat moment nog heel zwak was. Ik werd dan ook niet wakker van het licht, maar van het geluid dat vermoedelijk de transformator maakte om de 50 watt halogeenlamp van spanning te voorzien. De nieuwe is voorzien van een energiezuinige LED lamp die geruisloos aangaat, oftewel eindelijk word ik nu echt altijd geleidelijk gewekt door het licht.
  • Qua wekgeluid heb ik bij de oude lang het vogelgeluid gebruikt, totdat ik in het voorjaar steeds om 5 uur wakker werd ipv om de ingestelde wektijd van 7 uur. Dit omdat de vogels buiten gingen fluiten en mijn lichaam dit dus was gaan associëren met wakker worden. Ik ben toen overgestapt op de windgong, bij de nieuwe is alleen nummer 4 (zacht piano gepingel) uit het filmpje zonder vogelgeluiden, dus die momenteel gekozen. Alternatief is nog de radio.

Met deze Wake-up Light word ik weer makkelijker wakker tijdens de donkere maanden. Je kan het zelf 40 dagen uitproberen en in het geval het niet bevalt krijg je je geld terug. Hopelijk heeft Philips dit product degelijker in elkaar gezet en beschikt het daarmee over een langere levensduur. De lamp zal het probleem niet zijn met een levensduur van 60.000 uur, maar dat was bij de lamp van m'n vorige model na 5 jaar ook het probleem niet met 4.000 uur.

Heb jij ook een Philips Wake-up Light (HF3510)?

Mooie review, zojuist besteld voor 48¤
Da's geen geld. Waar heb je 'm besteld?