Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

Djerro123 30 november 2015, laatste update op 22 februari 2016, 3.598 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

Heb de Lumia 950 nu drie dagen en het toestel (en W10M) bevallen mij steeds beter! Leuke functies als Hello werkt niet zo snel als de vingerafdruk scanner van bijvoorbeeld Apple en Samsung, maar toch handig. Toppunten zijn toch wel de camera en het beeldscherm zelf! Erg tevreden.

Pluspunten

• Fantastisch scherp scherm
  • Windows 10 Mobile werkt erg goed
  • Camera is razend snel en scherp
  • Het opladen duurt minder dan een uur (van leeg naar 75% in 45 minuten)
  • Het systeem werkt verrassend soepel en zonder vertraging
  • Sublieme bel kwaliteit, onovertroffen door welke andere telefoon waarmee ik ervaring heb.
  • Feilloze integratie met andere MS diensten

Minpunten

• Geen oordopjes, en aansluiting zit boven op (persoonlijk vind ik dat vervelend)
  • Wordt wat warm bij het opladen
  • App gap (hoewel, het viel mij ontzettend mee)
  • Cortana niet beschikbaar, echt een gemis!

Laat ik beginnen met waar ik vandaan kom. Na een Galaxy S2, iPhone 5 en als meest recent een iPhone 6 was ik bijzonder benieuwd naar de nieuwe Lumia, maar met name naar Windows 10 Mobile. Ik zal dan ook zowel over het toestel zelf schrijven als over het OS, want het is immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ergerde mij altijd aan de slechte multi-platform integratie en was erover uit dat ik mij op één platform moest gaan richten. Met het uitzicht op de (op het eerste oog onzettend goede) integratie van Windows 10 over de verschillende devices heen, heb ik uiteindelijk voor MS gekozen. Dit hield in;
- Gmail omzetten naar Outlook.com
- Contacten (waar ik een klein beetje OCD gevoel bij krijg) overgezet van Google Contacts naar People
- Google Drive omzetten naar OneDrive. Dit was vrij gemakkelijk, want ik gebruikte Drive niet heel veel en ik kreeg 1TB opslag bij mijn Office 365 abbonnement.
- OneDrive op mijn iPhone installeren en vast al mijn foto's syncen.
- Mijn Windows 10 machine aangesloten op mijn Outlook.com account (voor maximale integratie, hoewel het prima deed met Gmail).

Wat niet lukt was Chrome over te zetten naar Edge, wat jammer is want daar zit voor jaren opgeslagen wachtwoorden in.

Toen ik mij eenmaal digitaal had voorbereid op een nieuwe telefoon, kon ik niet wachten op de Lumia. Heb hem opgehaald bij CB, want daar kon ik hem eerst even in mijn hand houden alvorens hem te kopen.

Uiterlijk
Het toestel is vrij groot, net een paar milimeter groter dan de iPhone 6 die ik hiervoor had. Dat maakt het lastig hem te besturen met één hand, wat ik regelmatig doe. Dit was vooral een tegenvaller de eerste anderhalve dag, daarna was ik er eigenlijk al aan gewend merkte ik. Wat ook wennen is zijn de knopjes aan de zijkant. Alle knoppen zitten aan de rechterkant, wat die zij kant dus vrij druk maakt. Ik kwam er bijvoorbeeld mee in de knoop bij mijn auto houder. Nu is dit natuurlijk ook gewenning en heb er uiteindelijk een oplossing voor gevonden, maar als ik inspraak zou hebben in het uiterlijk zou ik toch de volume knoppen naar de andere kant brengen.

Hij ligt lekker in de hand en voelt niet 'goedkoop'. Nogmaals, dit zijn nogal persoonlijke voorkeuren. Waar de ene het niet premium genoeg vindt, vind ik het juist wel prettig dat ik niet het idee heb dat die elk moment uit mijn hand kan glijden. Je hebt er gewoon goede grip op, iets wat ik niet zonder een hoesje kon bereiken op mijn vorige telefoon.

De camera steekt iets uit, dat is wel vreemd en dat zorgde er ook voor dat je hem toch met gemengde gevoelens neerlegt op tafel (e.g. je bent bang dat er net een kruimel ligt die een kras op je lens maakt). De voorkant is overigens erg mooi maar meer daarover hieronder.

Scherm
De bezels lopen door de donkerheid van het zwart op het scherm over op het scherm als het ware. Dit zie je met name als je hem opstart, waar er in het midden een klein MS logootje te zien is. Je kan dan echt praktisch niet zien waar het scherm eindigt, wat ik echt heel mooi vind. De scherpte is absoluut geweldig, maar komt tegen een nadeel: het is zo scherp dat het soms op een website bijvoorbeeld lastig is precies op een link te klikken (ik druk er vaak net naast). Is een kwestie van gewenning misschien, het gaat wel steeds beter, maar ik kon wat 'lossere duimen' hebben op mijn vorige telefoon. Wanneer je de telefoon lockt kan je een Glansscherm laten zien, wat eingelijk een zwart scherm is met een klok, de datum en eventueel wat app informatie. Dit kost bijna geen energie heb ik het idee maar zorgt nog steeds voor verwarring bij mij omdat ik andere lockscreens gewend ben. Als je dan unlocked (door op de powerbutton te drukken) begint Windows Hello gelijk je oog te zoeken, en als die die dan heeft kom je op je startscherm.

Waarom zeg ik dit allemaal? Omdat ik heel veel gebruik maakte van de preview op de lockscreen van mijn vorige telefoon. Zonder te unlocken kon ik dan de eerste paar zinnen lezen van emails, berichtjes etc. Dat kan dus niet met de Lumia, want zodra je hem unlocked en hij scant je ogen ben je op je startscherm, en op het glansscherm staat slechts van 1 app extra informatie (en bijvoorbeeld mail icoontje met hoeveel nieuwe emails er zijn, of het whatsapp logootje met hoeveel berichtjes je hebt). Dit vind ik wel echt jammer eigenlijk, maar kan ook geen andere oplossing bedenken; als je ergens op moet drukken nadat je het lockscreen ziet om Hello te gebruiken zijn er eigenlijk te veel handelingen nodig om dát weer goed te laten werken.

Batterij, camera en Windows Hello
Deze drie onderdelen zet ik even bij elkaar omdat ze alle drie gewoonweg echt heel handig of heel goed zijn. Het opladen gaat echt verschrikkelijk snel! Zojuist in 45 minuten van 0 naar 75%, wat echt superhandig is ook als je nog een lange avond te gaan hebt bijvoorbeeld. De batterij zelf gaat redelijk lang mee maar had eerlijk gezegd langer verwacht. Er zit een (relatief) grote batterij in volgens mij, maar langer dan een dag houdt die het niet vol. Een goede dag overigens wel hoor, ik gebruik mijn telefoon best veel en hij valt niet uit voordat ik ga slapen. Leuke feature: je kan zien welke app het meeste energie heeft verbruikt (actief vs op de achtergrond), dus dat is wel handig; zo kwam ik erachter dat ik Edge beter kan afsluiten want die lust wel wat stroom.

De camera is denk ik al veel over geschreven, maar het is dan ook echt een pareltje. Eerlijk gezegd gebruik ik mijn camera niet vaak en zeker niet professioneel. Meer het type gebruiker die een foto van iets maakt om het niet te vergeten, of een fotootje om even snel over de whatsapp te knallen. Waar ik met mijn vorige telefoon niet binnen 4.5 seconden een foto kon maken (van los in broekzak tot aan scherpe foto) lukt het met de Lumia binnen 2 seconden. Vandaag nog getest op werk, omdat mijn collega mij niet geloofde. Door de camera knop op de zijkant kan je de camera starten, en de foto's zijn ook erg scherp. Wat mij verder opviel is dat de foto's scherp blijven als je inzoomt tijdens het foto nemen. Wat ik merkte met al mijn vorige telefoons is dat dit gewoon niet mogelijk als je een klein beetje suiker te kort hebt en je wat trillerig bent. Geen enkel probleem met de Lumia, en hoewel ik hem absoluut niet voor de camera heb gekocht vind ik het nu toch wel fijn dat ik hem heb :+

Dan heb je nog Windows Hello. In het Grote Lumia 950 Ervaringen topic was er een hele discussie hoe dit nou precies werkte, dus voor meer technische inhoud verwijs ik je graag daar naar. In het kort: mijn ervaring is dat het niet sneller is dan de vingerafdrukscanner van mijn vorige iPhone 6. En dit uit zich met name in normale use cases: je haalt hem uit je broekzak, dan had ik mijn duim al op de home knop zodat hij geunlocked voor mn neus kwam. Dit kan natuurlijk niet met Hello, hij start met scannen vanaf het moment dat je de powerbutton indrukt. Vanaf dat moment is het inderdaad minder dan een seconde, maar al met al is het dus langer dan met een vingerafdrukscanner. Een fractie, maar toch. Het werkt overigens wel redelijk goed, ik denk dat hij mij in 95% van de gevallen gelijk herkent. Een nadeel is wel dat je hem vrij dicht bij je gezicht moet houden, iets wat ik over het algemeen niet zoveel doe met mijn telefoon. Ik merk wel dat dit op dag drie al een stuk soepeler gaat dan op dag twee en als je bereidt bent hier aan te wennen is het geen grote ergernis.

Windows 10 Mobile
Dan toch ook maar een stukje over het OS. Ik zit niet in het Windows Insider programma, noch heb ik ooit eerder een Windows Phone gehad. Ik kwam van Android (beviel goed) en twee keer iPhone (beviel redelijk, maar toch beetje claustrofobisch gevoel bij hoe gesloten dat systeem is). Bij het opstarten meld je je netjes aan met je Microsoft Account (zelfde als op mijn W10 laptop) en worden alle apps gedownload. Direct naar de Store gaan, en 40+ updates installeren. Dan kom je in de wondere wereld van Windows 10 Mobile. Er is ontzettend veel in te stellen, wat ik erg fijn vind. De integratie met OneDrive is een verademing! Het was na 30 minuten rondneuzen en her en der wat proberen dat ik erachter kwam dat ik nooit meer multi-platform wilde: alles doet het gewoon en synct netjes (en duidelijk ook!).

Maar dan kom je bij de apps, en wat er beschikbaar is. Nou moet ik zeggen dat de native Windows 10 Mobile apps er echt allemaal gelikt uitzien en goed werken. Moest een beetje wennen aan de Outlook Mail app (die van iOS vind ik er mooier uitzien, maar functionaliteit werkt hetzelfde ongeveer). Zo zijn alle standaard zaken er natuurlijk, zoals een wekker (niet onbelangrijk voor mij), Outlook Agenda, andere Office applicaties (allemaal naadloos aangesloten op Office 365 account). Vergeleken met iOS (waarmee ik het toch moet vergelijken, want als het me niet zou bevallen is dat mijn back up telefoon), zijn er voordelen en zijn er nadelen. Voorbeeld: de berichten app (met integratie met Skype) vind ik erg prettig, Outlook Calendar is praktisch hetzelfde en Outlook Mail is echt veel beter dan de native Mail app van iOS. De andere kant is dat iOS Siri heeft en Cortana nog niet beschikbaar is in Nederland. Dit is echt een absoluut gemis, want ik gebruik mijn telefoon redelijk vaak in de auto om mensen op te bellen of om een notitie te dicteren die ik niet mag vergeten. Met de 'Hey Siri' kon ik dat echt ontzettend makkelijk, maar nu ben ik onderweg dus een stuk minder productief (ik ga niet zitten prutsen op een beeldscherm tijdens het rijden, levensgevaarlijk). Hopelijk breidt MS Cortana snel uit, want ik mis dit ook al voor de Kinect op mijn Xbox. Dit is duidelijk een grote achterstand en een stap terug voor mij persoonlijk.

Dan is er uiteraard het 'dingetje' van de app store. Iets waar ik echt tegen op zag, want voor iOS zijn alle apps er en met de nieuwste functionaliteiten. Ik wist dat dit een achteruitgang zou zijn, maar ik ben positief verrast. Ik heb mijn iPhone naast de Lumia gelegd en gekeken welke apps ik nou nodig zou hebben (ook een goed moment om eens je app-base op te ruimen ;) ). Laat ik er een aantal noemen, misschien dat andere dit een belangrijke factor vinden om voor de Lumia 950 te gaan (ik ga gewoon de alfabetische lijst af op de Lumia):
  • 9292: Werkt goed, de vertrouwelijke moderne look maar mist wel functionaliteit zoals het inloggen om veelgebruikte opgeslagen plaatsen te onthouden. Hij onthoudt weldegelijk de meestgebruikte locaties (dank aan matroosoft voor de oplettendheid!)
  • 9GAG: ik gebruik dit denk ik elke dag voordat ik ga slapen. Even wat humor in het anders zo donkere arbeiders bestaan zullen we maar zeggen ;) Helaas heeft 9GAG zelf geen app maar zijn er tig 3rd party apps die zich 9GAG noemen. Allemaal vallen ze te kort vergeleken met de iOS of Android app van 9GAG; bij de een moet je horizontaal scrollen, bij de andere is het slechts een website wrapper.
  • Buienrader: ik gebruikte het zelden op mijn iPhone (geen idee waarom) maar nu al paar keer gebruikt en werkt goed. Live Tile met locatie gebonden informatie, erg handig want je ziet gelijk of het er het aankomende uur gaat regenen! Erg goede app.
  • Facebook: ik gebruik de veel besproken Facebook Beta en dat is echt een pareltje! Een voorbeeld voor vele andere apps, ziet er fantastisch uit en zeer soepel. Komt ontzettend goed tot zijn recht op deze telefoon. Ik ben geen fervente Facebooker, maar af en toe kijk ik er toch eens op en ik vind dit een stuk fijner dan op mijn vorige telefoon.
  • Flitsmeister: Ook hier (via een mede-tweaker) doe ik mee aan de beta, en die is zeer goed, evengoed als op iOS.
  • Funda: Hele basis app, geen kaartzoeken etc. Erg jammer want ik ben juist opzoek naar een nieuw huis. Ik gebruik deze app in ieder geval niet meer want locatie is belangrijk voor mij en daar helpt deze app niet bepaalt met mee.
  • LinkedIn: hmm, lang niet geupdate heb ik het idee. Op iOS een dagelijks gebruikte app, maar niet echt handig ingericht op Windows Mobile. Jammer, ik hoop dat ze W10 snel gaan omarmen.
  • Mobiel Bankieren (ABN AMRO): zeer basis app; zoals met meer apps voelt het wel alsof je een update of 6 wordt teruggezet als je het gelikte van iOS gewend ben. Wel gewoon de basis hoor, maar bijvoorbeeld Creditcard linken zit hier niet in.
  • NU.nl: er komt binnenkort een beta waar ik aan mag meedoen. Ben zeer benieuwd, want momenteel geen goed alternatief anders dan m.nu.nl bezoeken. Maar, ze hebben onlangs de Windows 10 app verbeterd, dus als dat een voorbode is van wat we op mobile mogen verwachten dan komt dit helemaal goed!
  • [Spotify: werkt wel redelijkmaar waar ik heel veel gebruik van maakte kan niet meer met de Lumia 950: het skippen van een nummer door dubbel te klikken op je microfoontje. Dat is echt wel een gemis, want om nou telkens je telefoon uit je broekzak te halen is ook zo wat. Wellicht dat hier nog een oplossing voor komt, maar duidelijk een achteruitgang voor mij in gebruikersgemak.. Rmaxx wees mij in de reactie op dat het wel degelijk werkt, je moet alleen veel minder snel achter elkaar klikken dan dat ik gewend was op de iPhone. Nog even wennen maar lijkt gewoon goed te werken.
  • Uber: gebruik ik zeer veel, en werkt redelijk goed op de Lumia. Vreemd is wel dat dit een van de weinige pre-installed apps is terwijl die echt flink achterloopt op iOS heb ik het idee. Basis is daar natuurlijk, maar als je hem op de achtergrond laat draaien dan ververst die bijvoorbeeld niet heel soepel de locatie van de chauffeur. Als je hem dan weer heropent springt die ook niet direct naar de op dat moment huidige locatie.
  • Waze: iOS heeft onlangs versie 4 gekregen, wat super goed werkte. Dit is versie 3.nogwat en dat zie je aan alles: het voelt echt 5 jaar oud eigenlijk. Er zijn betere navigaties te verkrijgen, maar ik heb ze nog niet geprobeerd (op mijn to-do list).
  • Whatsapp: mag natuurlijk niet ontbreken! Werkt prima, maar zorg ervoor dat je het niet in een donker thema gebruikt. Om een of andere reden ziet het er een stuk 'moderner'uit in een licht thema. Functionaliteiten als bellen, groupschat, en fotos delen zitten er uiteraard gewoon in, dus ik mis niks aan de app.
Dan is er toch wel 2 grote missers: Google Maps en Google Chrome. Google weigert mee te werken aan Windows Phone en Mobile, en de Kaarten app van MS zelf is niet heel soepel. Grootste nadelen zijn voor mij met Kaarten:
- Geen autofill wanneer je naar iets zoekt (moet altijd hele adres invoeren)
- Slechte resultaten voor dingen in je buurt (zoeken op Burger King stuurt je naar Frankrijk, en ook alleen Frankrijk, McDonald's is toevallig met een update vanmiddag wel verbeterd waardoor die die nu wel vindt.

Chrome vindt ik jammer want zoals aan het begin aangegeven, ik werk er echt ontzettend lang mee al en dat is lastig opgeven. However, de Egde browser op Windows 10 Mobile werkt bijzonder goed! En zoals eerder gezegd, een snelle browser (die niet een website tien keer laat verspringen terwijl die aan het renderen is) in combinatie met die ontzettend scherpe scherm zorgt voor veel online leesplezier!

De Store zelf mist een 'laatst geupdate op' functionaliteit per app. In iOS kon je zien of een app serieus was als er in de afgelopen tijd een update was geweest. In Store mist dit volledig, en dat weerhoudt consumers ervan om te namen/shamen. Dit zou developers toch wel aan het werk kunnen zetten, als je ziet dat de laatste update van een bank-app een jaar geleden was bijvoorbeeld. Een gemiste kans voor MS, en vervelend voor mij want ik vond dat op iOS erg handig.

Ik ben hierover in dubio eerlijk gezegd. EUR 600,- is niet niks en had op zn minst wel oordopjes daarbij willen hebben bijvoorbeeld. Je krijgt dan wel een oplader plus een USB -> USB-C kabel. En hoewel hij niet als een hele dure telefoon aanvoelt, zijn de prestaties niet mis en snap ik prima waarom dit een high-end prijs heeft. Het is duurder dan een gemiddelde high-end android, maar (een stuk) goedkoper dan de iPhone bijvoorbeeld. En ik moet zeggen; hij reageert soepeler dan mijn iPhone op vegen bijvoorbeeld.

Al met al, ben ik erg tevreden met deze telefoon. Het grootste (overduidelijke) nadeel is de gebrekkige app support, maar met de komst van Universal Apps heeft MS toch wel echt een troef in handen. Ook Continuum belooft wat, collega's van mij hebben al een hele dag zonder laptop gewerkt via hun XL en dat werkte verrassend goed. Staat dus ook op mijn lijstje om te kopen, maar eerst even wachten tot een nieuwe salaris ronde ;) Het wachten is dus op de nieuwe apps (met name de broodnodige voor mij; Flitsmeister, een goede navigatie, NU.nl) en bij twee van de drie doe ik mee met de beta.

Ik moet ook zeggen dat dat een onverwachte toevoeging is op mijn ervaring. Ik voel mij nu een onderdeel van een community en lees en reageer veel op internet (zie deze review:P) en dat is wel echt leuk. Het is ook daarom dat ik goede hoop heb dat developers deze ontwikkeling serieus nemen, maar het voelt toch wel als een klein gokje. Zoals een medetweaker zei: "het heeft ook wel wat om voor de underdog te zijn". Als je een beetje van prutsen en verbeteren houdt, dan is dit echt helemaal top. Als je de beste apps wilt; blijf dan bij iOS of Android want dat gaat (if at all) nog even duren. De telefoon zelf is ook wel echt een mooi stukje werk hoor, ben echt onder de indruk van de snelheid waarmee het (blijft) werken :)

EDIT

Het is alleen maar eerlijk om te vermelden dat ik heb besloten niet verder te gaan met W10M. Zie mijn post in het forum voor meer informatie.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?

Ik heb in nog geen enkele review iets gelezen over een aspect wat mij ontzettend stoort... als je een filmpje maakt en je beweegt je vinger iets over de behuizing omdat je het toestel bijvoorbeeld een beetje draait of anders beetpakt dan vertaalt zich dat als een afschuwelijk schrapend/schurend geluid wat tijdens het afspelen duidelijk te horen is. Dat lijkt mij persoonlijk een flinke design flaw...

Ook vind ik dat de knopjes op de zijkant van het toestel te ver uitsteken en de randen enigszins scherp aanvoelen, dat had veel netter afgewerkt mogen zijn.

Het ontbreken van een headset vind ik een gemis, alhoewel geen groot gemis maar bij een toestel in deze pricerange hadden er gewoon een paar fatsoenlijke dopjes bij mogen zitten.

Het aantal beschikbare apps is nu ook nog zeker een flink minpunt alhoewel ik er wel vertrouwen in heb dat dit zal gaan verbeteren, plus dat de voor mij belangrijkste apps wel aanwezig zijn... op 1 belangrijk pijnpunt na: geen Here Drive+ op WP10! Dat vind ik een misser, de maps/kaarten apps is zeker geen volwaardige vervanger, het werk ansich wel maar is veel beperkter qua instellingen.

Ook heb ik hier en daar wel wat crashes ervaren en mag de manier waarop het toestel gestures detecteert wat beter af mogen worden gesteld, als je bijvoorbeeld scrolled door de app-drawer en je veegt zelfs maar een klein beetje scheef dan zit je alweer op het homescreen, ook wordt een veeg van onder of van boven niet altijd de eerste keer gedetecteerd. Ook mis ik hier en daar wat logica mbt de instellingen en wat waar te vinden, dat was met WP8.1 soms al wat onlogisch maar nu is het mijn inziens nog rommeliger.

Verder ben ik wel positief over het toestel :) Mooi scherp scherm en kleuren, irisscanner is een leuke toevoeging, werkt lekker rap en het schiet mooie foto's; zelfs als er weinig licht is schiet het relatief goede foto's voor wat je van een smartphone mag verwachten. Metalen/aluminium behuizingen ben ik persoonlijk geen fan van en de kunststof behuizing voelt in dit geval degelijk aan, alhoewel niet zo stevig als de behuizing van mijn Lumia 820. Ook de goede integratie met mijn andere Windows devices is zeer makkelijk mbt mail en contactpersonen etc, dit samen met Onedrive zorgt voor een erg prettige ervaring waarbij je bijna alles op je andere devices ook direct beschikbaar hebt.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 5 december 2015 16:53]

Dank voor je reactie en goed om te horen dat het toestel je bevalt!

Ik had nog geen filmpjes geschoten, dus heb het net even geprobeerd. Mijn verwachting; zal wel een beetje overtrokken zijn. Mijn ervaring: dit is echt super storend! Ik veeg over een nagenoeg gladde plastic achterkant tijdens het filmen en het klinkt alsof ik een bladzijde aan het omslaan ben, close up. :|

Het vegen lukt mij ook niet altijd in 1 keer, maar dat komt ook omdat ik misschien nét niet helemaal de bovenkant van het scherm aanraak. Ik heb nog nooit gehad dat wanneer ik mijn duim boven het scherm plaats en dan naar beneden veeg hij hem niet pakt, en dit doe ik altijd bewust als de eerste 'veeg' niet geregistreerd wordt.

Thanks voor de uitbreiding, ik zal later (lees: na Sinterklaas ;) ) even deze bevinding in de review zetten (wellicht met YouTube video erbij, zodat andere dit kunnen ervaren). Dat gezegd hebbende, het is inderdaad een designflaw maar zeker geen één waar je niet om heen kan; je moet je toestel gewoon vasthouden tijdens het filmen ;)
'Gewoon vasthouden' is wel een beetje simpel gesteld. Ik film namelijk meestal door het toestel met beide handen tussen duim en wijsvinger vast te houden zodat ik makkelijk kan 'pannen' etc en voor de stabiliteit, zelfs als je dan het toestel iets draait tussen je vingers is het al duidelijk hoorbaar, iedere lichte beweging van de vinger over de behuizing is al hoorbaar... vrijwel niemand houd het toestel onbeweeglijk vast. Dit is een eigenschap die wat mij betreft echt niet zo onder het kleed geveegd kan worden, dit had simpelweg niet zo mogen zijn en is juist heel erg moeilijk om omheen te werken en dit zal in de praktijk bij velen in de filmpjes te horen gaan zijn.
Het setje "Here" app's installeren gratis en zo ver ik heb constateren zeer goed. (download de NL-map en kost je ook nog eens geen data ;) )
Naar wat ik begreep bestaan de here-apps niet meer. En naar wat ik lees van oud Here gebruikers is dat Kaarten ongeveer dezelfde functionaliteit biedt, maar daar mis ik echt de autofill en een fatsoenlijke zoekfunctie (inclusief een fatsoenlijk resultaat ;) )
Staat bij mij inderdaad nog standaard op mijn 930, maar dat zal wel meegenomen zijn vanaf W8.1. In de store kan ik enkel Windows Kaarten ontdekken, die ik zelf nog nooit heb gebruikt maar (als ik het zo lees) wel snel de goede kant op gaat. Here had wél autofill dus ik heb vertrouwen dat dat ook naar Kaarten komt :)
Wees er zuinig op dan. Zodra je Drive eraf gooit krijg je deze niet meer terug zonder jailbreak.
Windows Kaarten is qua zoekresultaten nog verre van gelijk aan HERE.
Dank voor je reactie! Over 9GAG: ik heb twee apps geprobeerd (en nog steeds op mijn telefoon staan), de ene bleek dus de officiele 9GAG app te zijn, de andere de third party app die je noemde :P Goed om te weten, dan ga ik ook niet veel moeite steken in het vinden van een andere app, maar zou graag zien dat 9GAG een native app maakt en geen wrapper want nu onthoudt die niet waar ik ben gebleven. De third party app doet dat overigens wel, dus die gebruik ik dan ook. :)

Ik ga ook eens kijken naar die work around voor Here Drive+, dank voor het delen daarvan!
Top review, ben zelf ook een tevreden Lumia 950 gebruiker, mis android voor alsnog totaal niet eigenlijk.

Klein puntje, autofill werkt hier wel met de browser ...? Zelden een volledig adres in te vullen
Je hebt helemaal gelijk, het stond ook niet duidelijk in de review. Het gebrek aan autofill sloeg op de Kaarten app, niet op het hele systeem. Heb het aangepast, dank voor je reactie :)
Goede review, dank je wel. Hier nog een overstapper van Android (5.0.1 Galaxy S4) naar Windows 10 (Lumia 950) enne...... ik weet het nog niet.. :? De reden van overstap voor mij was dat mijn partner graag over wilde stappen (die heeft nu de 950 XL en ik heb de 950 als vroeg Sint kadootje gekregen) en het feit dat ik gehackt was van de zomer en eigenlijk niet meer zo lekker op mijn S4 bezig was, omdat ik geen veilig gevoel meer had en dus van Android af wilde.

Ok, dan de Lumia 950. Ik heb helemaal geen buitenissige apps (oa. NU, Wordfeud, Sygic, Parkmobile, Flitsmeister, Sonos, Whatsapp, Twilight, Norton) en ik ergerde me altijd aan de hoeveelheid vaste apps die je van Google meekrijgt, maar ik word niet blij van de Windows 10 apps. Voor mij voelt het als een (grote) stap achteruit (de apps die er wél zijn, lopen achter bij de Android versie en voor Twilight bijv. is er ook geen alternatief, terwijl ik op m'n Windows 10 laptop F.Lux heb draaien) en daar vind ik de Lumia te duur voor.
Ik twijfel dan ook of ik hem houd of omruil voor toch weer een Android toestel.
Dank voor je reactie en jou Sinterklaas is wel wat ruimhartiger dan mijn Sinterklaas merk ik ;)

Ik kan mij voorstellen dat je de apps als een stap achteruit ervaart want dat is het gewoonweg ook. De andere kant is wel dat ik er best van geniet om een beetje met mijn telefoon te stuntelen. Het is allemaal zeer persoonlijk; als je super app afhankelijk bent dan zou ik deze overstap (nog) niet doen. Maar voor mij; mail, internet, whatsapp, het nieuws, muziek en voor onderweg navigatie en flitsmeister. Dit doet het allemaal prima en in sommige mate zelfs beter dan bijvoobeeld iOS, zoals bijvoorbeeld mijn werk mail en de integratie met OneDrive door het hele systeem heen).

Van sommige apps zijn er al bèta's die gelopen worden en waarmee ze met een W10M app uitkomen. Dat zijn wel spannende tijden waar ik erg naar uit kijk natuurlijk, maar als je bijvoorbeeld Facebook bekijkt (de beta), vind ik dat weer echt een mooie app wat mij dan ook weer gunstig doet stemmen over andere apps; als ze W10M design aanhouden zijn ze echt heel erg mooi :)

Maar zoals ik ook al zij in mijn review; het voelt wel als een gokje: het is te hopen dat dit systeem serieus genomen wordt door developers en dat er fatsoenlijke updates uitkomen en natuurlijk nieuwe apps. Voor dat laatste kijk ik ook wel een beetje naar MS zelf; met Project Islandwood hoop ik dat ze toch wel wat developers kunnen overhalen ook de apps beschikbaar te maken voor W10M (met name de wat simpelere, handige apps) en op die manier dus ook de vicieuze cirkel kunnen doorbreken. Het moet gewoon zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt worden voor devs om 'dan ook maar' een app op de Windows Store te zetten (i.e. weinig extra moeite, klein beetje extra inkomsten).
Prijs ¤562 en dan geen oordopjes? Ze zijn natuurlijk niet van de hoogste kwaliteit, maar die dopjes van mijn iPhone gebruik ik toch altijd wel 12 maanden, beetje karig van Microsoft. Hoe is de helderheid van het scherm?
Ik gebruikte mijn oordopjes van de iPhone ook altijd, en die waren echt prima voor mij. Ik heb geen hoge eisen en ben geen audiofiel zeg maar ;)

Helderheid van het scherm is echt wel een stuk beter dan de iPhone 6; op 25% kan ik rustig in de zon het scherm zonder moeie ogen te krijgen lezen. Nu je erover begint viel mij vandaag wel op dat hij wat extremer schakelt dan de iphone; als je net onder een lamp staat en je wiebelt wat heen en weer veranderd hij constant de brightness, wat een beetje irritant is. Maar qua helderheid zelf is die heel prettig :)

Persoonlijk vind ik dat wel een goed iets, daar waar mijn iphone bijv juist laat reageert op licht veranderingen, springt het beeld regelmatig pas op een hogere helderheid terwijl het al niet meer nodig is. Idem dito heb ik dit bij Samsung, die reageert ook pas laat op licht veranderingen van buitenaf.

Ik vind het dus irritant wanneer ik een paar sec moet wachten voordat de helderheid aangepast wordt, en ik zie het bij jouw lumia 950 wel als een positief iets :D ( ik denk dat je er even aan moet wennen dat jouw telefoon gewoon snel reageert )

Leuk, simpel maar informatief review. Van begin tot eind las het makkelijk weg.
Leuke review Djerro ;)
We hadden eerder al even PM contact en las net je review nog even.

Ps wat ik nog vergeten was te vragen en wat je hier wel ter sprake bracht. Als je de telefoon gewoon op een tafel neerlegt komt het glas van de camera dan wel of niet in aanraking met de tafel ? Ik had het idee dat het alu ringetje wat om de lens zit ietsje uitsteekt juist om het glas te beschermen, anders zou ik dat toch wel een ontwerpfoutje vinden.
Thanks Brabso! Het alu ringetje steekt inderdaad iets uit dus er is geen direct contact met het oppervlak waar je hem op legt. Zal vanavond eens kijken op mijn iPhone 6 om te zien of het glas dieper zit of niet, om een betere indicatie te geven.
Thanks voor de heads up Djerro, inderdaad interessant om te lezen hoe een voormalig iPhone gebruiker de Windows mobile omgeving ervaart. En ik moet zeggen dat hoewel sommige punten voor mij niet op gaan (omdat ik al zo lang geen 'daily driver' Android/iOS toestel heb gehad), het verder een uitstekende review is. Tip: mocht je het ooit interessant vinden, dan zijn er hele leuke, hele chique back covers te koop, waaronder van leer. Die schijnen je telefoon een échte premium feel te geven en zelfs wat fijner om vast te houden :)
Je bedoelt waarschijnlijk de mozo covers ;)
Het leer vind ik wel aantrekkelijk alleen de zijkanten van alu look a like plastic is iets minder voor een premium prijs van ¤ 48,50
Mij weerhoud de prijs ook nog om hem te kopen. Het ziet er wel mooi uit maar dit is echt een persoonlijke ervaring - en voor dit soort zaken wil ik het toch wel echt eerst even beleven voordat ik er zoveel geld voor neerleg ;)

Ik begreep wel dat het draadloze opladen wordt ondersteund, wat de prijs natuurlijk ook opdrijft. Er staan ook al wat reviews online over deze Mozo covers overigens, bijvoorbeeld op Windows Central
Hoezo? Al in het echt gezien? Volgens WC lijkt het net metaal. Hoort als metaal (als je tegen tikt) en voelt koud aan als metaal. De enige vraag is hoe het zich zal houden.
En als het toch beschadigt heb je 'm zo vervangen. Dat gaat je met een full metal phone niet lukken.
Muziek skippen kan ik met mijn headset (JBL) door 2x snel op play/pauze te klikken, zo werkte het op mijn android ook, werkt prima.
Ik vind de telefoon beter uitzien en voelen dan ik had verwacht, het plastic voelt nog best premium aan.. Dat leer van MOZO schijnt wat tegen te vallen, en de randen zijn van plastic met folie erop.. Als dat net zo slecht is als bij de Samung S4 is die lak er in no-time vanaf, en dat ziet echt niet uit.
Wel potjandorie, je hebt helemaal gelijk! :D Ik moet ook eens bewust van die iOS trekjes afstappen; bij de Apple oordopjes moet je vrij snel achterelkaar drukken anders reageert die als 'pause - play'. Bij deze telefoon (of misschien deze specifieke oordopjes?) moet je juist wat rustiger drukken en niet heel snel achter elkaar, dan gaat hij ook naar het volgende nummer.

Dit is echt fantastisch, dit was (na het missen van Cortana) echt mijn grootste pijnpunt.

Hartelijk dank!
Gaat het nu uit het lijstje negatieve punten? :)
Goed punt! Thanks, had het alleen in de hoofdtekst veranderd.

Het is geupdate :)
Leuke review, mooi om te lezen hoe een Android- / iOs-gebruiker deze telefoon ervaart. Lijkt me een nuttige review voor eventuele overstappers. Je beschrijft niet veel technische details, maar vooral de gebruikservaring. En die reviews zijn ook hard nodig, de technische details weten we inmiddels allemaal wel. :P

Nog even een paar puntjes uit je review:
Inderdaad vervelend. Wist je dat je het kunt oplossen door de taal van het toestel in het Engels te zetten. Uiteraard is dan alles op je toestel in het Engels, inclusief Cortana.
9292: Werkt goed, de vertrouwelijke moderne look maar mist wel functionaliteit zoals het inloggen om veelgebruikte plaatsen te onthouden.
De veelgebruikte plaatsen worden toch ook onthouden zonder in te loggen?
Continuüm kan je eventueel ook draadloos gebruiken, mits je over een scherm met WiDi beschikt. Bluetooth keyboard/muis en gaan! :9
Ik las dat Nokia Here Drive+ niet beschikbaar was. Dat is wel jammer wat het is een hele goede app! Wereldwijde kaarten gratis te downloaden, gesproken navigatie, basale verkeersinfo. Kun je misschien dit linkje volgen op je telefoon om te kijken of hij dan wel beschikbaar is?
Dank voor je reactie!

Ik heb Cortana proberen in te stellen door mijn taal op Engels te zetten, maar ik merk dat je ook je Regio op Engels moet zetten. Dit kan ik niet (verschillende redenen, voornaamste dat mijn werkgever dit niet toe laat in combinatie met de verbinding naar werk email/calendar/contacten etc en ik dit absoluut op mijn telefoon wil behouden). Dus helaas, dit blijft gewoon afwachten, maar als het niet komt zal ik daar zeker teleurgesteld over zijn. Ik blijf goede hoop hebben, zeker omdat ze het bij Siri ook gelukt is, maar het zou toch wel fijn zijn om een bevestiging van MS te krijgen of ze hier ook daadwerkelijk aan werken momenteel. :X

Over 9292: je hebt helemaal gelijk en ga zo gelijk mijn review aanpassen want ik heb het verkeerd verwoord. Wat ik bedoelde was de 'vaste' locaties, zo had ik precies de juiste volgorde van mijn vaste locaties goed ingesteld op mijn iPhone (Ouders, werk, belangrijkste treinstations etc.) en dat kan hier niet. Maar je hebt gelijk, de meestbezochte plaatsen staan in het geheugen en komen terug! :)

Over continuum: ik lees weinig goede reviews over Continuum wireless. Ik wil het wel graag gaan uitproberen op mijn Xbox 1 wat al schijnt te kunnen als je in het Insider programma zit (de app die je ervoor nodig hebt op je X1 is nog niet officieel uit). Maar daar moet ik dus nog even op wachten. Wat iedereen ook eensgezind over is: vrijwel alleen de MS apps doen het op Continuum, maar dat was natuurlijk te verwachten (het is letterlijk een paar dagen uit ;) )

Ik heb je linkje voor Here Drive+ geprobeerd en het stuurt mij eerst naar de webversie van de store, maar als ik op 'Download' klik dan opent die hem in de Store app. Waar normaal gesproken de 'Installeren' knop zit staat nu "HERE Drive+ is momenteel niet beschikbaar". :'( Nu ben ik vanmiddag met Kaarten naar huis gereden, en dan ging eigenlijk prima. Heb alleen niet het idee dat hij erg nauwkeurig is het bijhouden hoe druk het op de wegen is en met name hoe hij dit bijhoudt. Bij Waze (zeker 4.0) maakte hij gebruik van andere gebruikers hun locatiegegevens wat een zeer nauwkeurig beeld gaf. Ik moet er meer mee rijden om er een oordeel erover te kunnen geven, ik heb hem nog niet weggegooid ;) Zit wel te wachten op de update zodat je niet meer het volledige (correct gespelde!) adres hoeft in te voeren..
Ah jammer dat Here Drive+ niet beschikbaar is. Nou in ieder geval veel plezier met je telefoon!

Ik blijf voorlopig nog even bij WP8.1 op mijn Lumia 1520. Perfect toestel, perfect OS. :) Wat mij betreft zitten er toch nog teveel bugs in W10 mobile. Daarnaast is de UI van WP8.1 gewoon wat consistenter. En die Lumia 1520 gaat inmiddels al een tijdje mee, maar kan zich desondanks nog meten met de top.

In ieder geval bedankt voor je review, ik hoop dat hij een bijdrage levert aan het vergroten van de userbase van WP. Meer gebruikers = meer updates, meer toestellen, meer apps. :)