Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose AE2w Bluetooth Headphones (Zwart) Review

Heftytastic 30 november 2015, laatste update op 1 december 2015, 703 views

Bose AE2w Bluetooth Headphones (Zwart)

Een uitstekende koptelefoon met het formidabel draagcomfort en modulariteit. Bij de juiste prijs een zeer goede koptelefoon met goede prijs kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Zeer hoog draagcomfort
  • Goed geluid
  • Modulair (losse audiokabel, oorkussen en BT-module)
  • Simpel "clean" design

Minpunten

• Lomp design BT-module
  • Korte accuduur t.o.v. andere headphones

Na ongeveer 6 maanden rondgelopen te hebben met een Jabra Move koptelefoon had ik toch het gevoel dat ik een over-ear design koptelefoon wilde. Hoewel mijn Jabra koptelefoon prima voldeed had ik na het ophebben van mijn Sennheiser HD 201 toch het gevoel dat ik qua geluid en comfort wat inlever bij een on-ear design.

Ik had al enige tijd de Bose AE2w headphones in mijn vizier maar de prijs was toch net iets te hoog voor mij. Op het moment van schrijven ligt de gemiddelde prijs ronde de 250,00 euro wat het een relatief dure koptelefoon maakt, vooral als je het vergelijkt met bijvoorbeeld je Jabra koptelefoon. Echter via een veiling heb ik deze koptelefoon voor 150,00 op de kop kunnen tikken.
Zoals te lezen is in een andere review heb ik een verscheidene collectie koptelefoon zoals:
  • Philips Citiscape Uptown
  • Sennheiser HD 201
  • Pioneer HDJ-1000
  • Jabra Move
  • Razer Kraken Pro
De koptelefoon
Zodra je koptelefoon openmaakt uit zijn verpakking dan valt er meteen iets op. Want wanneer je de koptelefoon erbij pakt dan heb je eigenlijk gewoon een Bose AE2 in je handen waarbij een Bluetooth module wordt meegeleverd. Ten opzichte van veel andere makers doet Bose het met de Bose AE2w Bluetooth Headphone iets anders. Waar andere leveranciers 1 geheel maken van de bluetooth headphone heeft Bose een bluetooth module gemaakt die in het jack ingang van de headphone kan worden geprikt om hem draadloos te maken.

Dit brengt mij meteen bij de prijs. Wanneer men de prijzen van de Bose AE2 en de Bose AE2w vergelijkt dan is te zien dat de Bose AE2w 100 euro duurder is dan zijn broertje zonder module. Wezenlijk houdt dit in dat je als je de koptelefoon nieuw koopt je eigenlijk 100,00 euro betaald voor de module.
Wanneer je de koptelefoon erbij pakt dan valt meteen op dat het een erg lichte koptelefoon is. Hoewel de module misschien wat raar overkomt en er niet heel mooi uitziet heeft het wel een erg groot voordeel. De koptelefoon is namelijk volledig modulair en je kan alle Bose AE2 onderdelen gebruiken. Wil je dus een snoertje met microfoon dan kan je deze gewoon los aanschaffen net zoals bijvoorbeeld de oorkussen.

Veel mensen kopen een Bose koptelefoon voor het comfort en ik ben ook 1 van die mensen. Zodra je de koptelefoon op hebt merk je meteen dat de mensen van Bose weten hoe een oor op het hoofd zit en hoe daar een koptelefoon op moet.
De koptelefoon zit uitstekend en is verreweg de meest comfortabele koptelefoon die ik heb en misschien wel heb opgehad. Het verschil zit hem bijvoorbeeld in hoe de oorschelpen zijn gemaakt. Wanneer je bijvoorbeeld een Razer Kraken Pro erbij pakt dan zie dat het symmetrisch gat is. Dit zorgt ervoor dat de Razer bijvoorbeeld bij lange sessies niet lekker zit en erg snel warm wordt. De Bose daarin tegen is aan de achterkant van de schelp (als je hemt op hebt) en stuk dieper. Dit zorgt ervoor dat je hele oor in de ruimte pas waar het geluid is. De kussen vallen in zijn geheel op je hoofd in plaats van op je oor. Deze constructie zorgt ervoor dat koptelefoon zonder problemen uren op kan hebben en zelf bij warm weer nergens last van hebt.
Niet geheel onbelangrijk is dat de koptelefoon ook goed zit als je een groot hoofd heeft.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit van de koptelefoon is gewoon erg goed. Veel onderdelen zijn zoals bij veel koptelefoons gemaakt van plastic wat zorgt voor het lage gewicht. In de hoofdband zit, als ik het goed zeg, aluminium wat zorgt voor een sterkere constructie. De koptelefoon is niet opvouwbaar en voelt in de hand wellicht wat licht aan echter kan hij tegen een stootje.

Geluidsweergave
De geluidsweergave van de koptelefoon is erg goed zowel draadloos als met draad. En niet geheel onbelangrijk het vermogen van de bluetooth module is dik in orde.

Voor mijn gevoel is het geluid erg gebalanceerd en wordt er niks teveel gedaan. Ten opzichte van mijn Jabra headphone is de Bose een werkelijke verademing. Door het over-ear design wordt geluid van buitenaf veel beter weggefilterd. Daarnaast merk je dat er meer tijd gestoken is in het realiseren van een goed geluid.
Ben je een liefhebber van over de top bass dan is de koptelefoon niet echt wat voor jou. Er is namelijk wel degelijk een goede bass te horen maar niet zo’n over de top eentje zoals je dat misschien kent van Razer of Beats koptelefoons.

Gebruiksgemak
Het connecten van de headphone was zeer gemakkelijk en een kwestie van 1 minuut. De bluetooth wordt direct herkend door te telefoon zodra je hem aanzet. Je kan met de bovenste knop acties uitvoeren zoals volgende nummer, opnemen of pauzeren. Verder beschikt de module over volume knoppen en een gemakkelijk schuifje om hem aan of uit te zetten. De module beschikt verder over 1 ledje om de status te zien.

De bluetooth-module kan zeer gemakkelijk verwijderd worden op dezelfde manier zoals je dat doet met kabels die je in Bose koptelefoon doet. De BT module kan worden opgeladen met micro USB. Omdat dit zo’n gangbaar formaat is er atlijd wel iemand met kabel en zit je nooit zonder stroom. Je zal de module vaak moeten opladen, ten opzichte van de Jabra moet de Bose headphone het doen met een accutijd van slechts 7 uur. Dit houdt in dat je ongeveer 2 dagen kan luisteren zonder te laden als je een reguliere commute hebt. Hoewel dit soms wat vervelend is heb ik gemerkt dat de BT module heel erg snel oplaadt. In minder dan 1,5 uur is de module weer klaar voor gebruik.

Hoewel sommige mensen zullen zeggen dat het gebruik van een bluetooth headphone slechts een minimaal verschil geeft moet ik ongelijk geven. Het niet hebben van een draadje van je koptelefoon naar je broekzak is een intens groot gemak in de trein. Er is niks fijners dan muziek luisteren zonder dat je daar voren rare bewegingen moet uithalen om je telefoon uit je zak te halen.

Update:
Na langere tijd kan ik zeggen dat ik de koptelefoon nog steeds met veel plezier gebruik. Wel heb ik hier en daar wat issues gemerkt met de Bluetooth connectie. Op hele willekeurige momenten wil de connectie nog wel is haperen. Dit wegvallen duurt dan ongeveer 15 seconden en gebeurd 1 keer maand ongeveer. Het kan wellicht liggen aan mijn iPhone of dat ik ook nog een android wear horloge gebruik. Desondanks blijft de koptelefoon een van mijn beste aankopen.

Heb jij ook een Bose AE2w Bluetooth Headphones (Zwart)?