Noctua NF-P12, 120mm Review

glennvho 24 juni 2009, laatste update op 24 juni 2009, 4.015 views

Noctua NF-P12, 120mm

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Stil
  • Redelijk goede luchtverpaatsing
  • Bijgeleverde shock absorber

Minpunten

• Kleur

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Het is misschien ongebruikelijk een review schrijven over een fan maar ik vind dat het ook interessant kan zijn voor mensen die een nieuwe fan nodig hebben. Dus hier gaat ie dan!

Ik had mij onlangs een nieuwe case aangeschaft, namelijk de Antec p182 (zie mijn review).
Nadat ik alle onderdelen had gemonteerd en de pc had aangezet vond ik toch dat hij meer lawaai produceerde dan verwacht. De stock fans (Antec Tricool 120mm) had ik eerst op medium staan maar aangezien het meer als een straaljager klonk die opsteeg probeerde ik ze maar eens op low. Maar ook op die stand maakten ze nog teveel lawaai naar mijn mening, ik had dit al gelezen in enkele reviews maar ik dacht dat het wel zou meevallen. Niet dus, daarom ging ik op zoek naar nieuwe stillere casefans en kwam ik op deze Noctua fans uit.

Featureset

De fan beschikt niet over LED's wat ikzelf een voordeel vind omdat ik liever geen kerstboom wil maken van mijn pc ;) .
In de verpakking zit:
  • de fan (dhu :P )
  • schroefjes
  • shock absorbers
  • adapters (5V, 7V, 12V)

De fan bestaat uit 9 bladen wat meer is dan de meeste fans die maar 7 bladen hebben, dit zorgt volgens Noctua voor een superieure druk en airflow.

De bladen zelf zijn nog eens voorzien van "verterx control notches" die volgens Noctua zorgen voor minder geluidsproductie en ook de turbulente luchtstroom verminderen.

De fan beschikt ook nog over "Noctua's will proven SSO-Bearing technology" wat volgens mij gewoon een veredelde naam is voor dual fan bearing.

Luchtverplaatsing

De opgegeven waarden zijn bij:
  • 5V: 12,6 dB(A)
  • 7V: 16,9 dB(A)
  • 12V: 19,8 dB(A)
Ik heb ze zelf op elk van deze spanningen getest en ik moet er uit concluderen dat ze in werkelijkheid hoger moeten zijn want ze zijn natuurlijk niet muisstil. Zie onderstaande tabel ter referentie.

Op 12V hoor je natuurlijk wel wat lawaai maar dit komt volgens mij meer door de luchtverplaatsing dan dat er iets aan de fan trilt.
Op 7V hoor je al veel minder de lucht stromen en op 5V hoor je ze al helemaal niet meer (dit altijd bij een afstand van ongeveer een meter van mijn pc weg.

Ik heb zelf de bijgeleverde shock absorbers gebruikt, deze nemen de trillingen weg omdat ze van rubber zijn en ze zorgen er ook voor dat er geen rechtstreeks contact is tussen de case en de fan.

In vergelijking met de Antec Tricool 120 op low zijn de Noctua een stuk stiller op 5V als zowel op 7V. Op 12V produceren de Noctua's wel weer meer geluid dan de tricool op low/medium. Op high daarintegen maken de tricool fans weer meer lawaai dan de Noctua's op high (12V).

Met een prijs van om en bij de ¤ 19 zijn ze niet van de goedkoopste maar daarvoor krijg je wel heel goede kwaliteit in de plaats. Al denk ik dat menig fan voor ¤ 10 wel een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Zeer goede fans al kun je voor iets meer als ¤ 10 ook wel bijna even stille fans krijgen. Dus tenzij je een echt stille kast wil zoals mij, ben je beter af met iets goedkopere fans.

Update 24/06/2009 17:04: Vergelijking tussen Antec Tricool en Noctua p12 toegevoegd.

(Schrijffouten mag je altijd melden via DM ;))

Heb jij ook een Noctua NF-P12, 120mm?

Veel duidelijke afbeeldingen kan ik altijd waarderen. Ik ben echter benieuwd wat je zelf nou van deze fan echt vindt en hoe de geluidsproductie van deze fan zich verhoudt tot andere fans, bijvoorbeeld tot de Antec 120mm TriCool op low.

Toevallig is xbit recent nog gekomen met hun review, met meetresultaten van deze en andere fans. Hierin werd de Noctua NF-S12B beoordeeld, maar was ook jouw gekozen model, de NF-P12 inbegrepen. De Noctua's kwamen zacht gezegd niet heel erg goed naar voren.... Vandaar dat ik dan ook benieuwd ben hoe jij zelf de stilte ervaart van beide fans: is je hele systeem nu duidelijk stiller geworden of is het juist amper merkbaar eigenlijk?
Bedankt voor de tip, heb het er ondertussen bijgezet.
Ik heb wel geen meetapparatuur, dus mijn bevindingen zijn volledig subjectief.
Lijkt me prima zo. Prima review, en hoewel je geen meetapparatuur natuurlijk hebt, komen je bevindingen wel overeen met die van SPCR over de NF-P12. Subjectieve bevindingen zijn net zo belangrijk, misschien zelfs nog wel belangrijker, dan objectieve geluidsmetingen ;).

Fan @ 12V: The fan was fairly loud at 32-33 dBA. It also throbbed with resonant beats. Analysis of the acoustic profile revealed a tonal peak at 380Hz. The throbbing, while less aggressive sounding than the normal buzz and whine common with high speed fans, can be just as irritating. It has a much lower pitch than most fans spinning around this speed.

Fan @ 9V: The fan was much quieter, registering only 22 dBA. However, it generated an unusual sound effect, that of a distant aircraft engine — a low-pitched, resonating hum. It hit just the right frequency and tone to create this eerie effect in our test room. Analysis showed it developed tonality in the 360Hz range.

Fan @ 7V: The fan was almost silent and very smooth. Close-up it was still audible, and the same airplane-type noise persisted though to a lesser degree.

Fan @ 5V: The fan was effectively silent.

( http://www.silentpcreview.com/article850-page5.html )
Wel gek dat je de luchtverplaatsing en de geluidsproductie (de essentiële zaken van een fan) op voldoende zet terwijl je de algemene beoordeling zeer goed meegeeft. Dat klinkt wat tegenstrijdig...

Verder leuke review voor een fan die zeker niet de goedkoopste is. :)
Voor mij telt vooral de geluidsproductie, en die is gewoon zeer goed bij 5V en 7V.
Jij kijkt bij luchtverplaatsing bij minimale toeren wat gewoon minder is en ook bij geluidsproductie bij hoge toeren en ik ken geen enkele fan die op 12V zeer stil.

Edit: Nu heb ik de algemene beoordeling op goed gezet, dit komt inderdaad wat beter overeen met de rest. :)

[Reactie gewijzigd door glennvho op 24 juni 2009 19:23]

Ik heb zelf de Noctua NH-U12P cpu-koeler met 2 van deze fans erop (push pull) en kan de bevindingen van SPCR over het "distant aircraft engine" effect onderschrijven. Ik hoor dat zelf nl. ook. Mijn PC Kast staat onder een tafel en het lijkt net alsof die als klankkast fungeert.

Ik heb ze op een Scythe Kaze Q fan controller aangesloten (5v - 12v). Op 5-7v is het "effect" gelukkig wel stukken minder. Echter dan is met mijn oc de koeling van de cpu weer onvoldoende (E6600 3.4Ghz 1,36v temps 59c load)

Gezien de weinige airflow op 5 of 7v vervang ik ze voor de Scythe Slipstream M. Deze undervolten zeer goed. Ik heb er al één als outtakefan in mijn kast en de geluidsbeleving/karakteristiek vind ik een stuk aangenamer dan die van de Noctua's. De luchtverplaatsing (CFM) is minstens net zo goed: 30cfm op 7v (SPCR).

De LNA en ULNA adapters zijn die niet 9v en 7v ipv de genoemde 7v en 5v in de review?

[Reactie gewijzigd door Molecom op 25 juni 2009 12:11]

Heb jij ook last van het vliegtuiggeluid op 9v waar Silentpcreview en Molecom hier het ook al over had? Ik zit erover te denken een Noctua NH-C12P top-down koeler te gaan bestellen, maar als ik daarna ook nog eens een andere fan moet gaan bestellen omdat de bijgeleverde een vreemd lawaai maakt wordt dat wel een heel duur grapje (60 euro voor een heatsink vind ik al wel genoeg).