Dirt Devil Spider M607 Review

Ircghost 30 november 2015, 6.502 views

Dirt Devil Spider M607

Voor een relatief klein bedrag krijg je een handige schoonmaakbuddy die zonder te klagen dag in dag uit je kamers schoonmaakt. Ondanks het gebrek aan intelligent schoonmaken, worden de meeste oppervlaktes meer dan goed schoongemaakt. Het is geen vervanger van een stofzuiger, maar maakt het wel een stuk schooner.

Pluspunten

• Bang for your buck!
  • Stil genoeg
  • Bijzonder goed met randen
  • Lange actietijd (1.5~2 uur)
  • Maakt schoon waar stofzuiger niet komt

Minpunten

• Geen dockingstation
  • Denkt vol te zijn wanneer die dat niet is
  • Soms iets te dom in drukke kamer

Energieverbruik Score: 4
In het huishouden ben ik vrij normaal actief, ik maak wekelijks goed schoon en hoef dus geen intensieve schoonmaakbeurten uit te voeren. Toch vind ik elke week weer genoeg stof op plekken in het huis, maar ik heb geen zin om elke dag te gaan stofzuigen. Daarom viel al snel mijn oog op de robotstofzuigers, ik vond ze echter zo duur voor vaak 300 tot 600 euro. De goedkope varianten, zoals de Spider, leken mij dan weer typisch een geval van goedkoop, duurkoop. De vele positieve reviews gaven mij echter genoeg twijfel om het toch te proberen!

Dagelijks gebruik
De Spider staat bij mij om de dag ongeveer aan, nadat ik thuis ben gekomen maak ik de Spider, genaamd 'Stoffie' leeg en geef ik hem weer energie. De volgende ochtend dat ik het wil gebruiken zet ik die aan bij zijn oplader of plaats in het de kamer waarvan ik vind dat die de meeste aandacht nodig heeft. Vervolgens gaat Stoffie lekker bezig en staat vaak in een compleet andere kamer met een volle buik. Dit verbaasde mij initieel behoorlijk gezien de Spider officieel 'dom' is en maar wel drie verschillende patronen kent. Deze patronen zijn als volgt:
  • Bump en de kleinst mogelijke bocht naar rechts vinden tot de volgende bump
  • Hierna gaat die over in de 'hoekmodus' en zal om elke plint, tafelpoot en object heengaan
  • Ten slotte zal die een tijdje rechtdoor gaan en na enkele seconden van geen contact overgaan in de grotere cirkelmodus.
Hierna zal die weer opnieuw beginnen met deze patronen. Verassend genoeg is de willekeurige kans dat hij een kamer ontsnapt groot genoeg in mijn appartement. Ik kan mij goed voorstellen dat het wel afhankelijk is van de inrichting van het huis. Ik merk dat als Stoffie de keuken probeert uit te komen dit vaak wordt geblokkeerd door de tafel + stoelenpoten, waardoor de hoek net goed moet zijn. Uiteindelijk vind het ding altijd wel zijn weg. Het kan echter aan te raden om de Spider af en toe in een andere kamer te starten zodat je zeker weet dat die wat extra aandacht krijgt.

Ik merk voornamelijk dat de Spider uitblinkt in het schoonmaken in lastige hoeken en langs randen. Waar je gemakshalve met een stofzuiger net een kleine cm van de plint stofzuigt, pakt de Spider elk hoekje en maakt ook net schoon onder de rand van het tapijt. Hierdoor weet de Spider verrassend veel stof te vinden, zelfs nadat je net hebt gestofzuigd.

Geluid
Vooral in het begin wilde ik goed controleren of de Spider niks kapot zou maken en/of vast zou komen te zitten bij zijn schoonmaakrondes. Daarom heb ik deze in het begin een paar keer aangezet terwijl ik thuis was. Hierbij viel het mij onmiddellijk op dat de Spider eigenlijk geen vervelend geluid maakt. Het is zeker niet volkomen stil, en een serie in de zelfde ruimte kijken is mogelijk net enigszins vervelend, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Het geluidsniveau is meer dan acceptabel voor gebruik indien personen thuis zijn.

Realiteitszin
De spider is met zijn ¤90,- fors aan de goedkope kant in vergelijking tot zijn concurrenten. Dat verschil is voornamelijk te vinden in de eigenschappenlijst. Waar sommige varianten adverteren met camera's, remote control, room mapping en automatisch opladen heeft de Spider simpelweg geen van deze functies. De Spider is slechts een vrolijke robot die domweg zuigt totdat die er bij neervalt. Dat kan midden in de kamer zijn, maar ook net onder een stoel, dan moet je soms even zoeken. Jammer genoeg heb ik Stoffie nog niet kunnen laten apporteren…

Zonder gekheid, de Spider mist best een hoop handige functies, vooral het room mapping kan een gemis zijn in grotere appartementen of kamers met veel tafel & stoelpoten. Daar staat tegenover, dat bij kleinere en normale appartementen het echter meer dan goed genoeg werkt. Als referentiekader: mijn Spider maakt zo’n 60m2 schoon.

Duurzaamheid
De spider draait sinds half september mee in het huishouden en draait in principe meerdere keren per week. Tot nu toe houden alle onderdelen zich goed en werkt het naar behoren, zoals ook verwacht mag worden van een product van slechts enkele maanden oud. Wel merk ik dat de sensor die meet of de bak vol is, soms onterecht denkt dat die vol is. Dit komt vaak door wat langere of grotere resten die de zuigingang blokkeren. Maar omdat je er verder geen omkijken naar hebt vind ik dit nauwelijks een minpunt. Je zet het de volgende morgen gewoon weer aan zonder er echt over na te denken.

Wel is een waarschuwing op zijn plek voor mensen die niet graag hun handen vies maken. Zelf ben ik erg blij dat het een 'zakloze' stofzuiger is, je kunt de bak dus leeg en schoonmaken om het weer zonder problemen opnieuw te gebruiken. Dat is mijn ogen een stuk milieuvriendelijker en op de lange termijn ook voordeliger. Het zorgt er echter wel voor dat je zelf de resten uit de bak moet halen als het er niet helemaal uitkomt. Vaak is dit gewoon stof en wat kleine deeltjes, maar je moet dit dus niet als te veel moeite beschouwen.

Al met al ben ik bijzonder tevreden met de Spider, ik had expres vrij weinig verwachtingen toen het apparaat werd aangeschaft en die verwachtingen zijn dan ook zondermeer allemaal waargemaakt. Voor een kleine 90,- heb je een handige schoonmaakhulp die net dat kleine beetje extra stof verwijderd uit de plekken waar je met de stofzuiger vaak net niet komt. Ook zorgt het ervoor dat je ten tijde van de drukke werkweek net wat minder hoeft na te denken over het schoonmaken. Voor mij een uitkomst!

Heb jij ook een Dirt Devil Spider M607?

Ik heb ook zo'n ding, inderdaad vanwege de prijs maar eigenlijk staat hij te weinig aan. Meestal loopt hij vast onder de eetkamer stoelen in wat snoeren van de laptop en telefoonladers.
Daar moet ik nog steeds wat op verzinnen.
De katten hebben er niet zoveel moeite mee.
Hoe is dit apparaat met katten haren zelf, zuigt ie deze ook goed op?
Ligt aan de kat. Als het een langhaar is met wat stijve haren dan zal ie misschien meer moeite hebben dan met een kortharige kat. Bij labradorharen kan ik je melden dat de stofzuiger wel sneller denkt dat ie vol is, omdat de haren op den duur de zuigmond blokkeren. Dit was wel terwijl de hond in de rui is, dus ik denk dat hij in de praktijk alsnog je hele huiskamer wel goed doet.
Thanks For the up (Y)
Loopt hij bij jou echt vast dan? Daar heb ik geen last van bij kabels, bij mij trekt die er in het ergste geval een beetje aan. Je kunt ze ook met kabelbinders aan elkaar vastmaken, is netter en dan heb je er geen last van!
Wij hebben parkieten in de woonkamer en die verliezen nogal wat veertjes, ik vraag me af of de dirt devil ook de veertje opzuigd of dat'ie ze alleen maar voor zich uit blaast?
Voor zich uitblazen zal die sowieso niet doen, hij zuigt alleen maar namelijk. ;). Als die het niet aankan dan zal de Spider ze gewoon achter zich laten. Hoe groot en hard zijn die veertjes?
Stel je eens voor dat je een kip door je kamer laat rennen waarbij die een lading donsveertjes achterlaat... zoiets dus :P :P :P
Ik heb even moeten google, maar als je het over dit soort veertjes hebt dan lukt het nog wel: http://i533.photobucket.c...o-djo/augustus2008055.jpg

Als er een harde steel in zit gaat het al snel iets moeilijker worden ivm de 2 strakke hoeken die die moet maken.
Cool! Het is logisch dat de lange staartpennen blijven liggen ja. Maar inderdaad liggen er altijd wat van die pluisjes. Thanks ;-)

[Reactie gewijzigd door ocdaan op 30 november 2015 19:11]

wij hadden parkieten en een lg homebot, dat ging erg goed!
Bedankt allen, ik heb er net eentje besteld, gaat mijn vriendin vast leuk vinden!
Leuke review. Ik zat toevallig van de week eens te kijken naar robotstofzuigers, ik krijg volgende maand de sleutel van m'n nieuwe huis, en dan lijkt zo'n robot zuiger me ook wel makkelijk. Mag die overdag z'n werk doen als ik dat ook doe. Wat mij betreft staat ie dan iedere dag aan op een andere verdieping, het scheelt weer behoorlijk wat zuigwerk.

Enige waar ik bang voor ben is dat ie van de trap aflazert :P
Thanks! :)

Tenzij je een zwarte stoffen ondergrond hebt, dan zal de afgronddetectie van de Spider daar geen problemen mee hebben (althans zoiets staat mij bij, ik zou het voor de zekerheid even opzoeken). Ik heb de Spider voor de grap ook eens gezet op mijn kleine salontafel en gewoon laten gaan. Rijdt elke keer mooi naar de rand, en draait dan verder alsof het een muur tegenkomt.
Klinkt goed. Boven heb ik gewoon laminaat liggen, dat zal vast goed gaan. Beneden zwart natuursteen, maar daar is geen trap waar ie vanaf kan donderen :D
Je kan de gevoeligheid ook instellen, zodat het beestje weet hoe fanatiek het ding op hoogteverschil moet reageren. Moet gewoon goed gaan dus. Hou er wel rekening dat je deze zelf aan het werk zet, hij gaat niet vanuit een dock oid op vaste tijden aan de slag. Je zet hem aan en na een paar seconden gaat hij van start. Naast gebrek aan mapping is dit voor mij het minpunt aan het apparaat.
Ow, dat vind ik niet zo'n grote issue eigenlijk. Zet ik 'm gewoon aan voordat ik naar m'n werk ga en zie wel waar die gebleven is als ik terugkom :P
Goede review, bedankt!

Ik heb wel een vraag: ik heb een tafel met een stalen frame dat gelakt is. Je ziet er wel vrij snel putjes op. Tikt de robot je meubels hard aan, waardoor je op termijn plekjes gaat zien?
Bedankt :). Hij tikt er niet hard tegenaan, maar het hele principe is wel gebaseerd op aanraking. De voorkant is wel grotendeels beschermd met zachter rubber. Het kan echter zijn als de hoek net afwijkt dat het plastic tegen de poot aankomt. Ik durf niet in te schatten of dat op de langere termijn voor beschadigingen kan zorgen.
Dank voor je snelle reactie! Ik denk dat ik de gok neem, en eventueel zelf nog met strookjes vilt aan de slag ga op de stofzuiger, mocht ik twijfelen. :)
Mocht iemand dit lezen met dezelfde vraag; geen issues met beschadigingen na 5 maanden.
Misschien een rare vraag, maar zou je eens een filmpje kunnen maken van dit apparaat in actie? :D
Haha! Geen hele rare vraag hoor, dit is echt een zien en dan geloven ding. Ik zal vanavond, uiterlijk morgen, wat kruimels strooien en dan dat ding zijn gang laten gaan :).
Super! Ben voor dit geld echt heel erg benieuwd :D
Stukje bij het tapijt zou leuk zijn :P ;)

Alvast super bedankt voor de moeite!

[Reactie gewijzigd door nexhil op 30 november 2015 12:29]

Leuke review, bedankt! Misschien leuk voor Sinterklaas! ;-)

Heb nog wel twee vraagjes: ik heb vrij veel kabels op de grond liggen (te lui om ze goed weg te werken, aangezien ik hier niet te lang blijf wonen). Denk je dat dit een probleem is voor de Spider of kan die hier mee omgaan? Heb je hier ervaring mee?

Daarnaast geef je aan dat de Spider de meeste oppervlakten goed schoon maakt. Ik heb laminaat en een groot kleed liggen in één ruimte. Denk je dat de Spider hier moeite mee heeft? Of kan die gewoon switchen zonder borstels oid te veranderen?
Bedankt! Zeker een leuk cadeau voor Sinterklaas inderdaad :).

1) Ik heb ook wat kabels liggen en ik heb er gemende gevoelens over, ik heb 1 netwerkkabel vrij strak gespannen over de grond, hier rijdt hier zonder problemen overheen en de kabel blijft goed strak zitten. Ik heb ook een paar kleine stroomkabels bij een muur wat losser liggen, die wil die nog wel eens een beetje meenemen. Uiteindelijk zal die altijd de kabels loslaten, maar hij zal ze wel een beetje meeslepen als ze een beetje los liggen.

Klein detail; de bump detectie is vrij licht zodat een leeg glazen glas slechts een beetje zal verplaatsen als die daar tegen aankomt.

2) Ik heb zelf ook laminaat en 2 grote kleden. Mijn ene kleed is van een heel dik en compact materiaal, als die hier op rijdt ben ik redelijk tevreden over het resultaat, maar de stofzuiger kan het beter. Mijn andere kleed is een meer een gewoven losser materiaal, hier haalt die ook redelijke resultaten maar is wat lastiger in te schatten omdat je vuil niet ziet op dat kleed :P. Het probleem met het eerste kleed is echter dat die daar uit zichzelf niet op kan komen omdat het te hoog is, het tweede kleed komt die wel weer makkelijk op. Het op en af rijden is voor mij dus een groter bezwaar dan de schoonmaak capiciteit op die kleden.
Bedankt voor je review.

Ik denk dat ons gezin te verwend is voor dit apparaat. Dat je het aan moet zetten en zo maar ergens stopt is te gek voor woorden. Elke elektrische grasmaaier haalt al jaaren keurig zijn docking station om aan te sterken voor de volgende ronde en bepaalt wanneer en hoe vaak "gewerkt" moet worden.
Nog even een jaartje wachten op de opvolger :)
Graag gedaan! Ik kan er nog wel mee leven, gezien de spider op 1x na tot nu toe eigenlijk altijd gewoon in het open stond. Maar het zal niet lang meer duren voordat zelfs de goedkoopste modellen het wel krijgen. Als is het natuurlijk mogelijk wel niets iets lastiger omdat je vaak geen rechte lijn hebt in een huis.
Ircghost vraagje heb zelf 2 katten en er dwarrelt nog wel is wat kattegrid door de kamer, tot welke maat rommel kan hij opzuigen?
Voor de rest leuk en korte review wat goed past bij deze gadget.
Bedankt!

Zoals ik hierboven bij Nexhil ook zei, ik zal spoedig een filmpje maken om te laten zien wat die nog aan kan. Mijn week is echter drukker dan verwacht. Ik zal jullie beiden (en mogelijk nog anderen) nog wel een por geven als de video online staat. Ik heb zelf geen ervaring met grote brokken op de grond, maar ik gok dat een paar grote cruesli brokken wel overeen komt met kattenbrokken.
Goede review!

Nog 1 vraag: hoe gaat de Dirt Devil M607 Spider om met drempels? Bij ons apartement zitten tussen alle kamers kleine drempels (verschillende hoogtes), betekent dat dat je hem elke keer zelf in de volgende kamer moet zetten?
Thanks! :) Net zoals met kleden, kan de Spider tot op zekere hoogte over objecten heenrijden. Mijn eigen drempels zijn erg laag (bijna vlak afgerond), dus ik kan dat moeilijk inschatten. Online lees ik er wel over dat hij dat niet altijd even leuk vindt.
Bedankt voor je reactie! Misschien toch maar gewoon bestellen, hem soms in een andere kamer zetten is ook niet erg.
Heb ook een Dirt Devil. Zet hem wel eens aan na het stofzuigen en dan ben ik toch elke keer weer verbaasd over de hoeveelheid stof die hij alsnog opzuigt. Waar je wel even op moet letten is de hoogte van de Dirt Devil. Bij ons is het gat onder de bank net ietsje hoger als de Dirt Devil waardoor de bumper niet in word gedrukt. In het midden van de bank loopt het naar beneden en dan rijdt de Dirt
Devil zichzelf klem. Hij zet zich wel netjes uit dan..