Wacom Bamboo Fun A5 Review

maximus1 8 juni 2009, laatste update op 8 juni 2009, 3.171 views

Wacom Bamboo Fun A5

Pluspunten

• Tablet lekker dun
  • Handleiding
  • Installatie
  • Ondersteuning
  • Design

Minpunten

• Te kort USB kabeltje
  • Oplichtend Lampje in middelste knop
  • Te lichte pennenhouder

Dit is mijn eerste pentablet die ik bezit. Ik heb hem gekocht omdat ik de opleiding Communicatie & Multimedia Design volg in Rotterdam. Hierbij maak je vaak gebruik van Adobe Photoshop en Illustrator waarbij een pentablet heel goed van dienst kan zijn.
Een aantal andere studenten hadden al een pentablet en ik heb gezien hoe snel en makkelijk het tekenen en Editen van grafische plaatjes ging. Dit heeft me ertoe bewogen om er ook één aan te schaffen.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een voor mij geschikte pentablet.
Wacom is de marktleider op het gebied van pentablet en hebben een goede ondersteuning.
Hierdoor was mijn keuze al snel gemaakt om een Wacom aan te schaffen.
Lange tijd gedacht om een A6 formaat aan te schaffen, maar hier heb ik toch vanaf gezien omdat het voor mij toch net iets te klein is. Het oppervlak van een A5 beviel me veel beter.

De prijs was iets aan de dure kant maar na een aantal reviews gelezen te hebben bleek het dit ook echt waard te zijn. (¤170,-)
De Wacom Bamboo A5 Fun leek me dus een hele goede keuze.

Specificaties

Gewicht: ca. 550 gram
Afmetingen: 280 x 235.1 x 11 mm
Actief gebied: 216.5 x 135.9 mm
Garantie: 24 maanden
Resolutie: 2540 dpi (1000 lijnen/cm)
Abs. nauwkeurigheid: ca. 0.5 mm
Kabel lengte: 1.5 meter
Stroomvoorziening: Via USB
Stroomverbruik: 0.3 Watt

Inhoud Verpakking

De pentablet zit verpakt in een mooie doos waarmee het laat zien waartoe je in staat bent als je dit pentablet bezit. In de doos zelf zitten een aantal dingen.
Hieronder alles op een rijtje met uitleg:

Bamboo Fun-Tablet

Uiteraard ligt de tablet erin. Op eerdere foto's leek me de tablet nogal dik maar dit valt reuze mee als je hem in het echt ziet. Er zitten 4 sneltoetsen aan de bovenkant en een touch-knop waarmee je kan zoomen en/of scrollen.
De tablet heeft een redelijk gewicht, dit vind ik wel fijn omdat je de tablet dan niet zo makkelijk schuift over tafel. Voor het geval dat hij wel wil gaan schuiven zitten er 4 rubbertjes onder die dit tegenhouden.

Een nadeel van de middelste knop is het licht dat uit de ronde knop komt. Deze dimt de hele tijd en gaat dan weer schijnen. Het tablet ligt in mijn slaapkamer en mijn computer staat 's nachts aan zodat dit licht heel de kamer verlicht. Meestal leg ik er dan een papiertje op.

USB kabel

Deze USB kabel is om je pentablet aan te sluiten aan je computer. Is alleen een beetje aan de korte kant.

Bamboo Fun- Pen

De Pen waarmee je tekent is voor zowel links en rechtshandige. Dit is fijn want ikzelf ben linkshandig.
Er zitten 2 knopjes op die allebei zo hun functies hebben (later meer hierover). Het was wel even wennen om de knopjes snel en makkelijk te kunnen gebruiken. Ik moest even doorzetten om ze leren te gebruiken. Maar toen ik dat eenmaal had geleerd merkte je de goede functie van de knopjes.

Er zitten 2 kanten aan de pen. Je moet het zien als een potlood met een gum.
De normale kant daar schrijf/teken je mee. Als je de pen dan omdraait kun je er direct mee gummen.
Dit is heel handig als je snel wilt werken.
Hetgeen waarmee je schrijft/tekent is een soort hard plastic staafje. Deze kun je vervangen als deze versleten is. Je krijgt 3 extra plastic staafjes wat ik wel netjes vond. (ze zijn ook te koop)
Maar vooralsnog heb ik nog geen staafje hoeven vervangen en gebruik deze pen al bijna een 4 maanden.

Pen Houder

Met de pen krijg je een pennenhouder erbij. De pen kun je hierop leggen of er staand inzetten.
Het is een fijn iets als je jezelf aanleert de pen hier elke keer terug in te zetten of leggen.
Want het is me al een paar keer gebeurt dat ik de pen op de tablet heb laten liggen waardoor ik de muis niet kon gebruiken. (je pentablet houdt de muis dan op 1 punt)

Je kunt de pennenhouder ook opendraaien, normaal gesproken zou je er niks mee doen maar in deze holte heb ik mijn extra 3 Plastic Staafjes gestopt. Zodat ik deze nooit kwijtraak.

Één nadeeltje toch wel dat de houder heel licht is, als de pen erin zit dan is hij redelijk makkelijk om te gooien.

Software en Handleiding

Er zit 1 klein boekje bij die uitlegt hoe je de Wacom moet aansluiten op de computer en hoe je de bij de handleiding moet komen (vanaf cd). Dit alles netjes in 8 talen waaronder ook Nederlands.

Een hele berg software krijg je erbij die stuk voor stuk handig en/of belangrijk zijn
  • Installatie-cd
Hier staan de drivers op die je nodig hebt om de Wacom te gebruiken.
  • Installatie-cd/Handleiding
Hier staat de handleiding over hoe de pentablet werkt en hoe te installeren. Je installeert een programma die stap voor stap met jouw gaat doornemen hoe alles werkt en wat er allemaal kan met de pentablet. Dit vond ik een hele goede en fijne manier om het pentablet onder de knie te krijgen. Het kost je wel een klein half uur om er doorheen te vliegen maar dat is het ook zeker waard.
  • ArtRage 2.5
Dit is een Schilder programma waarmee je kunt schilderen of tekenen op een groot schilderij. Een leuk en goed werkend programma waar ik me aardig op heb uitgeleefd. Je verbaasd je over de vele mogelijkheden van dit programma. Dit programma krijg je er gratis bij en is geen Trial.
  • Adobe Photoshop Elements 6
Nog niet geïnstalleerd en zal het waarschijnlijk ook niet doen.
Het programma is voor foto's op te maken en schetsboeken maken. Maar aangezien dit niet is wat ik wil en doe heb ik het programma nog niet geïnstalleerd.
Het is wel de complete versie en geen Trial.

Installatie

De installatie ging heel erg makkelijk en was ook zeer goed uitgelegd door Wacom.
Alles werkte perfect toen ik hem geïnstalleerd had.
Een nadeel van de Wacom is wel dat het USB kabeltje die van je computer naar de Wacom toeloopt zeer kort is. Als de tablet op de tafel ligt was het kabeltje als strak en had je geen bewegingruimte meer.
Dit heb ik opgelost door een USB-verlengstuk ertussen te doen waardoor ik nu mijn tablet overal op het bureau kan plaatsen.
Nadat je de drivers hebt geïnstalleerd, wat allemaal automatisch gaat na de cd erin te stoppen, kun je al direct beginnen om om te gaan met de PenTablet.

Leren werken met de PenTablet

Het is heel vreemd als je voor de eerste keer een tablet gebruikt als muis.
De tablet werkt namelijk heel anders als een touchmouse op een laptop.
Je moet het gebied waarop je kan tekenen zien als je gehele beeldscherm.
Als je linksboven drukt, dan staat je muis ook linksboven.

Om hier dus allemaal mee om te leren gaan heeft Wacom een programma gemaakt die je stap voor stap alles uitlegt van wat je moet weten. Dit heb ik dan ook gelijk gedaan en hierdoor weet ik na een half uurtje precies hoe alles werkt en wat voor mogelijkheden er allemaal zijn.
Er zitten wat kleine oefeningetjes bij om al een beetje het gevoel te krijgen.
Tijdens deze hele sessie ben je ook al de instellingen aan het instellen zodat ze precies naar jouw zin zijn ingesteld.

Een ander programma is ArtRage die ik gelijk heb gebruikt en op heb zitten oefenen.
Ik zou je aanraden om dit ook te doen want hierdoor krijg je snel het gevoel en de snelheid van de pentablet te pakken.

Gebruik

De tablet ligt niet in de weg op mijn bureau, zelfs niet als het voor mijn toetsenbord ligt. Je kunt gerust een arm erop leggen zonder dat er iets gebeurt, het irriteert ook niet. De PenTablet is namelijk mooi vlak en dun.

De drukgevoelige tablet doet ook prima zijn werk. Bijvoorbeeld in Photoshop. Als ik daar dan aan het Brushen ben dan krijg je door harder te drukken een dikkere brush dan als je zachter drukt.
Er zijn 512 drukpunt niveaus, hier merk je wel weinig van. Ik heb het gevoel dat er een stuk of 10 drukpunten zijn.

De 5 knoppen aan het bovenkant van de tablet gebruik ik totaal niet. Hier zijn denk ik wel een aantal redenen voor op te noemen. Ze zitten aan de bovenkant wat er mooi uitziet maar niet echt praktisch is. Het is bijna irritant om er naartoe te gaan, of het is een kwestie van gewenning.
Een andere reden hiervoor, waarvan ik denk dat het is, is dat ik een G15 Logitech toetsenbord erbij gebruik waarin ik al de G-toetsen al heb in gesteld naar mijn wens qua gebruik van Photoshop en Illustrator. Ook gebruik ik mijn muis tijdens het gebruik van de tablet waardoor de extra knoppen op de tablet voor mij overbodig zijn.

De pen vind ik zeer fijn werken. Na een tijdje krijg je een beetje pijn aan je vingers maar dat heb ik ook als ik normaal aan het schrijven ben. De 2 knopjes is een kwestie van wennen, na een week of 2 heb je het helemaal door.

Over het gehele plaatje genomen kost het je 1 á 2 weken om helemaal aan de tablet te wennen. Je tablet als muis gebruiken gaat zeer snel en makkelijk. Ik merk dat het allemaal bijna 2 keer zo snel gaat als een gewone muis. Alles gaat lekker vloeiend en je hoeft maar zachtjes te tikken om te klikken.

Als je de pen op 1,5 cm afstand van je tablet hebt kun je bewegen met je muis. Houd je de pen erop dan sleep je. Deze afstand van 1,5 cm is prima en hier heb ik nog geen problemen mee ondervonden.

Ik ben na 4 maanden nog steeds uitermate tevreden over de Wacom Bamboo Fun Medium (A5)
Voor de prijs van 160 euro heb je een mooie en goede pentablet met veel mogelijkheden.
Perfect voor de mensen die het gebruiken voor hun hobby of professioneel bezig zijn met Grafisch Designen. Voor een echte tekenaar is dit een leuk instap tablet maar raad ik aan om een niveau te gaan. Voor mij is het in ieder geval perfect.
Een paar kleine minpuntjes, maar die staan in het niet tegen alle voordelen die je met deze pentablet krijgt.
Bedankt voor het lezen van deze review en ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Fun A5?

om het probleem van de te lichte houder op te lossen kun je deze vullen met rijst/zand etc. Het gebruiksgemak van de houder is daarmee helemaal terug en volgens mij is dat ook een beetje het idee vna die houder (dwz het vullen).

Leuke review, als meerwaarde zou je iets kunnen toevoegen over de gevoeligheid en laten zien hoe de verschillende diktes etc uit de verf komen op een afbeelding.

Het USB kabeltje is volgens mij erg kort omdat dit tablet op mac gebruikers gericht was, en die hebben twee usb aansluitingen in hun toetsenbord zitten, voor PC gebruikers is dat daarentegen erg vervelend ;)
Dat is inderdaad een leuke aanvulling :)

als ik tijd heb zal ik dit er nog bij zetten.

Thnx voor je reactie
Duidelijke review. Ik zit zelf ook al een tijdje na te denken over het aanschaffen van een tekentablet, met name voor het inkleuren van tekeningen etc.

Alleen even een kleine opmerking over je review:
Er zitten 2 knopjes op die allebei zo hun functies hebben (later meer hierover)
En daar bleef het vervolgens bij? :P Waar dienen de knoppen dan voor, en waarom zijn ze wat lastig om in de vingers (ha-ha, woordgrap :')) te krijgen?
hmm, dat ben ik gewoon helemaal vergeten. Srry en bedankt voor je opmerking :)

De onderste knop aan de pen is om mee te scrollen. Ook is het om de linkermuis klik ongedaan te maken.
Voorbeeld: Bureaublad, je wilt je muis verplaatsen dus normaal houd je hem net iets over het blad, maar als je de pen op het blad legt dan ziet de computer dat als een ingedrukte linkermuisknop en begint dus iconen bijvoorbeeld te selecteren. Als je de onderste knop dan ingedrukt houd dan gebeurt dat niet.
Beetje moeilijk uit te leggen maar hoop dat dit duidelijk is :P

De bovenste knop is hetzelfde als de rechtermuisknop. Niks moeilijks aan :)

Het is lastig om deze knoppen makkelijk en snel te gebruiken omdat je met een normale pen niet gewent bent dat daar knoppen zitten.
Je moet je vingers net iets anders plaatsen om er bij te kunnen (bij mij dan)
Maar na een tijdje levert dit totaal geen problemen meer op :)

Voor het inkleuren van tekeningen? hoe bedoel je dit precies?
Waar (een van) de knoppen wel handig voor zijn is het switchen van schermen (per scherm of tegelijk). Wel zo handig als je meerdere schermen gebruikt :)

Dit kun je instellen via de software.
goede en duidelijke review, ik ben zelf niet in het bezit van een tablet maar zit er al wel een tijdje over na te denken om er ook is een aan te schaffen.

Vooral het punt van het leren werken met de tablet klinkt erg veelbelovend. Het lijkt me nogal vreemd om ipv een muis een pen te gebruiken en daarom is een goede training wel nodig denk ik :)

een A5 formaat klink nogal klein, hoe is dat met het gebruik van de tablet? kom je niet aan het einde van het tablet als je een lange lijn wilt tekeken? of is het tablet 1 op 1 met je beeldscherm? hoe reageert het tablet op een extern scherm? ik gebruik mijn laptop en een ander formaat extern beeldscherm.

Ik zal deze review iig in gedachten houden bij het aanschaffen van een tablet :)
Leuke en duidelijke review, ik heb zelf een Intuos3 A4 formaat en vraag me nog wel altijd af hoe het verschil met de goedkopere baboo's is. Met name de hoeveelheid drukpunten die je beschrijft als gevoelsmatig 10 niveas. Hoe zit het met kantelen van de pen ivm kaligrafie? Volgens mij heeft de Intuos meer drukniveaus en kan de pen 2cm van het oppervlak nog gebruikt worden. Ook is de DPI waarde van het paneel 2x zo hoog, maar ik kan me ook vergissen. Waar ik benieuwd naar was is hoe dit verschil in precissie zich in de praktijk vertaalt. En bijvoorbeeld ook hoe snel je kan bewegen zonder dat een penstreep kartelvormig wordt oid. Nadeel is dat niet zoveel mensen beide types in huis hebben en dus de verschillen niet kennen, het zou best kunnen dat als je eenmaal een Intuos gewend bent, een bamboo op gebied van precisie tekort schiet.

USB kabeltjes kan je altijd nog verlengen, maar het kan inderdaad wat vervelend kort zijn. Wat ik ook wel kan aanraden zijn de zwarte filt-tip pennetjes, deze tekenen net als een stift, met een beetje weerstand etc. vind ze echt heerlijk, jammer dat ik er standaard maar 1 van heb bijgekregen en deze erg snel slijten... vind die witte nylon typjes toch net TE glad eigenlijk.
Ook leuk vond ik het om met photoshop van die realistische potlood tekeningen te maken met echt potloot-op-papier structuur. Beetje shadings maken door van zachter steeds harder te drukken, net echt! :)

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 8 juni 2009 15:12]

Bewegen zonder dat een penstreep kartelvormig oid wordt, dat kan ik nog wel uitproberen :)

Bij deze bamboo werkt het kantelen van de pen niet. De DPI waarde is idd ongeveer 2 keer zo hoog.
Daarom had ik er ook bijgezet dat voor echte tekenaars deze tablet hoogstwaarschijnlijk niet voldoet aan de eisen die ze stellen.
Voor grafische tekenaars wel denk ik (iig bij mij wel) en voor hobbyisten.

Bedankt voor je reactie en ik ga even kijken naar die penstreep ;)
Ik heb dit tablet zelf ook, en is idd een erg fijn tablet!
Ik doe niet zo heel veel met grafische programma's, maar gebruik hem vooral gewoon als muis. Daarvoor is'ie eigenlijk zelfs nog een tikkeltje aan de grote kant.

Ik heb mijn gewone muis er wel naast liggen. Soms pak ik die er ook bij, maar binnen een minuut ben ik dat al zat en pak ik toch weer de pen, waarmee je veel natuurlijker en lichter beweegt.

@ BruT@LysT:
Een ex van mij heeft ook een Intuos3 A4. Het grootste verschil (naast natuurlijk de maat) is dat die intuos een véél gladder oppervlak heeft. Opzich vond ik dat wel fijner, dus dit is een klein minpuntje van de Bamboo t.o.v. de intuos.
Verder had de intos van mijn ex af-en-toe last van haperingen, dat de stylus even niet goed gedetecteerd werd. Dat heb ik met mijn bamboo nooit, maar kan misschien een ouderdoms/intensief gebruik kwaaltje zijn...

-edit-
Wat trouwens ook vervelend is, is dat de scrollpad en extra buttons niet goed werken onder linux :(

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 8 juni 2009 15:56]

Top review! Ga zelf ook aan CMD beginnen en mocht ik op het punt aan komen dat ik er ook een nodig heb, dan houd ik zeker deze review in mijn achterhoofd!