Specificaties Rad. R9 Fury (1GHz), 4GB HBM - Bekijk alle specificaties

Asus Radeon R9 Fury STRIX 4GB Review

aminam 29 november 2015, laatste update op 19 oktober 2016, 939 views

Asus Radeon R9 Fury STRIX 4GB

De prestatiewinst tegenover de r9 390x is niet gigantisch maar waarschijnlijk is deze kaart meer future proof door nieuwere technologie. Verder is de koeler fan-tas-tisch draait altijd koel en ik heb hem nog niet kunnen horen zelfs niet onder volle belasting.

Pluspunten

• snel
  • onhoorbaar/koel
  • stijlvol
  • shaders unlocken
  • Freesync

Minpunten

• duur
  • led kan niet aan/uit
  • geen extra's
  • slechte overclocker

Drivers en compatibiliteit Score: 5
draait alles op 1440p op ultra met fxaa en is onder volle belasting nog steeds niet hoorbaar. Het ontwerp ziet er fantastisch uit maar de uitstekende heatpipe en het algemeen hoge profiel van de kaart zorgen bij sommige kleine kasten misschien voor incompatability. De led verlichting aan de zijkant van de kaart is heel gaaf maar kan vreemd genoeg niet aan of uitgezet worden, hij staat dus altijd op breathe en dat kan vervelend worden.

Omvang met een ref. hd7970 op de voorgrond

Ge´nstalleerd op een saberz77 bord

Sinds kort heb ik hem ook op 4K resolutie getest en daarin presteert hij ook erg goed, over het algemeen kunnen alle settings op high behalve de filters. Bij sommige erg zware games zoals the witcher 3 moet je echter wel aandachtig spelen met de settings om 50+ fps te hanteren.

In combinatie met freesync komt de 4k ervaring nog beter tot zijn recht, door de settings nog iets op te pompen en 40+fps te hanteren krijg je een erg soepele en schitterende gameplay. De door sommige genoemde 4GB "bottleneck" bestaat niet, ik hou het vram gebruik altijd in de gaten en ik heb het nog nooit boven de 3,4gb zien komen.

Hij komt in een mooie doos maar tot mijn verbazing zitten er totaal geen adapters of kabels bij, dus als als je een multi-monitor setup wilt draaien sta je met lege handen. Daarnaast kun je nee schudden tegen game vouchers want die krijg je er simpelweg ook niet bij, iets dat je wel zou verwachten op dit niveau.

Overklokken kan hij praktisch niet, ik krijg er nog geen stabiele 50mhz overclock uit, voor de die-hard modders is er echter wel de kans om enkele of alle gelockte units te unlocken om daarbij meer stream processors te unlocken. Veel mensen gaan daarbij van 3500 naar 3800 wat toch vaak een 5pfs boost geeft.

Heb jij ook een Asus Radeon R9 Fury STRIX 4GB?

Hoi Aminam,

Ik weet niet of dit inmiddels nog relevant is. Maar de LED's op bijvoorbeeld veel van de MSI kaarten zijn in de BIOS uit te schakelen. Misschien is dit hier ook het geval.