Specificaties Soort casemod: Bay - Bekijk alle specificaties

Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C Review

reviewxen 29 november 2015, 90 views

Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C

Pas op met gewone HDDs. Wanneer je twee HDD schijven (2.5" roterende notebookschijfjes) naast elkaar plaatst in zo'n ding, kunnen ze harde tikken of klikken geven tijdens operatie. De vermoedelijk elektromagnetische resonantie zorgt ervoor dat de schijven af en toe 'in paniek' raken en dan hoor je een harde tik.

Pluspunten

• makkelijke bevestigen
  • goede kwaliteit
  • montage aan onderkant

Minpunten

• resonantie maakt daadwerkelijk gebruik niet goed mogelijk

Ik heb dit product in tweevoud getest met 4 samsung st1000lm024 notebook hdds. Direct vanaf het begin waren er harde tikken te horen. Ik wist eerst niet of het nou aan een invididuele schijf kon liggen, maar welke combinatie ik ook uitschakelde niets hielp tenzij ik uit elke Twin Mounter één schijf uitschakelde, dan waren de tikken verdwenen.

Zodra ik een Twin Mounter weer bevolkte met twee actieve schijven, waren de harde tikken er weer. Uiteindelijk heb ik uit elke Twin Mounter een schijf verwijderd en deze 'los' in de kast gehangen.

Vanaf dat moment kan ik niet zeggen dat ik nog zo'n tik gehoord heb echt. Ik geloof dat het probleem voor mij nu 100% is opgelost. Ik voelde me zeer ongemakkelijk bij die harde geluiden omdat ik vermoedde dat het de levensduur van de schijven niet ten goede zou gaan komen.

Mijn kast heeft in principe genoeg ruimte voor extra 'serieuze' bevestiging en zo'n twin mounter is natuurlijk ook uitstekend geschikt voor een enkele schijf. Ik zou niet weten welke alternatieven er zijn. Wellicht dat dit voor SSD niet uitmaakt. Ik vermoed dat dat zo zou zijn.

De resonantie problemen zijn vermoedelijk of misschien te verhelpen met het juiste isolatiemateriaal tussen de schijven, echter ik heb er geen verstand van en moet het op gevoel zien aan te schaffen, het rubber wat ik tot nu toe heb aangeschaft (twee soorten) zal daar niet afdoende voor zijn.

Wellicht zou dat de problemen misschien tot (voor) 70% terugbrengen als ik dat tussen de schijven bevestig, maar het is niet genoeg (wat ik heb). Die tikken stoorden verschrikkelijk. Misschien probeer ik het nog eens met dat rubber. Het ene is vrij stevig 1mm rubber, het andere is 2mm rubber foam. Iemand anders suggereerde (drong aan) dat ik met een "horlogemakers vijl" de schroefgaten enigzins zou "opschuiven" zodat er meer ruimte tussen de schijven zou komen, wat in principe kan alleen je zit ook met de rubber ringetjes die je mee moet verplaatsen.

Als ik twee lagen van elk van dat rubber zou gebruiken zou denk ik de tikken verminderen tot iets van 30%. Misschien dat je iets van een looddragend materiaal nodig zou hebben, ik weet het niet.

Ik vermoed dat, als ik de tijd nog heb, ik of nog twee van die twin mounters aan zal schaffen voor 4x1 montage of twee enkele, als iemand me dat kan aanraden. Kwa kwaliteit zijn deze twin mounters superb.

Maar het is gewoon niet snel aan te raden voor een roterende schijf.

Heb jij ook een Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C?