Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-ab140nd Review

TweakTweet 29 november 2015, laatste update op 29 november 2015, 2.857 views

HP Pavilion 15-ab140nd

Een mooie laptop van HP met een goede prijs voor wat je krijgt, lees mijn uitgebreide review om er achter te komen of deze laptop iets voor jou is!

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Snel
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Weinig verkooppunten

In deze review deel ik mijn ervaringen met de HP Pavilion ab140nd

Ik heb gemerkt dat een 'perfecte' (basis)laptop die net iets meer kan dan alleen Office en internetten best lastig is om te vinden. Zo heb ik ook veel forums en filters op verschillende website afgestruind en kwam er steeds wel ťťn ding te kort in de hardware. Dan zat er weer geen SSD in, of wel een SSD maar geen 1920x1080 beeld, kortom nooit de goede samenstelling.

Uiteindelijk kwam ik bij deze HP uit en zag ik tot mijn verbazing dat al mijn eisen waren uitgewerkt in deze laptop!
256GB SSD
15,6'' 1920x1080 Full HD IPS mat beeldscherm
8GB RAM
Niet zwaarder dan 2,5 kg (2,29kg)
AMD A10 processor of Intel Core i5-5200u (AMD A10 8700P - Radeon R6)
En met de studentenkorting kwam hij in de buurt van mijn budget, namelijk circa §600,-.

Ik heb deze laptop gekocht met studentenkorting en een speciale 10DAAGSE kortingscode, uiteindelijk §640,- betaald met de 15% korting. Tot nu toe vind ik het het geld echt wel waard!

- Laptop
- Installatieinstructies
- Lader
- Accu

HP Pavilion 15-ab140nd
Beeldscherm - 15,6" 1920x1080 Full HD IPS mat beeldscherm
Processor - AMD A10-8700P (Klokfrequentie = 1,8GHz - Turbo = 3,2GHz)
Videochip - Radeon R6
RAM - 8GB DDR3L
Opslag - 256GB SSD (M.2.)
Drive - DVD+/-RW DL

Lengte - 261,1mm
Breedte - 384,5mm
Gewicht - 2,29kg

Eerste indruk
De oogt 'normaal'/'zakelijk' niet speciaal, laten we zeggen, er zijn mooiere laptops maar hij is zeker niet lelijk.
De afwerking is mooi en voelt stevig aan, er is veel plastic gebruikt maar toch voelt het allemaal goed aan. (Het is HP hť ;))

Toetsenbord
Wat mij meteen opviel was dat het toetsenbord erg goed aanvoelde.
Het typt erg lekker en snel en maakt niet veel geluid en buigt niet door, ook is er een numpad aanwezig. Jammer is dat ze geen licht geven in het donker waardoor je ze niet goed ziet, maarja dat zie je bijna nooit in deze prijsklasse.

Touchpad
Het touchpad voelt goed stevig aan en heeft knoppen aan de onderkant die weggewerkt zijn in het touchpad, er zijn heel wat gestures beschikbaar waardoor je de knoppen niet echt nodig hebt.
Ikzelf vind het toch lekkerder om met een externe muis te werken maar het touchpad is zeker goed te gebruiken als je niet zo snel een muis tot je beschikking hebt.

Accuduur
De batterijduur is goed, het hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee doet maar met licht gebruik kan je er ca. 6 uur mee en met intensief gebruik ongeveer 3 Š 4 uur.
Er is een 'batterijbesparings' modus waarmee je deze tijden nog flink mee kan oprekken.

Algemene ervaring
De laptop is door de SSD in 5 seconden opgestart en klaar voor gebruik.
Het geluid is van B&o en dat klinkt ook goed, niet fantastisch maar wel boven gemiddeld als je het vergelijkt met andere laptops, je kan er wel even een nummer op luisteren.
Bij wat zwaarder gebruik maakt de laptop nauwelijks geluid maar wordt aan de zijkant wel een beetje warm.
Programma's die ik gebruikt heb zijn:
Office = vloeiend
Chrome = vloeiend (beter dan Edge)
Euro truck simulator 2 = goed met medium settings
Minecraft = goed op medium settings
APB Reloaded = redelijk op low settings
Fender Fuse = vloeiend
Spotify = vloeiend

Voor zijn klasse een mooie prijs en een mooie laptop met naar mijn mening goede specificaties er in.
Wil je dat ik een programma voor je uitprobeer? stuur me dan een PM en ik zal er naar kijken!

Ik hoop dat ik jullie een goed beeld heb kunnen schetsen van deze laptop, als je nog vragen hebt kan je hierop reageren of een PM sturen.

Greetz,
TweakTweet

Heb jij ook een HP Pavilion 15-ab140nd?

Hoe zit de batterijduur?
Is de AMD A10 snel genoeg?
Goed dat je het zegt, helemaal vergeten.

Wat betreft de AMD A10 ben ik tevreden, ik heb tot nu toe nog geen momenten gehad waarbij de laptop vastliep of traag was.
Wat voor programma's zou je willen draaien??
Hoi kan je nog een aantal games testen,
onder andere Quakelive hoe deze performt op 1080p en 720p ?
Evt wat andere titels die wat moderner zijn, indien mogelijk ?

Hoe snel is de ssd , benchmark mogelijk?

Tenslotte: Hoeveel geheugen heeft de r6 videokaart beschikbaar , of gaat dat van je systeemgeheugen af? Draait het geheugen in dual channel mode, welke snelheid? en weet jij(of iemand) of de geÔntegreerde grafische kaart r6 sneller of trager is dan de stand alone r5 m230?
ik kan er niet veel over vinden.

Deze laptop heeft die er namelijk in zitten: http://www.bol.com/nl/p/a...54#product_specifications

weet ook niet of daar de r6 wel te gebruiken is, al-dan-niet in crossfire.

Alvast bedankt!
Ik ga morgen even kijken wat ik voor je kan betekenen, zoals ik al zei door de SSD start de laptop in 5 seconden op en worden programma's ook zeer snel opgestart.
Hey, een mooie beoordeling.

Ik ben opzoek naar een verkooppunt of online verdeler die deze Laptop in BelgiŽ aanbied.
In Nederland is het aanbod al beperkt maar in BelgiŽ lijkt het onmogelijk deze laptop te vinden.

Kan jij of iemand hier mij helpen?

Alvast bedankt.
Ik heb even snel gekeken en inderdaad, je vind hem nergens! :(
Is het geen optie om hem bij de HP store te kopen? Of moet je ander toetsenbord hebben

VOOR IEDEREEN, VANDAAG 10% EXTRA KORTING OP ALLES BIJ HP MET KORTINGSCODE 'MEGA10''

[Reactie gewijzigd door TweakTweet op 30 november 2015 07:59]

uitverkocht...

net met ze gebeld, en heel december komt hij ook niet meer binnen.

[Reactie gewijzigd door stupidcat op 30 november 2015 14:29]

Ik zag het net.... balen man! Komt vast door de enorme kortingen van de laatste tijd, populaire laptop of gewoon weinig voorraad.
HIJ IS ER NOG BIJ BCC!

Of overschrijd hij dan je budget zonder korting?
Hp store Netherlands verstuurd niet naar BelgiŽ en Hp store Belgium bied deze Laptop niet aan.
Ik ga contact opnemen met het help center, ik hoop dat zij mij kunnen verder helpen.

Fijn dat je de moeite nam om mij te helpen. :)
Goed idee!
Geen probleem en succes!
Met shopkorting.nl/studentkorting en code HPNIEUWJAAR gekocht voor iets van 635 euro. Bevalt tot nu toe prima. De wifi kaart had alleen een limiet van 72mb. Door in eigenschappen 'capaciteit bandbreedte' 20/40 mhz te selecteren is het limiet nu 150mb. Een tip! De netwerk kaart, BCM43142, is volgens mij niet compitabel met 5Ghz en >150mb. Vervangen lijkt me ook niet zo makkelijk, maar gelukkig voldoet 150mb voor mij.
Dat wist ik zelf nog niet, ga ik zometeen meteen proberen, heb op mijn zolder toch niet echt fantastisch bereik met mn laptop. Als het niet lukt PM ik wel
Eerst ff op speedtest.net kijken wat je momenteel haalt.

Netwerkcentrum openen-->rechtsboven klikken op wifi waar je mee bent verbonden-->status van WiFi opent nu. Hier zie je snelheid staan, noteer wat hier staat.
Dan eigenschappen klikken-->configureren-->geavanceerd-->capaciteit van bandbreedte op 11b/g:20/40MHz zetten. (vensters nu sluiten en wifi schakelt zich als goed is uit en aan)

Dan weer bij status van Wi-Fi kijken wat de snelheid is en speedtest.net draaien.

Op zolder goed WiFi is trouwens altijd wel moeilijk zonder powerline kit of dergelijk.

[Reactie gewijzigd door balarina op 16 januari 2016 18:07]