Røde NT-USB microfoon

€ 149,-

Røde NT-USB microfoon Review

J_Colt 29 november 2015, 4.005 views

Røde NT-USB microfoon

Hele goede microfoon, die zuiver geluid opneemt.

Pluspunten

• Goede opnames
  • bijgeleverd plopfilter
  • 0-latency headphone out.
  • Noise-cancelling
  • Lange USB kabel

Minpunten

• Geen 'mute' knop.
  • wellicht wat prijzig voor sommigen.
  • Standaard wat fragiel, staat wel stabiel.

Hallo allemaal.

In deze (mijn eerste) review ga ik het hebben over de NT-USB microfoon
van het Australische merk Røde, uitgesproken als het Engelse road.

Omdat ik niet echt een unboxer ben, laat ik een beschrijving over verpakking en dergelijke achterwege.
Ik vermeld alleen kort met foto wat er meegeleverd wordt:

[img]AAUZHohm[/img]

- De NT-USB microfoon, inclusief standaard en plopfilter.
- Een handleiding in diverse talen (geen Nederlands)
- Een sticker met I love Røde microphones.
- Een hoes voor vervoer van de microfoon.
- Zeer lange USB kabel van 6! meter.

Uiterlijk:

Wat mij het eerst opviel bij het uitpakken, was het formaat van het hele geval.
Met standaard staat de microfoon ongeveer 30cm hoog. Een heel verschil met mijn oudere Samson Meteor mic, die kwam amper boven de 10cm uit.

De body van de microfoon is van matzwart metaal, de standaard is van plastic.
Hoewel de pootjes van de standaard wat slap en fragiel aanvoelen, staat de
microfoon er stevig en stabiel op.
De onderkant van de pootjes zijn voorzien van rubber, zodat ook trillingen van je bureau enigszins gedempt worden.

Zoals gezegd wordt de mic geleverd met een eigen plopfilter.
Hoewel het een leuke toevoeging is, heb ik geen verschil kunnen merken bij mijn opnames met of zonder. Ik zit ook een 20-25cm bij de microfoon vandaan, misschien dat het verschil beter hoorbaar is voor iemand die echt dicht erop zit.
De plopfilter kan ook voor de microfoon weggedraaid worden, zonder dat het nodig om deze te verwijderen.

[img]3RBE8KAv[/img]

Aan de linkerkant van de body zit een headphone out en 2 draai-knoppen.

[img]AcvXKmbX[/img]

Met de audio out kan je jezelf beluisteren zonder vertraging.
Met de knoppen kun je het volume van de microfoon op zich instellen (voor het terugluisteren, niet het volume wat je uitzend naar de pc toe!), en is de verhouding tussen je systeem geluid en de microfoon aan te passen. Ook dit geldt alleen voor het terugluisteren, en niet voor het volume wat anderen horen.
Dit is voor met name streamers handig, omdat ze het meteen horen als de microfoon opeens niet meer werkt.

Wat mij wel opviel, en iets wat ik zelf toch wel mis, is een mute knop.
Dit is alleen softwarematig te doen in je systeem, en vind ik gezien de
prijsklasse waar de microfoon in valt, toch een behoorlijk minpunt.

Audio

Uiteraard het belangrijkst bij een microfoon is de geluidskwaliteit.
Hoewel er naar mijn mening wel iets meer hoge en midden tonen in zouden mogen, is het geluid helder en gelijkmatig, zonder vervorming.
De noise cancelling werkt prima, ik woon niet in een rumoerige buurt, maar
geluiden in huis zijn meestal niet te horen.

Hieronder een korte video waarin ik het geluid laat horen.
Ik zit op ongeveer 25 cm van de microfoon af, in een woonkamer van 28m2.

Hiermee ben ik aangekomen aan het eind van mijn review.
Graag hoor ik tips wat er mist, en wat ik in eventuele latere reviews anders kan doen.

Sean.

Heb jij ook een Røde NT-USB microfoon?

Vraag & Aanbod

Hai Ruben, bedankt voor je reactie.

De Rode is op een arm te plaatsen.
Rode heeft zelf een selectie beschikbaar.

Armen van andere merken durf ik je niet te garanderen, maar ik ga er wel van uit.
Vraagje, je hebt het over geen mute knop maar je kan het volume van de mic toch aanpassen met een knop?
Hai Leon,

De volume knop is voor de feedback die je krijgt met de audio out op de
microfoon zelf, dit heeft geen invloed op het volume wat je PC in gaat.
Leuke review :) , kun je 'm ook op een boomarm zetten?
Dank voor je review.

Mijn headset die ik gebruik voor gaming, heeft ook een microfoon welke eigenlijk gewoon niet (meer) voldoet. Voor Skype en dergelijke prima maar in-game lukt het niet om er acceptabel geluid uit te krijgen en gebruik ik 'm dus niet. En dat is een handicap in sommige gevallen :)

Keek ook naar deze microfoon maar na ook jouw review gelezen te hebben, haak ik toch af op het gebrek van de "mute-button".
Om nou elke keer de stekker eruit te trekken als ik de microfoon niet wil gebruiken....
Bedankt voor je reactie.

Ik vind het zelf ook jammer dat deze er niet op zit, maar ik laat de mic gewoon aan staan.
Je kan misschien kijken naar de AT2020USB van audio technica. Uit mijn hoofd heeft die wel een mute. Ik vond de Rode beter klinken, vandaar dat ik die genomen heb.
Heb nu de Blue Yeti "om te proberen" de komende tijd. Deze klinkt vooralsnog een heel stuk beter dan mijn headset.
Het is wel een enorm groot ding, zwaar en had gelezen over mindere kwaliteit knoppen (in relatie tot de rest). Maar deze vallen niet tegen.

Moet zeggen dat ik de mute knop wel veel gebruik tijdens gamen. Heb de Yeti nu tussen mij en het toetsenbord in staan. Dat werkt op zich prima, moet nog even proberen om 'm naast het toetsenbord te plaatsen. Toetsenbord geluiden pikt hij wel op maar niet zo zeer dat het stoort. Een eventuele boom-arm zal wel van goede kwaliteit moeten zijn aangezien de Yeti erg zwaar is.
De Yeti is ook een prima ding, goeie keus!
Ik begrijp dat het inmiddels 6 jaar later is, wat waarschijnlijk de oorzaak is dat de images niet werken in je review, maar ook je YouTube video is niet te bekijken omdat je kanaal op privé ingesteld staat.

Ik ben op zoek naar een tafel microfoon met omgevingsgeluid demping. Mijn partner zit op 1.5 meter afstand te 'kwaken' in haar headset.
Met mijn huidige Sennheiser headset heb ik daar totaal geen last van, de microfoon van de set activeert alleen als ik zelf spreek.

Hoe werkt dat met een tafel microfoon ?
Hai Spinner.
Dat de foto's en video niet werken wist ik niet, ik ga de video zsm weer vrijgeven.

De Mic staat standaard altijd gewoon aan, tenzij je stemactivatie selecteert in Discord of TeamSpeak, en hoe gevoelig je dat dan instelt. Als je partner maar hard genoeg praat, kan de Mic alsnog activeren.

Hoe goed dit werkt voor jouw situatie durf ik niet te zeggen, dat zal je uit moeten proberen of je kan een uitgebreidere review opzoeken.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.
Groet Sean

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.