Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-CT381 Review

Rosalie74 27 november 2015, laatste update op 28 november 2015, 1.457 views

Sony HT-CT381

Een soundbar die makkelijk te installeren is en tegen de wand geplaatst kan worden. Goed stevig en vol geluid. Voldoende geluidsinstellingen en wireless subwoofer.

Pluspunten

• Mooi design
  • Goed geluid
  • Wireless subwoofer
  • Extra HDMI ingangen
  • Voldoende instellingen wat betreft het aanpassen van het geluid

Minpunten

• Geen SongPal app voor Windows Mobile

Geluidskwaliteit Score: 5
Unboxing
Netjes verpakt en makkelijk uit de doos te halen. Wat direct wel opvalt is wat vlekjes op de spier-witte subwoofer, maar dat was zo gering om echt aandacht te geven. Bij mij staat ie toch in een verborgen hoekje.

Installeren
Installeren ging als een speer. Bij mij ligt de soundbar op de tv-kast onder de tv. Ik zit er nog aan te denken om het op te hangen, maar dan moet ik nog wat extra gaten boren om de tv wat hoger te plaatsen.
De subwoofer heb ik in de hoek van de kamer geplaatst naast de tv-kast waar toevallig ook stopcontact in de wand zit, dus dat kwam wel goed uit.

Eerst had ik alleen de optische kabel aangesloten. Het geluid kwam mij tegemoet. Vervolgens de HDMI (ARC) aangesloten op de HDMI (ARC) op de tv en ik kan nu mooi gebruik maken van de afstandsbediening van de tv om het geluid harder en zachter te zetten. De soundbar gaat uit zodra ik ook op de uitknop druk van de afstandsbediening van de tv.

De subwoofer was direct in contact met de soundbar, hier geen problemen ondervonden. Naast de subwoofer staat mijn HTPC met wifi die van de 5GHz-band gebruikt maakt. De subwoofer zelf maakt gebruik van de 2,4 GHz-band en zou verstoord kunnen worden door de wifi als die ook op de 2,4 GHz zit.
ConnectieType
Digital Optisch
UitgangHDMI ARC
WirelessBluetooth 3.0 (NFC)

Uiterlijk
De soundbar zelf is wit, zijkanten zijn chroom en de stof is licht grijs/zilver-achtig. Dit geeft deze soundbar een 'design'-uiterlijk vergeleken met zijn zwarte HT-CT830 broertje. De witte soundbar is niet storend in de omgeving.

De display kan via een knopje op de afstandsbediening in de standen Aan - Gedimd - Uit worden gezet.

Geluidsinstellingen / Geluid
De kamerdeel waar dit geheel in staat is niet bar groot (3m x 3m). Ik sprong toch even op toen er een scene kwam waar de sub-woofer zijn werk ging doen. In eerste instantie had ik de bass wat lager gezet, totdat ik zag dat er een knopje SW op de afstandsbediening zat en ik daarmee de subwoofer kon regelen.
Dit is een gevalletje RTFM. Gebruikersgemak is goed, je moet gewoon even de gebruikershandleiding lezen.
Functie (Afstandsbediening-knop)Settings
P.Audio
Nachtfunctie (Night)On / Off
Stemstand (Voice)Type 1/2/3
Subwoofer (SW)0 t/m 12
Tone (Menu)Bass (-6 t/m +6)
Treble (-6 t/m +6)

Het geluid is helder en de bass prima. Dit is mijn eerste soundbar dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Bluetooth / NFC
Ik heb de bluetooth functie gebruikt met een Nokia Lumia 830. Het afspelen van muziek werkte prima zonder problemen. De NFC heb ik niet gebruikt.

Het is mogelijk voor de Android en iOS gebruikers onder ons om via bluetooth en de app SongPal het systeem te besturen, maar dat feestje gaat voor mij dus niet op met mijn Windows 10 Mobile telefoon.

Featureset
Persoonlijk mis ik niets. Kan mij voorstellen dat er mensen zijn die muziek via de USB willen afspelen, dat mis je dan. Zelf heb ik ook nog geen idee wat ik met 3 extra HDMI ingangen moet, maar wie weet komt dat ooit van pas in de toekomst.

Algemene indruk
Ik heb 'm gekocht bij de MediaMarkt op de BlackFriday, met cashback komt het neer op 187,- Voor dit geld heb ik een soundbar die prima geluid aflevert, goed instelbaar is qua geluid, mooi design heeft en veel input mogelijkheden.
Ook voor de volle mep zou ik deze weer kiezen.

Heb jij ook een Sony HT-CT381?