Huawei Nexus 6P 32GB Aluminium Review

Kiwi 27 november 2015, laatste update op 11 november 2016, 15.580 views

Huawei Nexus 6P 32GB Aluminium

Met de Nexus 6P weet Google eindelijk een high-end premium toestel neer te zetten zonder tekortkomingen. Een echte krachtpatser dankzij het aluminium design met AMOLED scherm, super camera, snelle processor en ook de vingerafdrukscanner werkt erg goed! Kortom, een top-toestel!

Pluspunten

• Aluminium design
  • 1440p AMOLED scherm
  • Snelle processor
  • Goede camera
  • Grote accu
  • Snelle vingerafdrukscanner
  • Front-facing stereo speakers
  • Altijd de nieuwste Android versie (zonder bloatware)

Minpunten

• Voor sommigen te groot
  • USB Type-C is niet breed ondersteund
  • Prijsverschil met de US

InhoudsopgaveInleiding
Als eerste geef ik even een korte inleiding waarom ik voor een Nexus telefoon heb gekozen: Ik ben altijd al een grote fan van gadgets geweest, het begon met iOS producten, maar na het aanschaffen van een ASUS Transformer Pad was ik gelijk helemaal verslaafd aan Android. Niet lang daarna volgde dus ook mijn eerste Android telefoon: een HTC One S. Ik was ontzettend tevreden met mijn devices. Totdat ik bijna 3 jaar geleden een nieuwe wereld ontdekte: Ik kocht een Nexus 7 (2012). De software was zo kaal mogelijk gehouden, er zaten geen overbodige applicaties van ASUS of HTC meer bij, de community achter het apparaat was geweldig, en ik had als eerste alle updates binnen. Mijn One S ging dus ook gelijk naar Cyanogenmod, en twee jaar geleden had ik eindelijk de Nexus 5. Ondertussen ben ik een aantal Nexus apparaten verder, en zou ik nooit meer anders willen. En nu werd het tijd voor een nieuwe telefoon…

Dit jaar geeft Google de consument echter iets meer keuze: er komen tw Nexus telefoons uit. Gezien mijn zeer positieve ervaringen met LG en de Nexus 5 was ik meteen enthousiast over de nieuwe LG Nexus 5X. De Nexus 6P van Huawei interesseerde mij niet zoveel, ik kende Huawei niet goed, en de gelekte renders lieten een grote bult zien op de telefoon.

Dit keerde echter compleet om op het moment dat beide telefoons onthuld werden: de Nexus 6P bleek eigenlijk alles te hebben waar ik bij de Nexus 5X op gehoopt had. Ik twijfelde ook niet meer, en de Huawei Nexus 6P was al gauw gepre-ordered :).

Specificaties
Met de Nexus 6P willen Google en Huawei een high-end telefoon op de markt zetten, de ‘P’ staat dan ook voor ‘Premium’. Wat hardware betreft zit dat in ieder geval ruim goed, want met een 5,7” AMOLED scherm, 13MP (f2.0) en 8MP camera’s, een flinke accu en de beste Qualcomm processor kan je zeker wel van een premium toestel spreken. De volledige specificaties:
Scherm5,7" AMOLED (QHD)
CPUQualcomm Snapdragon 810 v2.1
2.0GHz octa-core, Adreno 430 GPU
RAM3GB (LPDDR4)
Opslag32GB, 64GB, 128GB
Camera (achter)12.3MP, f/2.0, 1.55 μM pixels
IR laser-assisted autofocus
4K (30fps) video's
Slow motion tot 240fps (720p?)
Camera (voor)8.0MP, 1.4 μM pixels
Accu3450mAh (niet vervangbaar)
Oplaadbaar met >15W lader
10 minuten laden = 7 uur gebruik
USB-CJa (5V-3A) (USB 2.0)
ConnectiviteitWiFi (b/g/n/ac) 2x2 MIMO
LTE (FDD): B1/2/3/4/5/7/8/9/17/19/20/28
LTE (TDD): B38/39/40/41
Beschikbare kleurenAluminium
Graphite
Frost (Niet in Nederland)
Gold (Niet in Nederland)
Nano SIM
Android Sensor Hub
RGB notificatie LED

Verpakking
Bij de verpakking heeft Google er voor gekozen om de trend van vorig jaar (de Nexus 6 en Nexus 9) door te zetten met een wit kartonnen doosje (gegraveerd met een P), en daaromheen een wrapper. Wat ik persoonlijk wel jammer vind aan deze verpakking is dat de wrapper is vastgelijmd aan het doosje, waardoor deze er dus niet simpel vanaf is te schuiven. Hierdoor is het erg lastig om de verpakking nog in goede staat te houden. Een klein minpuntje dus, gezien het bij zijn mid-range broertje (de Nexus 5X) wel op die manier is verpakt.

Als je de doos opent zie je als eerste een cover met een P erop, en daaronder is de Nexus 6P te vinden, naast de 15W adapter en Type-C naar Type-C kabel (1,8 meter). Onder het toestel zelf is nog een klein kaartje te vinden voor de Play Music promotie, de benodigde boekjes voor garantie/snelstart, een SIM tray tool, een paar Huawei oordopjes, en een korte (25cm) Type-A naar Type-C kabel. Let dus op dat als je een oude oplader wilt gebruiken, dat de bijgeleverde kabel waarschijnlijk te kort is.

Uiterlijk
Niet alleen de specificaties zorgen voor het premium gevoel bij de Nexus 6P: ook aan het uiterlijk is erg veel aandacht besteed door Google en Huawei. De 6P is de eerste telefoon in de Nexus-serie met een volledig metalen behuizing, en de luxe straalt er vanaf. Alle drie de kleuren bestaan uit een unibody van geanodiseerd aluminium, waarbij de Graphite en Frost editie nog een speciale behandeling zijn ondergaan voor de kleur.

Achterkant
Wat het meeste opvalt aan de 6P is de opvallende zwarte glazen balk aan de achterkant, die een hele kleine verhoging heeft ten opzichte van de rest van het toestel. Hierachter zitten de camera, inclusief flits en laser focus, maar ook een gedeelte van de antennes, onder andere ook de NFC antenne.

Verder zit onder deze ‘visor’ een microfoon, de vingerafdrukscanner, in het midden het Nexus logo, en daaronder het Huawei logo. Helemaal onderaan de achterkant zit een plastic kapje voor de overige antennes, dit kapje heeft helaas een net iets afwijkende kleur van de rest van de behuizing. Overigens zijn de plastic lijntjes voor antennes, die vaak over het hele toestel lopen bij metalen telefoons, slim geplaatst bij de visor en het kapje, waardoor ze vrijwel niet opvallen.

Zijkant
Ook de zijkant van het toestel is van aluminium gemaakt, en is aan de randen schuin afgewerkt met een glanzend randje. De randen voelen totaal niet scherp aan, en omdat het toestel vrij dun is ligt hij makkelijk in de hand. Fun fact: Doordat de randjes glanzend zijn gemaakt, weerkaatst het licht wat op de telefoon schijnt naar het oppervlak waar deze op licht, wat zorgt voor een ‘halo’ rondom de telefoon. Weer een extra kleinigheidje wat voor dat premium gevoel zorgt.
Afbeelding van 'halo' (klik voor groot)
Halo

Op de zijkanten zijn verder ook de plastic lijntjes te vinden voor de antennes. Verder bevindt zich aan de onderkant de USB Type-C poort, aan de bovenkant zit een aansluiting voor hoofdtelefoons, en aan de rechterkant zijn de power-knop en volume-knoppen te vinden. Hier is ook weer zo’n extra premium toevoeging te vinden: de power-knop heeft een grip textuur, waardoor deze beter is te onderscheiden. Persoonlijk vind ik dit een erg welkome toevoeging!
Aan de linkerkant van het toestel zit de SIM tray, deze is ook van hetzelfde aluminium en valt vrijwel niet op, behalve de opening voor de SIM tray tool.

Voorkant
De voorkant bevat natuurlijk het 5,7” AMOLED scherm, maar dat is natuurlijk niet het enige wat zich daar bevindt. Boven en onder het scherm bevinden zich de stereo speakers. Deze speakers bevatten een afdekkapje in het midden waardoor het geluid beter verspreid wordt, en de speakers (tot nu toe) geen stof opvangen. Verder is er rechts van de bovenste speaker een 8MP camera te vinden, en zijn er meerdere sensoren aanwezig onder diezelfde speaker, deze zijn echter niet te zien met het blote oog.
Dankzij de dikte en breedte is de telefoon voor mij persoonlijk nog erg goed vast te houden ondanks het formaat. Ik kan op dezelfde manier als dat ik mijn Nexus 5 bediende nog steeds bijna het hele scherm bereiken met mijn duim, alleen de linker bovenhoek niet. Ik bedien het toestel over het algemeen wel met twee handen.
Veel gebruikers vinden de aluminium achterkant erg glad, maar ik heb daar zelf helemaal geen last van. Ik vind het erg prettig aanvoelen, en heb geen problemen met grip of iets dergelijks.

Foto's van design (klik voor groot)
BovenkantZijkantOnderkant
CameraVingerafdrukscannerAchterkant

Scherm
De Nexus 6P is uitgerust met een 5,7” 1440p AMOLED scherm, het nieuwste generatie Samsung paneel om iets specifieker te zijn. Het scherm is vaak een van de belangrijkste aspecten van een smartphone, en ik was daarom ook erg blij om te horen dat dit paneel in de 6P zou komen te zitten. AMOLED panelen staan bekend om de kleuren die van het scherm af spatten, en de oneindige zwart waarden.

De populariteit van AMOLED en IPS is verdeeld, maar persoonlijk zoek ik in een smartphone scherm geen realistische kleuren, daar heb ik een monitor/tv voor. Smartphone apps werken veel meer met kleuren dan met foto’s/video’s, en die kleuren zien er in mijn ogen ( ;) ) gewoon beter uit op een AMOLED scherm. Een ander bijkomend voordeel zijn natuurlijk de zwart waarden. Doordat de pixels daadwerkelijk uit staan bij het weergeven van zwart, verbruikt het scherm minder energie, en lijken objecten omringd door zwart meer van het scherm af te komen. Dit is goed terug te zien bij bijvoorbeeld de on-screen knoppen en de statusbalk. Ook heeft Android de feature ‘Ambient Display’, waarbij het scherm in een zwart wit modus ontwaakt wanneer er een notificatie binnenkomt, of als je de telefoon oppakt. Met een AMOLED scherm verbruikt dit een stuk minder energie, en geeft het ook een stuk minder licht. Ik heb deze functie ook getest op een Nexus 5X met een IPS display, en daar is deze functie vaak zelfs storend.

Dankzij de resolutie van 2560x1440 pixels (518 ppi) is het scherm ongelooflijk scherp, pixels zijn niet van elkaar te onderscheiden. Ondanks die hoge resolutie zijn er totaal geen haperingen of andere vertragingen merkbaar in de software, alles wordt ontzettend vloeiend aangestuurd. Ook de accuduur lijkt niet te lijden onder deze hoge resolutie.

Voor mensen die toch liever wat waarheidsgetrouwe kleuren hebben heeft Google een sRGB modus ingebouwd, deze is te activeren in de instellingen onder het kopje ‘Opties voor ontwikkelaars’. Voor ieder wat wils dus :)
sRGB Modus

Het scherm is goed leesbaar, en waar ik mijn Nexus 5 vaak op twee standen had staan (‘s nachts op z’n laagst, overdag op z’n hoogst) heb ik de 6P het grootste deel van de tijd op een helderheid onder de helft staan. Ook in zonlicht is het scherm goed af te lezen. Verder heb ik ook ‘Adaptive Brightness’ aanstaan, deze functie past de helderheid nog net iets aan op het omgevingslicht. Dit zorgt wel voor een soort paarse gloed op de laagste helderheid, maar het scherm is dan wel echt donker.

Hardware
Onder de motorkap van de 6P bevindt zich de (beruchte) Snapdragon 810 chipset (de v2.1 revisie). Deze chip is op het moment van schrijven een van de beste chips beschikbaar, maar bleek in veel telefoons voor grote hitteproblemen te zorgen. Dat gebeurt bij de 6P totaal niet. Sterker nog, ik heb nog nooit gevoeld dat de telefoon warm werd, over het algemeen is hij gewoon op omgevingstemperatuur. Dit kan komen doordat de behuizing van aluminium is, en daardoor beter de warmte verspreidt, maar het komt ook doordat Google ervoor heeft gekozen om de chip automatisch terug te klokken na een langere tijd intensief bezig zijn. De enige mogelijkheid waarin dit zou gebeuren is echter tijdens benchmarks, dus bij hevig gebruik zal dit niet gebeuren.

De SD810 wordt bijgestaan door een Adreno 430 GPU, die het grote scherm met gemak kan aansturen, nergens heb ik een hapering opgemerkt, en films/games worden ook gemakkelijk afgespeeld door de 6P.

Het RAM geheugen van de 6P is 3GB DDR4 geheugen, en dat is een erg gewaardeerde toevoeging. Waar ik bij mijn Nexus 5 misschien maximaal 2 tot 4 apps in het geheugen had staan, kan ik ze nu niet eens tellen. Soms verbaas ik me zelfs dat een app nog is waar ik was gebleven, omdat ik ondertussen al zoveel andere dingen had gedaan. Overigens worden de apps ook ontzettend snel uit het geheugen geladen, en kan je dus in no-time weer verder waar je bezig was.

Hier nog een GeekBench benchmark:
GeekBench 3

Software
De software is misschien wel het aller belangrijkste aan deze telefoon. Het is wat de Nexus serie de Nexus serie maakt. Dat komt natuurlijk doordat deze toestellen op een complete stock versie van Android draait, vers bij Google vandaan. Dit zorgt niet alleen voor de snelste updates, maar de mogelijkheden zijn een stuk groter. Zo is de software niet onnodig langzaam door trage (Touchwiz, I’m looking at you) skins of andere vaak ongewenste toevoegingen als bloatware apps. Je krijgt de telefoon geleverd met alleen Android + de Google apps, en verder niks. Dit geeft de gebruiker zelf de mogelijkheid om te kiezen welke apps hij wilt installeren, en het krimpende aantal standaard Google apps helpt daar ook nog eens aan mee.

Bovendien is de community achter de Nexus toestellen een van grootste, zo niet de grootste. Omdat Google er geen enkel probleem mee heeft als jij je bootloader wilt unlocken of een andere ROM/kernel wilt flashen, is het ook zo simpel als mogelijk gemaakt. En omdat alle sourcecode openbaar is gemaakt, kunnen ontwikkelaars gemakkelijk hun eigen veranderingen hier in aanbrengen. Je krijgt dus niet alleen de garantie op 2 jaar software updates en minimaal 3 jaar security updates, maar ook een garantie op veel langere support door de ontwikkelaars community. Zie bijvoorbeeld de Nexus S, een bijna 6 jaar oud toestel, waarvoor in bijna een maand na de Android Marshmallow release nog een Marshmallow ROM verscheen.

Zelf is dan ook het eerste wat ik doe na aankoop van een Nexus toestel: de bootloader unlocken. Dan kan ik later altijd nog een kernel etc. flashen indien nodig. Zo ook in dit geval, ik draai ondertussen op de ElementalX kernel[link], en verschillende mods via het Xposed framework[link]. Leuke manieren om de telefoon nog net wat meer naar jouw eigen wens aan te passen.

Camera
De camera was lange tijd een van de grootste zwaktes van Nexus telefoons. Vaak was de camera wel ok, maar je kon er geen mooie plaatjes mee schieten (voor een smartphone dan, wil je echt mooie foto’s maken dan moet je dat naar mijn idee niet met een smartphone doen). Dit jaar is daar verandering in gekomen met de ‘Nexus Camera’ zoals Google het noemt. Beide Nexus 2015 toestellen hebben deze camera aan boord, waarbij de Nexus 6P de extra mogelijkheden heeft tot Smart Burst [link] en 240fps [link] slow-motion video’s.

De grootste kenmerken van de nieuwe Nexus Camera zijn de volgende:
  • De 12,3 megapixels met een grootte van 1,55m, die zorgen voor betere prestaties in lage lichtomstandigheden
  • Ook het diafragma f/2.0 zorgt ervoor dat er meer lichtopbrengst is.
  • Een laser-autofocus zorgt voor een extra snelle focustijd, waardoor foto’s sneller gemaakt kunnen worden.
  • De dual-tone LED flits zorgt voor een natuurlijkere flits kleur dan bij een standaard witte flits.
  • De mogelijkheid om video in 4K op 30fps op te nemen, en op 720p zelfs 240fps.
Door de grote pixels en het diafragma is OIS (Optical Image Stabilization) weggelaten, omdat de sluitertijd een stuk lager kan zijn dan bij een andere camera, en OIS daardoor minder nodig zou zijn.

Het eerste wat mij opviel aan de camera is de snelheid. De app start ongelooflijk snel op, en geeft ook meteen beeld, iets wat bij mijn oude Nexus 5 toch heel wat anders was. Het focussen werkt ook snel en accuraat, en het maken van de foto zelf eveneens. Zelfs met HDR+ is de foto binnen een seconde gemaakt. Om het geheel zelfs nog sneller te maken heeft Google de mogelijkheid toegevoegd om de camera te starten door 2x op de powerknop te drukken. Dit werkt overigens iets minder ideaal als je de telefoon al geunlocked hebt, want hij locked de telefoon wel weer, waardoor je bijvoorbeeld niet bij je galerij kan komen.

De kwaliteit van de foto’s is erg goed, zoals geadverteerd zijn ook lage lichtomstandigheden geen probleem voor deze telefoon, hoewel de foto dan wel wat meer ruis kan bevatten. Verder is het natuurlijk beter om dat gewoon zelf te beoordelen, daarom heb ik een aantal foto’s hieronder toegevoegd.

Het opnemen van een slow-motion video gaat erg gemakkelijk. Door opzij te swipen in de camera app kom je in de video modus terecht. Deze neemt standaard op in de ingestelde resolutie (4K, 1080p, 720p), maar met een simpele druk op de slow-motion knop rechts bovenin schakelt hij over naar 720p voor een slow-motion video van 120 of 240fps. Deze effecten zijn erg leuk om te gebruiken, er is echter wel veel licht nodig. In een wat donkerdere omgeving krijg je al snel ruis, hoewel dit bij 120fps minder zichtbaar is dan bij 240fps. In de Foto’s app van Google zijn vervolgens twee sliders zichtbaar, waarmee je het slow-motion gedeelte kan kiezen van de video. Als je de video echter deelt/publiceert is de complete video helaas in slow-motion.

Video’s zien er erg mooi uit, maar de softwarematige stabilisatie werkt nog niet helemaal perfect, Google is hier echter wel mee bezig, en het is afgelopen week al wat verbeterd. 4K video’s zien er prachtig uit, maar bij beweging lijkt het te stotteren, waardoor het minder duidelijk wordt. Ik heb een 4K en 1080p video toegevoegd hieronder.
1080p video
4K video

Verder heeft de camera app weinig toeters en bellen, en daar zit een gedachte achter. Volgens Google zijn de meeste smartphone foto’s foto’s die snel gemaakt moeten worden, en er niet per se perfect hoeven uit te zien (natuurlijk wel zo mooi mogelijk). Omdat de meeste gebruikers amper verstand hebben van het maken van foto’s (waaronder ik), is het zo simpel mogelijk gehouden, met eigenlijk alleen maar een knop om de foto af te drukken. De camera ondersteund echter wel de volledige Camera 2 API, waardoor je indien gewenst met een geavanceerde camera app alle instellingen kan aanpassen.
Foto's (klik voor groot)

Accu
Ook de accu was vaak een pijnpunt in de Nexus reeks. Mijn oude Nexus 5 kon vanaf het begin al niet altijd een hele dag mee op de batterij, maar zeker aan het einde moest hij steeds vaker overdag nog een extra keer worden opgeladen. Dat zal bij de Nexus 6P niet zo snel gaan gebeuren, en dat is grotendeels te danken aan de ruime accu van 3450mAh. Dat is echter niet het enige wat er voor zorgt dat deze telefoon het zo lang vol houdt op een lading, het wordt namelijk ook geholpen door onder andere Doze, Android Sensor Hub, en het AMOLED scherm.

Doze is een nieuwe functie van Android Marshmallow, waarbij het systeem de apps in slaap kan brengen. Als de telefoon merkt dat hij langere tijd niet gebruikt wordt en stil ligt op bijvoorbeeld een bureau, dan schakelt deze Doze modus in, waarbij apps de telefoon niet meer mogen ontwaken. Pushberichten kunnen nog wel ontvangen worden via Google Cloud Messaging, dus je krijgt wel gewoon je e-mail notificaties en Whatsapp berichten binnen. Dit heeft een ongelooflijk effect op de accu bij inactiviteit, waardoor de accu zelfs ‘s nachts maar een paar procenten leegloopt. Overigens kan je zelf apps uitzonderen van deze Doze modus, indien je vindt dat deze apps belangrijk zijn en wel gewoon moeten blijven draaien.

De tweede toevoeging is Android Sensor Hub. Dit is een energiezuinige co-processor, die alle sensordata ontvangt en uitleest. Hierdoor kan de energieslurpende hoofd processor op inactief blijven, en indien nodig gewekt worden door de Sensor Hub.

Als laatste natuurlijk het scherm, vanwege de pixels die ook echt uit staan bij zwartwaarden verbruikt deze minder energie dan bijvoorbeeld een IPS scherm.

Al met al haal ik met gemak de dag door met de 6P, meestal heb ik aan het eind van de dag nog iets van 55~45% over, en tussen de 2 en 3 uur schermtijd. Als ik hem hevig gebruik haal ik rond de 5 6 uur schermtijd, en is er nog tussen de 10 en 5% accu over. Het opladen gaat erg snel met de bijgeleverde 15W adapter. De accu is in ongeveer 1 tot 1,5 uur opgeladen.

Overige Hardware
Nexus Imprint
In Android Marshmallow heeft Google ondersteuning ingebouwd voor vingerafdrukscanners, en de Nexus reeks is natuurlijk de ideale kandidaat om daar een voorbeeld van te geven. Google heeft gekozen voor dezelfde scanner bij de 5X en de 6P, en deze Nexus Imprint gedoopt. Bij beide toestellen is deze aan de achterkant geplaatst, op de plek waar vaak de wijsvinger rust. Deze scanner van het Zweedse Fingerprint Cards [link] werkt ongelooflijk snel, en dankzij de capacitieve functie van deze scanner dient deze ook als powerknop. Het leren van een vingeradruk gaat erg snel, en na 6 keer scannen is deze al ingesteld. Vervolgens kun je als het scherm uitstaat je vinger op de scanner leggen, en voordat je het door hebt is het scherm al aan, het lockscreen wordt niet eens getoond. De plaatsing aan de achterkant vind ik erg fijn, het is precies op de plek waar ik mijn vinger houd wanneer ik het toestel uit mijn broekzak haal. Daardoor staat het scherm vaak al startklaar tegen de tijd dat hij uit mijn broekzak is. Er zit wel een nadeel aan deze plaatsing, als je de telefoon neerlegt is deze niet meer te gebruiken, in dat geval zul je de pincode/patroon moeten gebruiken.

De scanner is standaard al erg snel en goed, maar hij is ook nog zelflerend. Ik heb dit getest met een vingertop die niet herkend werd, en na ongeveer 3 keer een gedeelte van de top samen met de rest van de vinger op de scanner te houden om te unlocken werd de vingertop ook herkend. Zeker na een langere gebruikstijd van de telefoon zal er geen enkel stukje van je vinger nog niet herkend blijven, wat een erg prettige toevoeging is.

Stereo speakers
Een ander pluspunt aan deze telefoon zijn de speakers. Google en Huawei hebben gekozen voor een set front-facing stereospeakers, en dat is iets wat tegenwoordig eigenlijk ook niet meer mag ontbreken in een high-end toestel. De speakers klinken erg goed, en hebben ook een erg hoog volume. De kwaliteit wordt echter wel wat minder bij de hoogste volume niveaus. Let op, ik ben geen audiofiel en ik kom van een Nexus 5 af :p

Qua bellen zit het overigens ook erg goed bij de Nexus 6P. Ik heb vaak moeite met mensen verstaan over de telefoon, maar daar heb ik bij dit toestel totaal geen last van. Ook achtergrondgeluid lijkt goed onderdrukt te worden door de telefoon, waardoor ikzelf ook beter te verstaan ben.

USB Type-C
Google heeft er ook voor gekozen om de nieuwe Nexus telefoons uit te rusten met USB Type-C, wat de nieuwe standaard moet worden voor het opladen van telefoons, maar ook tablets en zelfs laptops. Type-C is een omkeerbare aansluiting van ongeveer dezelfde grootte als de micro-USB aansluiting, en ondersteund veel hogere stroomdoorvoer, waardoor de Nexus toestellen ook met 5V/3A opgeladen kunnen worden.

Het is goed dat Google zijn telefoons uitrust met deze nieuwe aansluiting, hoe meer telefoons hiermee beginnen, hoe sneller de standaard geaccepteerd zal worden. Ook de Oneplus Two en de nieuwe Lumia's ondersteunen dit nieuwe type aansluiting. Het nadeel is wel dat accesoires niet ruim verkrijgbaar zijn, en dat het geen overbodige luxe is om een Type-C adapter bij je te hebben voor het geval je je telefoon tussendoor wilt opladen.

Bovendien is het opletten met welk type kabel je koopt, sommige kabels houden zich namelijk niet helemaal aan de Type-C standaard, waardoor de 6P 3A uit een lader wilt halen, terwijl een USB Type-A lader maximaal 2,4A aankan.

Vraag & Antwoord
BigF25 vraagt: Hoe ervaar jij de trilmotor (sterkte/geluid)?
De trilmotor is niet ontzettend sterk vergeleken met mijn Nexus 5. Het is een erg subtiele tril, maar over het algemeen heb ik hem wel door (ik draag ook een smartwatch die gezellig mee trilt, dus dat helpt wel mee). Hij maakt in ieder geval amper geluid, en dat is zeer prettig, anderen kunnen niet 'meeluisteren'.

DwightKSchrute vraagt: Wat ik begreep is dat apps de 'Doze' feature vrij makkelijk kunnen omzeilen, heb je daar iets van gemerkt?
Het is niet zozeer omzeilen wat deze apps doen, het is een ingebouwde functie van Google.
Als een Google Cloud Message een hoge prioriteit heeft, dan zal deze wel het apparaat wekken, dit is nodig voor bijvoorbeeld chat en e-mail apps, waar je je notificaties meteen wilt ontvangen.
Google controleert echter op het gebruik hiervan, wat kan leiden tot ontzegging van toegang. Voor de meeste app ontwikkelaars is dit dus niet interessant.

j0bro vraagt: Kan je met de vingerafdrukscanner ook unlocken als je werkgever via Exchange een pin/wachtwoord vereist?

j0bro vraagt: Ik had iets gelezen over een hardware fuse m.b.t. het unlocken van je bootloader?

Google en Huawei hebben met de Nexus 6P daadwerkelijk een high-end en premium Nexus toestel op de markt gezet. In tegenstelling tot vorige Nexus telefoons lijkt dit toestel geen grote minpunten te hebben, dankzij de grote accu, goede speakers, en top camera. Hoewel het formaat voor sommigen niet helemaal geschikt is ben ik zelf positief verrast en erg blij met het grote scherm. De telefoon ligt goed in de hand en is makkelijk te gebruiken. Daarnaast zorgen de kale Android versie en supersnelle hardware voor een optimale Android ervaring.

Ik raad dit toestel dus zeker aan, maar het kan handig zijn om eerst te controleren of het formaat wel voor jou weggelegd is :)

Mocht je nog vragen, feedback of toevoegingen hebben dan hoor ik het graag! :)

Changelog
  • 27-11-2015: Eerste versie
  • 27-11-2015: Toevoeging USB Type-C en Vraag & Antwoord
  • 28-11-2015: Toevoeging vragen aan Vraag & Antwoord, verwijdering van stuk over Lens Blur

Heb jij ook een Huawei Nexus 6P 32GB Aluminium?

Nette review :)

Paar dingen:
Dit kan ook gebeuren bij het spelen van zware games.
Waar en hoe tel je dit? Ik heb momenteel 65 apps staan achter de multitask knop op m'n Nexus 5.
Google heeft ook een ‘Lens blur’ feature toegevoegd aan de Camera app
Dat hadden ze al in april 2014 toegevoegd ;)
Dit kan ook gebeuren bij het spelen van zware games.
Heb je voorbeelden? Veel gebruikers hebben de telefoon hevig getest met zware games, maar geen issues met terugklokken.
Als een app na het openen vanuit het multitask menu opnieuw moet laden betekent dat dat hij uit het geheugen is gehaald. Overigens kan je dit ook zien in het nieuwe 'Geheugen' menu in Marshmallow.
Dat hadden ze al in april 2014 toegevoegd ;)
Ah, ik zie het nu inderdaad, ik dacht dat dit een nieuwe toevoeging was aan de Camera app :)
Kan je zien hoeveel ik het gebruik in het dagelijks leven ;)
Klopt, vreemd genoeg treedt het probleem niet in de praktijk op terwijl je dit wel zou verwachten op basis van de benchmarks. Bij zware games wordt de CPU/GPU toch ook constant belast maar blijkbaar toch minder dan bij de benchmarks.
Dan zijn het er zo'n 10 bij m'n Nexus 5, al is dit erg afhankelijk van wat voor apps je open hebt staan. Op hoeveel apps kom je gemiddeld uit bij de 6P zonder dat er opnieuw geladen moet worden?
Ik heb zojuist even een test gedaan, en ik kwam op 26 apps uit, bij mijn Nexus 5 kom ik niet verder dan 2-4 apps met dezelfde achtergrond apps (Tasker etc.).

Is voor mij in ieder geval een groot verschil :)
Prachtige review, chapeau!

Paar vraagjes nog:
- weet je wat voor pinout standaard men gebruikt heeft voor de koptelefoon?
- kan je met de vingerafdrukscanner je telefoon ook unlocken als je werkgever een pincode of wachtwoord afdwingt via de Exchange policy?
- ik had iets gelezen over het maar n keer kunnen unlocken van de bootloader, via een hardware fuse. Toch zie ik in je screenshot een schakelaar die doet vermoeden dat je het ongedaan kan maken. Weet je hoe dat zit?
Ik heb zelf ook een 6P sinds een paar dagen en mijn werkgever dwingt een PIN policy af via Exchange. Nexus Imprint kan ik echter nog steeds gebruiken. Zeer blij dus. Eindelijk af van continue die pincode invoeren. :D

Er zijn ook al andere apps die met de Imprint sensor integreren, waaronder LastPass. Ook super handig!
Top dat je dat kan bevestigen! De scanner werkt inderdaad ideaal!
Ik kan inmiddels melden dat de pinout van de koptelefoon dezelfde is als die van mijn Nexus 5, en dat dat mede is omdat Android hiervoor een standaard heeft vastgelegd: https://source.android.co...eadset/specification.html

@Joop zeer goed nieuws! Het is gekmakend, zo'n verplichte PIN. Ik heb jaren terug (in de tijd van Android 2.1) nog een redelijk succesvolle app in de Play Store gehad die deze op HTC-toestellen kon omzeilen (LockPicker: http://forum.xda-develope...php?p=6030126#post6030126), helaas is de beveiliging in latere Androidversies sterk verbeterd dus gaat dit niet meer ;)

Ondertussen heb ik de 6P ook besteld, bedankt voor de antwoorden!
1. Ik ben helaas niet bekend daarin, dus ik zou het niet weten. Heb je misschien een methode waarmee ik het kan checken?
2. Ik kan het niet testen, maar ik weet vrij zeker dat ik gelezen heb dat dit mogelijk is. Dat heeft te maken met het feit dat de vingerafdrukscanner bovenop een pincode/wachtwoord ligt. Die is dus altijd verplicht in combinatie met vingerafdruk.
3. De Snapdragon 810 heeft een zogeheten QFuse, die inderdaad door fabrikanten gebruikt kan worden om te checken of de bootloader ooit unlocked is geweest. Dit is een hardwarematige fuse, die dus maar 1 keer opgeblazen kan worden, en niet meer te herstellen is. Vanwege Google's policy m.b.t. Nexus devices is het echter gewoon toegestaan om de bootloader te unlocken, deze fuse is dan ook nergens op aangesloten. Dus je kan unlocken/flashen zoveel je wilt :)
Wel degelijk tekortkomingen: geen SD, geen draadloos laden.En persoonlijk dat kwetsbare snelbeschadigde bling buitenkant. Jammer dat Google met die 'mode' mee moet gaan, waar ze dat met de 5X beter doen. Doe het dan zoals LG of Microsoft.
Dat zijn voor jou misschien tekortkomingen, maar voor mij totaal niet.
  • Een SD-kaart heb ik bij 32GB of zelfs 64GB helemaal niet nodig, als ik ooit misschien een keer wat extra nodig heb dan kan ik wel een USB OTG adapter gebruiken.
  • Draadloos laden is een extra feature, dat lijkt mij geen tekortkoming. Waar ik vroeger altijd mijn Nexus 5 op de draadloze lader legde, mis ik dat eigenlijk helemaal niet meer, omdat de USB-C aansluiting gemakkelijk en zonder beschadigen aan te sluiten is.
  • De snel beschadigende buitenkant komt voor zover ik weet niet voor bij de Aluminium variant (die ik getest heb), en kan ik dus niet over oordelen. Het voelt in ieder geval erg degelijk en premium aan.
Draadloos laden zie ik als een basis feature voor een high end phone anno 2015.
Smartphones moeten ten slotte vaak opgeladen worden en dan is draadloos laden wel zo relaxed. Je gebruikt het vaak.
Ik vergelijk het met de raambediening in een auto. Met de hand kan, natuurlijk, maar elektrisch is wel zo relaxed.
En daarmee is voor zo'n dure phone, geen draadloos laden, weldegelijk een tekortkoming.
Voor een ieder om te bepalen of dat een showstopper voor hem/haar. Net als met SD kaartjes.
Sorry, maar ik kan me in deze opmerking niet vinden:

Telefoon gebruik ik niet alleen overal, ik laad hem op meerdere plekken op: in de auto, naast mn bed (maar dat is zeker niet in de meerderheid van de gevallen) maar ook op mijn twee verschillende werkplaatsen. Hiervoor neem ik een lader altijd mee en heb ik een powerbank in mijn tas. Moet ik dan zo'n wireless charging pad overal mee naar toe nemen?

Je gebruikt het vaak. je = jij ;)

Wat betreft SD kaartjes, het niet hebben zie ik als een tekortkoming. Maar Kiwi geeft duidelijk aan waarom hij dat niet vindt. Ik vind 32gb te weinig omdat ik enorm veel muziek op mijn telefoon wil hebben.

Het valt me op dat veel mensen hier graag hun eigen mening willen opdringen aan de rest. Dat je anders denkt over gewenste functies in je telefoon is n ding, vervolgens jouw wens als "basis feature" opdringen aan de community een stap te ver.

Kiwi, bedankt voor de review. Duidelijk te lezen! Lijkt me een mooi toestel maar ik vind de prijs-kwaliteit niet voldoende om nu over te stappen.
Nee, natuurlijk niet. Of gaat die Nexus maar een paar uur op accu dan? Natuurlijk niet. Je legt er simpelweg een op de plaats waar je 'm het meest gebruikt. En thuis en/of een op je werk. Vooral op het werk als je vaak gebeld wordt/heen en weer moet lopen is het ideaal.

En ja, je mag nog steeds tussendoor opladen als je wil. Beide kan.

En nee, het is geen mening maar de simpele praktijk van alledag. Lijkt eerder dat jij een mening hebt/phone zonder draadloos laden hebt en en dus maar in denial gaat omdat je het niet (meer) hebt. Iedereen weet hoe handig draadloos laden is. Behalve jij blijkbaar. Your loss ;)

Per saldo: deze Nexus heeft voor zijn prijs wel degelijk tekortkomingen. Is het niet voor jou dan wel voor een ander.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 4 december 2015 11:26]

Hoeveel procent van de telefoons heeft draadloos opladen? Ik kan je geen absolute getallen overhandigen maar in ieder geval is het zwaar in de minderheid (http://www.androidcentral...-handle-wireless-charging).

> Iedereen weet hoe handig draadloos laden is. Behalve jij blijkbaar. Your loss

Dat jij het gebruikt wil niet zeggen dat het de "simpele praktijk" van alledag is. Ik zeg ook nergens dat wireless charging niet handig is, het is echter geen praktijk van alledag voor iedereen en ik vind het niet nodig.

En met je korte samenvatting geef je al aan waar mijn antwoord om draaide; niet iedereen ziet dezelfde punten als tekortkomingen.
Precies. Voor de ene is het geen tekortkoming en voor een ander wel.
Alleen een review wordt geschreven met iedereen in gedachte. Lijkt me. Vandaar dat het als tekortkoming gezien kan en mag worden.

Uitgebreider:
De 'praktijk van de dag' bedoel ik overigens handelingen die voor velen de 'praktijk van de dag' zijn
Dat IKEA ook al draadloos laders verkoopt, wil wat zeggen dat draadloos laden helemaal ingeburgert is.
Google heeft in dit geval voor je gekozen. Mooier is wanneer jezelf de keuze kan maken.

Net als met een SD kaart slot en vervangbare accu.
Voor sommigen niet nodig en voor anderen een must have.

Ik reageer met name vanwege de openingszin van deze review. Dat een 6P geen tekortkomingen heeft. En dat heeft ie wel degelijk.
Prima review. Wat ik begreep van verschillende reviews (o.a. Anandtech en Ars Technica) is dat de 'Doze' feature door apps relatief makkelijk te omzeilen is door 'hun' notificaties als 'urgent' te programmeren. Heb je hier bij verschillende app-updates al iets van gemerkt?

Ah. Ok. Dank. Mooi dat Google daar actief op controleert.
Nette review maar ik zou het ook leuk vinden als zoiets na pakbeet een half jaar eens naar boven wordt gehaald om dan te bekijken hoe het ding zich houdt.

Een kennis van me heeft nu al meerdere keren zo'n huawei ding gehad wat binnen enkele maanden volledig de geest gaf.

(en mijn Nexus Prime doet het al vier jaar prima)
Ik zal na een maand, en dan weer na een aantal maanden jpdates plaatsen over het gebruik.

Wat betreft de kwaliteit: de telefoon is natuurlijk wel gemaakt door Huawei, maar het ontwerp etc.is in samenwerking met Google gedaan, en ook de software wordt compleet door Google afgehandeld. Bovendien is dit ook een high-end toestel, en geen budget model. Ik denk dus dat dat wel goed zit. :)
't zou wel leuk zijn.

mbt high-end en kwaliteit,
dat moet dus nog blijken, ontwerpfouten komen pas later aan het licht immers.

in mijn eigen vakgebied is het een drama,
toestellen* worden steeds sneller de markt op gegooid, de controle wordt steeds minder en ik kan mijn soldeerbout zowat 24uur per dag heet houden.

*reclame als ik 't noem aangezien het een nichemarkt is.
Ik vraag me af hoe de telefoon zich tot nu toe houdt? Is nu voor een mooie prijs op de kop te tikken.
Hij draait nog super soepel, en ook de batterij houdt het nog prima uit. Ik zou hem nog steeds aanraden!
Bedankt :)

Ik was overigens het stukje over USB Type-C vergeten, dat staat er nu ook in :)
Mooi review Kiwi! Leuke foto's op het VU terrein zo laat op de avond.
Bedankt :)
Was inderdaad een mooie donkerblauwe lucht, en dat kwam ook mooi uit op de foto
Als eerste, mooie review! ;)
Maar een vraagje, heeft jouw scherm ook last van een gelige tint ?
Bij die van mij, als er iets in het wit wordt weergegeven, bijv. google.nl dan zit er een best opvallende gele waas overheen.
Nee, ik heb geen last van een gelige gloed, ik ben juist onder de indruk van de uitstekende kalibratie!
Die waas kan wel een kenmerk van AMOLED schermen zijn, dit zou je eventueel kunnen corrigeren met een kernel als ElementalX.