Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Android, iOS compatibel en 47g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S2 Zwart (Zwart) Review

lebbe02 27 november 2015, laatste update op 27 november 2015, 2.080 views

Samsung Gear S2 Zwart (Zwart)

Mooie smartwatch voor mensen met een smalle pols. Goed doordachte interface en prima accuduur. App aanbod is slecht en ik heb me twijfels of dit in de toekomst beter gaat worden.

Pluspunten

• Mooie behuizing
  • Geschikt voor smalle pols
  • Interface & draairing
  • 2 bandjes meegeleverd
  • Snel
  • Accurduur
  • IP68

Minpunten

• App aanbod (Tizen)
  • Minder geschikt voor grote polsen
  • Snel vingerafdrukken
  • Geen GPS

INHOUDSOPGAVE
  • Interface&gebruikservaring
  • GEAR app
  • Tot slot
INLEIDING
Als early adapter moest ik natuurlijk een smartwatch hebben. Een smartwatch moet voor mij (persoonlijk) voldoen aan de volgende eigenschappen:
  • Moet werken met mijn telefoon (Galaxy s6)
  • Niet te duur zijn
  • Rond scherm
  • Past om mijn smalle polsjes
  • En ik moet het horloge mooi vinden
Door een 20% kortingsactie van T-Mobile kon ik de Gear S2 kopen voor ¤280 in plaats van ¤350. Mede door deze korting voldeed de Gear S2 aan alle punten.

DOOS
In het doosje vinden we de Gear S2, twee setjes aan horloge bandjes (maat S en L) de snelstartboekjes en de draadloze oplader.

SPECIFICATIES

Opslagcapaciteit 4 GB
Processor 1 GHz Dual-Core
Batterij capaciteit 250 mAh
Functies
Aanvullende functies Accelerometer, gyroscoop, Hartslagmeter, Barometer en ambient lichtsensor
Trilfunctie Ja
Hartslagmeter Ja
Stappenteller Ja
Barometer Ja
Navigatiefunctie Ja

HET HORLOGE
De horlogekast is gemaakt van roestvrijstaal en is IP68 gecertificeerd. Hierdoor kan je het horloge 1,5 meter onder water houden voor 30 minuten. Samsung raadt het af om het horloge te gebruiken onder een waterval.
Zoals te zien is het horloge perfect voor die minuscule polsjes van mij. Het bandje (maat S) hoeft niet eens op zijn strakst te zitten (heb nog 3 gaatjes over). Het horloge beschikt daarnaast over een microfoon, een terugknop en een homeknop aan de zijkant, een hartslagmeter aan de onderkant en een amoled-scherm met daaromheen een draairing aan de bovenkant.

OPLADEN & BATTERIJ
Het opladen van de Gear S2 gaat door middel van een magnetische cradle waar het horloge ingezet kan worden. De cradle krijgt zijn stroom van de bijgeleverde micro-usb lader. Het opladen gebeurd bij mij als ik lig te slapen. Het scherm kent 3 opties: Klok altijd weergeven, klok niet altijd weergeven en de extra besparingsmodus.
De batterij gaat met de "klok niet altijd weergeven modus" 2 werkdagen mee, als je niet te veel loopt te spelen. De andere modus heb ik niet volledig getest om daar een tijd aan te hangen.

INTERFACE & GEBRUIKSERVARING
Het startpunt van het horloge is de wijzerplaat. Aan de linkerkant zijn de meldingen te bekijken, en aan de rechterkant zijn de hoofdfuncties zoals hartslag, muziek en agenda.
Door op de homeknop te klikken ga je naar de app-drawer, hier staan alle vooraf geļnstalleerde en 3rd-party apps.
Navigeren gaat via swypebewegingen of de draairing, selecteren gaat via tikken op het scherm. Alles reageert zeer vlot en de draairing is goed bedacht door Samsung.

Qua 3rd-party apps is het vrij droevig gesteld. Voor de nederlandse martkt zijn er 3 apps: de NOS, de Telegraaf en Parkmobile. Daarnaast heb je ook nog enkele spelletjes zoals flappybird.

Ga je deze apps ook daadwerkelik gebruiken? Parkmobile wel, de rest niet echt. Waarom heb ik dan een smartwatch gekocht? Het snel lezen van berichten, snel kunnen reageren op een bericht en gewoon omdat het leuk is om te hebben. Voor het app-aanbod ben je denk beter af met een android Wear horloge, maar die vind ik tot nu toe nog niet mooi genoeg. De hartslagmeter is leuk, meet om de zoveel uur automatisch, maar ik doe er verder niks mee.

Het horloge scrolt lekker soepel door alle mogelijkheden. Reageren op whatsapp berichten kan door spraak (nog geen nederlands), emticons, quickreply berichten of zelf typen op een mini t9 toetsenbord. Het T9 toetstenbord werkt goed, alleen kan deze geen nieuwe woorden leren en pakt hij ook het woord "is" niet. Foto's en muziek kunnen direct op het apparaat gezet worden en muziek kan zonder telefoon naar een bleutooth headset gestuurd worden. Ik heb helaas geen bluetooth headset dus heb dit niet kunnen testen. Daarnaast is er maar 2 gb van de 4 gb beschikbaar voor je persoonlijk bestanden.

Via het horloge zelf alsmede de GEAR app is het mogelijk om je wijzerplaat in te richten. Sommige instellingen zijn alleen via de app in te stellen en nieuwe applicaties en wijzerplaten gaan ook via de GEAR app.

GEAR APP
Om het horloge te kunnen instellen heb je de GEAR app nodig. De app werkt niet zo snel als het horloge en alle apps moeten geinstalleerd worden via de samsung-app store waar je weer een samsung-account nodig hebt. Via de app is het eenvoudiger om je wijzerplaat te personaliseren en door te zetten naar de telefoon.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A2fQxCfjzrdEiJ.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A2fQx3aG2V5TuU.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A2fQx1FO8oZqqU.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A2fQx1vEYmCmBg.png

TOT SLOT
De Gear S2 is een mooie horloge, dat erg snel en prettig werkt. Het scherm is rond en door de amoled technologie erg mooi. Het horloge is vrij prijzig (vergeleken een smartphone die meer kan), maar voor een horloge ook weer niet. Het app-aanbod is slecht en ik heb me twijfels of dit ooit beter gaat worden. Verder is er geen GPS aanwezig, dus ik moet alsnog me telefoon meenemen tijdens het fietsen. Ikzelf heb het horloge niet gekocht voor de apps, maar voor het uiterlijk. De batterij gaat voor mij lang genoeg mee. Ik geef het horloge hierdoor 4 sterren.

Dit is mijn eerste review, ik heb geen idee hoe ik een mooiere opmaak krijg. Heb je vragen over de Gear S2 dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Samsung Gear S2 Zwart (Zwart)?

Bedankt voor de nette review over een mooie smartwatch. Ik was zelf ook nog aan het twijfelen of ik deze smartwatch zou aanschaffen maar gezien het wel heel beperkte aanbod aan apps vind ik de functionaliteit nog steeds erg tegenvallen en is het voor mij eigenlijk vooral een prijzig " speeltje". Ik wacht nog even.
Kun je iets zeggen over de werking van de stappen teller en hartslagmeter?
Ik krijg op zowel mijn s6 als de gear s2 dezelfde hartslag. Heb verder helaas geen mogelijkheid om dit professioneel te verifiėren. Zowel de stappen als de hartslag worden automatisch verzonden naar de S health app en worden verwerkt in een mooi ogende grafiek. Het aantal stappen komt wel overeen met de werkelijkheid. Vandaag heb ik bijvoorbeeld pas 1000 stappen gezet, dat komt omdat ik ontzettend weinig beweeg op het werk.

Naast het aantal stappen weet de Gear s2 ook als je fietst en registreert automatisch de tijd en de afstand en zie je dat ook terug in de s-health app. Als ik niet genoeg beweeg op de dag krijg ik een melding om meer te bewegen. Heb ik mijn doel bereikt dan word ik gefeliciteerd.

Meer kan ik je denk ik niet vertellen over deze functies.
Dank je wel, dat was zo'n beetje wat ik graag wilde weten!