Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Hama Roma Review

Thenno 25 november 2015, laatste update op 25 november 2015, 445 views

Hama Roma

Acceptabele muis voor een prima prijsje, met vrijwel unieke functionalieit: stillere muisknoppen, die ook echt stiller zijn, maar niet geruisloos. Goede bouwkwaliteit en aantrekkelijk uiterlijk, acceptabele sensor en geschikt voor palmgrip. Zeker aan te raden, niet alleen door het gebrek aan concurrentie.

Pluspunten

• Stillere LMB en RMB
  • Aantrekkelijk uiterlijk
  • Goede bouwkwaliteit
  • Mooie muis voor prima prijs
  • Heerlijke scrollwiel die ook links/rechts klikt

Minpunten

• Niet geruisloos, overige knoppen klikken wel gewoon
  • Back/foward-knoppen raar gepositioneerd
  • Net niet perfect voor palmgrip
  • Batterijklepje rammelt

Dit is een review van de Hama Roma stille, draadloze muis met lasersensor.

In mijn zoektocht naar een stille muis (forumpost hier) kwam ik al snel tot de conclusie dat stille muizen er nauwelijks zijn. Via Amazon.com zijn er wel een aantal beschikbaar voor levering in Nederland, maar de bak verzendkosten maken deze minder aantrekkelijk.

Aldus kwam ik op de Hama Mirano en de Roma. Deze muizen zijn zeer vergelijkbaar, al heeft de Mirano een kleinere form-factor en is ongeschikt als echte palmgripmuis. De Roma is zijn grotere broer en de muis waar ik uiteindelijk voor heb gekozen (ik had beide besteld en de Mirano teruggestuurd).

De Roma is op dit moment te koop via Bol.com en Azerty voor rond de 30 euro.

Verpakking
De verpakking is simpel, geen toeters en bellen. De muis is duidelijk zichtbaar, alsmede een aantal basisspecificaties. Binnen dertig seconden heb je de verpakking open en de muis aangesloten. De handleiding is meertalig, maar opent met een aansluituitleg in de vorm van illustraties zonder tekst. Ook in de doos is een mini-CD met daarop de hoopgevende tekst 'software', maar daarover later meer.

Voorkant

Achterkant

Volledige inhoud van de doos.

Uiterlijk, bouwkwaliteit en comfort
De muis is zwart met grijze/metallic accenten: de back/forward-knoppen zijn grijs, evenals de tekst bij de RMB (2.4 GHz Wireless Laser Mouse) en de tekst onderaan de muis, waar in sierlijke letters Roma staat. Al met al geeft het de muis een sierlijke maar ook stoere uitstraling. De muis heeft geen LEDs.

De muis komt op het eerste gezicht solide over. De muis kraakt niet als ik er met kracht op duw, wat vaak een teken is van goede bouwkwaliteit. Het plastic van de behuizing komt wel enigszins goedkoop over. Het stuk waar je handpalm en vingers klikvingers op rusten is van mat plastic wat licht en glad aanvoelt, en ook ietwat koud is. Bij langer gebruik warmt dit wel op, maar het voelt in eerste instantie als, tja... de andere kant van je kussen? Licht oncomfortabel voor het gamen omdat je hand ervan afkoelt. De delen die je niet aanraakt zijn in hoogglansplastic uitgevoerd, maar voelen wel degelijk. Je duim rust op een zacht plastic (rubber?) vlak, wat heel comfortabel aanvoelt.

De onderkant geeft ruimte om de draadloze USB-ontvanger op te bergen, en je hoeft hier geen klepje voor open te maken. Verder een fysieke on/off-switch (heel fijn i.v.m. batterijduur), een connectieknop voor de draadloze verbinding, de DPI-switch en een klepje waarachter de 1xAA batterij zich bevindt. Dit klepje rammelde bij mij: dit merk je niet als de muis stabiel op je buro staat, maar als je je muis optilt en weer neerzet tijdens het gebruik (wat ik zelf niet doe), dan geeft dit een vervelend, rammelend geluid. Voor een 'stille' muis een misser wat mij betreft.

Deze muis lijkt voor een palmgrip gemaakt, maar heeft ook een hoge rug, waardoor je hand een beetje in de clawgrip komt. Niet wat ik gewend ben, maar ook niet oncomfortabel. Wat wel oncomfortabel is, is de plaatsing van de back/forward-knoppen. Met mijn handen, die niet bijzonder groot zijn, stak mijn duim (bij volle palmgrip) al te ver uit om bij de backknop te kunnen. De forwardknop was wel goed bereikbaar, maar die wordt natuurlijk significant minder gebruikt. Om de backknop te kunnen gebruiken wordt je stiekem in een clawgrip geduwd: je handpalm komt los van de muis (omhoog of naar achteren, wat je wil) zodat je duim bij de backknop kan. Samen met de hoge rug geeft me dit een ambigu gevoel: is dit een palmgrip- of clawgripmuis?

Mijn ervaring hiermee was dat het verschilt per context: voor gamen gebruik ik voornamelijk de LMB. RMB en MMB, en deze zijn comfortabel in een palmgrip te bedienen. Wil je echter bij de backknop kunnen (bijvoorbeeld met browsen), dan zul naar een lichte clawgrip moeten. Ik vond het maar niets, dus browsen doe ik met een andere muis. Mocht je dus palmgripbrowsen belangrijk vinden, en heb je middelmatige tot grote handen, koop deze dan muis niet.

Het muiswieltje is van hetzelfde rubber als het vlak waar de duim rust, en rolt goed en geruisloos, en met lichte feedback. Heerlijk om mee te scrollen.

De muis heeft een goed gewicht, wat bijdraagt aan het solide gevoel. De muis weegt, inclusief de meegeleverde batterij, 139 gram.

De draadloze USB-ontvanger is klein zoals we gewend zijn, misschien zelfs nog een millimetertje kleiner dan de bekende Logitech Nano Receiver. De ontvanger is mat zwart, zoals de muis.

Software
Hier kan ik kort over zijn. Het mini-CD'tje bevat slechts een setup-executable die de drivers voor je installeert, en bevat verder niets. Softwarematig is er dus niets extra instelbaar aan de muis.

Functionaliteit
De muis heeft vijf knoppen: LMB, RMB en de back- en forwardknoppen. Het scrollwieltje doet dienst als MMB. Het scrollwieltje klikt ook naar links- en rechts, en kan hiermee zijwaarts scrollen. Ik heb het nog niet gebruikt, maar het is leuk dat het erop zit.

Verder kan de muis ingesteld worden op twee DPI-modi: 800 DPI en 1600 DPI. Er is geen indicator op welke stand de muis momenteel staat, maar hier kom je snel genoeg achter door de muis te bewegen. Het knopje klikt niet bij gebruik, maar evengoed werkt het afdoende.

De muis heeft geen instelbaar gewicht, maar is van zichzelf al best zwaar.

Stilte?
De kernfunctionaliteit van deze muis is natuurlijk dat hij stil is: hiervoor heb ik hem uitgekozen, en er wordt ook mee geadverteerd op de doos.

Is de muis stil? Nee. Alleen de LMB en RMB zijn gedempt uitgevoerd: de MMB en back/forward-knoppen maken juist zeer veel geluid, in lijn met 'normale' muizen, en de back/forward-knoppen zijn zelfs wel als luidruchtig te omschrijven. Wederom een misser kwa stilte. Zoek je dus een 100% stille muis, dan heb je hem nog steeds niet gevonden.

De grote maar is, gelukkig, dat de gedempte knoppen significant minder geluid maken dan een reguliere muis. Ter indicatie heb ik een paar metingen gedaan met een simpele geluidsmeterapp op vijf centimeter afstand van de LMB. Hierbij kwamen de Logitech M185 (budget draadloze muis) en de Mionix Naos 5000 (high-end gaming muis) significant luidruchtiger uit dan de Roma. Het verschil was meer dan 10 dB:
  • Logitech M185 67 dB
  • Mionix Naos 5k 65 dB
  • Hama Roma 54 dB
Dit waren gemiddelde over 20 seconden intensief klikken, bij een achtergrond geluid van 43 dB. De getallen zeggen zelf niets omdat de meter niet geijkt is, en de test ook niet onder gecontroleerde omstandigheden is uitgevoerd, maar de verschillen zijn wel degelijk een indicatie voor de relatieve stilte van de Roma. De decibelschaal is een logaritmische schaal, wat betekent dat de Roma significant stiller is op de LMB dan reguliere muizen. In een stille kamer zul je het geklik nog horen op een paar meter afstand, maar de TV, een gesprek of een toetsenbord overstemt het geklik met gemak. De muis is niet geruisloos of fluisterstil, maar wel significant stiller.

Een subjectieve noot hierbij is ook dat de muis stil klinkt: je hoort een lichte klik, maar het is een laag-frequent geluid (het klinkt eerder als "dop" dan "klik") en stoort veel minder dan een reguliere muis. Ik ben er tevreden mee.

Prestaties
De muis heeft een lasersensor, en dat merk je helaas. De muis komt wat schichtig en onnauwkeurig over. Bij snelle bewegingen is er sprake van lichte acceleratie waardoor je een beetje overshoot. Het is echter een gering effect, misschien een paar pixels op bewegingen van 500 of meer pixels met hoge snelheid.

Voor de precisiegamer zou ik deze afraden, en zelf ben ik er ook niet helemaal over te spreken. Maar, beggers can't be chosers, het aanbod stille muize is miniem. Mij lukt het prima om er League of Legends, Minecraft of The Witcher 3 mee te spelen, maar Starcraft 2 is net een stap te ver, en gaf mij een hoop frustraties over kleine misclicks. Ik ben geen FPS-gamer, maar ik denk dat deze muis hiervoor ook matig tot niet geschikt zal zijn.

Compatibiliteit
Ik heb de muis getest op drie systemen: de Asus Zenbook UX305FA (1080p IPS), de Asus N550JV (1080p IPS) en een zelfbouwsysteem met het MSI A88XM moederbord en een Dell U2515H-scherm. Alle systemen draaien de (op het moment van schrijven) meest recente versie van Windows 10.

Alleen op mijn zelfbouwsysteem werkte de muis uit de doos: receiver erin, switch op on, verbinding maken (in 2s gebeurd) en klikken maar.
Op de laptops moest ik eerst naar de overzichtelijke site van Hama navigeren voor een driver (de CD zou ook een optie zijn geweest natuurlijk).. Na een reboot werkte de muis op beide systemen probleemloos.

Mijn mening is simpel: acceptabele muis voor een prima prijsje, met vrijwel unieke functionalieit: stillere muisknoppen, die ook echt stiller zijn, maar niet geruisloos.

De bouwkwaliteit is goed, niet uitstekend, maar de muis ziet er aantrekkelijk uit en voelt solide aan. Het comfort valt wel iets over te zeggen: de muis heeft geen ideale palmgrip door de rare positionering van de back/forward-knoppen en de hoge rug.

De sensor laat ook iets te wensen over, maar is voor huis- tuin en keukengaming prima. Alleen als het op pixels nauwkeurig aankomt heb je in deze muis een verkeerde.

Dat gezegd hebbende is het een goede muis door de stillere knoppen, het fijne muiswieltje, het mooie uiterlijk, goede bouwkwaliteit en de goede prijs. De minpuntjes neem ik hierbij voor lief. Voor iedereen die op zoek is naar een stille muis die toch comfortabel is en een grote formfactor heeft kan ik deze muis zeker aanraden, en niet alleen door het gebrek aan concurrentie.

Heb jij ook een Hama Roma?

Werkt de muis ook op Mac?
Kan ik niet zeggen, aangezien ik geen Mac/Apple bezit. Op de site van Hama zijn er geen drivers voor Mac beschikbaar.
[verwijderd]

[Reactie gewijzigd door Thenno op 14 december 2015 09:48]