Tweakers zegt: 8,5

Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,5GHz 512GB Review

e_balk 25 november 2015, laatste update op 26 november 2015, 3.362 views

Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,5GHz 512GB

De MacBook is een zeer snelle en krachtige notebook met een zeer hoge bouwkwaliteit en mooie allround prestaties. Hierdoor de ideale partner voor de meeste professionele gebruikers voor onderweg.

Pluspunten

• Tijdloos ontwerp
  • Hoge bouwkwaliteit
  • snelle SSD
  • Mooi beeldscherm

Minpunten

• Hard teruglopende accuduur bij zwaardere belasting
  • Gevoeligheid voor vlekken
  • Geen ingebouwde Ethernet
  • Slechts 2 USB aansluitingen
  • MagSafe 2 aansluiting

Het model Apple MacBook Pro 15,4" (Mid 2015) 2,8Ghz 16GB met 512GB SSD
Allereerst wil ik opmerken, dat ik in de database van Tweakers.net het exacte model niet terug kon vinden, waardoor ik het dichtstbijzijnde model gekozen heb.

Dit model is voorzien van de geÔntegreerde Intel Iris Pro GPU samen met de nieuwe AMD R9 M370X GPU (2GB) en is met de upgrade van de standaardprocessor voor dit model naar de 2,8Ghz Core i7 processor het zwaarste model in de serie (alleen de upgrade naar de 1TB SSD heb ik wegens de bizarre meerprijs van 600 euro achterwege gelaten).

Gemaakte keuze
Ik heb gekozen voor het topmodel omdat deze beschikt over de dedicated GPU en heb daarbij de upgrade van de processor gekozen, deels omdat ik altijd het maximale uit het systeem wil kunnen halen en deels omdat de kloksnelheid hoger is (dus toch een beetje specificatie gedreven, de keuze voor de 2,5Ghz versie zou ook niet tegengevallen zijn denk ik).

Het ontwerp
In de afgelopen jaren is het ontwerp van de Macbook Pro's weinig gewijzigd, daarmee lijkt dit model sprekend op vrijwel al zijn voorgangers. Het apparaat laat meteen bij het oppakken zijn bouwkwaliteit voelen en zien. Het gewicht van de laptop is zeer netjes voor het formaat en de kracht van de hardware, het is misschien niet de lichtste laptop, maar het is zeker ook geen heel zware laptop.

Beeld en grafisch
Het Retina display (2880 x 1800) geeft een zeer scherp beeld en de implementatie van Mac OS X qua schaling van de resolutie werkt zeer goed, het scherm blijft bij iedere schalingsoptie haarscherp, in Windows 10 is dit helaas wat minder het geval, daar merk je vooral door de schaling hier en daar wel problemen met applicaties die daar verder niet op reageren. Een ander nadeel aan het gebruik van Windows op de MacBook met de R9 GPU is dat Windows alleen de R9 kan gebruiken, dit betekend dat de Macbook dus warmer zal draaien op Windows en de accu sneller leegloopt ook bij licht gebruik.

De kleuren zijn zeer mooi en het scherm produceert een scherp en helder, maar diep beeld, waardoor vrijwel alles net iets levendiger overkomt dan het overkomt op andere schermen die ik gewend ben, dit zal vooral te maken hebben met de iPS techniek, welke ik verder nog niet anders gebruikt heb dan op mijn iPhone, maar het scherm geeft mij wel het gevoel dat deze net iets verder gaat dan dat scherm.

Snelheid
Helaas beschikt dit model niet over de laatste generatie Intel processoren, simpelweg omdat er geen alternatieven beschikbaar waren van een quadcore ontwerp op dit platform. Dat had wellicht nog wat kunnen bijdragen aan de accuduur, maar verder is de processor zeer krachtig en doet hij zijn werk prima zowel in Windows als Mac OS X. Meerdere virtuele machines tegelijk draaien en zwaardere programma's gebruiken vormt geen probleem voor de MacBook. De temperatuur van de notebook blijft over het algemeen heel netjes, al merk je wel dat wanneer je de laptop zwaarder belast dat hij met name onder het toetsenbord (vooral aan de schermzijde) warm wordt, dit is niet direct oncomfortabel heet maar toch wel merkbaar warmer. Te warm worden doet hij gevoelsmatig niet, maar hij komt wel in de buurt, wanneer ook de R9 GPU hard aan het werk wordt gezet.

Naast de processorkracht is de snelheid van de SSD echt een ontzettend fijne toevoeging, dit maakt dat alles zeer responsief is en dat je vrijwel nooit het idee hebt dat je veel moet wachten. Als er dan toch programma's zijn waarop je moet wachten, dan heeft dit voor mijn gevoel meer te maken met hoe het programma in elkaar gezet is dan beperkingen in snelheid van de MacBook zelf. Een goed voorbeeld hiervan is Kodi, die tijdens het afsluiten in Mac OS X om een of andere duistere reden er altijd een behoorlijke tijd voor nodig heeft om het scherm weer terug te geven aan de gebruiker. In Windows 10 is dit overigens geenszins het geval.

Aansluitmogelijkheden
Qua aansluitmogelijkheden is de MacBook ietwat beperkt. Hij beschikt over 2 USB 3.0 poorten, wat een beetje aan de krappe kant is, hij mist een ingebouwde Ethernetaansluiting (simpelweg omdat deze te dik zou zijn voor de dikte van de notebook). De 2 Thunderbolt poorten zouden goede aanvullingen moeten zijn, maar de beschikbare accessoires voor deze poorten zijn beperkt beschikbaar en daardoor vrij duur, in mijn optiek te duur voor wat je ervoor krijgt. Met het langzaam beschikbaar komen van deze techniek op andere PC's en moederborden, hoop ik dat er meer producten beschikbaar komen en dat de prijzen voor deze producten wat gaan dalen, dan kan het meer waarde toevoegen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat Thunderbolt ook gebruikt kan worden met Desktop GPU's in externe kastjes, iets wat ik wel een keer wil gaan proberen.

Wel prettig dat er een standaard HDMI poort ingebouwd is, iets wat wat oudere modellen moeten missen

De USB poorten hadden in mijn optiek ook ietsje lager in de notebook mogen liggen, de rand van de stekkers steekt namelijk net boven de rand uit van de laptop, waardoor je deze duidelijk voelt als je hand erlangs gaat, al zou dat weinig moetne gebeuren bij normaal gebruik. Je merkt dit overigens ook al bij zeer dunne USB stekkers, zoals die van de iPhone of het Apple toetsenbord en/of de USB muis.

Al met al was minimaal 1, maar liever nog 2 extra USB poorten zeer welkom geweest en daar was aan de rechterkant van de notebook genoeg ruimte voor geweest.

Wat voor mij ook nog een raadsel is, is de keuze om een andere MagSafe aansluiting te gaan gebruiken op de nieuwere modellen van de MacBooks, op zich zijn er geen technische verschillen tussen de oude en de nieuwe voedingen en zouden deze onderling gewoon uitgewisseld moeten kunnen worden, maar nu kun je niet altijd een andere voeding zomaar gebruiken, omdat wellicht de MagSafe aansluiting niet gaat passen. Ook vind ik de vorm van de aansluiting van mijn voeding wat vervelend, waar deze in een soort T vorm is gemaakt, weet ik dat er voor de oude MagSafe aansluiting in ieder geval ook L-vorm aansluitingen gemaakt zijn, welke in mijn ogen veel praktischer en mooier zijn. Ook heb ik het gevoel dat de voeding van de MacBook bij veelvuldig meenemen en opbergen (oprollen van de kabel om de voedingspootjes) zal leiden tot snelle slijtage van de kabel aan de voedingszijde.

Netwerk
Ingebouwd is een Airport Extreme WiFi module, zoals deze standaard in alle modellen aanwezig is, de kwaliteit van de draadloze verbindingen is hoog, ik merk weinig problemen met verbinden en de snelheid is verder vrijwel altijd hoog.

Ik ben over het algemeen iemand die als het mogelijk is zijn apparaten bekabeld wil aansluiten op het netwerk, dat is met dit model niet mogelijk omdat er geen ingebouwde Ethernet aansluiting is, hiervoor is een Thunderbolt extensie noodzakelijk, bij aanschaf had ik verwacht dat ik deze zou gaan missen, maar al met al werkt de draadloze verbinding zo goed, dat ik deze nog niet gemist heb.

Accuduur
De Accuduur van de laptop is heel goed, vooral wanneer je hem gebruikt met het meegeleverde Mac OS X. Er zijn weinig notebooks die zoveel leven laten komen uit hun accu's zeker modellen met vergelijkbare hardware.

Wanneer je net als ik ook Windows nodig hebt, dan zul je merken dat in Windows de accuduur aanzienlijk minder is, dit lijkt me vooral te maken te hebben met het feit dat in Windows de geÔntegreerde zuinigere Intel Iris GPU niet gebruikt wordt en dat de R9 daardoor altijd constant gebruikt wordt. Hierdoor wordt de accuduur bij licht gebruik aanzienlijk korter dan bij hetzelfde gebruik in Mac OS X, wat ik jammer vind, maar zelfs dan kun je nog zeker 2 tot 3 uur uit de voeten met je MacBook, wat in mijn ogen nog steeds netjes is voor een laptop van dit kaliber.

De prijs voor deze laptop wordt door velen als hoog ervaren, als je puur naar de hardware specificaties kijkt is dit misschien ook wel het geval, er zijn krachtigere laptops te vinden met vergelijkbare bouwkwaliteit voor vergelijkbare of goedkopere prijzen, echter laten veel van deze laptops voor mijn gevoel veel sneller hun leeftijd zien, vooral omdat Apple vrij constant is met zijn design houd deze notebook in mijn optiek zijn waarde langer vast, wat daarmee een factor was in mijn keuze voor dit product.

Specificaties
Processor: Intel Core i7 4980HQ 2,8Ghz Quadcore met 4Ghz turbo
Geheugen: 16GB DDR3
Harddisk: 512GB SSD
Graphisch: Geintegreerde Intel HD Iris Pro en Discreet AMD R9 M370X 2GB
Scherm: IPS 2880 x 1800 Retina LCD

Bijzonderheden
Op zichzelf heeft deze MacBook geen functies of mogelijkheden die niet terug te vinden zijn ondertussen op de andere MacBooks, wel bijzonder is dat sinds dit jaar een nieuwe touchpad in de MacBooks gebouwd wordt. Deze zogenaamde Force Touchpad bevat geen bewegende delen meer of fysieke "knoppen" die klikken. In plaats daarvan is er nu een drukgevoelige sensor ingebouwd met een haptische feedback module. Al met al heeft Apple dit zo goed geimplementeerd dat je op geen enkel moment het gevoel hebt dat je met een dergelijk systeem te maken hebt. Je voelt en hoort het verschil niet en de feedback is altijd precies en betrouwbaar. Je bent hier dan ook zeer snel aan gewend. De ondersteuning voor drukgevoeligheid is helaas nog niet in veel applicaties geimplementeerd, maar daar waar het wel geÔmplementeerd is werkt het heel natuurlijk al moet je hier en daar, zeker bij meertraps drukgevoeligheid (zoals alleen Quicktime die kent op dit moment) wel even aan wennen.

Upgrademogelijkheden
Bestaan niet, er valt niets te wijzigen aan de MacBooks, vanwege het gebruik van specifieke aansluitingen en gesoldeerde onderdelen. Het enige onderdeel dat te vervangen valt op termijn schijnt de SSD te zijn, maar in principe zijn deze niet los te koop, aangezien Apple hiervoor een eigen aansluiting gebruikt.

Algemene conclusie
Op wat kleine minpunten na, ben ik zeer tevreden met de keuze voor deze MacBook. De notebook is zeer snel en werkt zeer vloeiend en geeft een heel rustig, mooi en scherp beeld, wat lange tijd werken met deze notebook een prettige ervaring maakt, ik gebruik hem nu ook als BYOD na tot nu toe met een door het bedrijf geleverde Dell 15,4 Inch notebook gewerkt te hebben. De laptop wordt minder warm en werkt gedurende de dag prettiger, ik raak visueel minder vermoeid waardoor ik productiever blijf gedurende de dag en dat is al heel veel waard. De keuze voor het model met de R9 GPU is een persoonlijke keuze, waarvan ik nu al enigszins twijfel of deze echt noodzakelijk was, maar ik denk dat het de notebook uiteindelijk wel net wat meer bruikbare levensduur gaat geven, aangezien met deze GPU ook in de toekomst wat meer kracht tot de beschikking van de notebook blijft iets wat ik niet direct verwacht van de Intel Iris Pro.

Voor een Bootcamp installatie met Windows 10 is de 512GB SSD net wat aan de krappe kant, zeker als je ook data onderweg beschikbaar wilt houden, ik kan er net mee uit de voeten, het meest vervelende is dat het zeer moeilijk is data uit te wisselen tussen Windows en Mac OS X, het zou Mac OS X sieren als deze volledige ondersteuning voor NTFS standaard uit de doos bood en ook dat de Bootcamp software ondersteuning voor HFS toevoegt aan Windows.

Edit: Kleine verduidelijkingen toegevoegd en een beargumentatie voor mijn modelkeuze.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,5GHz 512GB?

Reviews door de redactie

Het klopt dat er technisch geen verschil zit tussen de 2 MagSafe varianten, wat wel blijkt uit het feit dat er een simpel verloopje voor verkrijgbaar is.

Waarom dan toch een andere aansluiting? Sinds Apple de retina modellen heeft geÔntroduceerd zijn de MacBooks aanzienlijk dunner geworden. De oude MagSafe aansluiting was te groot (dik) om op de behuizing te passen.
Ik heb ze naast elkaar gehouden, maar de MagSafe 2 is volgens mij even hoog, en langer dan de originele MagSafe, nu heb ik die natuurlijk net nu niet bij de hand, maar ik zal dit nog even dubbelchecken. Het klinkt wel als een argument dat ze zouden gebruiken, maar een verloopstekkertje, hoe handig ook, maakt het verschil met de mooiere connector die ik op oudere voedingen zie nog niet helemaal goed, omdat je dan ook het verloopje er nog tussen hebt zitten.
Op deze afbeelding is het verschil goed te zien. De MagSafe 2 is platter en breeder dan de originele MagSafe.

Het verloopje is trouwens niet zo erg als het klinkt. Ik kreeg er destijds ook 1 bij mijn Thunderbolt display, die nog met de originele MagSafe aansluiting komt. De magneten in het verloopje zijn meer dan sterk genoeg dat het allemaal voelt als 1 geheel op het moment dat je hem aan je lader klikt.
Dan misschien nog de moeite waard om naar te kijken, maar eigenlijk was het mooi geweest als ze het mooiere ontwerp hadden gebruikt voor de nieuwe voedingen ;)
Dank voor de review!
Ik mis echter iets belangrijks: waarom heb jij voor de upgrades gekozen? Welke werkzaamheden doe je erop? En heb je daarvoor het juiste model gekozen/sluit het goed daarbij aan?

Ik heb het model onder jouw model in bezit, wel met 512GB SSD en de R9370X en ben daar erg tevreden mee. Je minpunten begrijp ik niet allemaal, zoals de vlekken dit leg je verder ook niet uit? Of ik kijk er over heen. De MagSafe aansluiting is al sinds 2012 veranderd (retina) en is een stuk ranker dan de vorige, zoals Tjoekie terecht aangeeft.

2 dedicated USB poorten is op het eerste gezicht wat weinig, al heb ik er na 5 jaar Macbook gebruik eigenlijk geen hinder aan ondervonden. Het mooie van de thunderbolt is dat het multifunctionele poorten zijn, je kunt er ook USB 3 van maken, net zoals ethernet en displayport. Uiteraard zijn er verloopjes nodig, ergens moeten er concessies gedaan worden. Je kunt nu in ieder geval 3 beeldschermen aansluiten en extra USB aansluitingen creŽren als je dat zou willen, dit gaat niet of lastiger met alleen USB 3.

En ja een teruglopende accuduur bij zware belasting... ik vind het een open deur. Vervolgens geef je aan: '... maar zelfs dan gaat hij nog zo'n 2 tot 3 uur mee, wat ik al met al nog steeds netjes vind voor een laptop van dit kaliber.' niet echt een sterke onderbouwing voor je minpunt imho ;-)

Al met al vond ik het interessant om te lezen!
Ik heb de upgrade naar de 2,8Ghz processor gekozen omwille van het gevoel dat ik daarmee net iets meer rekenkracht tot mijn beschikking heb bij het voorbereiden van server systemen in VM's. Het verschil tussen de 2,5 en de 2,8Ghz CPU is niet heel groot, dus verder is het waarschijnlijk ook een stukje het hoogste cijfertje willen hebben.

De gevoeligheid van het aluminium en het glas voor vlekken is na een paar dagen wel duidelijk, je gaat erop letten omdat deze notebook gewoon ook op zijn uiterlijk beoordeeld wordt (en dus ook dat soort vlekken opvallen) Ik poets deze nu al als me vlekken opvallen, deze zijn me op matzwarte laptops voorheen niet zo erg opgevallen, maar wellicht ligt dit ook voor een deel aan het niet interessant vinden bij die notebooks.

Je hebt gelijk ik had de accuduur wat duidelijker moeten vermelden, ik bedoel hiermee namelijk voornamelijk dat het (vrijwel) onbelast gebruiken van de AMD GPU in de Windows omgeving ervoor zorgt dat er zo'n 75% van de accuduur ingeleverd wordt, dit vind ik verhoudingsgewijs erg veel, Daarbij merk je ook dat in Windows de laptop aanzienlijk warmer wordt ook al doe je er vrij weinig mee, maar dat ligt waarschijnlijk aan de minder energie efficiŽnte R9 GPU, ik vind het niet onlogisch, maar vind het wel jammer dat Windows niet ook gebruik kan maken van de Iris Pro GPU als je de R9 niet nodig hebt. Verder is de accuduur nog steeds gewoon acceptabel als je hiermee rekening houd, natuurlijk is het ietsje korter als de 2,5Ghz variant alsook de variant zonder R9 GPU, maar dan gaat het over enkele minuten.

Verder ben ik over alles heel positief als je kijkt naar mijn gegeven beoordelingen, dus de minpunten wegen ook niet dermate zwaar, dat ze dealbrekers zijn voor mij. In het kader van meeslepen had ik het wel prettig gevonden om een derde USB poort te hebben het meeslepen van een Thunderbolt Dockingport is niet erg praktisch, maar erger vind ik eigenlijk nog de beperkte beschikbaarheid van producten voor de Thunderbolt poorten en de hoge prijs die gekoppeld is aan Thunderbolt producten. Maar het is een luxe probleem daar heb je gelijk in.

De MagSafe vind ik vooral vervelend omdat ik een in mijn ogen praktischere voeding heb liggen met de 90 graden connector. Anders dan dat zijn er ook nog genoeg mensen die rondlopen met oudere MacBooks dan 3 jaar, omdat ze prima functioneren nog, uitwisselen van voedingen kan dus niet zomaar, dan moet je vragen hoe oud iemands macbook is, klein puntje, maar ook geen halszaak.

Al met al is het een van de beste all round notebooks die verkrijgbaar is, hij heeft misschien niet de nieuwste generatie processor, maar de processor die erin zit is zeker geen slak, de accuduur is al met al heel netjes, hij red het met mijn gemiddelde gebruik in Windows ongeveer 2,5 uur in Mac OS X houd hij het zo'n 7 a 8 uur uit afhankelijk van hoe mijn dag is. Hij beschikt over voldoende geheugen voor de komende jaren, de SSD is wat krap, maar vooral omdat ik in Dual Boot werk. Het is allemaal niet onoverkoombaar en uiteindelijk heb ik toch voor dit apparaat gekozen, dus ik weet welke concessies ik gemaakt heb.
Duidelijk! Dank voor je feedback.
Zou het nog even aanvullen in je review, dan is het volgens mij helemaal compleet.

Je hebt gelijk in Windows hoor. Okť de machine is daar niet per se voor gemaakt, maar het wordt door Apple wel toegankelijk gemaakt door de BootCamp optie. Dus dan verwacht je inderdaad ook het gebruik van de interne GPU.

Ik snap je opmerkingen over Thunderbolt vs USB. Dat moeten we misschien maar scharen onder het eigenwijze/eigenzinnige gedrag van Apple :Y)

Veel plezier met je MacBook!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ontzettend blij ben dat er nu ook lightning poorten naar PC moederborden komen, dit zorgt wel voor een veel grotere markt, dus ik ben benieuwd hoe het landschap er over een jaar of 2 uitziet, al lijkt het er nu op dat het USB-C gecombineerde poorten gaan worden met Lightning 3

Het is mijn eerste volledige review en feedback over onduidelijkheden zijn zeker welkom, dan kan ik het aanpassen en ook in de toekomst beter gaan doen ;) Dus ook jij bedankt voor je feedback en/of kritisch meekijken!
Is de reflectie van het scherm geen probleem? (Ik vraag me af of de schermen nog als mat kunnen worden besteld?).
Nee de schermen zijn niet mat te bestellen, maar omdat het glas is en het heel dicht op de LCD zit vind ik al met al de reflectie tot nu toe meevallen. Het enige waar het me vervelend bij gaat lijken is bij zomers en zonnig weer, maar ik heb hem nog geen 14 dagen, dus dat heb ik er nog niet mee meegemaakt ;)

Misschien moet ik het ietwat nuanceren, met de veelal lichte achtergronden en de helderheid van het scherm merk je er vrij weinig van, als het scherm donkerder wordt, dan zie je hier en daar natuurlijk wel wat reflecties, maar ik ervaar dat niet als heel storend.

[Reactie gewijzigd door e_balk op 25 november 2015 09:11]

Zoveel minpunten en dan 5 sterren. De zoveelste review waar de gebruiker niet kijkt op een sterretje meer of minder. Zo verliest helaas het sterrensysteem veel van zijn waarde.
De minpunten zijn slechts beperkt, er kunnen altijd zaken verbeterd worden, maar overall vind ik het product toch nog steeds een topper en verdient het zijn 5 sterren. Ik denk niet dat het zijn waarde verliest op deze manier, al heb je gemiddeld genomen misschien wel gelijk en zou het moeten uitkomen op 4 sterren, maar voor het overall gevoel zou het bij mij uitkomen op 4,5 sterren en aangezien dat niet gaat, maak ik er dan 5 van.
Precies datzelfde vroeg ik mij ook al af: meer minpunten dan pluspunten, en dan toch de maximale score?!?
Het eindoordeel is hoe ik het apparaat in zijn algemeenheid ervaar en ik ervaar het apparaat als een uitermate goed product met enkele kleine minpuntjes, ik bepaal zelf hierin welke zwaarte welke elementen hebben lijkt me.

Als jij de zwaarte van de deelscores anders legt dan zou het eindoordeel voor jou anders kunnen uitpakken. Er staat geen vaste formule of verdeelsleutel vermeld voor de score van het eindoordeel. Voor mij tellen de zaken die het hoogst scoorden zwaarder dan de zaken die wat minder gescoord hebben, dus zo kom ik uit op een 5 sterren eindoordeel.
Er is een verloopstekkertje te krijgen waarmee je ethernet via thunderport kunt laten gaan. Kost je wel weer §35,-, daar is Apple wel goed in ;) Maar och, wanneer je §2500,- uit geeft aan een laptop kan die §35,- daar ook nog wel bij toch?

[Reactie gewijzigd door repeP op 25 november 2015 21:00]

Of wanneer hij je 2999,- kost (2,8hz model ;) )
Maar goed ja het stekkertje is niet echt heel goedkoop ofzo.... Maar goed zoals ik al aangaf, werkt de Wireless kaart wel dermate goed, dat je je af gaat vragen of je hem wel echt nodig hebt.

In mijn situatie heb ik hem helaas afentoe wel nodig, dus ik zal toch ergens een verloopje Thunderbolt --> Ethernet op de kop moeten gaan tikken, maar ik denk dat veruit de meeste gebruikers dit stekkertje niet nodig gaan hebben.
Je hebt ook veel goedkopere USB 3 naar ethernet verloopstekkers van andere fabrikanten die ook werken. :Y)

Die van Apple is inderdaad lekker aan de prijs!
Dat was inderdaad een goeie oplossing geweest, jammer alleen dat ik net gisteren de Apple Original Ethernet dongle heb gekocht.... ;)
Ik ben ook erg tevreden met mijn MBPR2015, zeer solide bouwkwaliteit en prima prestaties.
Toch is mij sinds enige tijd iets opgevallen, namelijk dat wanneer ik de laptop kantel / omdraai ik een geluid hoor alsof er binnenin een onderdeel los zit. Het probleem lijkt exact hetgeen te zijn dat in deze thread wordt besproken.
Meer mensen die daar 'last' van hebben? Het is niet enorm storend maar het lijkt me niet te horen bij een laptop van >E1500,- en ik mag hopen dat het geen schade veroorzaakt.
Ik kan dit natuurlijk nog niet zeggen, gezien het feit ik hem net enkele weken heb nu. Maar ik houd het in de gaten!

Misschien dat je het toch zou kunnen/moeten laten nakijken bij een Apple Authorized Reseller. Ik vermoed lichtelijk dat het om een afgebroken stukje plastic gaat en dat lijkt me het meest voor de hand liggend bij het toetsenbord, wellicht dat er een minuscuul stukje plastic onder een van de toetsen is terechtgekomen.