Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Foris FG2421 Zwart Review

Optimalpride 24 november 2015, laatste update op 25 november 2015, 219 views

Eizo Foris FG2421 Zwart

Geweldige monitor als je alleen maar naar het midden kijkt! Aan de zijkanten wordt je echter minder blij als je ziet dat alle kleuren vervagen in een witte waas die niet weg te halen is, een fout die je niet verwacht bij een monitor van 400 euro.

Pluspunten

• Prachtige kleuren
  • Goede zwartwaardes
  • 120 Hz
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Witte waas aan de zijkanten
  • Zwaar en breed
  • Aardig prijzig
  • Korte stroomkabel

Ik heb deze monitor gekocht ter vervanging van mijn oude monitor die een TN paneel heeft. Ik was de vervaagde kleuren en matige zwartweergave zat dus wilde ik af van TN. Toen ik op zoek ging naar een vervanger kwam ik er al snel achter dat er niet zoveel verschillende 120- en 144 Hz monitoren op de markt waren die niet een TN paneel bevatten. Toen ik de Eizo Foris FG2421 tegenkwam was ik verkocht. De lijst met specificaties had niet perfecter gekund.
Het uiterlijk van de FG2421 is naar mijn mening goed genoeg. Aan de voorkant zijn geen vervelende LED's in de voet aanwezig en er zijn geen lelijke ornamenten op aanwezig die het uiterlijk kunnen verpesten. Het scherm is glossy afgewerkt en heeft vrij dikke bezels in vergelijking met wat de laatste tijd gebruikelijk is, maar deze monitor is ook niet al te jong. Deze bezels zijn wel te makkelijk in te drukken, net zoals de achterant. Aan die achterkant is een handvat te vinden die afgewerkt is met een oranje rand en een Eizo logo dat vrij fel oplicht. Wat wel zo fijn is van Eizo is dat je deze in het OSD uit kan zetten.
De bouwkwaliteit is een eigenschap die Eizo goed heeft geregeld. Het handvat aan de achterkant voelt stevig aan en er is genoeg ruimte om het vast te pakken aan de onderkant. De monitor komt in de doos los van de basis, die je er makkelijk op kan schroeven zonder schroevendraaier. De standaard is van goede kwaliteit, al voelt hij niet zo stevig aan als bijvoorbeeld die van Iiyama. Het totale hoogteverschil dat te behalen is valt tegen maar de tilt is goed. Als je de monitor zijwaarts wil draaien dan kom je echter een probleem tegen want de basis draait namelijk mee. Deze basis beslaat een groot oppervlak waardoor er niet zoveel bureau overblijft voor bijvoorbeeld je toetsenbord als je een dun bureau hebt. De basis is 19,8 cm diep en 20 cm breed en zal 25 cm ruimte opnemen als je hem 45 graden draait. Op deze basis is ook een oranje kabelmanagment ring te vinden die naar mijn mening door zijn positie ver op de achterkant niet veel toevoegt.
Dat de monitor een hoop ruimte in neemt op je bureau zou geen probleem zijn als de beeldkwaliteit erg goed is en dat is ook het geval. De scherpte en kleurweergave van de FG2421 staan ver boven die van mijn oude TN-paneel. De kleurovergangen zijn heel erg scherp en de kleurweergave is zo goed dat het lijkt alsof ik uit het raam kijk. Ook de zwartwaardes zijn zeer goed, zoals gebruikelijk bij een VA-paneel. De FG2421 heeft echter ook de mogelijkheid om 120 Hz beeldsignalen weer te geven, iets wat voor mij als FPS-fan zeer belangrijk was. Het verschil is duidelijk te merken tussen mijn oude 60 Hz monitor en alles was nog nooit zo vloeiend. Ik heb ook de 240 Hz turbo modus uitgeprobeerd maar het verschil was daarbij door mij niet te merken. Het enige gevolg wat zichtbaar was tijdens het gebruik van de 240 Hz modus was dat de helderheid lager werd.
Al met al ben ik zeer te spreken over de beeldkwaliteit van de FG2421 maar er is ook iets mis met het paneel, wat mij uiteindelijk er toch toe heeft gedreven om deze monitor te retourneren. Aan de zijkanten en in mindere mate aan de bovenkanten is namelijk een witte waas te zien op het scherm, zoals hieronder te zien:
Deze waas zorgt ervoor dat de kleurweergave aan de zijkanten slecht is en is zeer afleidend als je naar films kijkt of aan het browsen ben op het internet en je een site tegen komt met een donkere achtergrond. Dit effect was in alle games ook zeer prominent aanwezig behalve bij Counterstrike en was ook niet te verwijderen zonder de beeldkwaliteit helemaal te verpesten. Wat wel frappant is, is dat als je zijkanten zwart zijn het effect vrijwel weg is en helemaal niet meer storend is. Je moet dus eerst de monitor bekijken in de winkel om te weten of je dit effect kan tolereren en je alleen maar focust op het prachtige beeld van het midden van deze monitor.

Heb jij ook een Eizo Foris FG2421 Zwart?

Ik heb deze monitor ook al enige tijd en heb er veel plezier van.
Het is de enige monitor met VA panel icm 120Hz en dat speelt vortreffelijk en de kleuren zijn super _/-\o_
Heb itt jou geen last van een witte waas misschien had je een defect exemplaar te pakken.
En dat verlichte Eizo logo op de achterkant kun je gewoon uitzetten ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 25 november 2015 07:35]

En dat verlichte Eizo logo op de achterkant kun je gewoon uitzetten ;)
Aangepast. Ik hoop inderdaad dat het een slecht model is want voor de rest is het echt een goede monitor

Edit: Foto erbij geplaats ter visualisatie en vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Optimalpride op 25 november 2015 16:01]