Eyefi 16GB Mobi Pro WiFi SD Review

Foritain 24 november 2015, laatste update op 26 mei 2017, 6.107 views

Eyefi 16GB Mobi Pro WiFi SD

Een SD kaart waar wifi in zit, het klinkt bijna te gek voor woorden, maar in de praktijk lukt het prima om op deze manier wifi toe te voegen aan je wifi-loze camera. Lees de plus/minpunten in elk geval even goed, want er zijn wel wat praktische beperkingen.

Pluspunten

• Doet goed wat je er in de basis van zou verwachten: wifi toevoegen aan je camera die geen wifi heeft.
  • Vereiste technische kennis nihil: eenvoudige installatie, gebruik is niets meer dan foto schieten en even wachten tot de foto op scherm verschijnt.
  • Overdracht snelheid best netjes. Een reeks van tien 7MB foto's staat 30-40sec later op het scherm.
  • Schrijf/leessnelheden prima voor de meeste gebruiksdoeleinden
  • Komt met software voor de PC, Mac, en een App voor iOS, Android, Windows Phone en Kindle.
  • Eyefi Cloud is overzichtelijk en intuitief.
  • Jaar gratis cloudstorage twv 50,--
  • Meegeleverde compacte USB cardreader

Minpunten

• Bij het overzetten van hele grote batches aan foto's is gebruik kaartlezer uiteraard sneller
  • Toename batterijverbruik camera
  • Schijfsnelheden een overweging bij burst icm extreem hoge megapixels + RAW.
  • Beperkte sterkte wifi antenne, verwacht geen sterk signaal door muren heen.
  • Eyefi Cloud abonnement verplicht bij gebruik mobiele (telefoon, tablet) apps. Na het eerste jaar gratis kost dat 50 euro/jaar
  • Eyefi Cloud app upload ongevraagd foto's van telefoon de cloud in. Meer privacy gerelateerde instellingen zijn hard nodig voor telefoon/tablet gebruikers.

Review: Eyefi Mobi Pro 16 GB

- App
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Eyefi

Een SD kaartje waar wifi in zit. Die zin moest ik echt even op mij laten inwerken alvorens ik het kon geloven. Zo’n klein kaartje in je camera waar je foto’s op staan, maar dan met een wifi antenne, firmware, en zuinig genoeg om op je camera mee te liften? Ja, doet u er mij maar één. De Mobi Pro van Eyefi claimt precies dat te doen: een SD kaart met wifi capaciteit waar je direct verbinding mee kan maken vanaf je computer, tablet, of telefoon, maar die je ook met je lokale netwerk kan laten verbinden. Met de ‘Pro’ variant richten ze zich op meer ‘Pro’ (goh) gebruikers door onder andere RAW functionaliteit toe te voegen welke de niet-Pro moet missen.

De Eyefi Mobi Pro komt in een 16GB en een 32 GB versie met een prijskaartje van respectievelijk 54,95 en 71,95.

De specificaties en features van de Eyefi website:

Geen overdreven complex lijstje, meer een compatibiliteitscheck. Om te beginnen is het kaartje exact de SD kaart standaard: 32x24x2.1mm, en met een gewicht van minder dan 3 gram vraag je je haast af waar die antenne verstopt zit. De kaart zet in de basis zijn eigen WPA2 beveiligd netwerk op, dit is dezelfde beveiligingsstandaard die de meeste routers gebruiken. De Pro variant kan ook direct met je bestaande netwerk verbinden, mits deze ook WPA2, WPA, WEP, of on-, beveiligd is. WPA Enterprise, Shared WEP of WEP TSN zijn uitgesloten, maar praktisch is dat eigenlijk zelden een beperking.

Computers moeten minimaal Windows 7 draaien, Macs minimaal OS X 10.10.X. Mobiele apparaten vereisen iOS 7.0 of nieuwer, Android 4.0.3 of nieuwer, of Windows Phone 8.1 of nieuwer, waarmee eigenlijk device compatibiliteit ook geen serieuze overweging is. Kindle Fire compatibiliteit wordt ook aangehaald, een indicatie dat de primaire focus van dit product de Amerikaanse markt is gezien de beperkte beschikbaarheid en populariteit in Nederland.

Hoewel er staat dat een draadloze netwerkadapter is vereist, iets wat uiteraard standaard in elke laptop, tablet of telefoon zit maar in desktop computers vaak ontbreekt, is dat niet helemaal correct. Een desktop computer kan prima bedraad i.c.m. de infrastructure modus met de Mobi Pro communiceren.

Het uitpakken is zeker geen onprettige ervaring. In het keurige doosje zien we een soort credit card met de activatiesleutel, de SD kaart zelf, en een eenvoudige USB cardreader.

Het SD kaartje zelf is weinig opvallend. Eenvoudig zwart, het bekende lock slidertje, en ware het niet dat er wifi op stond had je geen seconde getwijfeld dat dit gewoon een SD kaartje was geweest. De cardreader is ook niet echt opvallend. Kwalitatief voelt het allemaal prima, maar zeker niet opvallend sterk of zwak aan. De SD kaart lezer is overigens ‘gewoon’ compatible met andere SD kaarten, dus tevens een handige extra als je nog een externe SD kaart lezer zoekt.

Op zich is de software installatie op computer (of mac) niet eens noodzakelijk, echter geeft het wel de mogelijkheid de geavanceerde opties te bereiken, en laten natuurlijk niet te vergeten: #pcmasterrace. De software installeert vlot, ziet er netjes strak uit, en houdt je hand aardig vast bij de eerste stappen. Één van de eerste dingen die het echter wil doen is het aanmelden bij de Eyefi Cloud, een dienst waar je voor 5 dollar of euro per maand, of 50 dollar/euro per jaar, onbeperkt foto’s kan parkeren. Op zich geen onredelijke prijs als je veel foto’s hebt, maar ik ga niet door de hele EULA heen om te controleren hoe veilig alles is en ik heb al andere diensten. ‘skip’ is voor mij, en de echte privacy wantrouwers, gelukkig prima mogelijk.

Kaartje toevoegen is een kwestie van de code op de kaart invullen, minuutje wachten, en we kunnen beginnen! Je krijgt de vraag of je geavanceerde opties in wilt stellen, maar dat doen we straks wel.

Dit zou het moeten zijn? Zo eenvoudig? Wut? Proef op de som: Foto’tje schieten, camera neerleggen, en ja hoor, de foto gaat vanzelf naar de computer zoals we kunnen zien in het venstertje dat verschijnt op je bureaublad. Kind kan de was doen.

Nu –kan- je wel wat aanpassen in de software als je dat wil: op het nieuwe icoontje klikken en we krijgen wat meer opties (let op: screenshot is gemaakt voor het activeren van de kaart, vandaar de ‘not connected’). Vanuit het menu kunnen we naar de fotomap gaan (standaard my pictures\eyefi nogwat), recente overdrachten zien, of naar de extra opties. In die wat standaard opties kan je vervolgens weer ‘geavanceerde opties’ openen, dit vereist overigens wel dat je de SD kaart met de cardreader via USB aansluit. Op dat moment kan je kiezen om RAW file transfer en/of selective file transfer optie aan te zetten, waar de software de foto’s neer zet, en hoe snel de verbinding van de Mobi Pro in de standby stand gaat. Dat laatste is belangrijk, want wifi verbruikt natuurlijk wat van je camera batterij. De meest interessante feature is echter de Mobi Pro direct met je draadloze netwerk te verbinden, want dan kan je via een bekabelde computer foto’s ontvangen, maar nog belangrijker: draadloze apparatuur zoals telefoons of tablets blijven ook op je eigen netwerk staan. In de standaard directe modus verbreekt je device de verbinding met je draadloze netwerk om met de Mobi Pro te praten. Niet handig als je op je apparaat ook nog het internet op wilt tijdens de overdracht.

De Eyefi insteek lijkt duidelijk: eenvoud, niet te veel opties, maar de features die er zijn soepel laten lopen. Dat doel lijkt ook wel bereikt, want het enige foutje wat ik kon waarnemen dat de foto transfer soms al was gestart voordat de applicatie aan gaf dat de Mobi Pro was herkend en verbonden nadat ik mijn camera aan zette en een fototje schoot. Daar kunnen we wel mee leven.

Er is voor iOS, Windows Phone, en Amazon Kindle ook een app, maar wij gaan naar de Android versie kijken. Bij de mobiele apps valt op dat je niet om een Eyefi cloud account heen komt. Registreren dus voor je maandje gratis, en na activeren van je aangeschafte kaart krijg je daar nog een jaartje bij. Op zich een prima starters bonus als je gebruik wilt maken van die cloud, want dat jaarabonnement kost op vijf euro na hetzelfde als deze kaart in de winkel kost. Minder te spreken was ik over het feit dat er meteen foto’s werden geupload, zonder dat ik daar iets over te zeggen had. Hoewel ik aangaf de foto’s van mijn android camera niet te willen importeren besloot Eyefi toch maar mijn recente whatsapp foto’s de lucht in te sturen. Dames en heren bij Eyefi: dit soort praktijken kunnen echt niet door de beugel, geef mensen duidelijk eerst de keuze alvorens je hun fototjes de lucht in stuurt. Maar goed, toen stonden wat willekeurige en gelukkig niet privacy gevoelige plaatjes in ‘de cloud’. Opties zijn net als in de software wat beperkt zoals je in de screenshots kan zien.

https://www.techtesters.eu/pic/EYEFIMOBIPRO/601.png https://www.techtesters.eu/pic/EYEFIMOBIPRO/602.png
https://www.techtesters.eu/pic/EYEFIMOBIPRO/600.png https://www.techtesters.eu/pic/EYEFIMOBIPRO/600-2.png

De app zelf is een vrij standaard foto appje welke vooral lekker overzichtelijk is. Albumpjes maken, tags toevoegen, een beetje standaard maar het werkt wel vlotjes. Ook hier lijkt de doelstelling het vooral lekker toegankelijk te maken. Klik je een foto of video kan je die op tal van manieren delen, sorteren, of eventueel wat technische details van zien.

https://www.techtesters.eu/pic/EYEFIMOBIPRO/603.png https://www.techtesters.eu/pic/EYEFIMOBIPRO/604.png

Over de inhoud van de app dus geen klagen. Hetzelfde gaat op voor de browser login van Eyefi, die ziet er praktisch hetzelfde uit als de app (enkel iets groter) en laat een extreme featureset schieten ten gunste van overzichtelijkheid, gebruiksgemak en snelheid. Je kan wel wat handige ‘smart views’ inschakelen, maar wederom steekt het een beetje dat je wat privacy en/of upload opties erg beperkt bent.

We zagen eerder al dat het in gebruik nemen op zich eenvoudig is. Kaartje in je camera, fototje schieten, en een paar tellen later kan je op je pc of mobiele device je fotootje zien. Dit werkte prima met zowel de Nikon D5100 als de Sony HX50, die beide standaard niet van wifi zijn voorzien, maar met de Mobi Pro dus wel, woohoo! Exacte snelheidsmetingen zijn lastig omdat variabelen lastig zijn uit te sluiten, maar de overdracht leek wel keer op keer ongeveer hetzelfde patroon te volgen: Ik schiet 10 foto’s op de D5100 op de hoogste JPEG instellingen (ca 7MB/foto), leg de camera neer, grofweg 10-15 tellen later zie ik de eerste foto op de pc verschijnen en na ca 30-40 seconden totaal (vanaf moment van camera neerleggen en stopwatch indrukken) staan die 10 foto’s er op. Niet ‘instant’, maar best netjes. Je moet van goeden huize komen om in die tijd de SD kaart uit je camera te halen, in de kaartlezer te prikken, en de bestandjes naar de juiste map te zetten. Die vergelijking gaat natuurlijk wel mank als je razendsnel echt grote hoeveelheden foto’s over moet zetten.

Gezien de Mobi Pro een Class 10 SD kaart is moet deze 10MB/s kunnen lezen en schrijven, ik registreer ca 19MB/s en 18MB/s respectievelijk, dus dat zit op zich goed. De 32GB Samsung Pro SDHC toont grofweg gelijke snelheden maar wel een stukje lagere IOPS scores. Mogelijk dat de doorvoersnelheid nog wordt beperkt door de USB controller, al registreerde ik vergelijkbare scores bij de ingebouwde SD kaartlezer op de Asus N73 als bij gebruik van de Eyefi cardreader, waarbij ik de laatste laat leiden; USB 2.0 kan tenslotte ook hogere snelheden aan dan dit. Even uitgaande van deze snelheden kan je stellen dat de Eyefi Mobi Pro snel genoeg is om bijvoorbeeld 1080p film op te nemen (mijn HX50 slikt ongeveer 3MB/s voor 1080p/50fps, dus ruim onder wat de Mobi Pro kan), of de ~7MB foto's van mijn D5100 op hoog tempo weg te tikken. Fotografen met een high-end camera (lees: heul veul megapixels, meer dan de D5100 in elk geval) die veel met burst doen (zeker in RAW) zullen echter wel de limiet op kunnen zoeken van wat deze kaart wegschrijven kan. Zeker geen beperking voor de meesten, maar wel iets voor specifieke (semi-)pro’s om over na te denken.

Eye Fi Mobi Pro 16GB:

Even een korte check met de Samsung Pro SDHC 32GB:

Er zijn echter nog wel wat praktische puntjes om over na te denken: Hoewel ik met afstanden van ca 5 meter tot mijn access point totaal geen hinder ondervond moet je wel rekening houden met het beperkte zendvermogen van een dergelijke mini antenne: een access point of router in dezelfde ruimte is wel te adviseren wanneer je van de infrastructure modus gebruik wilt maken, wat m.i. wel de voorkeur geniet boven directe verbindingen tussen apparaat en camera, waarbij je dus niet access point gebonden bent, maar tijdelijk geen wifi verbinding hebt met je ‘normale internet’.

Ook dien je rekening te houden met een zwaardere last op de accu van je camera, nu doet een D5100 echt tig foto’s op één lading, dus vooralsnog kan ik het werkelijke effect niet nauwkeurig inschatten. Wel is het fijn dat de Eyefi Mobi Pro de wifi verbinding vlot verbreekt om energie te besparen. Ook niet onbelangrijk: afhankelijk van de camera moet je die aan laten staan tijdens de overdracht. Je moet dus even een gewoonte maken van ‘foto schieten, camera neerleggen, computer bekijken’.

De Eyefi Mobi Pro is best een knap stukje techniek. Je stopt deze SD kaart in praktisch welke camera dan ook en de foto’s vliegen vanzelf naar je pc, tablet, telefoon, etcetera. In compacte afmetingen een wifi antenne toevoegen is al knap, maar het is tevens een product wat in de praktijk ook gewoon goed werkt. Er zijn wel wat praktische zaken om te overwegen, zoals een zwaardere belasting op je camera accu, het feit dat de camera aan moet staan bij het overdragen (sommige camera’s althans), en dat je wel een paar (tientallen) tellen moet wachten alvorens een bescheiden reeks foto’s is overgedragen, maar het werkt eigenlijk allemaal best netjes.

Hoewel je zeker geen ‘cloud account’ nodig hebt of persoonsgegevens hoeft te geven om de Eyefi Mobi Pro met je computer of Mac te laten werken steekt het dat die noodzaak er wel is bij gebruik op mobiele apparaten. Wil je streamen naar je telefoon of tablet dan zit je aan een Eyefi abonnement vast. Dat je een jaar gratis krijgt is zeker fijn, en nu zijn die paar tientjes per jaar daar na ook echt niet onredelijk voor snelle onbeperkte foto-opslag, maar het ontbreken van een keuze doet altijd pijn. Hiermee is de Eyefi Mobi Pro dus vooral interessant wanneer je foto’s enkel naar je computer of Mac wil overzetten, of als je toch al graag een cloud opslag voor al je foto’s wilde hebben. Wil je dat cloud gebeuren echter liever niet maar wil je wel je foto’s direct naar je tablet of telefoon dan val je tussen wal en schip. Toegegeven, je kan dit eenvoudig oplossen door de foto’s vanaf je computer weer naar een Dropbox, Google Drive, of andere dienst te sturen, maar waarom de Eyefi app niet gewoon binnen je netwerk –zonder externe dienst- met de Mobi Pro kan communiceren ontgaat mij. Nog pijnlijker is, wanneer je de Eyefi Cloud wel wil gebruiken, het ogenschijnlijke ontbreken van een optie om willekeurige uploads van andere foto’s op je apparaten tegen te gaan, want voor ik het wist had ik tal van foto’s uit mijn Whatsapp in de Eyefi cloud staan; wat dat betreft mag, moet, Eyefi nog wel wat privacy opties toevoegen. Wel moet ik zeggen dat zowel de app als de browser versie van Eyefi erg intuïtief, soepel en vlot werken, dus als je ze wilt gebruiken zijn ze compliment waardig.

De Eyefi Mobi Pro mag dan voor velen wel een gimmick of een gadget zijn, en feit blijft dat een simpel SD kaartje een fractie van dit product kost, het is wel een gadget die, mits je rekening houdt met het bovenstaande, gewoon lekker werkt. Of je nu eenvoudigweg alle foto’s naar je pc wilt laten sturen zonder te prutsen met kaartlezers, enkel wat specifieke (RAW) bestanden over wilt zetten als (semi-)pro, of omdat je het gewoon tof vind dat je de foto die je net met de DSLR maakt direct vanaf je tablet of telefoon aan je vrienden kan tonen (of kan online delen), de Eyefi Mobi Pro voegt die optie aan praktisch elke camera toe voor een acceptabele meerprijs, en dat zonder dat je technische kennis nodig hebt.

Nog een leuke toevoeging voor Synology NAS eigenaren: In deze link vind je een handleiding hoe je de Eyefi Mobi Pro direct naar je NAS kan laten exporteren.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Terug naar boven

Heb jij ook een Eyefi 16GB Mobi Pro WiFi SD?

Begrijp ik de review goed?
Je moet een applicatie draaien op je pc om de files over te krijgen?
vraag:
Is dit in jouw optiek een goede vervanging voor tethering via usb?
Je kan tot zover ik kan zien niet via je explorer even het netwerk op en filetjes slepen. Of direct of via je eigen wifi naar de applicatie in je pc, de app op je telefoon/tablet, etc.

Tethering via usb, wat bedoel je precies? Het enige wat ik de laatste jaren heb gedaan is SD kaart in de kaartlezer drukken :) Overigens ook wel een SD kaartje gebroken op die manier.
Je kunt met lightroom en een USB kabel de gemaakte raw foto's direct oversturen(tethering) via usb.
Ik struikel vaak over die kilo utrecht tango kabel, dus ik vroeg mij af of dit een waardige vervanging zou zijn.

als ik het goed begrijp moet ik:
1]. het programma draaien op pc.
2]. kaart in camera en schieten maar.
3]. ff wachten, en data staat op mijn disk en niet meer op de sim van de camera.

klopt dit kort door de bocht verhaaltje? of werkt het anders.
De onduidelijkheid hierover weerhoud mij om zo'n kaart aan te schaffen.
Mijn excuses, ik dacht dat ik het in de basis eenvoudig had gehouden.

Het is inderdaad: software draaien op pc -> kaart in camera -> foto schieten -> foto staat op de pc.

Of hij ze ook direct van de kaart kan verwijderen weet ik 1-2-3 niet, standaard blijven ze ook nog gewoon op de SD kaart staan. Het lijkt dus een beetje op tetheren, al gok ik dat de kabel in de regel wat sneller zal gaan. Dat is een vermoeden, en als een paar tellen geen punt is, en je schiet niet enorme aantallen per keer, dan zit je m.i. goed

Een praktisch voorbeeld wat ik zie is een portretfoto schieten. 5-10 fototjes, met de 'patient' even op de computer de favo foto uitzoeken, en gaan. Dat veel nieuwe high-end cams al wifi hebben is natuurlijk wel een factor, maar deze kaart is er dus voor mensen die dat niet hebben.
Innovatie staat nooit still. Maar damn zo kan je elke oudere camera voorzien van WiFi.... Vetjes.
Vroeger, in de tijd van Windows Mobile 5, waren dit soort kaartjes vrij standaard. Toen waren veel PDA's niet uitgerust met Wifi en was dit de standaard manier om toch Wifi te krijgen...

(Volgens mij word ik oud)
Dat kan ik mij echt niet meer herinneren. Ik moet nog wel ergens een Palm V hebben rondslingeren in een oude doos, maar geen idee of er 'wifi' was in die tijd, volgens mij verbond ik deze gewoon nog met de kabel aan de computer om te syncen met outlook.
In de dock met een losse adapter om op te laden en verbinding via USB, de goede oude tijd. Opslag capaciteit van kaartje in MB uitdrukken ipv GB
Jeetje, das waar ook. Stond best tof op je bureau :D
Zitten we hier met z'n allen een beetje nostalgisch te doen :D
Grappig dat dit product weer herinnert aan oudere producten.
Ik heb mijn hele huidige leven aan nostalgie te danken, als ik op die toevallige donderdag niet met een hele leuke dame aan het kletsen raakte over o.a. Day of the Tentacle nostalgie en weet-ik-veel-wat-nog-meer ....
Yup, top review weer. Ik begon te lezen en dacht al : he, dat moet er eentje van Foritain zijn :D
Beetje herkenbaar wordt het he, zal mn best doen voor wat afwisseling te zorgen, maar het valt niet mee ;)
@feronIT zo'n sd WiFi kaartje heb ik vroeger ook op mijn pda gehad :) 80 Euro kostte dat ding toen destijds. Ja wij worden oud :9

Mijn model was wel iets anders, hij was namelijk 2x zo hoog als een normaal sd kaartje, dus ongeschikt voor een camera.

Mooie review Foritain, altijd een genot om je reviews te lezen. Keep it up!
Was dat euro tijdperk dat er nog geen wifi in PDA's etc zat? Mijn geheugen voelt echt als gatenkaas als het op dit soort dingen aankomt. Weet nog wel welke games ik wanneer speelde :D

En dank u :D
Nu al een gatenkaas-geheugen? ;) Was in 2005 de trotse bezitter van een heuse Mitac Mio 168 http://metlichtgeschreven.nl/1456454_1.gif

Goedkoop, gps ingebouwd, ali illigali TomTom erop en een self-made beugel voor op de motor. Het was in de tijd dat navigatiesystemen onbetaalbaar waren (je zat zo over de 1000 eugo), en dit was dan voor 300 euro een erg aantrekkelijk alternatief. Verder kon je er eigenlijk niet zo heel veel mee, maar met zo'n Wifi kaartje kon ik er toch op internetten :+
Nu doet een smartphone van 100 euro alles 5x beter; what a time to be alive :P

En games.... *zucht* Wolfenstein 3D en Doom 1 + 2 FTW _/-\o_
En dan realiseren dat we nog maar aan het begin staan van de heuse tech-age! :D

Ik kijk nu naar een enorme stapel 'recent tech' waarvan ik mij af vraag of ik het beter op kan ruimen, of lang genoeg moet wachten totdat het wat waard is :D
Voor iOs is Shuttersnitch een goed werkend alternatief voor de app: http://www.shuttersnitch.com

Ik heb een paar jaar zo'n kaartje gehad. Werkt leuk, maar je gaat weer wat harder door de batterij heen en belangrijker: de SD kaart via een adaptertje uitlezen gaat veel sneller. Maar om even een plaatje op je iPad te zetten is het ideaal.
Interesting. Helaas geen apple devices in huis, en ik zie geen Android versie, das dan weer jammer. Een alternatieve (niet cloud) app klinkt wel leuk.

Overigens denk ik dat je het in de laatste zin aardig samen vat, in lijn met mijn plus/minpunten: Om even wat plaatjes snel op je scherm (pc, mobile, etc) te toveren is het top. Maar om nou 400 foto's van een behuizing voor je nieuwe case review over te zetten is het inderdaad zowel te langzaam als batterijvretend.
Nee, danku. Als ik iets zelf koop wil ik dat het van mij is en dat ik niet afhankelijk ben van de server van anderen en ook niet dat ik een abonnementsdienst nodig heb voor basisfuncties - nergens voor, eigenlijk. Ik betaal al voor de hardware, is dat niet al genoeg?

/rant
Ben het met je eens dat het ontbreken van een directe connectie tussen mobile device en SD kaart zacht uitgedrukt 'spijtig' is.

Gelukkig maar dat ik met een 'normale' computer wel gewoon direct en zonder abo kan werken, anders was de aftrek een stuk zwaarder geweest.
De app op telefoon/tablet importeert je foto's van de SD-kaart en dan? Blijven die foto's ook op je telefoon/tablet staan of worden ze vanzelf verwijderd nadat ze naar de Eye-Fi cloud zijn geupload? Kun je het uploaden ook uitzetten op je telefoon (als je in het buitenland bent en je hebt een beperkte/dure roaming verbinding)
Ze gaan de cloud in en daar zie je ze op je telefoon/tablet, ik heb nog niet in mn opslag gekeken of ze fysiek blijven staan, maar dat zal haast wel gezien het formaat van de afbeeldingen.

Er is een optie om niet over cellular verbindingen te uploaden. Zie:
Voor ¤50 kan je benter een nieuwe kopen en de "verlopen" kaart als niet-wifi kaart gebruiken
Ik heb begrepen dat er wel een optie moet zijn hem -zonder- cloud te gebruiken met je mobiel. Daar ga ik zsm naar kijken. Maar als je denkt om je abo te verlengen is het geen slecht idee er een 'bijna gratis' sd kaartje bij te pakken :D