Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review

Ywa 6 juni 2009, laatste update op 6 juni 2009, 1.014 views

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Precisie is goed
  • Werkt snel
  • Extra knoppen zijn in te stellen
  • Zowel de accu als de muis zelf gaan lang mee
  • Na gewenning ligt het lekker in de hand

Minpunten

• Grote drivers met onnodige afbeeldingen e.d. (probeert ook tevens adware te installeren)
  • Verslijt toch wel 2 jaar
  • Vuil kan tussen de knoppen komen

Deze review is gemaakt na 2 jaar. De muis heeft zijn hoogtepunt dus al gehad.

Na een tijd moet iedereen toch eens afstappen van de oude muis met een balletje. Dit heb ik ongeveer een jaar 2 jaar geleden gedaan. Destijds zeiden veel mensen dat optische muizen geen goede kwaliteit gaven. Na die klachten had ik besloten om te kijken of er geen betere muizen waren. Daardoor kwam ik uit op de Logitech MX1000, een laser muis. Iets wat nog mooier was aan de muis is dat hij draadloos was. Ook al waren er toen veel klachten over, heb ik toch maar voor deze muis gekozen. En geen moment dat ik er spijt van heb gehad.

Als gamer is precisie en snelheid van de muis belangrijk. Beiden zaken waren, ondanks dat het draadloos is, goed. Ik heb in deze jaren met de muis nooit last gehad dat de muis geen verbinding had of dat de precisie slecht was. Nu moet ik wel toegeven dat ik geen fanatieke gamer ben, en dus niet in een clan speel of aan competities doe. Maar toch deed alles het prima. Zelfs op me bureau zonder muismat deed de muis het jaren perfect. Enige nadeel hiervan is, is dat ik nu een versleten bureau heb en dat ook de rubbers onder de muis versleten zijn. Ondanks het verslijten kan ik nog met gemak met me muis over me bureau (waar inmiddels wel een muismat onder ligt).

Dan komen we bij een ander "probleem" (tussen aanhalingstekens ja, want ik zie geen probleem), namelijk de batterij van deze draadloze muis. De muis heeft 3 lampjes die aangeven hoe vol de batterij is. Ik zit behoorlijk veel voor de PC en gebruik mijn muis daar ook veel bij. Maar ik ben zelden bij 1 lampje gekomen. Zelfs na deze 2 jaar kom ik er bijna niet. Elke nacht stop ik de muis in de accuoplader en is hij 's ochtends weer springlevend.

Een nadeel van de muis is dat er vuil tussen de knoppen en de rest van de muis kan komen. Dit krijg je er moeilijk uit en ziet er niet fantastisch uit. Behalve dat het oog niet blij ervan wordt heb ik hier weinig last van.

Toen ik overshakelde van Windows XP naar Windows Vista x64 viel me op, tijdens het installeren van de drivers, dat deze behoorlijk groot zijn. Zover ik mij herinner was deze 70 MB. Daarbij zit er ook nog eens adware die je kan aanvinken tijdens de installatie. En de installer heeft onnodige foto's. Al deze dingen eruit en het het zal een stuk kleiner worden. Nog een nadeel van de drivers zijn dat als het gepdate wordt, er geen wijzigingslijst is. Dus je weet niet of het voor jou nut heeft om te upgraden of niet. Gelukkig zijn de drivers wel uitgebreid en duidelijk. Dus dat maakt het wel een beetje goed.

Zoals ik al zei heb ik geen spijt van mijn aankoop. Alhoewel het tijd wordt voor een nieuwe, door het verslijten. De Logitech MX1000 is in ieder geval een echte aanrader voor elke PC gebruiker.

Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?

De beste muis die ik heb gehad. Maar dat zeg k met relatief beperkte ervaring met verschillende muizen. Dit was een jaar of 5 geleden de eerste muis voor ij die niet gewoon een reguliere tweeknoppen muis was. Ik heb als opvolger inmiddels een MX1100 gekozen, na veel wikken en wegen. De MX1100 is echter een stuk goedkoper uitgevoerd als zijn voorganger, met een lichtere constructie, en knoppen die wat gammel uitgevoerd zijn in vergelijking met de MX1000. Misschien dat dit bewust is gedaan om het verschil groter te maken met het huidige topmodel, de MX Revolution, maar die is helemaal slecht ontvangen. Hopelijk pakt Logitech de draad weer op, en komt er een waardige opvolger voor een prijs van rond de 75-80 Euro, die wl degelijk uitgevoerd is, in dezelfde lijn als de MX1000.
Helemaal akkoord! 3.5 jaar geleden mezelf ook een MX1000 aangeschaft om eindelijk eens een high-end muis in handen te hebben.. Tot op heden geen greintje spijt van gehad, ook al kostte 'ie mij €69! Een jaartje geleden is wel de stroomadapter van mijn setje kapot gegaan, maar na contact opgenomen te hebben met Logitech kreeg ik 3 dagen later een volledig nieuwe set geleverd. Ongelooflijke top-support van Logitech, vind ik: veel bedrijven en shops kunnen er nog veel van leren..

Tijdens het gamen (niet hardcore, maar toch in clanverband) eveneens helemaal geen last van lags ofzo ten gevolge van het zichzelf terug inschakelen na een bewegingspauze. Hij ligt wat zwaar in de hand en ziet er log uit, maar i.c.m. een goede muismat merk je daar niet veel van imo.. Het is wss niet hetzelfde als een G7 of een gelijkaardige Razer, maar voor pure gaming koop je dit gevalletje niet, eh? :-)

De labiliteit van SetPoint en de gigantische "drivers" die tijdens de installatie vol bloat blijken zitten zijn wel een minpunt ja, maar de plug-&-play functionaliteit van XP en Vista 32bit staan mij toch toe om zonder Setpoint al mijn overige buttons te gebruiken :-). Ik mis deze software dus helemaal niet, integendeel.
Kwalitatief zeker een van de beste muizen die ik gehad heb en ik onderschrijf dan ook alles wat hierboven staat. Echter heb ik momenteel rsi klachten die ik ontwikkeld heb met deze muis. Het grootste nadeel is het gewicht door de ingebouwde accu. Het design lijkt ergonomisch maar is het niet, nog steeds heb je je pols in de verkeerde houding net als bij vrijwel elke andere muis en in combinatie met het grotere gewicht is dat zelfs zeer slecht. Ik heb ondertussen een hele batterij aan vervangende muizen gebruikt waarvan de PenClic en de Evoluent het beste werken op ergonomisch gebied. Het probleem met dit soort muizen is dat ze belachelijk duur zijn en de bouwkwaliteit hebben die vergelijkbaar is met een Trust van tien euro. Jammer dat ik nog geen muis heb kunnen vinden die de kwaliteit van deze Logitech mx1000 combineert met het ergonomisch comfort van de Evoluent of PenClick. (iemand tips?)
Tsja, zo'n Evoluent en PenClic geval zijn voor officezaken natuurlijk een goede oplossing (puur gekeken naar de vormgeving dan), maar voor breder PC-gebruik is een ontwerp zoals de meeste high-end-muizen zijn beter bruikbaar, en ook niet onbelangrijk: verkoopbaar.
Wat ik een hoop mensen die RSI-klachten hebben/krijgen zie doen is overstappen naar een trackball. Dit zijn zeer degelijk uitgevoerde oplossingen, kan ik uit eigen ervaring vertellen. De mensen die ik ken zijn er snel aan gewend geraakt. Ik weet niet of dat een optie voor je is? Een CS-koning zul je er nooit mee worden, maar dat is bij de PenClic en (in mindere mate) Evoluent-oplossingen ook niet het geval.