Specificaties Socket 2011-3 met Intel X99 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X99A GODLIKE Gaming Review

Tomf1 22 november 2015, laatste update op 16 juli 2017, 1.282 views

MSI X99A GODLIKE Gaming (Product geleend)

Een moederbord, voorzien van RGB led verlichting... dat is de MSI X99A Godlike Gaming. Het moederbord staat bol van de features, zoals in deze review te lezen is. Een moederbord met een forse prijs van maar liefst ¤550, maar is het die prijs ook waard?

Pluspunten

• Mystic Light
  • Bord ziet er heel goed uit
  • Killer Doubleshot feature
  • Zeer compleet
  • Heel veel accessoires

Minpunten

• Geen haakse USB 3.0 header
  • Prijs!

Layout Score: 5

Allereerst wil ik MSI van harte bedanken voor het uitlenen van dit moederbord. Het is geen goedkoop stuk hardware om even uit te lenen, maar wel een erg mooi stuk hardware.

Tijdens Computex toonde MSI voor het eerst een moederbord, wat volledig voorzien is van RGB LED verlichting. Dit moederbord, met de naam MSI X99A Godlike Gaming, zou volgens MSI het meest ultieme moederbord zijn voor gamers. Echter heeft de titel "meest ultieme moederbord" ook een prijs. Op het moment van schrijven kost het moederbord niet minder dan ¤550,-. Is dit moederbord het ook waard?

We beginnen met een overzicht van de specificaties die op het moederbord aanwezig zijn:

Als je de complete lijst van specificaties wilt lezen of meer informatie wilt lezen, dan kan je deze op de site van MSI vinden.

We pakken de doos van dit moederbord er eens bij. Dit keer is het echt een hele forse doos die ik voor mij heb. Uiteraard mag op de doos van zo'n moederbord Lucky niet ontbreken en ik moet zeggen: hij ziet er heel erg indrukwekkend uit in deze stijl.

Aan de zijkant is op een hele mooie manier de productnaam geprint, samen met het MSI Gaming logo.

De bovenkant van de doos bevat een handvat, iets wat wel handig is bij deze doos. Hij is namelijk best wel zwaar.

Kijken we naar de achterkant, dan staan daar de nodige features op.
Zo is daar Killer Doubleshot-X3 Pro, de Turbo U.2 kaart en (uiteraard) Mystic Light.

Ook staan de specificaties en de layout van de aansluitingen op de achterkant geprint.

Halen we het karton van de doos af, dan zien we een zwarte doos met daarop ook weer het gaming logo van MSI geprint. Ik vind dit zeker wel wat hebben.

Slaan we de flap open, dan ligt daar, beschermt door een plastic cover, het moederbord op ons te wachten. Je kunt niet zomaar door de cover heen prikken, dus je hoeft niet bang te zijn dat het moederbord beschadigd is tijdens het transport.

Tillen we de inlay, waar het moederbord op ligt, uit de doos, dan zien we nog een doos met 2 flappen.

In deze doos zitten de accessoires die meegeleverd worden met dit moederbord.

Dit zijn er heel erg veel!

Om even een paar dingen uit te lichten:

Er wordt een USB stick meegeleverd met daarop de drivers voor het moederbord. Het aparte aan deze USB stick is, dat hij 2 aansluitingen heeft. De ene kant heeft een Micro-USB aansluiting, de andere kant bevat een USB type C connector. Daarmee heb je al een USB stick die voorbereid is op de toekomst. Let wel: deze werkt niet standaard met Windows 7.

Een verloopstekker van 6.3 mm naar 3.5 mm.

Een M.2 naar U.2 adapter. De U.2 connector is de nieuwste standaard qua harde schijf connectoren. Mocht je hier meer informatie over willen hebben, dan verwijs ik je door naar het volgende artikel op overclock3d: http://www.overclock3d.ne..._new_u_2_ssd_connection/1

Hier een overzicht van wat er allemaal meegeleverd wordt
  • User Guide
  • Software & Application User Guide
  • Een Quick Installation Guide
  • Labels voor de Sata kabels
  • I/O Shield
  • Overclocking Guide
  • 4 * SLI Bridge (2 kortere en 2 langere)
  • Drivers en Utilities DVD
  • MSI Registratie kaart
  • 2 * M-connectoren voor front panel aansluitingen
  • V-Check kabeltjes voor je meetpunten op het moederbord
  • Audio verloop stekker
  • Verloop van M.2 naar U.2 connector
  • USB Stick met daarop de drivers
  • 2 Wi-Fi antennes
  • MSI Flyer
  • MSI Case Badge
  • Een " I'm sorry, busy gaming" hanger voor op de deur
  • 10 * Sata 600 kabels, waarvan 1 zijde een 90 graden hoekaansluiting heeft

Tijd om het moederbord er eens bij te pakken. Wat meteen opvalt, is het rood met zwarte koellichaam wat op het moederbord bevestigd zit. Ik vind dit nog steeds een mooie kleurstelling, vooral de manier waarop het op dit moederbord uitgevoerd is met het armor. Verder is er midden bovenin nog een koelblok te vinden en rechts onder is er nog 1 aanwezig.

Wat ik ook wel mooi vind, is dat er in het plaatwerk teksten zijn gedrukt. Het geeft meer het gevoel dat het bord af is, maar dat is mijn mening.

Verder vallen de metalen PCIe sloten op die op het moederbord gemonteerd zitten. Dit zijn de zogenaamde steel armor sloten zoals MSI ze noemt. Deze zouden steviger moeten zijn dan de "gewone" plastic sloten. Ook zouden de sloten beter op het moederbord bevestigd zijn met extra soldeerpunten.

Draaien we het moederbord om, dan zien we daar alle soldeerpunten en wat schroeven van de verschillende koelblokken. Op de achterkant staan ook nog wel een aantal teksten/logo's van eigenschappen en certificeringen die het bord bevat.

De X99A Godlike Gaming heeft als afmetingen 30.5 cm x 27.2 cm en heeft als form factor E-ATX. Dit houdt in, dat je een wat grotere behuizing nodig hebt om dit moederbord in te bouwen. Zoals de naam al aan geeft, is het bord gebaseerd op het X99 platform.

Het bijbehorende socket voor deze serie is Socket 2011-V3. Hierop kunnen processoren uit de Haswell-E en de pas aangekondigde Broadwell-E serie. Op dit bord zijn 8 sloten aanwezig, waar DDR4 geheugen in geplaatst kan worden. Maximaal wordt er 128 GB aan geheugen ondersteund, wat voorlopig meer dan genoeg is.

Hieronder een overzicht van alle aansluitingen op dit bord:

Connectors:
  • 1 x 24-pin AT x main power connector
  • 1 x 8-pin AT x 12V power connector
  • 1 x 4-pin AT x 12V power connector
  • 10 x SATA 6Gb/s connectors
  • 1 x M.2 connector
  • 1 x SATA Express connector
  • 2 x USB 2.0 connectors (supports additional 4 USB 2.0 ports)
  • 2 x USB 3.1 connectors (supports additional 4 USB 3.1 Gen1 ports)
  • 2 x 4-pin CPU fan connectors
  • 1 x Audio selection switch
  • 1 x Slow mode switch
  • 1 x 2-Digit Debug Code LED
  • 1 x Wi-Fi/Bluetooth module connector

Buiten de standaard 24-pins ATX connector, bevat het bord ook een 8-pins en een extra 4-pins ATX 12V power connector. Niet elke voeding heeft de extra 4-pins aansluiting. Je hebt deze extra 4-pins connector niet standaard nodig, maar het wordt wel aangeraden deze te gebruiken op het moment dat je gaat overklokken.

Tegenwoordig mag een M.2 slot eigenlijk niet meer ontbreken op een moederbord en zeker niet op een bord zoals de Godlike Gaming. Het is mogelijk om 2 verschillende types M.2 SSD aan te sluiten: een SATA module of een PCIe module. Bij de eerste variant worden er 2 SATA poorten onbruikbaar, bij de tweede is het niet mogelijk de SSD in raid te zetten.

Het moederbord bevat 10 SATA poorten. 2 daarvan kunnen gebruikt worden voor het aansluiten van een apparaat die een SATA Express aansluiting heeft. Echter heb ik nog geen apparaat gezien die deze aansluiting heeft. De standaard lijkt ook ten onder te gaan aan M.2 en dan vooral de PCIe variant. De doorvoersnelheid daarvan ligt veel hoger dan bij SATA Express. Maar het is desondanks aanwezig. Een voordeel is ook nog, dat alle SATA poorten haaks op het moederbord staan. Dat werkt de kabels net wat netter weg.

Ook mogen de USB 3.1 connectors niet ontbreken, waarvan er 2 op dit moederbord zitten. Dit zijn de zogenoemde USB 3.1 Gen 1 connectors (op het moederbord staat nog USB 3.0, wat deze aansluitingen feitelijk ook zijn). Deze staan helaas niet haaks op het moederbord, waardoor je de kabels niet netjes weg kan werken. Wel is het handiger als je een intern apparaat wilt aansluiten via USB. Ook zijn er nog 2 interne USB 2.0 connectors aanwezig voor de front panel aansluitingen of om een apparaat aan te sluiten zoals water koeling.

Verder is ook de Front Audio connector aanwezig, om de koptelefoon en microfoon aansluitingen aan de voorkant van de computerkast te gebruiken. Daarnaast zit een schakelaar om te wisselen tussen de front audio connector en de 6.3 mm connector die achterop zit. Standaard staat deze schakelaar ingesteld op de front audio connector.

Kijken we naar het I/O paneel op de achterkant van het moederbord, dan zien we de volgende aansluitingen:
  • 1 x PS/2 poort
  • 2 x Killer Wi-Fi connectors
  • 1 x 6.3mm Gold-plated stereo hoofdtelefoon aansluiting
  • 1 x Optical S/PDIF OUT connector
  • 5 x OFC audio jacks

Op de achterkant dien je de antennes voor het Wi-Fi aan te sluiten. Er loopt een draad met een connector van de antenne naar het moederbord toe. Deze connector moet je vervolgens vast schroeven aan het moederbord. Zo kan je de antennes op de voor jou beste positie plaatsen.

Er mag verwacht worden dat, voor een moederbord met deze prijs, het bord vol zit met allerlei features. Dat is ook zeker het geval. Ik zal hier onder een aantal features uitlichten.

Mystic Light

Toch wel een van de hoofdfeatures van dit bord is Mystic Light. Rondom de koelblokken van het moederbord zijn RGB leds aangebracht. Je kan zelf bepalen wat voor kleur je laat branden door middel van de Mystic Light App op je telefoon of de of de Gaming app op je computer. Je dient wel bluetooth aan te zetten op je telefoon, wil je de app op het moederbord kunnen gebruiken.

In plaats van het constant laten branden van de leds, is het ook mogelijk verschillende patronen weer te laten geven. Hiervoor zijn er een aantal programma's aanwezig in de App. Daarmee is het mogelijk om bijvoorbeeld het moederbord te laten "ademen", te laten knipperen of een wave te laten doen. Je kan ook alles door elkaar laten gaan door de random mode te selecteren.

Het effect hiervan ziet er dan zo uit. (Het klopt dat er niets aangesloten zit op het moederbord buiten de Power Supply. Mystic Light werkt dan ook al)

Killer Doubleshot-X3 Pro

Op het moederbord zijn ook 2 netwerkaansluitingen aanwezig. Ook is er de beschikking over Wi-Fi. Wat je kan doen, is alle 3 de verbindingen tegelijk gebruiken voor verschillende applicaties.

Wat je kan doen, is aangeven dat je een game wilt laten lopen via netwerk poort 1, het streaming gedeelte van bijvoorbeeld Twitch via netwerk poort 2 en dat je bijvoorbeeld een skype gesprek laat lopen via de Wi-Fi poort. Op die manier loopt het verkeer allemaal gescheiden van elkaar, waardoor je spel geen lag ondervindt van ander netwerk verkeer. Uiteraard ben je nog altijd afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding. Ben je druk bezig met een spel te downloaden, zal alsnog je hele verbinding vol lopen.

Ik heb hier de 2 netwerk kaarten in gebruik, tegelijk met de Wi-Fi verbinding. Zelfs bij de vaste netwerk kaarten is te zien dat het draadloze netwerk aan de vaste verbinding wordt toegevoegd.

Audio Boost 3 Pro

De Audio Boost feature, versie 3 inmiddels, is een audio oplossing die geplaatst is op een geļsoleerd stuk van het moederbord. Daardoor zal de rest van de componenten op het moederbord ook geen storing op het geluid veroorzaken. Er is gebruik gemaakt van de Realtek ALC1150 chip, een chip die op meerdere borden aanwezig is. Deze werkt in combinatie met de ESS ES9018K2M DAC, wat moet zorgen dat je geluid in studio kwaliteit kan afspelen. Dit verklaart ook de 6.3 mm aansluiting achterop het moederbord. Ook levert MSI Nahimic software mee, iets waar ik later in de review op terug kom. Daarnaast bevat de Audio Boost een aparte dubbele voorversterker voor de hoofdtelefoon. Hierdoor zou het geluid door de hoofdtelefoon ook beter moeten klinken.

SLI/CrossFire ondersteuning

Op dit moederbord bevinden zich 5 PCIe X16 sloten. Het is mogelijk om een Quad SLI of Quad CrossFire opstelling te kunnen maken. Het hangt er echter wel vanaf welke processor je op het moederbord plaatst. Maak je gebruik van een Core i7 5820K, dan heb je 28 lanes tot je beschikking. Hiermee is het niet mogelijk om een Quad SLI opstelling te maken. Maak je gebruik van een i7 5930K of een i7 5960X, dan heb je 40 lanes tot je beschikking en is het wel mogelijk een Quad-SLI opstelling neer te zetten.

De volgende opstellingen zijn mogelijk:

Waar je wel rekening mee moet houden als je een quad opstelling wilt gaan bouwen, is dat de processor koeler niet al te groot moet zijn. Als je een fors koelblok (zoals de Scythe Mugen 4 PCGH) installeert op je moederbord, dan is er geen ruimte meer voor een grafische kaart in het bovenste slot.

Uiteraard is het wel mogelijk om een quad opstelling neer te zetten wanneer je bijvoorbeeld een closed loop waterkoeling installeert of een custom loop waterkoeling.

Op dit "gaming" moederbord zijn ook een aantal overklok opties aanwezig om je processor eens flink aan het werk te zetten.

Als eerste zijn er de fysieke knoppen op het moederbord zelf. Daarmee is het mogelijk om de computer uit en aan te zetten, of om de computer te resetten. Ook is de OC Genie knop weer aanwezig. Als deze gebruikt wordt, wordt er meteen een lichte overklok op de processor geplaatst, zonder dat je verder iets hoeft te doen. De knop van OC Genie licht dan blauw op. Overigens is het ook mogelijk de OC Genie te starten vanuit de bios of vanuit Command Center. Naast de OC Genie knop zit nog een schakelaar om te wisselen tussen 2 verschillende OC Genie standen. Stand 1 is de normale stand, stand 2 is een wat heftigere overklok die alleen aangeraden wordt wanneer je waterkoeling gebruikt.

Onder de knoppen vinden we de V-Check punten. Hier kan je, met de bijgeleverde kabeltjes, je meet apparatuur op het moederbord aansluiten, om zo verschillende waardes uit te lezen. Het fijne aan deze aansluitingen is, dat je je meetpennen niet zelf meer tegen het moederbord aan hoeft te houden zoals bij andere moederborden wel het geval is.

Ook al heet het socket wat op het moederbord Sockey 2011-V3, er zitten echter 2036 pinnen op het socket gemonteerd. Dit noemt men vanuit MSI de Turbo Socket. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn betere resultaten te behalen met het overklokken van geheugen dan met een standaard 2011 Socket. Ik moet zeggen dat ik de pins niet geteld heb en dat ik het verschil ook niet heb getest.

Zoals eerder aangegeven, zit er op de achterkant van het moederbord ook een "Clear CMOS" knop. Hiermee is het mogelijk om de instellingen van de bios te wissen en weer terug te gaan naar de standaard instellingen.

Er is een debug led aanwezig op het moederbord. Daarmee kan je, indien er problemen zijn, meteen zien wat voor foutcode er gegeven wordt. Start de computer gewoon door, dan toont het debug led de temperatuur van de processor.

Er is ook een schakelaar aanwezig om de computer op te starten wanneer je bezig bent met LN2 koeling. Hiermee kan de computer op een stabiele kloksnelheid opstarten, zonder dat de computer crasht. Wel zo handig als je wilt gaan benchmarken met een zwaar overgeklokte processor.

Door middel van de 12-fase stroomvoorziening en de extra 4-pins voedingskabel zou het mogelijk moeten zijn flink over te klokken.

Het overklokken kan helemaal gedaan worden in de bios. Er zijn genoeg mogelijkheden aanwezig.

Zo is er de optie aanwezig om het geheugen anders in te stellen en te testen of de instelling werkt. Deze instelling heet Memory Try It. Werkt het niet, dan wordt de laatst werkende instelling terug gezet. Verder kan je geheugen timings aanpassen om te zien of deze wat strakker gezet kunnen worden, waardoor het geheugen wat sneller werkt.

Ook kan je de processor aanpassen zoals je dat zelf wilt (en de koeling en processor het toelaten). Pas de multiplier aan, de bclk waarde of zelfs het voltage als het nodig is.

Heb je een werkende setup gevonden, dan kan je deze opslaan als overklok profiel. Deze is zelfs op een USB stick op te slaan om later weer te hergebruiken.

Zoals in eerdere reviews aangegeven, wordt er bij de Socket 2011 V3 processoren geen boxed koeler geleverd. Je zult dus zelf moeten investeren in een koeler. Dat is helemaal niet erg, aangezien je op een moederbord als de Godlike toch geen boxed koeler wilt monteren. Het is beter om daar een grote luchtkoeler, of nog beter, waterkoeling op te monteren.

Er is standaard een bracket aanwezig op het moederbord om de koeling op te bevestigen. Dit scheelt al in het monteren van dat onderdeel.

Eerder in de review heb ik al aangegeven dat als je Quad Sli wilt gaan draaien, het toch verstandiger is om over te stappen op water koeling. Dit simpelweg, omdat er geen ruimte meer is om een videokaart in het bovenste slot te stoppen (op de foto was dat wel mogelijk, maar die kaart kan niet in SLI).

Iets waar je rekening mee dient te houden als je toch een grote luchtkoeler monteert, is dat het geheugen niet al te hoog mag zijn. Mocht je 2 ventilatoren gaan gebruiken op het processor koeler, dan valt 1 van de 2 ventilatoren over het geheugen heen. Uiteraard is dit op te lossen door aan 1 kant geen ventilator te gebruiken, maar dat komt de koelprestaties weer niet niet ten goede.

Op het moederbord bevinden zich 2 CPU fan aansluitingen. Daarmee is het mogelijk om beide ventilatoren van een koeler zoals de Mugen 4 aan te sturen via de bios. De eerste aansluiting zit helemaal rechts op het bord, de andere zit aan de linkerzijde boven het linker koelblok.

Ook zijn er, verspreid over het moederbord, nog 3 aansluitingen aanwezig om de casefans op aan te sluiten. Deze kunnen allemaal via PWM aangestuurd worden. Je kan de snelheid automatisch laten regelen door de bios, maar je kan ook zelf de snelheden instellen in de bios of via het Command Center, waar ik later op terug kom.

Op het moment dat je de bios bezoekt, wordt je welkom geheten door Lucky, die in dezelfde stijl weergegeven wordt als op de doos. De bios wordt door MSI de Click Bios genoemd en op dit moederbord is men alweer aanbeland bij versie 4.

Links bovenin kan je de OC Genie aanzetten en de XMP mogelijkheid voor het geheugen. Daarnaast zien we de temperaturen van de processor en van het moederbord. Rechts daarvan kan je de opstartvolgorde instellen. Dit kan je doen door de verschillende iconen te slepen en zo achter elkaar te zetten als je zelf wilt.

Links en rechts in het scherm heb je verschillende knoppen zitten om naar de verschillende items te gaan binnen de bios. Kijk je bij de settings, dan kan je daar de verschillende instellingen vinden voor algemeen gebruik.

De optie M-Flash is de flash mogelijkheid van MSI. Er wordt altijd aangeraden om de bios op deze manier bij te werken, ook al is het mogelijk dit te doen vanuit Windows.

De optie Hardware Monitor laat je zien wat de verschillende temperaturen, ventilator snelheden en voltages zijn. Hier is het ook mogelijk om in te stellen of je zelf een ventilator wilt instellen of dat de bios het beheer moet overnemen. Zelfs wanneer je de bios alles laat aansturen, kan je nog ingrijpen. Je kan namelijk zelf aangeven hoe snel je een ventilator wilt laten draaien bij een bepaalde temperatuur. Vooral handig als je zelf wilt bepalen dat de temperatuur wel iets hoger mag zijn of dat de ventilator bij een andere temperatuur al sneller moet draaien.

De laatste optie in de bios is de Board Explorer. Dit is een grafische weergaven van het moederbord, waarin je kan zien welke sloten allemaal actief zijn. Zoals je in bovenstaande afbeelding bijvoorbeeld ziet, is dat er 4 ramsloten zijn verlicht.

Ga je vervolgens met de muis op een verlicht item staan, dan zie je precies wat voor apparaat er op gekoppeld zit of wat er in het slot zit. In het geval van het geheugen zie je wat voor geheugen het is. Bij een harde schijf zie je meteen wat het merk en type is. Ga je met de muis over het I/O paneel, dan zie je ook wat daar allemaal aangesloten zit. Een grappige en ook wel een handige tool.

Uiteraard wordt er bij dit moederbord ook software vanuit MSI meegeleverd, zowel op DVD als op de bijgeleverde USB stick. Ook is de software te downloaden van de internetpagina van MSI.

Een handig programma wat standaard meegeleverd wordt, is het Command Center. Zo kan je in Windows de prestaties in de gaten houden en instellingen aanpassen, zoals die van de ventilatoren.

Met deze tool kan je in Windows de prestaties van je moederbord in de gaten houden, fan snelheden bekijken en aanpassen en instellingen van de processor en het geheugen aanpassen.

Er is zelfs een mobiele versie van Command Center die je kan downloaden. Zo kan je op je mobiel ook de verschillende instellingen aanpassen en je computer in de gaten houden. Ik heb dit echter niet werkend gekregen. Ik kreeg geen verbinding met Command Center op mijn computer, ook niet nadat ik mijn firewall had aangepast. Afbeelding is echter ter illustratie.

Wat wel een programma is wat handig is voor dit moederbord, is de MSI Gaming App. Hiermee kan je niet alleen je videokaart eventueel overklokken of de verlichting van die kaart regelen, maar met deze software stuur je ook de led verlichting aan van het moederbord in plaats van met je telefoon.

Verder is er ook nog LiveUpdate. Dit is een programma die bij houdt welke versie van de stuurprogramma's en geļnstalleerde programma's je hebt en controleert of er toevallig een update aanwezig is. Het programma kan dit ook doen vanuit de bios, maar het advies met het bijwerken van de bios is toch om dit vanuit de bios zelf te doen.

Voor de rest worden ook de programma's Super Charger en Fast Boot meegeleverd. Super Charger zorgt ervoor dat er meer stroom door de USB poort loopt, zodat je daarmee je telefoon goed kan opladen. Fast Boot zou ervoor moeten zorgen dat je computer sneller op start. Leuke toevoegingen, echter niet iets wat ik zelf snel zou installeren.

Komen we aan bij het eindoordeel van de X99A Godlike Gaming. Is dit inderdaad het meest ultieme moederbord op de markt? Het is een moederbord wat bol staat van de features en aansluitingen. Neem bijvoorbeeld 8 geheugensloten, 10 SATA poorten, 1 M.2 slot, 2 netwerkpoorten en ook nog eens Wi-Fi on board.

Het moederbord ziet er standaard al heel erg mooi uit door het dragon armor wat gebruikt is, waarbij de teksten ook in het plaatwerk gedrukt zijn. De kleurstelling is in de stijl van MSI, waarbij zwart met rood de toon voert. Heb je zin in een andere kleur, dan kan je met behulp van Mystic Light zelf een kleur bepalen en altijd aanpassen zoals je het zelf wilt hebben. Heb je zin in een disco in je kamer, dan kan je helemaal random de verlichting laten verzorgen, waarbij je niet weet wat er gaat gebeuren. Het is zelfs mogelijk de verlichting op de maat van de muziek mee te laten bewegen, iets wat redelijk werkt, maar nog wel verbeterd kan worden.

Dankzij de aanwezigheid van maar liefst 5 PCIe x16 sloten is het mogelijk een ultieme build te maken. Wil je brute kracht, dan kan je gewoon 4 videokaarten op dit moederbord installeren, zodat je alles op ultra settings kunt spelen! Dankzij Steel Armor hoef je ook niet bang te zijn dat de sloten zomaar kapot gaan, aangezien deze extra verstevigd zijn met extra soldeerpunten.

Ook al is het een "gaming" moederbord, overklokken is met dit bord ook goed mogelijk. Er zijn de easy buttons op het moederbord en de voltage meetpunten zijn handig om de waardes uit te lezen. Samen met de Reset CMOS knop op de achterkant van het moederbord kan je lekker aan de slag. Ook is OC Genie aanwezig op het moederbord, wil je niet zelf aan de slag willen, maar wel wat meer performance willen halen uit je processor.

Toch heb ik 2 minpuntjes op dit bord:
Helaas staat er geen USB 3.0 header haaks op het moederbord, zodat je de kabel naar de front connectors makkelijk weg kan werken. Echter is dit maar een klein dingetje.

Het tweede puntje is toch: de prijs. Op het moment van schrijven staat dit bord in de prijslijsten voor een gemiddelde prijs van maar liefst ¤550 euro. Een hoge prijs voor een moederbord.
De Godlike Gaming is een moederbord waar alles op en aan zit. Het bord zit kwalitatief heel erg goed in elkaar en er worden standaard heel erg veel accessoires meegeleverd. Wil je alleen het beste, dan heb je met de MSI X99A Godlike Gaming het juiste bord in handen.

Mocht je op- en/of aanmerkingen hebben of iets te vragen, dan hoor ik het uiteraard graag. Mocht je dit een leuke review vinden, dan hoor ik het dit natuurlijk ook graag. :) Het motiveert mij om nog meer reviews te maken.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Edit 16-7-2017: aangepast vanwege wijziging beleid Photobucket

Heb jij ook een MSI X99A GODLIKE Gaming?

Complimenten ! Wat een gave review :) en wat een monster van een mobo. Maar de prijs is inderdaad erg hoog helaas.
Dacht dat BIOS allang niet meer bestond....
_O_

Wat een goede review! Keep up the good work.
Mooi bordje en een hele nette review. Erg goed geschreven, met mooie foto's. Netjes hoor, zoveel uitgebreide moederbord reviews zijn er helaas niet. Erg fijn dat je dingen zoals het overclocken en de fan instellingen toelicht. Ben nu alleen nog benieuwd naar een mooie build met dit moederbord en hoop toch ooit op een MSI gaming bord met een blauw zwart thema voor een nette prijs, die is namelijk wel aardig aan de hoge kant in dit geval.