Atag One Thermostaat Review

Robert-Jan 21 november 2015, laatste update op 21 november 2015, 2.534 views

Atag One Thermostaat

Mooi ontwerp, eenvoudige bediening en doet wat het moet doen. De ingestelde temperatuur wordt perfect constant gehouden.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening
  • Ondersteunt modulerende ketel
  • Mooi design

Minpunten

• "Weersafhankelijke besturing" onduidelijk

Kwaliteit Score: 4
Sinds twee weken ben ik ook in het bezit van een ATAG One icm met de ATAG E325EC ketel.

Bij de aanschaf heb ik getwijfeld tussen een Nest of deze thermostaat. De Nest ondersteunde toen nog geen OpenTherm (inmiddels de Nest v3 wel) en de ATAG One werkt perfect samen met de ATAG ketel (daar ga ik vanuit). Daarom toen voor de ATAG One gekozen.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over de thermostaat. De installateur heeft de thermostaat werkend afgeleverd. De installatie kan ik daarom niets over zeggen. De week-/vakantieprogrammering gebruik ik niet. De thermostaat staat altijd op handmatige bediening.

In het display valt af te lezen
  • De huidige kamertemperatuur
  • De doel temperatuur
  • Of de brander actief is
  • De buitentemperatuur / weer type (regen, zon, bewolkt enz)
  • De huidige tijd
  • Actieve programma / handmatige bediening

De thermostaat rapporteert om de twee minuten z'n status aan het ATAG One portal. (mits ingesteld). Om gebruik te maken van bediening via internet via de App moet eenmalig een account aangevraagd worden. Daarna kan de thermostaat bediend worden via de App en via het portal.

Positief
  • De thermostaat houdt de temperatuur perfect constant. Over het algemeen 0,1 graat onder of boven de doeltemperatuur. OpenTherm icm de modulerende ketel werkt hier goed
  • Op afstand bestuurbaar via de ATAG One app of via de ATAG One portal website
  • Eenvoudige bediening
Aandachtspunt
  • Weersafhankelijk stoken is te activeren, maar hoe werkt dat en wat gebeurt er dan?
  • Geen documentatie beschikbaar om de thermostaat rechtstreeks aan te sturen tbv Domotica
Verbinding met domotica
Officieel heb ik niets kunnen vinden. Om toch de gegevens op te vragen, heb ik een API geschreven die de ATAG One via het portaal benadert :) . Het project is op Github te vinden. Op http://atag.one/ staat een beschrijving van de werking. Het is een command line tool waarmee een set van gegevens op te vragen is. Zo'n set van gegevens zier er als volgt uit.

{
"chWaterTemperature": 18.1,
"chWaterPressure": 1.5,
"chReturnTemperature": 18.1
}

Mocht er behoefte zijn aan uitgebreidere besturingsmogelijkheden via de API, laat het me weten! Wat mogelijk is via het portal is ook via de API mogelijk.

http://atag.one (GitHub project)

Heb jij ook een Atag One Thermostaat?

Beste Robert-Jan,
dank voor de review! Met name je info over domotica vind ik erg interessant. Hier was ik naar op zoek. Ik heb je project op github gevonden (https://github.com/kozmoz/atag-one-api). Met programmeren ben ik een beginneling en met java heb ik me al helemaal niet bezig gehouden. Ik zou graag op een debain server een scriptje draaien (bash, python, mysql oid) om de data te loggen, dan kan ik later nog zien of ik het besturing protocol kan verbeteren. Het is nu 's nachts koud, maar ik heb niet het idee dat de thermostaat dan eerder gaat stoken om het op tijd warm te krijgen. Je hebt al voorbeeldjes gegeven in PHP en java, ik ga studeren hoe ver ik kom.

[Reactie gewijzigd door JorisV op 20 februari 2016 14:00]

Er is een gerelateerd project:

De status is "work in progress". Maar op basis van gegevens uit de database kan het een grafiek tonen, met data zoals kamer temperatuur, leidingwater heen- en retour temperatuur. Doel temperatuur, buiten temperatuur, waterdruk, ketel setpoint etc.

Het server gedeelte is in PHP geschreven.

Regelmatig probeer ik de code te verbeteren. Eerstvolgende doel is een uitgebreide handleiding.
Weet iemand of er een uitgebreide handleiding bestaat voor de One?
Wij hebben de One icm E325EC.
Bij Atag heb ik ooit gevraagd om technische documentatie, maar toen alleen een reclame folder over de Atag ONE ontvangen.
Dat is spijtig zeg.
Ik heb het ook gevraagd, hopelijk krijg ik niet hetzelfde dan.
Ik kreeg als antwoord dat ik met de helpdesk kon bellen als ik technische vragen heb :S
Schijnbaar bestaat een technische handleiding dus echt niet.