Specificaties 5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 930 Groen Review

RadioGnome1971 21 november 2015, laatste update op 21 november 2015, 228 views

Nokia Lumia 930 Groen

Aanvankelijk was ik erg enthousiast, maar nu ik het toestel langer gebruik erger ik mij aan een hoop kleine bugs die maken dat een fantastisch toestel toch niet lekker functioneert in dagelijks gebruik.

Pluspunten

• Zeer goed gebouwd
  • Mooi scherm, snelle hardware
  • Windows 8.1 in concept een prettig os.

Minpunten

• o.a. Touch-input en proximity sensor niet nauwkeurig
  • App-kwaliteit vaak lager als vergelijkbare Android / IOS app
  • Onlogische organisatie instellingen (netwerk+ = doorschakelen en één obscure SMS instelling)

Toen ik onlangs van werkgever veranderde 'moest' ik met Windows gaan werken. Bij de keuze van een bedrijfstelefoon heb ik toen ook voor dit besturingssysteem gekozen. Gewoon gelijk er helemaal voor gaan, en ik was / ben benieuwd naar de manier waarop Microsoft beide gaat integreren. Ik had een iPhone 3G, heb privé nu een Nexus 5, dus met een Nokia er achteraan heb ik de grote 3 allemaal gezien.

Ik deed weinig met deze bedrijfstelefoon, maar ik was wel gecharmeerd van de verfrissende manier waarop Microsoft alles 'anders' had gedaan dan Apple en Google. Ook vind ik de Nokia 930 een erg mooi toestel (groen naast mijn oranje Nexus :) )

Toen mijn privé Nexus 5 op een klinkerpaadje kletterde en het een tijdje duurde voordat ik alle benodigde onderdelen uit China binnen had werd de Nokia 930 mijn enige toestel. Bij intensief gebruik ben ik me tot mijn grote spijt langzaam gaan irriteren aan kleine bugs die nu ineens niet meer zo incidenteel bleken. Met de Nexus weer in volle glorie hersteld wordt de onhandigheid alleen maar duidelijker. Vandaar dat ik dit van mij af wil schrijven, wil delen met de community en benieuwd ben of anderen soortgelijke ervaringen hebben en/of het misschien hebben opgelost. Geen review dus, maar een gebruikerservaring.

Typisch gevalletje net:
- Ik schrijf een Whats-app berichtje.
- Uit het niets (nou ja, gebeurt altijs als ik rond de T zit met een vinger) knalt de instellingenbalk omhoog en registreert de telefoon onbedoeld de 'bellen' knop.
- De telefoon schiet in de bellen stand, en het scherm wordt zwart. Proximity sensor denkt dat hij tegen mijn oor zit en blijft dat denken. Ik krijg geen 'ophangen' knop te zien.
- Met wat geklooi krijg ik het start scherm, kan omhoog vegen voor mijn pass-code, maar voordat die af is, zet de proximity-sensor de boel weer op zwart.
- Alleen geforceerd uitschakelen, opnieuw opstarten en snel een excuus app-je sturen kan de boel nog enigszins redden.

Dit ligt niet aan de WhatsApp app. De random registraties zijn daar alleen het lastigst. Bij het scrollen door een web pagina verspringt de boel hooguit een beetje. Ook in de normale 'classic' bel app kan ik vaak niet ophangen, en keert de boel terug naar normaal als de tegenpartij dat doet.

Het is altijd maar de vraag of ik een stukje tekst kan selecteren om te kopiëren, bijvoorbeeld uit een web pagina. Soms wel, soms niet afhankelijk van de maanstand. Soms selecteert de telefoon al tekst terwijl ik eigenlijk alleen omhoog wil swipen. Hoe makkelijk of moeilijk deze onbedoelde selectie ongedaan gemaakt kan worden is telkens weer een verrassing.

Een cursor halverwege een zin zetten is een uitdaging. Soms is het ineens raak, soms besluit ik me neer te leggen bij de minimale selectie die ik weet te creëren, deze te wissen en alles opnieuw te typen.

De browser hapert regelmatig ondanks de toch vaak vrij rappe hardware. Of dit er aan ligt dat websites slecht geoptimaliseerd zijn voor explorer, of dat explorer gewoon slechte dagen heeft weet ik niet. Maar als ik voor de zoveelste keer op een advertentie klik omdat de opmaak ineens wijzigt ben ik het wel een beetje zat. Ik stop soms met browsen omdat de telefoon onaangenaam warm wordt rond het ontluchtingskanaaltje links onder.

Bing is gewoon niet mijn zoekmachine. Kan er aan liggen dat ik weinig interesse heb in het privé leven van bekende sterren. Met mijn Nexus had ik het volste vertrouwen dat ik met de combinatie Google en Google maps overal elke locatie blind kon vinden. Met Bing en Bing maps snap ik soms nauwelijks waar ik zelf ben. Wel goed voor de sociale integratie met de lokale bevolking. En, gelukkig heb ik ook een gewone analoge wegenkaart in de auto liggen. Als software ontwikkelaar gebruik ik veel DuckDuckGo. Op dat vlak heeft Bing mij tot nu toe nog niets zinvols opgeleverd, maar is wel het hart van de telefoon, zoals Google dat is op Android.

Ik kan geen afspraak van de ene naar de andere agenda verplaatsen. Heb diverse exchange synchronisatie settings geprobeerd, maar geen enkele geeft mij de zekerheid dat adressen van nieuwe collega's ook daadwerkelijk in mijn adressenboek komen. Een mailtje zoeken dat in een map staat is een uitdaging.

De integratie tussen de telefoon en een andere devices is matig. Je powerpoint presentatie bedienen gaat welhaast makkelijker dan de foto's synchroniseren. Privé gebruik ik OS-X en Linux. De OS-X app voor windows phone doet echt helemaal niets, nou ja opstarten en afsluiten. Als je dus iets tussen je Windows phone en een van deze besturingssystemen wilt communiceren is mail de aangewezen oplossing. Hoe vaak ik het certificaat van mijn caldav-server ook heb proberen toe te voegen (met succes volgens de telefoon), hij blijft contact weigeren.

Kortom, ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze, maar hoop wel dat 'alles' met een software-update naar '10' opgelost wordt. Zoals gezegd, in de basis een prachtig toestel met een verfrissende nieuwe kijk op een telefoon OS. Ik hoop dat mijn volgende bedrijfs telefoon weer een Lumia zal zijn, maar dan moet er nog wel een hoop verbeteren.

p.s. Ja, ik heb uiteindelijk de setting gevonden om de gevoeligheid van het touchscreen in te stellen. Staat standaard op 'handschoenen'. Hielp niet veel.

Heb jij ook een Nokia Lumia 930 Groen?

Al een keer een reset gedaan?
Als je bedoelt 'uit zetten en weer aan', dan 'ja', regelmatig. Een restore niet.
Inderdaad. Backup maken en een harde reset geven dan eens proberen.
Thanks...
Ga ik morgen doen. Ben benieuwd.
De response op input lijkt een stuk trefzekerder te zijn. Dat is een plus. Als dat over een paar dagen nog zo is, zal ik mijn gebruikerservaring bijstellen.

Nadeel is wel.... De backup van windows phone is niet zo idioten-sicher als die van iOS. Ben dus al mijn Whats-app berichten en een hoop aanverwante zaken kwijt. Ligt vast aan mij, en kan vast beter, maar bij iOS kan mijn moeder het zelfs gewoon met iTunes.
Hmm, ik herken me niet in je problemen. Ik heb een Lumia 920 en die heeft geen van jou bugs.
Ook met de update naar Windows 10 Mobile ervaar ik al deze dingen niet. Wellicht een volledige reset van je toestel eens proberen met de Lumia Software Recovery Tool? Of de update naar W10M proberen via de Windows Insider App (wel eerst even online registreren als Insider)
Bedankt voor je reactie.

Heb zondag een factory reset gedaan n.a.v. de reactie van @PcDealer. Dat leverde weer een vers, fris gevoel op. Heb alleen het idee dat mijn problemen weer langzaam terug komen. Zie het nog even aan, en zal mijn gebruikerservaring aanpassen.

De windows10 optie zal ik ook eens nader onderzoeken, maar hobby-en deed ik tot nu toe met de Nexus :*)
Ik heb de problemen die jij noemt ook gehad op een Lumia 1520 (in essentie het enorm grote broertje). Wat er gebeurt is dat het scherm waarschijnlijk een klein beetje torseert en daardoor niet of raar reageert. Daar is maar een oplossing voor, en dat is aanmelden bij Nokia en reparatie vragen. Dit is namelijk echt een hardware probleem, daar kan je met alle software updates in de wereld weinig aan doen helaas.

Verder blij dat er eens iemand weer wat kritisch kijkt naar deze toestellen, ik ben enorm blij met mijn Lumia 925, en hij doet het voor mij beter dan elke iPhone die ik heb gehad.
Thanks voor je reactie. Dit is precies wat ik hoopte te bereiken: Wat ideeën en tips van anderen.

Heb onze inkoopster om de nummertjes van de aankoopbon gevraagd. Ga eens bellen met CoolBlue.