Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

glennvho 13 juni 2009, laatste update op 14 juni 2009, 930 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Mooi design
  • Stil
  • Stoffilters

Minpunten

• Aan-/uitknop zit achter het deurtje
  • Meegeleverde fans niet zo stil
  • Bovenste fan trilt

Eerst en vooral wil ik even zeggen dat dit mijn eerste review is, dus tips om de review nog te verbeteren zijn altijd welkom.

Ik was mijn oude kast (Aopen h600B) die ik toch al een 4-tal jaar had beu dus was ik op zoek naar een nieuwe. Mijn eisen waren:
  • Stil
  • Goede airflow
  • Strak design
Mijn oog viel dus op de Antec p182/183. Toen ben ik een heleboel reviews gaan lezen van beide kasten en mijn conclusie was dat de het de p182 zou worden vanwege een mooier design (okÚ ze zijn bijna identiek maar de p183 heeft een lelijke voorkant vind ik).

Uitpakken maar!

Toen ik mijn de behuizing uit de doos haalde viel mij als eerste op dat hij zeer goed verpakt was en ook dat hij loodzwaar is! Aan de onder- en bovenkant zat er mousse en rond de kast zelf zat ook nog eens een stuk karton. Eenmaal je dit verwijderd hebt moet je enkel nog een folie van de behuizing aftrekken, die dient om krassen te voorkomen.
Op de verpakking valt dus zeker niets aan te merken, in tegendeel zelfs!

Toen de kast helemaal uitgepakt was merkte ik ook dat de kast heel wat groter was dan mijn oude behuizing. Ik wist wel dat hij groter was dan mijn oude kast maar toch, als je het in het echt ziet is valt het toch veel groter uit dan gedacht.

Kwaliteit

Toen ik de buitenkant eens goed bekeken had was het maar eens tijd om de kast open te maken en te kijken wat er binnenin allemaal te zien was.

Voordat je het zijpaneel er af krijgt moet je eerst de 2 zwarte duimschroeven losdraaien zodat het paneel mooi naar achter kan geschoven worden om het vervolgens naar je toe er af te trekken.
Eenmaal het zijpaneel er af is voel je echt wel dat het gemaakt is voor stilte. De zijpanelen bestaan namelijk uit drie lagen (aluminium, plastic en nog een laag waar ik niet weet wat het is) waardoor ze eerst en vooral dikker zijn dan doorgaans en ten tweede heel solide aanvoelen. Enige opmerking is hier dat de haakjes voor bevestiging van plastic zijn waardoor ze zouden kunnen afbreken als je te bruut bent.

Binnenin vind je nog een doosje dat in het onderste harde schijven compartiment zit. In dit doosje vind je alle toebehoren zoals schroefjes, rails voor 5.25 inch drives te bevestigen, afschermkap voor top-fan, klemmetjes om een fan op het bovenste harddisk compartiment te monteren, nog wat snelbinders voor het kabelmanagement.

Inbouwen maar!

Eerst en vooral heb ik de voeding ge´nstalleerd. Deze moet je onderin de kast plaatsen. Dit verliep zonder problemen al moet je wel wat nadenken.
Voordat je de voeding kunt plaatsen moet je wel eerst de kooi die rond de voeding past losschroeven en ze over de voeding schuiven. Daarna moet je de voeding met kooi terugplaatsen en alle schroefjes vastdraaien. Deze kooi zou voor minder trilling moeten zorgen al denk ik zelf dat het niet zo veel uitmaakt of je ze nu gebruikt of niet. Verder zie je ook hier weer dat de kast gemaakt is voor stilte want je voeding rust op een soort rubberen strips en ook in de kooi vind je deze terug.

Als volgende was het moederbord aan de beurt, dit verliep ook zonder problemen en is gewoon een kwestie van de 9 schroefjes goed vastzetten.

Daarna waren mijn harde schijven aan de beurt en hiervoor kun je kiezen om ze in het bovenste of in het onderste compartiment te steken (of beide). Deze compartimenten kun je beide uit de kast halen zodat het makkelijker is om ze te monteren.
Ik moest ze wel in het onderste plaatsen want in het bovenste compartiment zaten ze in de weg voor mijn videokaart (hd4870) die toch redelijk lang is.
Ook hier weer zie je dat het hele design om stilte draait. Er zitten namelijk siliconen dempertjes tussen de harde schijven en de kooi waar ze inzitten zodat alle trillingen opgevangen worden.

Het volgende wat ik geplaatst hebt is mijn dvd-drive. Hiervoor moet je eerst de rails op je drive schroeven monteren door middel van 4 schroefjes. Vervolgens moet je het front-panel afnemen en dan kun je gewoon de drive in je kast schuiven vanaf de voorkant.

Als laatste heb ik de videokaart en geluidskaart geplaatst, natuurlijk is dit niet moeilijk en gebeurd dit op de zelfde manier zoals bij andere kasten. Wat sommigen van jullie misschien een nadeel zullen vinden is dat het vastzetten van de kaarten nog met schroefjes moet in tegenstelling tot andere moderne behuizingen.
Zelf vind ik het juist een pluspunt dat het nog met schroefjes moet want zo zit het toch nog wat vast en heb je ook geen kans dat het afbreekt of zo.

Kabelmanagement

Na het inbouwen van alle componenten heb ik mij eens bezig gehouden met het kabelmanagement. Hier kroop bij toch wel het meeste tijd in want om al je kabel goed weg te werken moet je toch wel even nadenken en vooral niet overhaast te werk willen gaan.
Alle kabels kun je achter het moederbord laten lopen en je kunt ze vastleggen d.m.v. de bijgeleverde snelbinders of door je eigen snelbinders. Je moet wel opletten dat de kabels elkaar niet te veel overlappen want zo wordt het moeilijk om het paneel er terug op te zetten.
Wanneer je het paneel er terug opzet is het ook het beste om je gewoon met je benen over de kast te stellen om het paneel tegen te houden terwijl je de schroefjes vastdraait. Zo voorkom je dat het paneel weer losschiet wat de plastic klemmetjes zou kunnen doen afbreken.

Airflow

Mits een goed kabelmanagement kun je wel een behoorlijke airflow genereren. Voor het onderste gedeelte waar de voeding en harde schijven zitten heb ik de fan laten zitten en heb ik de achterste gaatjes rondom de voeding ook nog afgeplakt zodat alle lucht wordt aangezogen aan de voorkant wat de koeling van de harde schijven ook weer ten goede komt.
In het bovenste gedeelte van de kast heb ik ook nog een intakefan ge´nstalleerd zodat er nog wat meer frisse lucht de kast inkomt.

Geluid

De standaard fans zijn antec tricool ventilatoren, deze kun je op 3 standen zetten namelijk low, medium en high. Op low draaien ze 1200rpm, medium 1600rpm en high 2000rpm.
Op low zijn ze redelijk stil, al was het niet wat ik in gedachte had. Daarom heb ik er zelf andere fans in gehangen namelijk de Noctua NF-P12. Met deze fans hoor je bijna niet meer dat de pc aanstaat omdat het zo stil is.
Ook de harde schijven hoor je bijna niet ratelen dankzij de schokdempertjes.
Het enige wat ik wel vervelend vond was dat de bovenst fan een soort trilgeluid maakte. Dit komt vooral doordat de fan aan de ene kant vast zit met 2 klemmetjes en aan de andere kant gewoon met schroefjes. Dit was gemakkelijk op te lossen door gewoon een paar stukjes binnenband ertussen te steken.

Ik ben heel tevreden over deze kast. Er zijn maar weinig minpuntjes op te merken en dan zijn ze meestal nog makkelijk op te lossen ook. Hij heeft misschien niet de beste koelcapaciteiten voor die prijs maar hij is wel heel stil en oogt mooi.

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

Ik heb dezelfde kast en bij mij trilt de bovenste fan niet. Heb zelf ook de tri-cool fans vervangen door stillere varianten, maar zowel de standaard alswel after-market fans trillen hier niet. Misschien komt het doordat jou after-market fans net 1mm minder dik zijn dan de orginelen ?
Bij mijn after-market fans (noctua nf-p12 heb ik er stukjes binnenband tussengestoken. Alle andere fans heb ik met de shockabsorbers vastgezet.
Maar de noctua nf-p12 is dan ook van veel betere kwaliteit dan de tricool.
Toen ik mijn de behuizing uit de doos haalde viel mij als eerste op dat hij zeer goed verpakt was en ook dat hij loodzwaar is weegt!
beetje slechte fout hoor ;)
Verder leuke review en komt aardig overeen met wat ik heb ervaren met mijn p182.
Thanx om te melden, is ondertussen al veranderd ;)
ook dat hij loodzwaar ist

Toch nog eventjes aanpassen ;)
Damn, was er precies niet echt meer bij met mijn gedachten :P.
Normaal is het nu wel goed :*)
Zelf ook aan het denken om een keer deze kast aan te schaffen, alleen met zijn gewicht lijkt het me niet zo handig om nou steeds mee te slepen naar LAN's + dat het toch een aardige investering is voor een kast, de kwaliteit vergeleken met goedkopere kasten zie je dan wel weer meteen terug.

Verder trouwens een nette review, komt beetje overeen met andere die ik de laatste tijd gelezen heb over deze kast, vind de P183 persoonlijk ook niet zo mooi aan de voorkant.
prachtige case, altijd gevonden.
als ik in de vakantie wat geld heb verdiend zal 'k wel overwegen hem te kopen!
netjes afgewerkt!