Kingston SSDNow V300 480GB Review

SmokingCrop 19 november 2015, laatste update op 13 juni 2017, 2.871 views

Kingston SSDNow V300 480GB (Product gekocht)

Een zeer geschikte HDD opslag vervanger bij een uitzonderlijk koopje. Koop deze dus enkel wanneer hij uitzonderlijk goedkoper is dan de concurrentie. Prijs van aankoop: 110 euro

Pluspunten

• Snelheid t.o.v. HDD's
  • Inclusief 7 naar 9mm laptop spacer

Minpunten

• Snelheid t.o.v. SSD's
  • Verpakking
  • Looks
  • Standaard prijs t.o.v. concurrentie
  • Verandering naar trager NAND-geheugen

Deel 1 - Reden van aankoop
Deel 2 - Inside the Box afschuwelijk irritante 'clamshell' verpakking
Deel 3 - Specificaties
Deel 4 - 'That China versus Thailand Discussion'
Deel 5 - Benchmarks
Deel 6 - Vergelijkingen
Deel 7 - Conclusie

Ik was al een tijd aan het wachten tot de 480 512GB SSD’s nog maar een 100-120 euro waren.
Toen zag ik dat de Duitse Amazon deze Kingston SDDNow V300 480GB voor 110 euro inclusief verzendkosten verkochten en heb ik hem direct gekocht. Zo’n deals (prijsfout?) duren meestal niet lang op Amazon en inderdaad, een paar uur later was de deal al niet meer beschikbaar.

De schijf dient als vervanging van mijn Seagate 1TB HDD zodat ik eindelijk mijn systeem geruisloos @ idle kan maken! :D Met 450GB kom ik ruimschoots toe, dus dat is voor mij geen probleem. Daarnaast was de snelheid totaal onbelangrijk voor mij, zoals je verder in de review ook kan zien, is ook deze relatief trage budget SSD nog steeds veel sneller dan een HDD.

Is het de perfecte data opslag HDD vervanger voor die 110 euro?

*Zucht*
Ik begrijp dat fabrikanten zo weinig mogelijk willen spenderen aan de verpakking bij budget producten, but for the love of god.. er moet toch wel iets beter te vinden zijn dan deze typische clamshell verpakking? Na wat werk met een mes/schaar is zo’n verpakking dan wel open, maar aangenaam is anders..

*Good Ol’ Tip; Always Cut Away From You and You'll Never Cut Yourself*

Of is deze SSD zo slecht dat ze liever niet hebben dat je deze SSD uit zijn verpakking haalt?
We zullen zien..

Maar eerst even naar de SSD zelf kijken. Ook hier heeft Kingston niet veel tijd ingestoken. Simpelweg het Kingston logo met de titel en wat logo’s die er wettelijk op moeten komen. Nee, die logo’s hebben ze niet op de achterkant geplaatst, een extra sticker zou teveel geld gekost hebben. :P

Je krijgt ook een ‘7 to 9 mm spacer’ voor laptops.

Website Fabrikanthttp://www.kingston.com/us/ssd/v#sv300s3
Product codeSV300S37A/480G
Made inTaiwan
Garantie3 jaar
Grootte2,5"
Gewicht58,45 gram
Capaciteit480 GB
Total Bytes Written (TBW)256 TB
SSD TypeMulti-Level Cell (MLC)
NANDMicron 20nm asynchronous
ControllerLSI SandForce SF-2281

Opgegeven snelheden vermeld ik liever niet. Deze kloppen namelijk quasi nooit. Zie Deel 5 – Benchmarks.

Sommigen zullen dit wel al weten, maar voor de mensen die nu zeggen: “What The Fudge is he talking about?”, zal ik nog even kort schetsen wat er gebeurt is rond deze SSD serie.

Toen deze SSD op de markt kwam, was deze een stuk sneller doordat het gebruik maakte van Toshiba 19nm ‘Toggle-Mode 2.0’ NAND-geheugen en werd in China gemaakt. Deze werden dus verstuurd naar de reviewers en ook naar de gewone consumenten. Enige tijd later heeft Kingston zonder dit ergens te vermelden het NAND-geheugen verandert naar Micron’s 20nm asyncronous NAND-geheugen die in Thailand gemaakt wordt. Waardoor de performance naar beneden is gekelderd. Dit deden ze uiteraard om een goedkopere SSD te kunnen produceren..

Je moet voor jezelf uitmaken of je daarom deze SSD al dan niet nog zou willen kopen. Ze hadden deze SSD een verschillende naam moeten geven om de twee makkelijk te kunnen onderscheiden. Ondertussen is het 100% zeker dat je de tragere variant koopt.

Persoonlijk heb ik mij hierover gezet door die goedkope 110 euro. Bijna elk bedrijf heeft al zo’n praktijken gepleegd en op den duur kan je van geen enkel merk nog iets kopen. Al moet ik wel zeggen dat ik deze niet gekocht zou hebben, moest die maar een tientje minder geweest zijn dan de populaire Crucial SSD’s.

Voor velen wellicht het belangrijkste element van een SSD Review, namelijk de benchmarks. In deze review heb ik gebruik gemaakt van AS SSD (v1.8), Crystal Disk Mark (v5.0.3), HD Tune Pro (v5.60) en Atto Disk Benchmark (v2.47).

Deze benchmarks zijn uitgevoerd op het volgende systeem:
• Gigabyte GA-Z77X-D3H
• Intel i5-3570K
• Samsung 830 256GB met Windows 10 Pro x64

AS SSD

Een Duitse Benchmarktool voor oncomprimeerbare data.
Eerst wordt er sequentieel getest. Die geeft de snelheid weer bij het werken met grote bestanden. Daarna wordt er met datablokken ter grote van 4 kB gewerkt. Dit wordt eenmaal met slechts n instructie per keer getest en daarna met 64 instructies tegelijkertijd. Als laatste wordt de access time getest.

Er kan met AS SSD ook nog wat extra getest worden en deze zijn meer gericht op real world prestaties.

Crystal Disk Mark

Deze benchmark verplaatst willekeurige data op de schijf en is vrij intensief.

HD Tune Pro

Dit is een interessante benchmarking tool omdat er niet enkel cijfertjes getoond worden, maar ook grafieken die meer duidelijkheid brengen tot de effectieve performance van de drive. Eerst de standaard leestest.

De schijf heeft geen stabiele snelheid, al zijn er voornamelijk hoogtes in plaats van dieptes.
Ook de access time is “all over the place”.

Dan de standaard schrijf test.
Deze is stabieler dan de leestest, maar hoge snelheden zijn het zeker niet.

En als laatste de standaard bestandsoverdracht test waarbij ook verschillende bestandsgroottes getest worden. De resultaten zijn hier een stuk stabieler dan de vorige en de resultaten zijn ook rooskleuriger.

Atto Disk

Atto Disk is gelijkaardig aan de laatste test die ik uitgevoerd heb, maar is nauwkeuriger uit te lezen.

Ter vergelijking heb ik volgende drives ook getest:
• Seagate 1TB (ST1000DM003-1ER16 | 1TB beschikbaar)
• Samsung 830 256GB (23,8 TB writes | 164GB beschikbaar)
• Crucial M500 240GB op GA-H87M-D3H moederbord (2,7 TB writes | 143GB beschikbaar)
• Samsung 840 120GB in Dell Inspiron 15R SE laptop (1,4 TB writes | 33GB beschikbaar)

Belangrijk om te weten is dat snelheden van verschillende capaciteiten ook erg verschillen (Vaak is het zo dat hoe hoger de capaciteit is, hoe sneller de SSD is). Ik had echter niet anders voor handen om te kunnen gebruiken als testmateriaal.

Bij deze vergelijkingen gaat het mij persoonlijk het meeste om de vergelijking tussen de Seagate 1TB HDD en mijn persoonlijke vervanger ervoor, namelijk de Kingston SDDNow V300, 480GB.
De gebruikte SSD’s naast de Kingston waren niet leeg bij de test en zijn ook zeker niet meer nieuw, dus zijn de resultaten niet meer zoals ze ooit geweest zijn. Zo had o.a. de Samsung 830 bij het sequentieel schrijven zo’n 50 100MBps meer toen ik deze gekocht had (die is dan ook behoorlijk zwaar gebruikt geweest).

De eerste vergelijking toont meteen de harde realiteit van een goede HDD vs een SSD.
De Kingston is duidelijk de slechtste SSD, maar haalt nog steeds het tienvoud van de punten ten opzichte van de HDD.

Een groot voordeel van de SSD is natuurlijk dat er geen leeskopje meer over een platter moet gaan om zaken uit te lezen, alle data is even snel bereikbaar. Een bijkomend voordeel is dat fragmentatie geen nadeel meer is.

Tip: Nooit een SSD defragmenteren, daarmee verlaag je alleen maar de levensduur zonder snelheidswinst.

De eerder praktijkgerichte benchmark van AS SSD toont aan dat de Kingston hier best zijn mannetje kan staan.

Ook in de Crystal Disk Mark Benchmark zien we dezelfde trend terugkomen.
De Kingston is zeer matig als SSD, maar sneller dan de traditionele HDD.

De volgende is misschien wel de meest pijnlijke test voor HDD’s.
Waarbij SSD’s zelf meer dan 100 maal zo snel kunnen zijn.

TLDR: Ja, het is voor mij de perfecte HDD opslag vervanger, maar enkel voor die goedkope prijs.

Deze SSD is bij de traagste in het wereldje van de SSD’s. zeker als je het vergelijkt met de scores van de nieuwste Crucial en Samsung SSD’s die in andere reviews te zien zijn. Dat wist ik echter al voor ik deze SSD gekocht had. Ben ik tevreden met mijn aankoop? In het kort: ja, helemaal!

Ik zocht namelijk een paar zaken: complete stilte, goedkoop en sequentieel niet trager dan de HDD.
• Elke SSD is sowieso al geruisloos doordat er geen bewegende delen meer in zitten.
• Door de deal (prijsfout?) op de Duitse Amazon had ik deze voor 110 euro kunnen kopen, dat komt neer op net geen 22,9 eurocent per GB.
• De V300 480GB is op alle vlakken sneller dan de Seagate HDD. Hij doet het beter dan het sterkste punt van de HDD, namelijk het sequentieel lezen en schrijven. Wanneer we naar de tests met kleine bestanden en toegangstijden kijken dan zien we direct dat we een SSD aan het testen zijn, ook al is dit een trage SSD.

Ben je dus op zoek naar een SSD die je opslag HDD zal vervangen, dan kan ik hiermee wel stellen dat om het even welke SSD hiervoor meer dan goed genoeg is!

Ik zou deze SSD overigens nooit aanraden aan de reguliere prijs waarbij die duurder is dan veel andere SSD’s, maar bij een uitzonderlijk koopje is dit een zeer geschikte SSD.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V300 480GB?

Reviews door de redactie

Mooie review, vlot leesbaar, meer dan genoeg informatie om een uitstekend oordeel te vellen.

Maar vooral: What the f- 110 euro voor 480GB :D
What the f- 110 euro voor 480GB
Precies wat ik dacht toen ik die prijs zag, samen met Holy Cow }:O
http://i.imgur.com/LNMLso9.png (109 euro + extra btw voor 110,84)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 19 november 2015 01:40]

Mooie strakke review over deze SSD :D. Voor die prijs zou ik een dergelijke SSD ook zeker niet laten liggen.

Goed om te zien dat er weer een goede SSD-review is bijgekomen :9.
Heb deze versie ook voor opslag, windows staat op zijn hyperx fury broertje.
Ideaal!

Goede review!