Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-37V5500 Zwart Review

BlizzarD 3 juli 2009, 5.129 views

Sony Bravia KDL-37V5500 Zwart

Pluspunten

• Veel features/aansluitmogelijkheden
  • Ingebouwd CI+ slot i.c.m. DVB-C (HD) tuner
  • Zeer goede beeldkwaliteit
  • Makkelijke interface met de XMB (Xross Media Bar)
  • Duidelijke afstandsbediening
  • Goede zwartweergave

Minpunten

• Voet en omlijsting trekt stof aan
  • DLNA mogelijkheden voor films erg beperkt
  • Lichte vorm van clouding aanwezig in twee bovenhoeken (alleen bij donkere beelden licht aanwezig)

Aangezien mijn oude Philips CRT tv wat minder begon te worden en ik al een tijdje opzoek was naar een mooie LCD tv, viel mijn oog op deze Sony 37V5500. Mijn eisen waren hierbij voornamelijk dat de LCD FullHD moest zijn, een CI+ slot in combinatie met ingebouwde DVB-C (HD) tuner moest hebben en ook nog eens betaalbaar (tot max 750 euro) moest zijn.

Featureset
Qua features en aansluitmogelijkheden komt je niets te kort bij deze tv! Onder andere 4 HDMI poorten, netwerkaansluiting, ingebouwd CI+ slot, ingebouwde DVB-T & DVB-C(HD) tuners, 2x SCART, analoge en optische geluidsuitgang zijn aanwezig. Zelf maak ik nog geen gebruik van de ingebouwde kabeltuner, daar ik nog wacht op de nieuwe smartcards die Ziggo binnenkort zal gaan uitbrengen; over het ingebouwde digitale gedeelte zoals b.v. de EPG kan ik momenteel nog niets zeggen, maar ik neem aan dat dit wel goed zit.

De voet zelf is zo gemaakt, dat de tv zowel naar links als naar rechts 20 graden om zijn as gedraait kan worden. Erg handig in mijn geval, aangezien de tv bij mij niet recht voor mij staat. De ingebouwde netwerkaansluiting is aardig om je foto's en mp3tjes te streamen vanaf een NAS of pc, maar is qua videomogelijkheden erg beperkt en haast niet interessant.

Kleurweergave en beeldverwerking
De kleurweergave is out of the box al erg mooi te noemen. Mensen zien hebben natuurlijke tinten, kleuren zien er niet overdreven uit en zwart is ook echt zwart. Mocht dit niet voldoende zijn, dan is alles nog handmatig aan te passen qua helderheid/contrast/witbalans etc. De Bravia Engine 3 doet hier dus goed werk. Het feit dat de tv 50Hz is, is nauwelijks te merken. Enkel wanneer er balken met tekst door het beeld heen lopen is het te merken dat dit niet vloeiend loopt, met gamen of het bekijken van films heb ik er tot nu toe geen last van gehad.

Geluidskwaliteit
Wat duidelijk is bij de meeste platte tv's van tegenwoordig, is dat de geluidskwaliteit meestal te wensen overlaat. Voornamelijk de lage (bas) tonen zijn vaak onder de maat of afwezig, waar de 37V5500 helaas geen uitzondering op is. Gelukkig is de weergave van de hoge en middentonen wel erg goed en hierop is dan ook niets aan te merken. Wil je echt een bioscoopervaring dan zul je de tv dus moeten aansluiten op een aparte versterker.

FullHD Films
Om films te kunnen streamen naar de tv maak ik gebruik van een Synology DS109 in combinatie met een Playstation 3. Hiermee gaat het streamen van films wel zeer soepel en ben je nauwelijks beperkt qua videoformaten. De kwaliteit waarmee de films op het scherm worden gebracht is dan ook uitstekend; BluRay films zijn kraakhelder en ook hier is niets aan op te merken qua kleuren. Dankzij de upscale mogelijkheid van de Playstation 3 zien ook de meeste dvd films er opeens veel beter uit.

Digitale TV
Voor de Ziggo gebruikers onder ons kan ik bevestigen dat het gebruik van een Alphacrypt CAM module geen enkel probleem oplevert. Mijn Alphacrypt had bij aanschaf firmware versie 3.18 (wat al goed werkte), deze is inmiddels geupdate naar 3.19 en ook hiermee geen enkel probleem. Ook de ingebouwde DVB-C HD tuner komt goed van pas; zo komen nu ook Nederland 1, 2 en 3 perfect door op 1080i kwaliteit, een verschil wat duidelijk te merken is! Dit is in vergelijking met 'normale' digitale televisie weer een grote stap vooruit en ik kan dan ook niet wachten tot bijvoorbeeld de RTL zenders hun uitzendingen gaan doen in HD kwaliteit.

Ter afsluiting kan ik zeggen dat de Sony 37V5500 een hoogwaardige tv is, met zeer uitgebreide mogelijkheden. De beeldkwaliteit is erg goed, kleuren zien er natuurlijk uit en de zwartweergave is perfect. Al met al denk ik dat voor een hoop mensen welke een nieuwe LCD tv willen kopen, deze als een goede aanschaf zullen ervaren waarmee men weer een tijd vooruit mee kan!

Update 03-07-2009: Digitale TV toegevoegd

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-37V5500 Zwart?

Goede review, ik kan alleen niet terug vinden dat het scherm zichzelf aanpast met licht inval door de ramen, zon etc.. of zit dat niet op dit model? Indien het wel zo is wat vind je ervan?

En daarbij moet ik ook zeggen dat je voor je budget ook een 40" had kunnen kopen van dezelfde serie, maar dat moet natuurlijk dan weer in je woonkamer kunnen staan dus dat zal dan de reden wel zijn :)
Dit scherm kan zichzelf ook automatisch aanpassen op lichtinval, er zit een lichtsensor aan de voorkant die de hoeveelheid licht kan meten :) Ik maak er zelf niet gebruik van omdat ik het scherm mooier vindt wanneer deze optie uit staat (helderder), maar voor degene die het interesant vinden is deze optie dus aanwezig.

Toen ik mijn 37" kocht vond ik m al duur zat, de 40" was zo'n 120 euro duurder en dat vond ik het niet waard. Tevens is de 37" groot genoeg op mijn slaapkamer, 40" had hier echt overdone geweest.
Hoezo is deze TV erg beperkt in z'n DLNA functionaliteit? DLNA = DLNA toch? Zolang je de juiste hardware in huis hebt is het toch prima mogelijk om films te streamen naar je TV? :)