Honor 7 16GB Zilver Review

TrekVogel 18 november 2015, 640 views

Honor 7 16GB Zilver

Geweldig toestel voor een scherpe prijs.

Pluspunten

• Mooi
  • Scherm
  • Camera's
  • Snel
  • Handige software extra's
  • Vingerafdruk scanner

Minpunten

• Geen NFC

Het is altijd een lastige keuze, welke telefoon neem ik bij mijn abonnement? De meeste mensen zitten immers 2 jaar aan een contract vast en het laatste wat je dan wilt is balen dat je toch niet dat andere toestel hebt genomen. Ondanks dat ik geen ervaring met Huawei of Honor heb, heb ik toch voor de Honor 7 gekozen. Op papier zou dit namelijk een goed toestel voor een aantrekkelijke prijs moeten zijn. Ik deel graag mijn ervaringen met jullie.

Het doosje waar alles in zit is zoals meestal klein, maar in dit geval ook fel lichtblauw. Het valt op, maar mooi kan ik het niet vinden. Gelukkig is dit gevoel meteen weg zodra je het toestel uit de verpakking haalt. Het toestel ziet er namelijk prachtig uit. Heel simpel, maar daardoor elegant, en geweldig afgewerkt. Het toestel voelt verder stevig, maar niet overdreven zwaar aan. We hebben het hier over niveau HTC/Apple, naast een LG of Samsung is de Honor duidelijk een klasse beter. Al blijft smaak natuurlijk zeer persoonlijk.

Zet het toestel aan en het eerste dat opvalt is dat het scherm prachtig is. Helder, scherp, mooie kleuren en kleine randen, niks op aan te merken, behalve dat de kleurtemperatuur wat warm is, maar dat kan gelukkig aangepast worden.

Wat vervolgens opvalt is de software. De Honor gebruikt Huawei’s Emotion UI, afgekort EMUI. Het is Android 5, maar is flink aangepast. De een zal dat fijn vinden, maar een ander misschien niet. Persoonlijk vind ik alles prettig werken en vind ik de toevoegingen over het algemeen nuttig. Er wordt geen overbodige rommel meegeleverd die niet te verwijderen is gelukkig. De software meldt wanneer apps veel stroom gebruiken of privacy gevoelige rechten eisen, wat in de praktijk best handig is en goed werkt. Er zijn nog tientallen handigheidjes in EMUI verwerkt en veel dingen zijn ook echt nuttig. Vrijwel alles is gelukkig optioneel.

Qua hardware worden we van een compleet pakket voorzien. Een vingerafdruk scanner die geweldig goed werkt en echt meerwaarde biedt is de meest opvallende feature. Een IR blaster om de telefoon als afstandsbediening te laten werken zit er ook op en werkt prima. De speakers produceren prima geluid voor zover je dit van een smartphone kunt verwachten, de meegeleverde headset is helaas niet geweldig. Wel weer erg leuk is de Smartkey, een knop aan de linkerkant die naar wens ingesteld kan worden. Je kan je favoriete app er aan koppelen, maar bijvoorbeeld ook de zaklamp. Beide camera's schieten prima foto's en beide zijn voorzien van flits. Ook de camera software is prima door voldoende opties, maar nog steeds erg gebruiksvriendelijk. Dual sim is mogelijk, maar dan kan er geen SD kaartje meer in de telefoon.

De Honor 7 voelt snel aan en hapert eigenlijk nooit. Het is niet het aller snelste toestel op de markt, maar zal voor de meeste mensen ruim voldoende zijn. De kritische gebruiker die meerdere reviews en benchmark napluist zal ongetwijfeld opgemerkt hebben dat de Honor wat achter blijft op grafische prestaties. Ik was hier zelf ook wat huiverig voor, maar gelukkig is er in de praktijk weinig te klagen. Wie dacht qua games niet veel meer dan Candy Crush te kunnen spelen kan ik geruststellen. Ik heb meerdere zware games getest en geen enkele game gaf problemen, alles draaide gewoon soepel. Een greep uit de geteste games: Riptide GP2, Real Racing 3, GTA:CTW, Unkilled.

De accu is niet verwisselbaar, maar gaat lang genoeg mee. Nog niet zo goed als een Xperia, maar het eind van de dag halen lukt makkelijk. Opladen gaat ook nog eens vlot dus ook op dit punt weinig klagen. Het enige gemis is eigenlijk NFC. Ik mis het persoonlijk niet, maar bij een toestel met een geweldige vingerafdruk scanner zou dit een logische feature zijn voor mobiele betalingen. Voor de rest doet de hardware alles zonder haperingen of problemen. Bluetooth werkt prima, net zoals GPS, gesprekken zijn helder en duidelijk en dataverbindingen gewoon prima.

Alles bij elkaar is dit gewoon een heel mooi, goed werkend, en fijn toestel. In zijn prijsklasse is er naar mijn mening niets beters te vinden. Ik durf zelfs te zeggen dat een duurdere telefoon nemen eigenlijk alleen zin heeft als die een feature biedt die echt een must is.

Heb jij ook een Honor 7 16GB Zilver?

Mooi en duidelijke tekst verklaring van jou ervaring met de telefoon!
Thanks! Ik stel zelf reviews van gebruikers erg op prijs. Moet je af en toe ook zelf je steentje bijdragen he.