Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers ROG Gladius Review

MelvinV2 18 november 2015, laatste update op 18 november 2015, 530 views

Asus Republic Of Gamers ROG Gladius

Underdog Gaming Muis perfect geschikt voor mobiel en desktop gebruik. Strakke look en goede prestaties, een rivaal voor de razer Deathadder. Zeer uitgebreide customization voor een muis.

Pluspunten

• Verwisselbare micro USB
  • Comfortabel voor meerdere handen
  • "Wetstone" Grip
  • Wisselbare klik switches
  • Scrolwiel
  • Uitgebreide driver software.
  • Compleet pakket

Minpunten

• Alleen rode LED
  • Windows 10 polling rate bug
  • Specifieke stijl
  • Rechtshandig exclusief
  • Drivers via internet

Asus ROG - Republic of Gamers, een naam die we wel vaker zien in laptops, videokaarten en vooral moederborden. Er is dus ook randapparatuur te vinden, maar kan je dezelfde kwaliteit verwachten als de "main" producten? Ooit een gratis muismatje van ze gekregen, dus na de dood van mijn deathadder google'de ik het merk voor een muis om te zien of ik daar een ja tegen kan zeggen!

Ondanks dat het makkelijk is om op tweakers.net de specs op te zoeken, hebben we hier een lijstje waar je mee te maken hebt :

6400DPI
5 Knoppen
Optisch
USB 2.0 (Micro USB) hier meer over

116 Gram
70,- +/- Retailprijs

We bekijken hier de middelste muis van deze serie.

Even een voorwoord : de feature lijst van de Gladius is wat langer dan de gemiddelde gamemuis!

De verpakking is best wel standaard-gamemuis-cliche. Een beetje reclame hier en daar, spetterende teksten over hoe awesome het product wel niet is! }:O Hier hoef ik niet veel op de merken, de muis zit stevig in een plastic huls en dan heb je een heel pakketje eronder.

Alright! Kijk eens aan. Je ziet gelijk dat het republiek der gamers geen grapjes maakt met hun muis. Er is veel aandacht in vormgeving gestoken, de patronen, kleuren en materialen van hun onderdelen en systemen zijn terug te zien in de muis, hij hoort er zeker wel bij.

Velen zullen merken dat hij veel op de Razer Deathadder lijkt qua silhouet. Dit kan ik alleen maar bevestigen sinds dit mijn vorige (inmiddels deels defecte) gamemuis is. Voor fans kan dit een nadeel zijn, maar de Deathadder heeft reputatie voor een comfortabele vorm, dat voel je in de Gladius ook zeker terug.

Heel erg opmerkelijk en afscheidend is een heel bouwpakket anders dan extra zijkantjes dat bij de muis komt. Er is een hoop te zien!

Het eerste wat opvalt is een leuk, stevig reiszakje en 2 setjes kabel. 1 Kabel is een stevige, langere kabel met veter-laagje wat bij veel muizen te zien is. De andere is een stugge, korte kabel.

Dit is een feature die ik graag meer wil zien in gamemuizen, je kan dus via micro-usb de kabel van de muis verwisselen. In principe als je kabel dus knapt kan je zelfs die van je android mobiel gebruiken mocht dat nodig zijn, je ziet wel dat er een duidelijke vorm in de meegeleverde kabels zit en de muis zelf. Deze kabels klikken vast tijdens het aansluiten en zijn met een schuifknopje onder de muis te verwijderen.

Een erg unieke feature die ik nog nooit in een gaming muis heb gezien. De switches van de muis zijn de verwijderen om vervolgens in te wisselen met een setje "Omicron Switches" Deze switches klikken soepeler, maar er is minder feedback. Je kan dus zelf kiezen hoe je wilt dat Gladius klikt.

Hierbij een handige guide hoe je dat doet.
Geen schroeven, je moet de voetjes eraf halen en dan kan de gehele bovenkant eraf. Daarna is het gewoon eruit halen en erin. Dit kan je overigens voor de veiligheid ook met een pincet doen.

Deze muis is geschikt voor alle grips. Ook te zien op ASUS's plaatje. Dit heb ik natuurlijk even zelf getest. Zelf ben ik een palm-grip gamer. Hier is weinig op aan te merken, hij voelt bijna hetzelfde als de Deathadder qua vorm zoals hierboven gezegd.

De zijkanten van de muis zijn bekleed met een rubberen grip. Het patroon die je ook op hun muismat en pc systemen ziet noemen ze de "wetstone" pattern. Je voelt wel dat het ribbelig is, maar voor de rest is het gewoon een prima rubberen grip.

De drivers alleen op internet te vinden, hier is weinig over te vertellen. De drivers zijn verder gelijk aan de drivers van vele andere fabrikanten. Je kan liftoff, polling rate, DPI profieltjes, angle snapping en muismat calibratie instellen. Je hebt dankzij dit wel altijd de nieuwste firmware en driver op je machine staan als je de muis net hebt. Op windows 10 is er een bug dat de muisaanwijzer naar rechts blijft gaan van je scherm, dit is op te lossen door de polling rate even te veranderen en weer terug. Dit is eenmalig blijkbaar, heeft te maken met het flash geheugen van de muis uit de fabriek.

De ASUS ROG Gladius is een muis die zeker gezien mag worden, wel in de ROG stijl. Een stijlvolle aanvulling voor de gemiddelde gamer op zijn (Misschien wel 100%) ROG gear. Dat hoeft niet natuurlijk, op zichzelf is het een wonderlijke muis voor zijn prijsklasse. Graag had ik wel RGB of een neutralere variant gezien van de Gladius, zodat je hem zou kunnen mixen met andere randapparatuur's looks. Prestatiegewijs is het een goeie optische muis, gezien de prijs moet hij het opnemen tegen de bekende Razer Deathadder, Corsair M65 en Logitech G502. Dit doet hij dan wel uitstekend, hij is aan te passen aan elke voorkeur. Daar heeft hij een streepje voor.

De Logitech G502 heeft een lagere prijs, hierbij wil ik dus wel zeggen dat 70 euro alsnog een hoge prijs is voor een gamemuis, zeker zonder RGB led verlichting. Dit is dan wel weer een muis voor velen, met mooie extra's.

Gezien de kabels en zelfs muis-switches online te koop zijn, is dit deze ook aan te raden voor reizende laptop gebruikers.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers ROG Gladius?