Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

Kabelzaag 6 juni 2009, laatste update op 6 juni 2009, 1.083 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Mooi
  • Niet duur
  • Veel ventilatoren die bijna allemaal 140mm mogen zijn
  • Schroefloos drives en PCI-kaarten inbouwen
  • Ruime kast
  • Gaten voor waterkoeling
  • eSATA en Firewire frontaansluitingen

Minpunten

• Stofzuiger!
  • Resonerende zijventilator
  • Dunne zijpanelen
  • LED ventilator geeft nauwelijks licht
  • HDD LED werkt niet
  • Voorpaneel is lastig er weer recht op te krijgen
  • Hardeschijfbevestigingen zijn nogal fragiel
  • CPU voedingskabel past maar net

Sinds een paar maanden heb ik een computer met deze kast, het is mijn eerste compleet zelfgebouwde PC, ik heb mijn review herzien en post hem nu dus opnieuw.

In de doos
De kast is ingesloten met piepschuim aan de boven en onderkant, en kan daarin niet bewegen, schade tijdens transport gebeurt dus niet. In de kast zit een doosje met een paar opplakbare tie-wraps en afstandsbusjes natuurlijk. Extra schroefjes vind je voorin de kast, op de plek waar je 5 ¼ drives worden geinstalleerd, dit zijn een stuk of 15 schroefjes, die je over het algemeen weinig nodig hebt, want er kan best veel schroefloos worden geinstallleerd.

Installatie
In principe gaat het installeren van het moederbord net zoals iedere pc, je schroeft gewoon het moederbord in de kast met bijgeleverde afstandsbusjes ertussen. Bij de drives zitten extra schroeven, dus zoeken is niet nodig. Ruimte is er genoeg, dit is echt een grote kast! Er passen meer dan genoeg drives in, 5 harde schijven en 5 optische drives (4 als je een kaartlezer of floppy-drive wilt), 7 PCI-sloten zijn er beschikbaar, en zo als je verder in de review leest passen er gigantisch veel ventilatoren in.

Harde schijven doe je eerst in de plastic bevestiging, die je vervolgens in de kast schuift. Deze dingen zijn wel erg slap, en als je ze er verkeerd uit haalt, komen er waarschijnlijk krassen op je drives. De beste manier om dit te doen is eerst de achterkant er uit te halen (lekker makkelijk, dat stukje buigt makkelijk om), en dan de harde schijf naar achteren te klikken, Doe het echt zo, want ik heb ook al een bracket gesloopt, om maar over fragiel te spreken. Soms kan de bracket vast blijven haken in de kast, met voldoende grof geweld los je dit op, maar handig is het zeker niet. Ik heb een plaatje van zo'n ding aan de review toegevoegd.
Optische drives schuif je er vanaf de voorkant in (voorpaneel eraf dus), en die klik je dan gewoon vast met een schuifje, zo simpel is het.
PCI- sloten zijn ook schroevendraaiervrij, en het werkt goed, niks op aan te merken.

Nu gebruik ik de boxed koeler, als ik straks een nieuwe koeler installeer, dan ben ik zuur want er zit geen uitsparing voor een bracket op de moederbordtray, het hele ding zal eruit moeten.

Koelingsmogelijkheden

Deze kast is op dit gebied gewoon geweldig, dit kan je er allemaal inbouwen:

Voor: 1x120mm, standaard, met stoffilter

Zij: 2x140mm (ook gaten voor 120mm, 92mm en 80mm), 1x120mm standaard

Boven: 2x140mm (ook hier gaten voor andere ventilatoren)

Achter: 1x 120mm, standaard
Gaten voor waterkoeling

Onder:1x120mm, met stoffilter

Dit is dus flink wat airflow, en je kan ook altijd drie 5 1/4 “ bays opgeven als je een mount wilt voor nog een 120mm fan, zoek voor zo'n ding in een willekeurige webshop.

Kabels zijn goed weg te werken, Ongebruikte kabels kun je in het hardeschijfrack proppen, of je leidt ze achter de moederbordtray, wat best veel gepruts is. Ook zitten er langs het moederbord klemmetjes waar je kabels in kunt hangen. Waar je wel mee moet oppassen, is de stroomvoorziening van je processor. Als de 4/8-pins aansluiting boven aan je moederbord zit, en de kabels van je voeding zijn niet al te lang, dan gaat dat niet werken, met een Antec Earthwatts EA650 op een P5Q-SE (4-Pins bovenaan) kan het maar net.

Het is echter alweer niet helemaal perfect, de zijventilator maakt veel lawaai, waarschijnlijk doordat ie het zijpaneel laat trillen. De voorste ventilator heeft weinig zin, deze blaast tegen een hardeschijfrack aan, en daar komt vrij weinig lucht door, vooral als je voeding niet modulair is (Even een stuk of 10 regeltjes terug als je niet begrijpt wat ik bedoel.) . Ook is dit ding echt een stofnest, vooral die zijventilator pikt veel op.

Vormgeving

Puur eigen mening, maar ik vind ‘m er geweldig uit zien. Hij ziet er stoer uit, vooral naast die oude Compaq, die echt veel kleiner is. Het uiterlijk ziet er niet overdreven uit, zoals bijvoorbeeld de Aerocool Syclone, die ik er vreselijk uit vind zien. Vreselijk. Afschuwelijk. Mag ik al op houden met kijken, ik heb die ogen nog nodig. De CM 690 ziet er niet overdreven uit, maar ook zeker niet saai, door alle mesh die compleet van onder naar achter loopt, zilverkleurig glimplastic ernaast, en goedgeplaatste frontconnectors.

Het enige wat ik zou verbeteren is het verplaatsen van de aan-uit knop. Op het frontpanel zit aan de rechterkant alleen maar een eSATA connector, veel loze ruimte dus. Ook is het me opgevallen dat bijna iedereen zijn pc kast rechts van zich heeft staan , op de grond. Waarom zit die knop dan alsnog rechts, en helemaal beneden? Doe ‘m dan links, dan staan er minder muren in de weg, of bovenop, is die loze ruimte meteen ook opgevuld.

Hier weer doelloos gezeik, door het stoffilter komt er niet echt veel licht van de LED ventilator, de muur waarnaast mijn pc staat wordt meer verlicht door de power LED dan door de ventilator, en je ziet het licht bijna alleen recht van voren.

Bouwkwaliteit/Afwerking

Tja, dit is uiteindelijk toch wel een beetje de achilleshiel van deze kast.
• Trillende zijventilator
• Fragiele hardeschijfbrackets
• Zwakke LED in ventilator
• Voorpaneel krijg je er lastig weer recht op, er af krijgen is ook al een hel
• Zilverplasticdinges dat naast het mesh zit is ziet er van dichtbij wel erg goedkoop uit.
• Dunne zijpanelen

Scherpe randen zijn er gelukkig niet echt, op veel plekken is het metaal omgebogen zodat je je er niet aan kunt verwonden, de scherpe randjes zitten vooral achter de moederbordtray, maar daar zit je sowieso niet veel achter.

Natuurlijk moet je wel onthouden dat deze kast redelijk goedkoop is, ik heb nog niet een kast met zoveel ruimte en koeling en zo’n vormgeving voor zo’n prijs gevonden.

Modden heb ik niet met deze kast gedaan, ik zou ook niet weten hoe ik dat op deze zou moeten doen, dat laat ik maar aan de creatieve geesten over. Voeding zit er niet in, en om nu te beginnen over de Antec voeding die er in zit, is wat off-topic.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

wat ik bij me centurion 5 heb gedaan is een 120mm geschroeft in mijn 5.25" drivebay, gewoon 2 van die 5.25" plaatjes verwijderd en vastgeschroeft aan de onderste en de een na b ovenste, ( bovenste zit me dvd speler ), zaten gewoon al gaten in en paste perfect, Misschien dat dat ook bij de CM690 kan?

Verder kun je beter wat meer outtake fans hebben als intake fans, dan weet je zeker dat je geen negatief effect krijgt.
*HDD LED werkt niet

HDD led werkt wel, echter die pinout zit voor de meeste moederborden niet goed. Ik heb dit zelf ook opgelost door er een ander stekkertje aan te plaatsen. Daarna geen problemen meer.

Geloof dat hdd led vaak 2 losse pinnetjes zijn maar dit was een blokje van 2. Het probleem bij vele moederborden is vaak dat er tussen de + en de - 1 pin tussenin zit dus je zou dan een 3 pins stekker nodig hebben of 2 losse pinnetjes.

Het is inderdaad niet erg handig.
Allereerst, nette review!

Deze kast heb ik nu net twee dagen staan en ben er eerlijk gezegd erg blij mee. Het enige echte nadelige vind ik de fan aan het zijpaneel die herrie maakt. Omdraaien had ik ook al gedaan, maar dit had geen effect. Ik heb er zelfs een fan in gedaan met van die rubbere pootjes, maar zelfs dit gaf nog herrie. Nu heb ik hem maar even uitgezet en zal hem later aan de bovenzijde of de onderzijde monteren.

De harddisks plaatsen vond ik trouwens erg mooi! Het plastic voelt wat slap aan, maar dit moet juist om je hd's er netjes in te krijgen. Verder vind ik het er erg mooi uit zien. Ik heb bijna alle kabels netjes weg kunnen werken, behalve de kabel van mijn voeding naar de videokaart en de sata kabels. Dit ga ik nog wel beter proberen.

Er is ook een zijpaneel met plexiglas erin en deze schijnt minder (hoop zelfs helemaal niet) te resoneren met een fan erin. Misschien dat ik dat nog eens ga proberen. Al zou ik het zelf denk ik wel genoeg vinden om onder en boven nog een fan te plaatsen.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden en heb geen herrie.
mooie review, heb de kast ook gehad en kan me vinden in je negatieve bevindingen.

bij mij sloot de chroomkleurige kunststof strip van de voorkant, niet goed aan op de strip op de bovenzijde (is ook de reden dat ik de kast weg gedaan heb)

de niet werkende hdd led is wrs een kwestie van het kabeltje op je mobo omdraaien (was bij mij wel zo)
Bedankt voor de tip!
Bij mij sluit de chroomstrip ook niet aan, zit wel recht, alleen moet het voorpaneel iets verder naar achteren, wat natuurlijk niet echt lukt.
graag gedaan.
heb nog een Coolermaster 120mm (blauwe) led fan liggen, als er interesse is, mag je hem hebben. (deze: http://tweakers.net/ext/va/144948.jpg)

[Reactie gewijzigd door Tweaty op 6 juni 2009 13:20]

Bedankt voor de review, ik dacht eerst nog deze kast te kopen om er een storage server in onder te brengen omwille van de uitschuifbare hdd-mogelijkheid, maar blijkbaar werkt dit toch niet echt zoals voorzien.
Nu kan ik dus met een gerust hart overgaan naar de goedkopere Antec Three Hundred ;)
Mooie review, alleen deel ik je mening over de hdd brackets niet.
Je schrijft ook:
" en je maakt waarschijnlijk krassen op je HDD als je ‘m er uit haalt."
Heb jij krassen gemaakt op je hdd? (of is dat jouw verwachting)
Zo ja, hoe dan? Bij mij schuiven ze er nl. kinderlijk eenvoudig uit..
Zo nee, dan kan je dat stukje misschien beter weglaten.
Als je de voorkant er ook uit probeert te buigen in plaats van schuiven, dan krassen die "schroefjes" tegen de zijkant van de drive. Als je de voorkant eruit schuift, dan is dit niet het geval. Ik zal het even aanpassen.
Heb al meerdere malen met deze kast gewerkt, kan me er ook redelijk in vinden, verder een hele mooie kast imo

minpunten die ik tegen ben gekomen zijn ook idd die hdd brackets, vind het maar voor geen meter werken, verder zitten er mooie gaten voor cable management etc, maar dan hebben ze weer de moederbord tray omgebogen naar achter als het ware, zodat er alsnog amper kabels tussen je tray/zijpaneel passen wat niet echt handig gedaan is imo.

Die voorste LED is niet zwak of zo, dat lijkt alleen maar, komt omdat de stof filter ervoor het licht gedeeltelijk tegen houdt, haal die stof filter er maar eens uit en je zult een wereld van verschil zien.
Ik heb deze kast ook, even reagerend op wat je schrijft:
- de fan aan de zijkant heb ik verplaatst, ik heb nu 2 fans voorin, 2 bovenin en 1 aan de achterkant. fans in een zijpaneel zijn volgens mij maar zelden een goed idee vanwege resonantie. Ik heb er zelf 2 Scythe S-Flex bijgezet en die werken prima.

- de airflow van de voorste fan: omdat deze tegen de HDD bay aan blaast leek me dat echt te weinig, ik heb een fan frame geplaatst en daarin een van die S-flexen gezet, werkt prima. Kost 3 bays maar ik heb toch alleen 1 dvd speler erin zitten. Die extra fan is precies op de hoogte van de CPU dus dat komt perfect uit.
Om een mount te plaatsen zoals jij zegt puur voor de extra fan is zonde van het geld lijkt me.

[Reactie gewijzigd door DeNonkel op 6 juni 2009 14:31]

Het is inderdaad bekend dat de Fan aan die op het zijpaneel trilt.

Ze hebben als je de kast koopt de Fan zo geplaatst dat hij de lucht naar buiten verplaatst.
Ook wel logisch natuurlijk om te zorgen dat de kast de warmte kwijt kan.

Wat ik gedaan heb is de Fan omgedraaid zodat hij de lucht naar binnen blaast.
Oké het kost je een extra keer de stofzuiger erbij om hem stofvrij te maken, maar dan heb je geen herrie meer.
Ik heb er ook nog een silicone rand tussengeplaatst, maar dit is dan eigenlijk niet nodig.

De lucht die nu door de zijkant naar binnen wordt geblazen wordt door de Fan aan de achterkant weer naar buiten gestuurd.
Mocht je meer cooling nodig hebben dan kan je nog 2 Fans boven in de kast plaatsen.

Verder vind ik het nadeel van deze kast dat de voeding onderin zit.
Kost je ook weer wat extra tijd om hem schoon te maken en ik ben van mening bij mijzelf dat de kabels dan niet mooi in de kast liggen.
zou zelf juist die fan die standaard aan het zijpaneel zit, bevestigen aan de bovenkant van je pc, aangezien de warme lucht naar boven stijgt, wordt die daar dus meteen eruit geblazen