Specificaties Tower 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Suppressor F31 Review

Mmore 10 februari 2016, 573 views

Thermaltake Suppressor F31

Ondanks dat er weinig op de behuizing zelf aan te merken is, is het lastig om de F31 blindelings te adviseren. Het mid-tower segment is ontzettend competitief en voor de huidige prijs zijn er vergelijkbare behuizingen te vinden voor dezelfde prijs waar je bijvoorbeeld wel extra's krijgt die hier missen.

Pluspunten

• Dergelijke kwaliteit materialen
  • Modulaire opzet
  • Makkelijk inbouwen
  • Stil

Minpunten

• Duimschroefjes sluiten niet goed aan
  • Relatief prijzig
  • Kosten lopen snel op bij aanschaf "extra's'"

Review: Thermaltake Suppressor F31

- Inbouwen & Kabelmanagement
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Thermaltake

Het Taiwanese Thermaltake staat al jaren bekend als een goed merk op het gebied van koeling. Veel enthousiastelingen van computer hardware zullen ooit een processorkoeler of fan van het merk in huis gehad hebben. Dat het bedrijf ook behuizingen maakt zullen weinig ontgaan zijn, met name op het gebied van design zijn Thermaltake behuizingen behoorlijk in het oog springend en duidelijk gericht op de tweakers en gamers onder ons. In deze review nemen we echter een kijkje naar iets wat daar volledig tegen in gaat: de Thermaltake Suppressor F31.

De Suppressor reeks bestaat op dit moment uit drie verschillende formaten die er zowaar bijna saai uit zien. De F1 is een cube-vormig model, terwijl de F31 en de F51 de bekende mid tower modellen zijn. Iedere kast in de Suppressor series past zonder meer thuis in een woonkamer of zelfs zakelijke omgeving. Het uiterlijk is vrij eenvoudig gehouden, terwijl Thermaltake middels geluidsisolatie en koeling probeert de concurrentie in het competitieve mid tower segment voor te blijven. Op het moment van schrijven is de F31 verkrijgbaar vanaf ongeveer ¤100,-.

De specificaties van de Thermaltake website:

De F31 komt in twee uitvoeringen die vrijwel gelijk zijn, met de uitzondering van het zijpaneel welke in één geval gesloten is en in het andere geval een raampje heeft. In deze review kijken we naar het model zonder het raampje, welke daardoor ruimte heeft voor een additionele fan aan het zijpaneel (tot 140mm).

De afmetingen van de F31 zijn bescheiden maar ook niet aan de kleine kant. Met 497x250x515mm is de kast niet erg groot en moet er genoeg ruimte overblijven om een moederbord kwijt te kunnen van maximaal het ATX-formaat. Ook is er in de kast rekening gehouden met eventuele plaatsing van een moederbord in het micro ATX of mini ATX-formaat. De ruimte onderin moet voldoende zijn voor maximaal een PS2 voeding.

Thermaltake zou Thermaltake niet zijn als er niet meer dan genoeg mogelijkheden bestaan tot koeling. Meegeleverd zijn één 120mm fan voor en één fan achter, terwijl er nog ruimte is voor een tweede 120/140mm voorin (of een enkele 200mm fan), drie 120/140mm fans bovenin (of twee keer 200mm) en twee keer 120 of 140mm onderin. De meegeleverde fans zijn natuurlijk van Thermaltake zelf en draaien op 1000rpm bij een gespecificeerde 16dBa.

Qua diepte zal het moeilijk zijn om een CPU-koeler te vinden die niet past. Met 180mm ruimte moet je vrijwel elke CPU-koeler in kunnen bouwen. De lengte van je grafische kaart hangt natuurlijk af van het gebruik van een (extra) HDD-cage. Wanneer deze in de weg komt te zitten dan is er nog 278mm aan ruimte over. Mocht er geen HDD-cage zitten op de plaats waar je de videokaart hebt zitten dan kan je een kaart plaatsen tot maximaal 420mm.

De verpakking van de F31 zal niemand verrassen. Een grijze doos met daarop een afbeelding van de behuizing en de specificaties wordt door de postbode bij mij thuis afgeleverd. Wanneer we deze openen dan treffen we daarin de behuizing aan in een plastic zak tussen twee stukken piepschuim.

Wanneer we dan de behuizing uit haar verpakking hebben treffen we een herkenbare zwarte behuizing aan. Laten we stellen dat dit niet de eerste (of laatste) geheel zwarte strakke behuizing is. Aan de buitenkant treffen we verder weinig innovatiefs aan, met als misschien wel het meest opmerkelijke punt dat er geen enkele vorm van branding te vinden valt. Er is dus geen logo of tekst op de kast geplaatst die mogelijk af doet aan het strakke uiterlijk, iets wat de soberheid benadrukt en wat een goede keus is wanneer we het over een behuizing hebben die het juist moet hebben van haar eenvoud. We treffen op diverse plaatsen (verwijderbare) stoffilters aan, die middels magneten in plaatst gehouden worden. Ook hier gaat het om een bekend concept wat goed uitgevoerd wordt door Thermaltake.

Het I/O paneel treffen we bovenop de kast aan en heeft verder geen bijzonderheden. Er is sprake van een dubbele USB 3.0 aansluiting en tweede ouderwetse USB 2 aansluitingen. De aan/uit knop is eenvoudig vierkant en heeft een ingebouwd LEDje om de huidige status van de computer aan te geven. De reset knop is ook bovenop de kast geplaatst en lastig per ongeluk in te drukken, wat fijn is wanneer het I/O paneel bovenop de kast zit.

Om de binnenkant in te kunnen moeten we eerst de zijpanelen losschroeven. De kast is ontworpen met een ‘toolless’ design in gedachte. Dit betekent dat je in principe een volledig systeem in moet kunnen bouwen zonder schroevendraaier (met uitzondering van het vastzetten van de PSU en het moederbord). Dit blijkt bij mijn exemplaar echter anders te zijn. De duimschroeven die gebruikt worden om de zijpanelen vast te zetten sluiten net niet helemaal lekker aan, waardoor ze niet te openen (of te sluiten) zijn zonder de hulp van een schroevendraaien. Bij het verder experimenteren blijkt hetzelfde probleem ook aanwezig te zijn bij de PCI-kaart poorten, welke vastgezet worden middels dezelfde duimschroeven, die ook niet zondermeer loskomen. Bij een kast van ¤100,- verwacht je dergelijke problemen met de tooling eigenlijk niet, al zien we dit in de praktijk bij meer behuizingen voorkomen omdat de schroeven machinaal worden vastgezet. Het kan nog toeval zijn of het feit dat dit een pre-release sample is een rol speelt, maar hou voor de zekerheid je schroevendraaier maar bij de hand.

Wanneer we de panelen dan los hebben valt meteen op dat deze van een dergelijke kwaliteit staal gemaakt zijn. Beide panelen zijn zwaar en buigen bijna niet. Aan de binnenkant van de panelen is tevens een materiaal aangebracht wat geluid moet dempen.

Aan de binnenkant van de behuizing vinden we een goed georganiseerde en vooral erg open indeling met een zee aan ruimte aan zowel de voorkant als de achterkant. Kabelmanagement mag geen enkel probleem zijn met het groot aantal kabelgoten en meer dan genoeg ‘oogjes’ om tie-wraps aan vast te maken.

Zowel de HDD-cage als de 5.25”-bays zijn eenvoudig te verwijderen, mocht je liever meer ruimte hebben voor bijvoorbeeld koeling dan haal je ze er zonder problemen ruit. In een tijd waarin optische media steeds minder gebruikt wordt is dit een feature die door veel mensen gebruikt kan of zal worden, zeker als je er graag een radiator of waterkoeling pomp plaatst.

De HDD-cage is volledig tooless en geeft ruimte aan drie 3.5” of 2.5” harde schijven of SSDs. Er bestaat nog ruimte achterin om modulaire elementen te kopen die het mogelijk maken om ook daar nog opslag te plaatsen, maar dit wordt niet meegeleverd. De toolless bays voor de HDD cage zijn van goede kwaliteit en makkelijk te gebruiken.

Op het gebied van koeling treffen we zowel voor als achter een 120mm TT-1225 fan aan. De fans passen goed bij de kast en zijn stil. Ook is het mooi dat er meteen voorin een fan meegeleverd wordt om de harde schijven die daar geplaatst worden koelt te houden.

De gebruikte kwaliteit van materialen is uitstekend en bijvoorbeeld de rubberen kabelopeningen zijn veel beter dan gemiddeld. Geen enkel onderdeel voelt goedkoop aan of ziet er niet goed uit en ook het plastic front van de kast zie er goed uit. Bijzondere vermelding is de keuzevrijheid die je hebt om zelf de verhouding tussen koeling/geluidsproductie te bepalen. Standaard zijn de openingen boven en in het zijpaneel netjes afgesloten, maar je kan deze altijd en gemakkelijk open maken om fans te plaatsen of gewoon lucht door te laten, terwijl je daardoor natuurlijk wel de Geluidsdemping verminderd.

We gaan een wat ouder systeem inbouwen in de kast, wat soms wat onhandig is (denk aan bijvoorbeeld de USB 3.0 poorten die niet direct op het moederbord aangesloten kunnen worden). Het gaat om een Asus P6T Deluxe v2 met een Intel i7 920 als processor, 3x2GB geheugen van OCZ, een EVGA GTX260 videokaart en een nieuwe modulaire Cooler Master V-Series 750W PSU. Voor opslag wordt een wat 3.5” Seagate HDD gebruikt met een capaciteit van 500GB.

Het inbouwen van een systeem in de F31 is eenvoudig. Met meer dan genoeg beschikbare ruimte is het plaatsen van het moederbord en de voeding eenvoudig. Het enige probleem waar ik tegenaan liep was, zoals eerder beschreven, de duimschroeven bij de PCI-E openingen. Ondanks dat dit gewone duimschroeven zijn had ik een schroevendraaier nodig om de duimschroeven zowel los te maken als terug te plaatsen. Na het plaatsen van de HDD in een van de trays kan deze aangesloten worden aan de achterkant van het systeem. Als je L-vormige kabels hebt dan is dit een vrij nauwe opening, waardoor gewoon rechte SATA-kabels en waar mogelijk PSU-kabels de voorkeur hebben.

De ruimte die beschikbaar is aan de achterkant van de kast geeft genoeg ruimte om hier al je kabels te dumpen en weg te werken, waardoor de voorkant van je behuizing ‘schoon’ blijft van kabels. Het feit dat de kast standaard zonder PSU-cover komt (deze is los te koop voor ¤20,-, terwijl het minder had gekost als het er standaard bij had gezeten) is erg jammer omdat dit toch afdoet aan de eenvoud van het wegwerken van veel van de kabels, zeker voor de versie met raampje.

De F31 is voor ongeveer ¤100,- te verkrijgen. Hiermee concurreert Thermaltake met kasten als de Fractal Design Define R5, de Cooler Master CM690 III en de Phanteks Enthoo Pro (M). Thermaltake probeert te onderscheiden op het gebied van modulariteit, maar het bijkopen van accessoires zorgt ervoor dat de prijs snel oploopt. Directe concurrenten geven ‘out of the box’ al veel meer ruimte voor opslag en bijvoorbeeld de Phanteks heeft standaard al een PSU-cover.

Het is niet eenvoudig voor Thermaltake om de directe strijd aan te gaan met de concurrentie, maar ze hebben wel degelijk een paar unieke eigenschappen die de F31 het overwegen waard maken. Met name de koelingsmogelijkheden en de ruimte die er is om waterkoeling in bouwen zal een bepaalde doelgroep aantrekken. En misschien niet geheel toevallig precies de doelgroep waar Thermaltake zich altijd al op gericht heeft.

Met de F31 brengt Thermaltake een compactere versie van de F51 op de markt die gericht wordt op de serieuzere gamers en overclockers. Er zijn een paar kleine verbeterpunten te vinden, zoals de duimschroeven die niet helemaal goed aansluiten, of het feit dat dat PSU cover niet standaard is maar los wordt verkocht, maar als geheel is de F31 een solide kast die goed gebruikt maakt van de ervaring die Thermaltake heeft op het gebied van koeling en geluidsproductie.

Ondanks dat er weinig op de behuizing zelf aan te merken is, is het lastig om de F31 blindelings te adviseren. Het mid tower segment is ontzettend competitief en voor de huidige prijs zijn er vergelijkbare behuizingen te vinden voor dezelfde prijs waar je bijvoorbeeld wel standaard de extra HDD cage krijgt of een PSU cover, of die simpelweg nog iets goedkoper zijn. Toch heeft de F31 ook sterke kanten die weer een factor zouden kunnen spelen: Zo is de F31 bovengemiddeld breed, is de kast overal van stoffilters en geluidsdemping voorzien, en is het interieur modulair zodat je als liefhebber van waterkoeling helemaal los kan.

Ben je dus op zoek naar een vrij compacte maar strakke ATX kast om volledige waterkoeling in te bouwen, ben je opzoek naar een kast van Thermaltake die qua looks een stuk subtieler is dan de meeste Thermaltake kasten, of spreekt dit uiterlijk en totaalplaatje je erg aan dan is de F31 gezien de prima uitvoering zeker het overwegen waard.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews *D

Terug naar boven

Heb jij ook een Thermaltake Suppressor F31?

Pfoe.. die lijkt qua uiterlijk wel verdomd veel op de Fractal Design R5 kast: pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart

Mooie review overigens!
Thanks! En inderdaad, het is een populair design. Ik denk dat elk groot merk wel een kast heeft die erg op dit model lijkt.
kleine toevoeging, heb er net zelf 1 gekocht:
"Er bestaat nog ruimte achterin om modulaire elementen te kopen die het mogelijk maken om ook daar nog opslag te plaatsen, maar dit wordt niet meegeleverd"
Je hoeft alleen extra bij te halen als je meer dan 3 hdd's wil plaatsen, aangezien er al 3 van die dingen in je hdd cage zitten die je ook achter je moederbord kunt hangen( zie hdd foto's).