Nokia E61i Qwerty Bruin Review

blokje1 6 juni 2009, laatste update op 6 juni 2009, 484 views

Nokia E61i Qwerty Bruin

Pluspunten

• Exchange synchronisatie
  • Featureset
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Telefoon te breed om snel aan te wennen

Hierbij mijn eerste tweakers.net review, mijn onderwerp, de Nokia E61i

Via mijn nieuwe werkgever ben ik in het bezit gekomen van een Nokia E61i als opvolger van de Nokia E50 die ik al een 2 jaar in gebruik had. In deze review wil ik voornamelijk ingaan op het zakelijk gebruik van deze telefoon.

De telefoon
De Nokia E61i is een smartphone met veel functies, enkele hiervan die eruit springen zijn de volgende:
  • Full size toetsenbord (dus niet 3 keer dezelfde toets voor een c)
  • 2MP Camera (welke z’n werk in goed licht doet)
  • WLAN/GPRS
  • Bluetooth
Ik heb deze telefoon in handen gekregen omdat die op kantoor niets lag te doen nadat een collega van mij overgestapt was naar een ander model.

Features
Deze telefoon heeft zoals de meeste Nokia Symbian telefoons binnen de E serie veel functies, de functies die voor mij van belang zijn en waren zijn de volgende:
  • Batterijduur
  • Geluidskwaliteit
  • Duurzaamheid
  • Scherpheid van het scherm
  • Exchange/Gmail synchronisatie
Formaat is voor mij minder van belang gezien ik mijn telefoon zelden tot nooit in mijn broekzak draag.

Batterijduur
Volgens de specificaties zou de stand-by tijd 8 tot 9.5 dag moeten bedragen. Dit haal ik er als zware gebruiker zeker niet uit, reŽler is in mijn geval opladen om de 3 dagen. Dit is dan alleen als ik hem in de auto niet oplaadt tijdens mijn reisuren, 2 uur per dag. Praktijk komt het er op neer dat ik hem 2 keer per week oplaadt gemiddeld.

De spreektijd van deze telefoon is met 4 tot 5 uur redelijk te noemen.

Geluidskwaliteit
Mits je de speaker goed tegen je oor hebt is het geluid perfect te noemen (regio Den Haag/Amsterdam, T-mobile netwerk). Echter is het bij een vluchtig telefoontje opnemen niet altijd direct goed geplaatst, de telefoon is nogal breed en dit heeft in het begin wat gewenning nodig gehad. Dit is wel een aandachtspunt direct, op het moment dat de telefoon niet goed tegen je oor aan zit kan het geluid soms heel zacht klinken, omdat de speaker dan tegen je oorschelp aanzit. Harder zetten van het geluid heeft dan geen enkele zin.

Duurzaamheid
Gezien deze telefoon in een eerder stadium van een collega van mij is geweest en ik hem nu 3 maand in mijn bezit heb kan ik wel zeggen dat het een goed gebruikt toestel is. Echter heeft het geen afbladderende toetsen (zoals ik op mijn E50 had) of zichtbare diepe krassen op het scherm. De telefoon is ook al enkele keren gevallen en werkt nog steeds. Aandachtspunt hierbij is wel dat bij gebruik van het toetsenbord de telefoon kraakgeluiden kan maken.

Scherpheid van het scherm
Dit heb ik de laatste weken goed kunnen testen dankzij het mooie weer, korte conclusie. Met volle brightness is het scherm nog goed leesbaar in de zon. Ook pagina’s met kleine letters (tweakers.mobi) zijn nog steeds te lezen zonder moeite te doen.

Exchange/Gmail synchronisatie
Nokia biedt voor de business telefoons een download pakket aan waarmee je native Exchange synchronisatie kan activeren op je telefoon. Dit is het eerste wat ik geÔnstalleerd heb. Na installatie heeft het me 3 minuten gekost om gegevens in te toetsen voordat ik via Pushmail mijn contacten/mail/agenda binnen kreeg. Dankzij de 2 weg synchronisatie kan ik nu mooi in Entourage (Outlook) en mijn telefoon mijn mail/agenda en contacten beheren. Dit levert mij altijd een backup op.

Via m.google.com schijnt het mogelijk te zijn deze software ook te gebruiken voor synchronisatie met Google, dit heb ik echter niet geprobeerd.

Voor zakelijk gebruik is dit voor mij een perfect toestel, mede dankzij het full size keyboard en het brede scherm is het een genot om mee te werken. Als privť telefoon (waarbij ik enkel sms en bel) is dit een telefoon met te veel functies. Voor de zware zakelijke gebruiker is dit toestel, of een van z’n opvolgers een mooie keuze om mee te werken.

Heb jij ook een Nokia E61i Qwerty Bruin?