Pure Siesta Mi Series 2 Review

St00mwals 17 november 2015, laatste update op 28 maart 2016, 860 views

Pure Siesta Mi Series 2

Eenvoudige, energiezuinige maar goede wekkerradio met DAB+.

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Energiezuinig (aldus de specs)
  • Eenvoudig in gebruik
  • Prijs voor een DAB+ wekkerradio
  • Automatisch dimmend scherm

Minpunten

• Prijs voor een wekkerradio
  • Geen NL taal

Na jaren van trouwe dienst begon mijn oude, Philips, wekkerradio toch zijn kuren te vertonen (versleten knopjes). Gezien de toekomst op zoek gegaan naar een DAB+ wekkerradio die ook nog eens niet zo duur was, minder dan ¤ 75 - ¤ 100.

Installatie
De installatie stelde niks voor, mini USB kabel onderin aansluiten en het andere eind (waar een adapter aan vast zit) in het stopcontact. De radio start op en je komt in een welkomsetup. Hierin moet je de taal aangeven (helaas geen NL), 12 of 24h klok en of je digital of via een tuner radio wilt horen. Selecteer je digital dan gaat die direct scannen naar alle zenders, wat vrij snel gaat, vervolgens stemt hij af op de eerste zender. De tijd staat ook direct goed (Standaard onderdeel van DAB+), wel moet de radio op DAB+ staan om ook automatisch over te schakelen tussen zomer- en wintertijd.

Je kunt 8 digitale zenders en ook 8 FM-zenders vastzetten, dit onthoudt hij ook na een stroomonderbreking.

Alarmen
Hij heeft twee wektijden en het instellen van de wekkers gaat allemaal vrij intuïtief, je doorloopt een soort van wizard. Hierbij moet je de tijd opgeven, je stelt de uren en de minuten los van elkaar in waardoor je nooit 11,5 uur door hoeft te scrollen, hoe die af moet gaan (Last use, FM voorkeuze xx, Digital voorkeuze xx, of Beep), op welk volume die af moet gaan en op welke dagen de wekker af moet gaan (Once, Daily, week days). Vervolgens kun je dmv een druk op de knop het juiste alarm aan of uit zetten.

Scherm
Het scherm is groen en heeft 4 standen van hoe fel het is, overdag geeft hij veel licht en ’s nachts erg weinig. Hier kun je zelf niks aan aanpassen of uitzetten, dit regelt hij altijd helemaal zelf. ’s Nachts geeft hij zo weinig licht dat je de cijfers niet kunt lezen als je echt vanaf de zijkant kijkt, het contrast met de backlight is dan te weinig. Ikzelf vind dit geen probleem en ben juist erg blij met het weinige licht.

Gaat je wekker ’s morgens af dan begint hij zacht en in een paar seconden staat het volume op zoals je hem hebt ingesteld. In mijn geval levert dit dus nooit meer problemen op met kinderhandjes en een volume wat ineens uit of juist HEEL HARD staat. :+

Tuner
D.m.v. één druk op de knop kun je schakelen tussen FM en Digital, wat mij verbaasde is dat er bij mij ongeveer één seconde vertraging op Digital zit.
Het ontvangst binnenshuis in Deventer is redelijk goed, ik moest het antennedraadje even richten. Hij zit nu tussen de muur en een lampje geklemd, zet ik het lampje echter aan dan valt het signaal weg.

Al met al ben ik erg tevreden met deze radio en is zijn ¤ 59,99 (bij Conrad) die ik ervoor betaald heb meer dan waard.

Update 28-03-2016
Afgelopen weekend had ik hem blijkbaar op FM i.p.v. DAB+ staan met als gevolg dat de tijd zondagochtend nog gewoon op wintertijd stond. Radio aanzetten, overschakelen naar DAB+ en weer uit en tijd stond direct weer goed.
Dit ook in de tekst vermeld.

Heb jij ook een Pure Siesta Mi Series 2?

De tijd staat ook direct goed.
Dat komt omdat hij de tijd uit het DAB+ netwerk zal ontvangen. Bij het begin/einde van de zomertijd zal hij ook uit zichzelf midden in de nacht overschakelen.
Heb je helemaal gelijk aan.
Dit nu ook vermeld in mijn review.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je qua mogelijkheden aan alarmmomenten hebt. Kun je bijv. ook elke dag een ander tijdstip instellen? (dus 7 verschillende alarmtijden).

Verder zeg je energiezuinig (er staat 'Energiezuiging' overigens), maar heb je dit gemeten? Iets wat voor jou zuinig is, kan voor een ander onzuinig zijn :P Misschien even meetplug ertussen?

Verder goede review, +2

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 24 november 2015 10:07]

Je kunt het alarm instellen en dan gaat die elke dag, of alleen de werkdagen of 1x af op dezelfde tijd.
Je gaat elke werkdag om dezelfde tijd uit bed dan stel je hem in op werkdagen en je hoeft hem op vrijdag niet uit en op maandag niet aan te zetten, hij gaat gewoon niet af in het weekend.
Er zijn twee alarmtijden waarbij je bovenstaande instellingen per tijd in kunt stellen.

Energiezuinig (heb ik aangepast ;) ): Dat heb ik uit de specs gehaald, niet zelf gemeten.
trm0001 heeft het in zijn review wel gemeten:
productreview: Pure Siesta Mi Series 2 review door trm0001