Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

skatebiker 7 juni 2009, laatste update op 7 juni 2009, 2.816 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Gunstige prijs voor een smartphone
  • groot en scherp schermpje voor telefoon
  • snelle browser
  • aanraakscherm is prettig, geen pennetje nodig
  • Nokia Maps werkt offline kun je vooraf downloaden en tijdens gebruik geen internet of GSM verbinding nodig
  • Veel leuke thema's (skins) beschikbaar (gratis)
  • Draait meeste S60v3 programma's waarvan veel gratis

Minpunten

• Firmware nog niet af (soms vreemde bugs er in)
  • Scherm slecht afleesbaar in zonlicht
  • Browser geeft alleen WAP user agent af en cookies werken niet op lokale pagina's
  • Interne GPS alleen goed bruikbaar met GSM dekking
  • Geen standaard ondersteuning (virtual key) voor S60v3 programma's die cijfer- of pijltjestoesen vereisen
  • Problemen met certificaten bij installeren sommige progjes

De 5800 is een erg leuk toestel met veel mogelijkheden voor een betaalbare prijs. Eindelijk komt Nokia met weer eens iets nieuws, sinds de N95 hebben ze steeds veel op elkaar lijkende modellen smartphones uitgeleverd met name de N series.

Bellen

Het aanraakscherm werkt erg prettig je voelt dat je iets (en virtuele toets) aanraakt. Bellen gaat goed, een nummer intikken gaat makkelijk met de grote duidelijke cijfers. Het schermpje vind ik lekker groot (voor een telefoon): 8.5 cm 640x360 is dus 250 dpi (meeste andere Nokia's 150dpi), groter dan de iPhone. Je kunt elkaar goed verstaan maar dat is bij de meeste toestellen zo.

Bediening

De indeling vind ik vrij logisch, de groene knop is *altijd* om te bellen en de rode om 'neer te leggen' als je in een telefoongesprek bent en om naar het startscherm te gaan als je in een programma bent. Het typen van tekst gaat makkelijk met het fullscreen QWERTY met je vingers en zelfs met vingers gaat het Mini QWERTY ook nog. De handschriftherkenning vind ik maar matig, al is die beter dan op het N810 tablet. Een pennetje heb ik nooit nodig voor dit scherm. Wel is vreemd dat als je bij het intikken van een Wifi sleutel en bij het invullen van een adres van Nokia Maps er ineens een numeriek keypad verschijnt waar je weer op de 'ouderwetse' manier (4x op de '9' drukken voor een 'z') tekst moet invoeren terwijl bij alle andere tekstinvoer het QWERTY verschijnt (als je dat zo ingesteld hebt). Bugje in de firmware. Verder valt op dat dat on de zon het scherm erg slecht afleesbaar is. Jammer je wil toch wel eens op een terrasje je mail checken ?

Internet en Browser

Verder heeft hij veel internet mogelijkheden het heeft zowel Wifi als 3G toegang. Er zit een goede browser op die ronduit snel is voor een telefoon en de pagina's mooi laat zien (al moet je zoms te veel horizontaal scrollen) en hij ondersteunt Flash. Standaard zijn de letters nogal klein maar wel scherp, maar dat kun je inzoomen. Als je dubbelklikt op de pagina zoomt hij in , nog een keer dubbelklikken is helemaal uitzoomen. Een nadeel van de browser is dat de user agent niet te veranderen is waardoor sommige pagina's (zoals www.nu.nl of www.cnn.com) altijd als WAP pagina's worden weergegeven terwijl dit toestel wel de volledige web pagina's kan weergeven. Ook loopt bij sommige sites de browser vast of stopt gewoon met laden (ook als je de browser opnieuw start). Firmware bugje dus. Alternatieve browsers zijn er niet veel , alleen Opera Mini werkt goed al heeft deze hetzelfde nadeel wat betreft de WAP user agent. Opera Mini werkt met datacompressie dus dat kan handig zijn als je geen 3G hebt of veel moet betalen per megabyte (zoals in het buitenland) maar toont de pagina's minder mooi. Andere browsers voor Symbian 60v3 (of java) installeren en draaien wel maar zijn niet voorbereid op eenn aanraakscherm zodat je geen tekst kunt invoeren.

Programma's

De telefoon draait S60v3 programma's maar die hebben soms hetzelfde euvel dat je geen tekst kunt invoeren of niks kunt aanklikken (o.a. TomTom 6.01) maar dat is een kwestie van tijd omdat dit toestel nog vrij nieuw is. Er komen steeds meer programma's speciaal voor S60v5 (met aanraakscherm dus), ook al ivm de opkomende N97. Het is jammer dat Nokia niet een standaard 'virtual key' applicatie bijlevert waardoor meteen *alle* S60v3 programma's met het aanraakscherm overweg kunnen. Voor Java programma's is dat overigens wel het geval en die kun je ook uitzetten (het neemt het halve scherm in beslag). Voipbellen (zowel over Wifi als 3G) is ook geen probleem als je Fring installeert. En je kunt het toestel gewoon als Bluetooth of USB modem gebruiken voor een Windows of Linux PC waarbij je met gemak (mits goede dekking) 150 KBytes/ sec haalt. Wat wel vreemd is is dat (hebben andere Nokia's ook) je voor sommige (gesigneerde) programma's (ook die je zelfs gekocht hebt) de datum eerst moet terugzetten voordat je het kan installeren. En er zijn er ook die 'certificate error' geven en na een rebootvan het toestel ineens wel installeren (o.a. TomTom). Maar de meeste programma's installeren gewoon goed mits je in de instellingen aangeeft dat alle programma's geinstalleerd mogen worden.
Nog iets leuks: je kunt ook SWF (flash) applicaties direct draaien op de 5800 ik heb er al enkele met succes geprobeerd, waaronder ook die ik jaren gelden zelf gemaakt heb. Als ik de orrigiele .fla op de pc opnieuw door Flash CS4 haal en de gegenereerde swf op de 5800 zet werkt het nog steeds. Het enige is dat in 'fullscreen' het halve scherm door pijltjes, etc. wordt ingenomen maar dat kun je omzeilen door een mini webpagina te maken met een <EMBED.... > flash object er in. De browser ondersteunt immers gewoon Flash.

Navigatie

Omdat ik gewend ben met een zeer goede Bluetooth GPS te werken gebruik ik die maar ik heb de interne toch eens geprobeerd.Zonder A-GPS is dat ronduit slecht, na 10 minuten buiten met telefoon in mijn broekzak nog geen fix. Als je A-GPS aan zet (hulp van GSM telefoonnet) gebruikt dan gaat het wel snel. Dat betekent als je het toestel buiten dekkingsgebied als navigatie hulpmiddel gebruikt de interne GPS dus langzaam werkt. Binnen Nederland op de wegen is dat doorgaans geen probleem. Zelf gebruik ik een Bluetooth GPS erbij die fixt altijd snel. Het bijgeleverde Nokia Maps heeft mooie kaarten en kan offline gebruikt worden (als je vooraf met een Windows programma de kaarten downloadt en erop zet) en tegen betaling kun je het als navigatiesysteem gebruiken. TomTom installeert wel maar accepteert geen invoer. Sygic McGuider schijnt wel te draaiten op de 5800.

Met computer verbinden

Met de computer verbinden gaat makkelijk: in 'mass storage' mode is de geheugenkaart gewoon een USB stick en die is ook snel net als een 'echte' USB stick. Oudere toestellen waren in deze 'mass storage' mode heel sloom. Dit werkt ook op Mac en Linux.
Ook met PC Suite werkt alles prima ik het meteen na aankoop nieuwe firmware erin gezet. Jammer dat je daarvoor (net als het uploaden van kaarten voor Nokia Maps) eerst weer een apart Windows programma moet installeren en dat niet rechtstreeks kan met de inernetmogelijkheden van het toestel. De N810 kan dat wel maar die draait ook Linux. Overigens heb ik dat allemaal gedaan binnen een VMware sessie van Windows XP onder Linux.

Aankleding

Zowel hardwarematig voelt het fijn in de hand en ziet er strak uit en softwarematig kun je hem makkelijk 'skinnen' met leuke thema's. Op www.ownskin.com kun je heel veel leuke skins downloaden en zelf aanpassen.

Een prima toestel zeker voor de prijs al is de firmware (V21.0.0125) nog niet echt volwassen. Voor onderweg browsen gebruik ik toch liever de N810 tablet (verbindt prima met 5800 via Bluetooth) omdat er een betere browser in zit.

Aankoop : 14 mei 2009
Niet getest: Camera (ik heb al een Canon compact en een spiegelreflex) en MP3 speler.(ik heb al een iPod)

Foto's:
1: Leuk om er een andere skin op te zetten
2: Je kunt hem ook anders opladen (A4 formaat zonnepaneel + autolader adapter)
3. ivm vele klachten over kieren in de bovenkant, ik kan bij mij niks vinden ziet er prima uit

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?

Zo! Dat is een flinke lap tekst! Als ik jou was zou ik wat tussenkopjes plaatsen, dat maakt het allemaal een stuk 'behapbaarder'. Verder is de inhoud wel goed.
Kan je alsjeblieft gebruik maken van tussenruimtes, alinea's en kopjes. Zo ga ik het echt niet lezen.

Ik heb ook een Nokia 5800 en ik kan niet echt vinden in je negatieve punten. O.A. Mijn telefoon doet het gewoon prima en ben niet echt bugs tegengekomen. Misschien eens reflashen?

Als ik een minpunt mag noemen dan is het de bouwkwaliteit. Ik heb rechtsboven een spleet en dit is nu langzaam uitgegroeid naar een lange spleet aan de rechterkant. En het plastic van de telefoon voelt enorm goedkoop aan.

Voor de rest een toptoestel.
Wat kleine aanmerkingen:

De browser kan je het nodige instellen en kan je webpagina's ook gewoon bekijken zoals je ze op je computer zou zien. Ook is opera mini een aanrader voor surfen. Plus punt is flash ondersteuning van de nokia web browser!

Bij S60V3 programma's kan je de pijltjes toetsen weghalen door bij instellingen naar ge´nstalleerde programma's te gaan en dan naar suit instellingen van het betreffende programma te gaan hier kan je die pijltjes dan uitzetten. Er is zelf een programma wat extra touchscreen functionaliteiten toevoegt aan V3 programma's.

En als laatste de interne GPS is bij mij van uitzonderlijk goede kwaliteit ik heb ook een gps muis maar die gebruik ik nooit. Ik heb binnen een paar seconden een fix. Ik gebruik wel sygic mcguider.

Voor de rest kan ik me redelijk vinden in je review
....De browser kan je het nodige instellen en kan je webpagina's ook gewoon bekijken zoals je ze op je computer zou zien.....
Kun jij dan de volledige nu.nl zien ? Ben benieuwd hoe je dat doet ! In het nokia forum heb ik dit ook gepost maar daar zeiden ze dat dat niet kan om de user agent te veranderen.
.... Er is zelf een programma wat extra touchscreen functionaliteiten toevoegt aan V3 programma's. ....
Bedoel je Vritual Key ? Die heb ik idd op sommige forums gevonden en ze allemaal geprobeerd en ze geven allemaal 'certificate error' bij installeren.
Keurige review. Kan me prima vinden in de punten die je zelf noemt.
Grappig hoe mensen altijd het gebruiksgemak en bouwkwaliteit voldoende of goed beoordelen.
De bouwkwaliteit laat in mijn ogen te wensen over. In vergelijking met andere goedkopere telefoons, oudere telefoons of ook vergelijkbare telefoons voelt deze phone gewoon aan als een stuk plastic. En bijna alle telefoons hebben een kier rechts boven in de behuizing.

Op mijn telefoon zitten nu dus 4 krassen op de rand aan de bovenkant en 2 aan de onderkant. Opvallend genoeg allemaal verticaal. Helemaal opvallend als je weet dat ik hem altijd in het hoesje heb zitten en nooit met sleutels in dezelfde broekzak.

Ook over het gebruikersgemak valt te twisten; de telefoon wil wel eens blijven hangen op toetsblokkering of het scherm blijft zwart. Ook met de laatste patch wilde programma's wel eens uitvallen of ging hij raar zitten doen als je aan het typen was.

Ik zit er zelf over te denken terug te gaan met het toestel. Of ik doe het via de extra garantie dat ik een nieuw toestel krijg of laat hem fixen door nokia.
helemaal mee eens. Ik zit er ook aan te twijfelen hem terug te brengen voor reparatie. Bij mij is die zelf een paar keer gecrashed alsin alleen nog aan kunnen krijgen na de batterij eruit gehaald te hebben. En die kier en dat gekraak word je ook niet blijer van ik heb me er na 2 maanden maar bij neer gelegd en gebruik hem eigenlijk alleen nog puur om te bellen. wat natuurlijk weer zonde is van de 15 euro per maand die ik betaal voor internet.

[Reactie gewijzigd door Crazyanz op 7 juni 2009 16:45]

Die kier heb ik niet, rare krassen ook niet. Hoesje gebruik ik niet.
Toestel zit nooit met andere voorwerpen in mijn broekzak..

Vastlopers heb ik tot nu toe nog niet gehad. In het begin wat problemen met flashen..maar goed ik had zelf de product key veranderd, en 1 van mn usb poorten is schijnbaar niet goed ;)

Mijn mening is dat het toestel degelijk aanvoelt, snel werkt en veel functies biedt.
Enige minpuntjes zijn inderdaad de slome GPS fix (zonde A-GPS) en slecht lezen van het scherm in de zon.
Dit is geen bug in de firmware. Als je op het scherm kijkt, zie je een klein toetsenbordje als knop. Als je daarop drukt, kan je kiezen tussen de verschillende toetsenborden. Hierbij kan je je vertrouwde "QWERTY op voll. scherm" kiezen.
Ik heb ook A-GPS niet aan staan, maar altijd met een paar seconden een fix voor mijn locatie. Daarbij gebruik ik de Garmin Mobile GPS als navigatiesysteem op mijn nokia. Werkt prima en ook vlot zat. (enige is opzoeken van adressen, maar ook dat is nog best redelijk te doen, alleen beetje omslachtig)