Specificaties 55" Full HD 3D OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EG910V Zwart Review

Homer J.Simpson 16 november 2015, laatste update op 23 januari 2017, 14.327 views

LG 55EG910V Zwart

Werkelijk fantastische TV voor een schappelijke prijs.

Pluspunten

• Schitterend beeld, prrachtige kleuren
  • Absoluut zwart,
  • onvergelijkbaar veel detail in donkere partijen

Minpunten

• Web OS2 werkt soms traag
  • Geen audio pass-trough als uitgeschakeld
  • Geen fan van smart remote

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ik had tot nu toe een 50" plasma en kon nooit wennen aan het beeld dat LED-LCD TV's van vrienden (waaronder zeer fraaie exemplaren) gaven: Vooral het gebrek aan echt zwart en de plaatselijke bleeding veroorzaakt door aan- en uitschakelen van achtergrond verlichting vielen op, maar ook de merkwaardige kleurweergave (flets en soms overstuurd) en de ghosting bij snelle bewegingen. Dit heeft mij er tot nu toe altijd van weerhouden om er zelf een aan te schaffen, maar met de komst van OLED TV's kwam er een duur maar ook superieur alternatief.
Toen afgelopen week bleek dat de Mediamarkt in Utrecht deze TV ook nog eens in de aanbieding had gedaan (¤1999,0 waar de rest van Nederland ¤2299,- vraagt), heb ik de stap gewaagd en eindelijk mijn eerste OLED TV aangeschaft.
Na de TV te hebben uitgepakt en opgehangen (met de speciale en uitstekende LG beugel) het apparaat aangezet en conform reviews ingesteld op Expert1 - warm1, met alle beeldverbeteraars uit. Daarna de lichten uit gedaan en kijken maar. Ik kan er heel kort over zijn: Bij mij komt NOOIT meer iets anders binnen: Wat een fenomenaal mooi beeld, wat een details in schaduwpartijen en wat een prachtige kleuren. Dit ding blaast alles uit het water, echt onvergelijkbaar. Vooral in het pikkedonker tijdens een film is het onwerkelijk hoe veel last je kunt hebben van straatlantaarns en hoe "uit" de TV lijkt te staan. Als er dan beeld opdoemt uit de duisternis is het gelijk fantastisch gedetailleerd en zijn je ogen ook echt aan de duisternis gewend, wat het geheel een griezelig levensecht, ja bijna 3D achtige ervaring geeft.

Dikke, dikke aanrader, zeker voor het geld. Je kunt makkelijk duurdere LCD's kopen die weliswaar UHD zijn (totale onzin voor 55" TV's imo, tenzij je op 1 m afstand zit of 3D kijkt binnen 2 m), maar niet in de schaduw van de voet van dit apparaat kunnen staan als het om kijkervaring staat. Zelden zo diep onder de indruk geweest, zelfs m'n vriendin is er stil van...

Update 19-011-2015: LG heeft vandaag en update uitgerold die o.a. Google TV mogelijk maakt. Deze lijkt ook iets vloeiender te draaien.

Update 23-01-2017: TV is nu ruim een jaar oud en geheel tegen mijn (angstige) verwachting in heeft hij nog steeds geen last van inbranden of andere vervelende verouderingsverschijnselen. Ik gebruik hem als monitor voor de aangesloten computer waarop (het ondertussen niet meer ondersteunde) Windows MediaCenter draait dus heel vaak staat hij niet op desktopweergave, maar toch: De plasma die hem voorging had aan het einde een duidelijk afdruk van de taakbalk en deze heeft nergens last van.

Heb jij ook een LG 55EG910V Zwart?

Yo Homer,
hoe gaat het ondertussen met de TV? nog steeds 100% tevreden ?
ik heb momenteel een 50ST60 Plasma, maar die vertoont roze vlekken en veel ondertitel inbranden. :(
ik probeerde alles maar het gaat niet meer weg.

raad je me deze tv nog aan? die is echt aan promoprijs nu.
- hoe zit het met snelbewegende beelden e, geen judder (bibber effect)
- is wit ook wit, ik lees dat het grijs uitvale (bij veel wit op het scherm)
- geen inbranden zichtbaar (ondertitel , zender logo)

greetz,
Renzo
Hou Renzo,

Tot op heden heb ik geen enkel probleem met deze TV. Net F1 gekeken: superscherp. Nog geen inbranden gezien terwijl ik 'm ook als computerscherm gebruik en er dus best vaak dingen op dezelfde plek staan. Bij m'n plasma zag je dat altijd binnen 5 minuten maar met deze zie je er niks van. Wit kan soms wat grijzig zijn maar dat zie ik alleen als ik er echt naar zoek. IRL is het juist fijn omdat het zo vet is om met dit ding in het donker te kijken: wit is dan soms zo fel dat je een zonnebril nodig hebt.
Klinkt zeer positief. Ik begrijp dat UHD geen enkele zin heeft? Onze zit/lig-afstand is ca 3 meter.
Dat de tv curved is, heeft dit nog een nadelig effect op de weergave?
Ik zit meer dan 5 meter van de TV en dan is het echt niet meer zichtbaar. Als je op ongeveer 3 m zit en 3D wilt kijken heeft het wel zin maar bij 4m is ook dat niet meer waar, ligt er dus een beetje aan. Geniaal ding, echt.
Ik heb nu een half jaar de LG 55EG920V. Ik kan geen nadeel vinden m.b.t. het gebogen scherm. LG heeft het minimaal toegepast. Zelf heb ik de tv niet opgehangen. 4k heb ik puur voor de toekomst genomen. Wat ik begrepen heb is dat het scherm van de 4k versie betere eigenschappen heeft dat de 1080p. De resolutie is niet het enige verschil.
Je zou eens de bits van beide panelen moeten vergelijken.
Mooie review. Hoeveel hertz heeft dit paneel? of is bij oled hier geen spraken meer van?
Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Ik draai de TV via een Mediacenter op 48 Hz via een custom profile om bij films geen haperingen te krijgen en het is snaarstrak beeld. Ik weet wel dat OLED's zo snel zijn dat in geval van actieve shutter brillen eenvoudig 4 of meer verschillende beelden getoond kunnen worden zonder crosstalk dus met de snelheid zal het wel goed zitten (en zo ziet het er ook uit: bloedsnel, geen vegen en alles is ook bij beweging gewoon scherp)
Vraag: zelf kijk ik veel tennis (snelle bewegingen, vooral de bal). Hoe is dat met deze tv? Ik heb nu ook een 50 inc Panasonic Plasma en overweeg een 55 inch OLED.
Ik kom zelf van plasma en vind dit scherm een enorme verbetering maar heb er nog geen tennis op gekeken. Wel F1 en dat was subliem, geen enkel probleem gezien.
Beste Homer,

1.) Wat bedoelt u precies met "Geen audio pass-trough als uitgeschakeld", Het lijkt mij logisch dat als je iets uitschakeld dat het dan ook niet werkt. Geeft de tv indien aangesloten met een optische kabel aan een versterker alle geluid door of zijn er beperkingen in de doorgave. Voorbeeld: Mijn samsung tv geeft in deze opstelling nl geen dolby 5.1 door aan mijn versterker als ik mijn laptop via de HDMI ingang op de tv aansluit en dan een film kijk. Als ik van dolby 5.1 wil genieten moet ik nl de optische kabel tussen mijn laptop en versterker aansluiten. Dat werkt wel perfect.(is alleen niet zo handig omdat ik dan telkens die optische kabel ook moet aansluiten)

2.) Is het probleem "Web OS2 werkt soms traag" inmiddels nu met updates in de firmware reeds opgelost?

3.) Bevalt de TV tot op heden nog steeds goed? (zijn er geen problemen opgetreden, na in gebruik name?)

Ben nl erg benieuwd, want ik heb voornemens deze v aan te schaffen.

mvg Ruud
Beste Ruud,

1. Ik hoopte dat dit het geval zou zijn zodat ik de TV uit zou kunnen zetten zodat ik bijvoorbeeld muziek van externe bronnen (Mediacenter etc.) op zou kunnen zetten en dan de TC zou kunnen uitzetten. Het is helemaal niet zo belangrijk maar het was wel makkelijk geweest. Nu moet ik 2x toslink naar mijn versterker leggen en omschakelen als ik van bron wissel. dat was anders niet nodig geweest. Ik heb meegemaakt dat HDMI poorten dit wel doen en hoopte het eigenlijk meer dan dat ik het verwachte dus het is eigenlijk niet eens een echt nadeel of beperking. Ik ga hem dan ook verwijderen uit de review en het telt sowieso al niet mee in de beoordeling.
2. Dit is vooral merkbaar als de TV net start: WebOS werkt gewoon niet vloeiend en dat is merkbaar als je van bron wisselt: schokkerige menu's en langzaam starten van bijvoorbeeld Netflix oid. Er is prima mee te leven maar toch vind ik het een schoonheidsfoutje, hoe moeilijk is het helemaal om dit goed te doen...
3.Fenomenaal. Geen problemen, geen rare kuren en geen ghosting of inbranden. Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat het scherm niet extreem lichtsterk is en daardoor soms wat donker is maar dat kan ook inbeelding zijn vanwege het hoge contrast: Soms heb ik het idee dat mijn ogen zich (net als in het echt) instellen op de lichte partijen waardoor de donkere partijen paradoxaal genoeg zwart dichtlopen. als ik dan beter kijk blijkt daar wel degelijk tekening in te zitten maar dat zie ik vanwege de lichte partijen dan niet. Wie had dat gedacht :)
Ik heb deze televisie ook gekocht op 17 juni 2016 wordt hij geleverd en wordt geļnstalleerd door een monteur. Ik ga hem ook ISF laten kalibreren vanaf 150,- is dit de moeite waard?

Omdat ik al ¤36,- betaal voor een soort kalibreren. Maar weet niet of dat ook ISF is
Voor ¤36,- zou ik het denk ik wel laten doen maar volgens de tests volstaat instellen op "expert 1 + kleurtemperatuur naar warm 1 ook.
Benieuwd wat je er van gaat vinden!
ik had een vraag of iemand wist of de LG 55EG920V naar webOS 3 geüpgraded kan worden... :)
Hoe zit het bij de 1080p varianten van de OLED's qua response times? Zal toch wel onder de 20ms zitten zonder HDR en 4k, of niet? Weet je dit zo?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn OLED's wel vrij traag: Ik gebruik hem met m'n mediacenter waarbij het geluid via een aparte Toslink gaat en dan moet ik ~140 ms vertragen om de boel synchroon te krijgen.
Die nieuwere OLED's hadden een response time van over de 50ms en met patch 34ms, wat ik eigenlijk ook nog te gortig vind voor gaming. Maar die vertraging kwam met name doordat er meer pixels en HDR aangestuurd moest worden. De 2017 OLED's hebben een response time van rond de 20 doordat er snellere processoren op zitten.

Dat gezegd hebbende ...
Je zou dan dus toch denken dat zonder al die pixels en HDR deze tv wel enorm goede response times zou hebben. Weet niet of geluid representatief is voor dit fenomeen, de beeldverwerking is het euvel.

Ik zou al OLED gehad hebben als het (net als plasma) voor gaming supersnel was, wat je eigenlijk wel zou verwachten van deze techniek. Lag vind ik enorm vervelend bij gaming, eenmaal plasma gewend zijnde wil ik niet meer terug, maar zou wel graag de constrastwaarden en kleuren hebben ;)