Specificaties 8" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart Review

CarpentoTestpanel 15 november 2015, laatste update op 17 november 2015, 995 views

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart (Testpanel)

De Asus Zenpad S8.0 is een tablet met bescheiden afmeting en dito prijs. De prestaties zijn prima in orde dankzij de Intel-processor. Op het vlak van software heeft Asus rare keuzes gemaakt maar toch ontpopt de Zenpad S8.0 zich als een prettige metgezel.

Pluspunten

• Handzaam formaat
  • Fraaie uitstraling
  • Stabiel en vlot

Minpunten

• Camera stelt teleur
  • Overdaad aan meegeleverde apps
  • Verouderde Android-versie met schoonheidsfoutjes
  • Productieproces lijkt niet constant: powerbutton geeft nauwelijks feedback en coating achterzijde blijkt kwetsbaar

In de verpakking

Introductie

Deze review is één van de tien reviews vanuit het Asus Zenpad 8 Testpanel. Ik heb me opgegeven voor de test op zakelijk vlak. Ik ben werkzaam als ICT Support Engineer bij een IT-dienstverlener die vooral in het MKB actief is. Naast af en toe een klus op locatie doe ik alle aspecten van het servicedeskwerk voor de klanten die we bedienen. Naast de diverse mailboxen die we gebruiken wordt veel werk webbased gedaan (ticketsysteem, remote beheertooling).

Een uitgelezen kans om de Zenpad aan te tand te voelen. Hoe prettig is deze tablet voor het gebruik van email ? Werken beschikbare apps goed in de zakelijke praktijk ? Is het scherm prettig om bijvoorbeeld stukken door te nemen of een artikelen te bestuderen ?

Mijn ervaring met Android beperkt zich feitelijk tot smartphones. Uiteraard heb je zo links en rechts weleens een tablet in handen maar echte langdurige ervaring met tablets had ik bij aanvang van deze review nog niet. Na al diverse Android telefoons maak ik sinds het voorjaar van dit jaar gebruik van een Samsung Galaxy S6 Edge. Ik heb gemerkt dat tijdens de testperiode de vergelijking met dat toestel zich af en toe onwillekeurig opdrong. Een vergelijking die nogal mank gaat: een topmodel smartphone veegt op sommige vlakken domweg de vloer aan met deze schappelijk geprijsde tablet.

Intel Inside

Featureset

Hardware en bouwkwaliteit
De Asus ZenPad S 8.0 oogt ingetogen maar met een zekere klasse. De voorkant van de tablet is weinig bijzonder: een hoogglans zwarte glasplaat, boven en onder het scherm een speakertje, een spiegelend Asus-logo en dat alles gehuld in een chromen omlijsting.

De doos is open

De tablet in beschermend jasje

De achterzijde spreekt meer tot de verbeelding. Die bestaat voor het grootste gedeelte uit geborsteld zwart metaal en een rand van kunststof met een niet onverdienstelijke imitatie van leder, of misschien eerder een imitatie van kunstleder. Hoe het ook zij: qua uitstraling voegt het wel degelijk wat toe. Bovendien voelt deze rand anders aan door het relief en heeft ze een wat stroever oppervlak.

Detailopname van de achterzijde

De achterzijde bevat overigens het tweede Asus-logo, iets verdiept ingelegd. De camera daarentegen steekt juist een goede millimeter uit,

Fysieke knoppen kent de Zenpad S8 er maar drie: de powerbutton en de knoppen voor het volume. Merkwaardig genoeg geven de volumeknoppen wél een duidelijke 'klik' bij het indrukken maar doet de powerbutton dat nauwelijks. Een duidelijk merkbaar verschil wat in de redactionele review van Tweakers ook al opviel. De conclusie ligt voor de hand dat het dan zo zou horen, ware het niet dat ándere gebruikers (zie bijvoorbeeld de reactie van Felyrion onder de review van PClinde) opmerken dat de powerbutton dezelfde feedback geeft als de volumeknoppen. Welke variant bedoeld is weten we dus niet zeker maar ik stel wel vast dat de tablets die de fabriek verlaten niet allemaal aan dezelfde eisen voldoen. Dat zou toch niet moeten gebeuren.

In diezelfde categorie valt nog een puntje te benoemen. Ondanks dat de tablet heel solide aanvoelt lijkt de coating op de achterzijde ook kwetsbaar te zijn. Al na een paar dagen, toen de tablet nog maar weinig gebruikt was en in de originele verpakking het woon-werkverkeer had afgelegd, bleek aan de randen de coating op het metaal al duidelijk beschadigd te zijn. Zodoende komen nog meer zilverkleurige randjes tevoorschijn, maar dan op onbedoelde plekken. Helaas ondervinden ook andere reviewers dit probleem. Opnieuw rijst dus de vraag: hoe stabiel is het productieproces ?

Beschadigingen aan de metalen achterzijde

Het aansluiten van een oplader of accessoires gebeurt via een USB-C aansluiting. Bijzonder hip maar niet uitgesproken handig: de USB-C-aansluiting is nog geen bekende verschijning en met de welbekende micro-USB-aansluiting heb je wat meer keuze qua opladers en hardware die aangesloten kunnen worden. Tijdens de testperiode heb ik om deze reden overigens besloten een Bluetooth-toetsenbord met trackpad te koppelen, iets wat ook uitstekend functioneerde.

Oplader en USB-C-kabel

De camera aan de achterzijde schiet plaatjes met 8 megapixels, de frontcamera levert kiekjes van 5 megapixels. Twee dingen hebben de beide camera's met elkaar gemeen: als eerste ontberen beide camera's een filter en ten tweede zijn de foto's van beide camera's niet echt indrukwekkend. Zelfs in normaal verlichte situaties lijkt het resultaat niet helemaal scherp te zijn en bij inzoomen strand je al snel in een mix van pixelbrij en ruis. In situaties met minder licht laten de camera's het helemáál afweten, wat dan als resultaat uitgespuugd wordt kan met wat geluk nog gelden als bewijsmateriaal of geheugensteuntje maar er valt aan deze foto's weinig plezier meer te beleven:

Fotovergelijking
Foto 1 - Asus Zenpad S8.0Foto 1 - Samsung Galaxy S6 Edge
Detailuitsnede Foto 1 - Asus Zenpad S8.0Detailuitsnede Foto 2 - Samsung Galaxy S6 Edge
Foto 2 - Asus Zenpad S8.0 Foto 2 - Samsung Galaxy S6 Edge
Detailuitsnede Foto 2 - Asus Zenpad S8.0 Detailuitsnede Foto 2 - Samsung Galaxy S6 Edge
Asus Zenpad S8.0Samsung Galaxy S6 Edge

De Zenpad verbindt overigens met alle gangbare WI-FI netwerken maar heeft géén plaats voor een simkaart voor een 3G danwel 4G-verbinding.
Software en stabiliteit
In de inleiding van deze review stipte ik al de vergelijking met Samsung aan en die komt op een onverwacht moment al naar voren. Asus heeft namelijk ook op het vlak van software met meer dan een schuin oog naar Samsung gekeken. Helaas wel op de verkeerde manier: waar Samsung voorheen bekend stond als de fabrikant die de meeste overbodige apps meeleverde lijkt Asus een poging te doen dat stokje over te nemen. De Zenpad wordt geleverd met tientallen apps waarvan een groot deel niet nuttig is of waar in de Play Store een beter alternatief voor beschikbaar is. Kennelijk probeert Asus zich te onderscheiden en dat lukt. Helaas wel op de verkeerde manier.

Het scheelt enigszins dat alle apps in groepen worden gezet waardoor het apps-scherm er in eerste instantie niet overvol uitziet. Bij nadere kennismaking blijkt dat die groepen automátisch worden aangemaakt en ook –kennelijk spontaan, of bij het installeren van een nieuwe app- weer anders ingedeeld worden. Ook dat vraagt wat gewenning en ik vraag me af of deze werkwijze nu zo prettig is. Persoonlijk heb ik me aan deze 'behulpzaamheid' meer gestoord dan dat ik het als prettig heb ervaren.

Behulpzaamheid op de Asus-manierSchoonheidsfoutjes in de interface

Des te ironischer is het dat Asus aan de belangrijkste basis qua software, het besturingssysteem zelf, juist te weinig aandacht heeft besteed. De Zenpad draait nog steeds op Android 5.0 en dat is bepaald niet de actueelste versie. Softwareupdates worden gelukkig wel met regelmaat uitgebracht (in de testperiode van ongeveer twee weken heb ik 4 of 5 updates kunnen installeren).

Que ?

Toch kent de geinstalleerde versie van Android wat ruwe randjes. Spelfouten in de interface, vertaalfoutjes of zelfs gehele zinnen in een andere taal: als je de Zenpad lang genoeg gebruikt zul je ze allemaal tegenkomen. Zeker in combinatie met die overdreven aandacht voor meegeleverde apps zou ik Asus willen adviseren zich te richten op de basis: een recentere versie van Android met een solide vertaling en juist minder bloatware.

De versie van Android mag dan weliswaar wat achterhaald zijn, ondanks dat (of misschien wel dankzij ?) is de tablet een stabiele metgezel. Tijdens de gehele testperiode hebben zich geen vastlopers voorgedaan en geen enkele keer zijn apps geforceerd gesloten, kortom: dat zit wel goed.

Een ander voordeel van de Zenpad vind ik de mogelijkheid het apparaat naar je wensen aan te passen. De beeldweergave is tot in de puntjes te regelen, het geluid is met een aantal voorinstellingen én een equalizer bij te stellen en ook de weergave van het startscherm, het app-scherm en de diverse menu's bieden volop mogelijkheden om een en ander naar je smaak in te richten. Voor een rechtgeaarde Tweaker is de Zenpad een speeltuin :)

De instelmogelijkheden voor de beeldweergave...... en voor het geluid.

De bruikbaarheid van een tablet in zakelijke omgevingen staat of valt met de beschikbaarheid van goede software. Op dat vlak is de Microsoft Office-suite voor Android uitstekend bruikbaar gebleken maar op een 8 inch scherm is het opstellen van uitgebreide documenten toch niet ideaal, zelfs niet met een extern toetsenbord. Eventueel zou je de tablet kunnen koppelen met een externe monitor, bijvoorbeeld via een Chromecast maar een dergelijke setup moet maar net voorhanden zijn.
De mailclient op de Zenpad heeft me in positieve zin verrast: het instellen van meerdere mailaccounts is geen enkel probleem en je kunt naar wens kiezen voor een losse weergave per account of een gecombineerde weergave voor alle accounts (zodat je bijvoorbeeld één gezamenlijke inbox ziet)

Voor webbased toepassingen is de Zenpad prima geschikt, zéker in combinatie met een externe muis. Niet alle websites kunnen even goed overweg met touchbediening. De schermresolutie is ruim voldoende om websites goed weer te geven maar een scherm van 8 inch is in dergelijke gevallen toch ook wat krap bemeten.

TeamViewer werd geen groot succes

Het gebruik van TeamViewer voor het op afstand besturen van systemen bleek eveneens geen doorslaand succes. Daar speelde ook de schermafmeting een rol maar met name de wat onwennige bediening van de Teamviewer-app heeft me doen besluiten daarvoor toch maar gewoon een laptop te gebruiken...

Prestaties

Zoals blijkt uit het verhaal tot dusverre is de Zenpad zo stabiel als je mag verwachten en daar komt bij dat de Atom Z3560-processor zijn mannetje blijkt te staan: geen moment heb ik de Zenpad als traag of haperig ervaren. Nooit wekt de Zenpad de indruk op zijn tenen te lopen of overvraagd te zijn. Intel heeft betrekkelijk weinig ervaring in deze markt maar kan op het gebied van performance prima meekomen.

De Zenpad presteert soepel zélfs met alle overtollige software die meegeleverd is. Om een eerlijk beeld te geven van de ervaring zoals de gemiddelde gebruiker die zal meemaken heb ik geen wijzigingen gemaakt in de standaard geďnstalleerde toepassingen.

Om wat meer een objectief beeld te hebben van de performance heb ik de welbekende Antutu-benchmark gedraaid, hierin haalt de Zenpad een score van 42224 punten, geen slechte score maar een koploper is de Zenpad daarmee ook niet.

Antutu benchmark

Beeldkwaliteit

Het scherm van de Zenpad heeft een resolutie van 2048x1536 pixels, bij een beelddiagonaal van 8 inch levert dat 324 pixels per inch op. In de introductie stelde ik al dat vergelijken met mijn smartphone niet eerlijk is, Samsung perst daar een resolutie van 1440 x 2560 pixels in net iets meer dan vijf inch. Met 577 ppi is de pixeldichtheid dan ook volstrekt onvergelijkbaar.

Mijn favoriete website ;)

Tenminste, dat zou je zeggen. In de praktijk slaat de Zenpad helemaal geen modderfiguur. Het scherm is –zelfs van dichtbij bekeken- superscherp, kennelijk is een pixeldichtheid van 324 voldoende om een uitstekend beeld te krijgen. Met het blote oog zijn pixels niet te onderscheiden en zelfs met een camera moet je flink je best doen om ze in beeld te krijgen, wat dan uiteindelijk wel lukt:

Detailopname scherm

Eerder vroegen we ons al af of Asus de ambitie had om Samsung van de troon te stoten als kampioen in het meeleveren van bloatware. Die twijfelachtige vraag dient zich nogmaals aan: ook op een ander punt waar Samsung veel kritiek oogstte lijkt Asus een serieuze poging te doen. We hebben het dan over de oververzadiging van kleuren. De Zenpad laat de kleuren als het ware van het scherm af spatten maar daarin is Asus te ver doorgeslagen. De kleurweergave is standaard behoorlijk overdreven qua verzadiging. Als je in de grafische industrie werkzaam bent zou zoiets ronduit storend zijn. Wanneer je –zoals ik- meer bezig bent met tekst (mail, naslagwerken) of vooral functioneel beeld (remote systemen overnemen, screenshots bekijken) dan speelt een te hoge verzadiging geen storende rol.

Eén geluk bij een ongeluk hebben we: in het oerwoud van apps die standaard op de tablet staan zit ook ergens de app 'Splendid' verstopt. De nietszeggende naam hoort bij een eenvoudige app waarmee je de kleurweergave van het scherm naar wens kunt aanpassen. Zeker als je de keuze voor 'Aangepast' maakt biedt dit voldoende mogelijkheden om tot een acceptabel(er) resultaat te komen. Overigens zal het systeem je bij iedere herstart vervolgens eenmalig met een notificatie in de notificatiebalk herinneren dat er een aangepaste instelling gekozen is. Een wat overbodige toevoeging, dat heb je immers zelf ingesteld...

Al met al vind ik de beeldkwaliteit prima voldoen. Daarbij wel de opmerking dat ik de helderheid van het scherm over het algemeen op de hoogste stand heb staan. Kies je voor de automatische helderheid dan is het scherm doorgaans wat donker en dat komt de leesbaarheid niet ten goede.

Ergonomie en gebruiksgemak

De Zenpad is met een schermdiagonaal van 8" (in 4:3-verhouding) een bescheiden tablet qua formaat. Met een kleine 20 cm hoogte en ongeveer 13,5 centimeter breedte houdt de tablet prettig beet. In de portretstand is het goed mogelijk om de tablet in één hand vast te houden. Ook de afgeronde hoeken helpen mee voor een comfortabele grip.

De Zenpad weegt volgens de fabrieksspecificaties 298 gram maar de weegschaal in huize Carpento komt niet verder dan 285 gram. Daarmee legt de Zenpad voldoende gewicht in de schaal om solide aan te voelen maar is ook licht genoeg om bij langdurig gebruik prettig hanteerbaar te blijven.

Het micro-SD-kaartslot bevindt zich in de linker zijkant van de tablet en is prima toegankelijk. Het plastic afdekklepje voelt wel beduidend minder solide dan de rest van de laptop, ik vraag me af hoe snel dit fragiele stukje plastic de geest geeft als je regelmatig de kaart zou verwijderen en plaatsen. Gelukkig is daar voor de gemiddelde gebruiker weinig aanleiding toe.

De audiouitgang (een standaard 3,5 mm jackplug) bevindt zich aan de bovenzijde van de laptop, wat meer richting de rechterzijde. Bij gebruik in de landscape-stand heb je daardoor ook geen last van de eventueel aangesloten kabel.

Voor wat betreft de oplader: de USB-C-aansluiting vinden we aan de onderzijde van de tablet, ook wat rechts van het midden. Ook van de oplaadkabel heb je tijdens het gebruik dus weinig last. Nu zal het niet direct meevallen om de tablet tijdens het opladen daadwerkelijk te gebruiken: de meegeleverde oplaadkabel is met een lengte van 80 centimeter onhandig kort en belemmert je tijdens het opladen behoorlijk in je bewegingsvrijheid. Een gemiste kans.

Warmte- en geluidsproductie

De tablet wordt bij gebruik niet noemenswaardig warm, zelfs niet tijdens het draaien van benchmarks. Dat is een goede zaak: als de processor veel warmte produceert verdwijnt je acculading als sneeuw voor de zon. De Zenpad is geen heethoofd, zodoende zou je ook verwachten dat de accuduur prima in orde is, daarover verderop meer.

Voor wat betreft de geluidsproductie valt te stellen dat ook die prima voor elkaar is. Aan weerszijde van het scherm (in landscape orientatie) is een speaker aangebracht en zodoende stuurt de Zenpad stereo-geluid de wereld in. Het spreekt voor zich dat dit geen extreem hoge volumes zijn en de basweergave brengen we maar niet ter sprake, die is er simpelweg niet. Tóch is de geluidsweergave een positieve verrassing: het stereo-effect biedt zeker bij videobestanden meerwaarde. Bovendien is de geluidskwaliteit alleszins redelijk: het geluid is helder en vervormt niet hoorbaar, ook niet op de hogere volumes. Kanttekening daarbij is uiteraard dat het maximale volume niet bijzonder hoog is. Misschien dat je collega's daar dan juist weer blij mee zijn ;)

Mobiliteit en accuduur

De accuduur is niet opvallend lang. Zoals in de redactionele review van Tweakers ook al opgemerkt wordt is een accucapaciteit van 4.000mAh niet echt ruim bemeten. Bovendien duurt opladen verhoudingsgewijs lang (en doe je dat niet makkelijk tijdens gebruik, zie de opmerking over de kabellengte die ik eerder al maakte).

Bij zakelijk gebruik was er voor mij wel voldoende capaciteit om een werkdag vol te maken. De belangrijkste bezigheden lagen dan bij het lezen en afhandelen van mail, het monitoren van het gebruikte ticketsysteem (wat gelukkig een prima app aanbiedt, hoewel de webversie ook uitstekend bruikbaar was) en het raadplegen van documenten.

Deze tablet heeft géén ondersteuning voor een mobiele dataverbinding en kortgezegd komt het er dus op neer dat de Zenpad het beste gedijt 'binnenshuis', of beter gezegd: daar waar WI-FI en 230V beschikbaar is.

Op het moment van schrijven ben je bij aankoop van de Zenpad rond de 270 euro kwijt. Daarmee is de Zenpad redelijk betaalbaar en je krijgt daar ook een alleszins volwassen aanvoelende tablet voor terug. Zeker in combinatie met de luxe uitstraling en de soepele performance geeft het gevoel dat je geld met deze tablet goed besteed is. Accessoires zijn vanwege de USB-C-aansluiting wat minder verkrijgbaar en dat kan tot gevolg hebben dat die betrekkelijk duur blijven. Dat zal met het ingeburgerd raken van deze nieuwe standaard vanzelf bijtrekken.

Achterzijde Asus Zenpad S8.0

In de testperiode heeft de Asus Zenpad S8.0 zich ontpopt als een verrassend fijne compagnon. De tablet laat zich soepel bedienen, het scherm is weliswaar niet persé natuurgetrouw maar leest wél prettig en het apparaat ligt comfortabel in de hand.

De keuze voor een USB-C-aansluiting is dapper. Er zijn nog betrekkelijk weinig apparaten met deze aansluiting en dat leidt er vooralsnog toe dat accessoires (laadkabels, randapparatuur, etc.) minder goed verkrijgbaar zijn dan de micro-USB-varianten. Asus heeft een begrijpelijke keuze gemaakt door een nieuwe techniek te omarmen maar de wet van de remmende voorsprong is nadrukkelijk aanwezig.
Softwarematig laat de Asus Zenpad een verdeelde indruk achter. We zien een soepel werkende tablet waar de fabrikant alle registers –wat mij betreft iets te véél registers- heeft opengetrokken qua extra software en apps. Daar komt bij dat de daadwerkelijke basis nog schoonheidsfoutjes bevat: vertaal- of spelfoutjes steken af en toe de kop op.

Of de beschadigingen aan de randen van de achterzijde gevolg zijn van een productiefout of een slecht procedé laat zich niet achterhalen maar het is te hopen dat de verder prachtige achterzijde hier niet in ernstigere mate last van gaat krijgen.

Deze review is met name toegespitst op zakelijk gebruik. Of de Zenpad de ideale tablet voor je is hangt af van wat voor werk je doet. Ben je veel onderweg dan kan het gemis aan een mobiele dataverbinding opspelen en kan de bescheiden accuduur een probleem vormen. Ben je werkzaam in de grafische sector dan is het raadzaam de ingebouwde camera te laten voor wat deze is en de kleurweergave van het scherm een keer góed in te stellen.

Ben je beroepsmatig meer met geluid bezig dan is het devies: koop een goede headset en laat je verrassen.

Voor kantoorwerkzaamheden waarbij mail en Office-toepassingen de hoofdmoot vormen is de Zenpad een prima geschikte tablet voor een relatief lage prijs.

ASUS-logo

Heb jij ook een Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart?