CM Storm Gaming Mousepad - Swift-RX Medium Review

CaptainMaus 15 november 2015, laatste update op 15 november 2015, 609 views

CM Storm Gaming Mousepad - Swift-RX Medium

Prachtige muismat met premium look & feel. Je muis glijdt heerlijk vlot over dit oppervlak. Het logo is een minpuntje, aangezien je muis erop blijft vastlopen, maar verder is dit een topper die alle concurentie links laat liggen!

Pluspunten

• Hoge prijs/kwaliteit verhouding
  • Prachtig micro-vezel oppervlak
  • Zeer goede afwerking
  • Indruk bij eerste gebruik zeer positief (subjectief)
  • Perfecte prijs!

Minpunten

• Muis blijft steken op logo
  • Opstaande rand bij deze grootte kan in de weg zitten

Review: Cooler Master CM Swift - Medium

Specificaties
Uitpakken en uiterlijk
Vergelijking met de Steelseries Qck
Gebruikerservaring

Ik was na een aantal jaren toch op zoek naar een nieuwe muismat. Mijn steelseries qck was niet per se aan vervanging toe, maar ik was wel benieuwd of je in dezelfde prijsklasse een beetje competitie kon vinden.

Muismatten is echt een onderwerp waar weinig objectieve data verzameld kan worden. Je zou het kunnen hebben over de verschillende soorten stof die gebruikt worden en de bouwkwaliteit, maar echt getallen naast elkaar zetten om een vergelijking te maken is erg lastig. Vaak komt het toch neer op de voorkeur van de gebruiker zelf. Ik zal in mijn review dan ook mijn best doen om toch zoveel mogelijk feiten naast elkaar te zetten, om zo te ontdekken of deze muismat een geschikte keuze is!

Specificaties

Uitpakken en uiterlijk

Erg tof dat je aan de verpakking al kan voelen welke stof er op de muismat zit!

Beter zicht op de micro-vezel ondergrond

Vergelijking met de Steelseries Qck

Een snelle check met de tweakers vergelijk tool toont weinig verschillen. De muismatten zijn evengroot qua oppervlak. Als we verder gaan kijken zien we al een aantal dingen. Zo zit bij de swift het logo rechtsboven. Bij de qck linksonder. Het logo lijkt hetzelfde te zijn qua materiaal en bevestiging.

Ook heeft de Swift-RX medium een opstaand randje, waar zowel een pluspunt als minpunt aan hangen.
De gebruiker kan het opvatten als: "Mijn muis wordt daar tegengehouden, nu kan ik mijn crosshair niet op mijn vijand krijgen!"
Iemand anders kan het zien als: "Prachtig dat de rand aangeeft tot waar de muis kan gaan".
Wat ik hier van vind, lees je hieronder in mijn gebruikerservaring.

Als het om prijs gaat, staan de twee matten vrijwel gelijk, het verschilt maximaal 2, dus ik ben erg benieuwd hoe deze het tegen elkaar gaan opnemen.

Gebruikerservaring

Ik speel zelf flink wat Counter Strike: Global Offensive en een goede muismat is een must-have voor mij! Na het lange gebruik van een bepaalde mat raak je er gewend aan, zowel aan de goede kanten als de minpunten. Dus de overstap naar een andere mat van dezelfde grootte leek mij een rare zet. Toch werd mij deze mat aanbevolen.

Allereerst moet ik flinke kudo's geven aan Cooler Master voor het microvezel oppervlak. Mijn eerste indruk met de CM storm alcor was: "Wow, wat is dit ding glad!". Om dit wat duidelijker toe te lichten: je muis glijdt met gemak over deze mat. Het maken van vlotte bewegingen, bijvoorbeeld een snelle 'flickshot' in een FPS, gaat erg makkelijk! De wrijving tussen de muis en mat is erg klein, waardoor het glijden zeer prettig aanvoelt.

Hierboven had ik het al over het opstaande randje, of het nou positief of negatief kan worden opgevat. Als ik moet kijken naar mijn muismat, zou ik eigenlijk meer gaan richting negatief. Ik merkte gelijk al verschil met mijn andere mat. Bij het snel verplaatsen van de muis, zonder nog echt de grenzen te kennen van de mat, botste ik al snel tegen deze rand op. Het verkleint eigenlijk het oppervlak van de mat, aangezien de sensor onder de muis over een kleiner oppervlak kan bewegen.

Toch raakte ik hier snel aan gewend. Ik zou echter zelf voor de iets grotere uitvoering gaan van deze mat, omdat ik een FPS gebruiker ben met een lage DPI setting (600DPI) op mijn muis. Ik houd van precieze bewegingen met mijn muis en heb er geen moeite mee om een flink stuk te sporten met mijn muis. Nu is dit wel een speciaal geval aangezien de meeste gamers hun DPI iets hoger hebben staan.

Er is nog een minpunt aan deze mat: het logo. Deze had van mij echt wel wat kleiner gemogen. Hierboven vertelde ik hoe lekker het oppervlak glijdt. Als je dan met je muis over (een deel van) het logo gaat, dan blijft ie flink steken! Het voelt dan ineens erg stroef en kan resulteren in het niet accuraat plaatsen van het vizier op je vijand! Dit vind ik best jammer, aangezien het oppervlak van de mat verder een dikke tien krijgt van mij!

Een zeer gladde muismat die je muis heerlijk laat glijden! Prachtige looks met het micro-vezel oppervlak en een mooie afwerking met het opstaande randje. Toch heeft deze rand en het logo een impact op het daadwerkelijke oppervlak wat je kan gebruiken. Mocht je echt flinke afstanden afleggen met een muis op lage DPI instelling, dan adviseer ik om de grotere uitvoering aan te schaffen. Je went echter snel aan de grenzen en zal ook zeker tevreden zijn met deze mat!

En vergeleken met de steelseries Qck in ~dezelfde prijscategorie is dit de winnaar!

Heb jij ook een CM Storm Gaming Mousepad - Swift-RX Medium?