Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Arctic Liquid Freezer 240 Review

Case_C 15 november 2015, laatste update op 28 december 2015, 4.949 views

Arctic Liquid Freezer 240

Een prima product, met een hoge prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• 4 PWM Fans

Minpunten

• Radiatordikte 20mm ipv 38mm
  • Karige verpakking
  • In een S340 passen zelfs 2 fans niet in de kast, zonder de kabelcover te verwijderen

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Dit betreft geen volledige review, maar mijn ervaringen met het product die ik niet in de gestelde 50 woorden voor een korte toelichting kreeg.

In het kort:
Een prima koeler voor z'n prijs. De bijgeveleverde fans zijn ook van prima kwaliteit, en leveren geen storend geluid. Het grote manco van dit product ligt dan ook niet in de kwaliteit van het geheel. Maar des te meer op details die storend zijn als je er tijdens het bouwen achter komt.

De huidige staat van de AIO in de S340: [update na het verwijderen kabelgoot S340:]
En het past!
[voor het verwijderen van de kabelgoot]
Radiator
De pro's:
Prijs!
Voor 65 euro exclusief verzendkosten heb ik deze AIO bij bekendmaking aangeschaft. Dit was de helft van de adviesprijs, en leek mij mede daardoor een prima gok om te wagen.

Fans.
4 stuks waarbij 2 eigenlijk zou volstaan. Meer is beter zullen ze waarschijnlijk hebben gedacht bij Asetek. 2 van deze fans leveren voldoende airflow om de CPU tijdens een stresstest rond de 60 graden te houden. Zonder load daald de temperatuur redelijk vlot terug naar een 20-25 graden Celsius.
Fans

Bevestiging.
De bevestiging van het geheel bleek vrij eenvoudig. Het bracket wat achter het moederbord gemonteerd word was voorzien van M3 tape, en nokjes. Het tape zorgt ervoor dat het bracket op zijn plaats blijft wanneer je het geheel wilt vastschroeven. De radiator was ook goed vast te zetten, alleen het monteren van de fans bleek toen problematisch in deze specifieke kast. Wat me bij de minpunten brengt..

De minpunten:
De dikte van de radiator.
Door de samenstelling van het geheel is de daadwerkelijke dikte ~20mm dit komt door de opbouw van het geheel, waarbij de bevestiging voor de fans 8mm ruimte houd t.o.v. de radiator. Dit is volgens mij eenzelfde opbouw als de Corsair H105 heeft, welke ook een OEM is van Asetek.
Radiator ruimte
Nu hoeft dit geen probleem te zijn, maar in combinatie met de NZXT S340 was dit het wel. De fans (25mm dik) botsten namelijk aan de binnenzijde met de kabelgoot van deze kast. Om het geheel toch binnen de S340 te laten passen gaan er 2 Gelid fans (15mm dik) aan de binnenkant komen in een Pull-configuratie, om toch gebruik te kunnen maken van het stoffilter op de S340.

Verpakking.
De doos waar in Arctic de koeler verscheept is erg karig. Behalve het product zelf was er behalve een stuk karton om de radiator en fans geen inpakmateriaal (piepschuim oid). Dit is in mijn ogen geen handige zet gezien de doos niet zonder de nodige krassen e.d. is aangekomen. 1 van de fans zat bij eerste inspectie ook tussen de radiator en mounting points geklemd.

AIO doos

Heb jij ook een Arctic Liquid Freezer 240?

Hoe dik is het geheel eigenlijk? (2 fans)
De fans zelf zijn 25mm, wanneer je 'm push-pull monteert krijg je een totale dikte van 88mm (25-38-25).

Nu je dat zegt is dat wellicht toch een optie voor de S340, gezien de kabel-cover te verwijderen is.. want dan zitten de radiatoren en fans zo ver in de case, dat de kabels wellicht volledig achter de radiator + fans verdwijnen. Ga eens kijken hoe dat eruit ziet als ik 'm los schroef.

[Reactie gewijzigd door Case_C op 23 november 2015 15:22]

Krijgen de fans, als ze buiten de case gemount zijn, nog wel genoeg lucht? Heb dezelfde case namelijk en ben zeer ge´nteresseerd in deze koeler.
Met het front erop is het zeker niet aan te raden. Het stof-filter is niet te gebruiken, en de luchtstroom die je hebt is niet optimaal. Uiteindelijk heb ik de kabelgoot verwijderd, en toen paste heel de setup erin met 4 fans. Die houd momenteel mijn 4770K @4,3Ghz rond de 55 graden tijdens het gamen.

De kabelgoot laat zich redelijk makkelijk verwijderen, met een aantal schroefjes. Ik had de pech dat er 1 te vast zat, welke ik derhalve eruit moest boren. De foto van het uiteindelijk resultaat staat bovenaan de review.

Hoop dat het helpt :) ,
Mooie review, en de enigste die ik eigenlijk erover kon vinden in het Nederlands. Ik vroeg me wel af hoe zijn de daadwerkelijke temperaturen? En hoe is de degelijkheid van de cooler? Deze cooler lijkt mij een goede koop voor de prijs, maar ik wil natuurlijk niet dat ie snel stuk gaat (ook al heb je 2 jaar garantie).
Hoe de koeler zich op de lange baan gaat gedragen kan ik nog vrij weinig over zeggen. Maar momenteel is hij goed stil, en houd de pomp de temperatuur goed laag.

Na een paar runs van Valleybenchmark: 50 graden
Na een paar jaar observe mode in Crusader Kings 2: 57 graden
Prime95: (verbruik volgens OpenHWmonitor: 110W) 70> graden, daarbij krijgt hij niet alle warmte goed weg en blijft hij langszaam opbouwen. Echter zodra de load eraf is gaat hij binnen enkele tellen terug naar 25-30 graden. Dit kan natuurlijk aan de airflow liggen.

Temperaturen zijn ongeveer wel vergelijkbaar met de overige reviews die ik gezien heb. Hoe hij zich verhoud tot de concurrenten (Corsair, NZXT) weet ik niet. Dan zou ik die in dezelfde case moeten testen. Voor de prijs/kwaliteit is het gewoon de beste in z'n klasse. Mijn grootste kritiek tot nu toe is nog steeds de verpakking.
Ah oke, bedankt voor het reageren. Voor deze prijsklasse is het idd wel de beste denk ik, maar ik ga denk ik toch maar wat meer sparen voor een corsair of nzxt cooler, die coolen naar mijn mening toch wel beter.
wat is de lengte tussen jou cpu socket en het metaal waar je de radiator op moet bevestigen.
wil em verticaal in een h440 gaan plaatsen weet alleen niet of de slangen dan wel lang genoeg zijn.
Net even opgemeten, en kom uit op ~25cm. Maar 28cm zou ook nog moeten lukken.

De lengte van de slangen zelf is volgens de specifications 326mm.
Bedankt voor je antwoord _/-\o_
Is dit gemeten van uit het midden van de cpu of echt naast de cpu ?
Want heb 31cm gemeten van uit het midden van de cpu naar de bevestiging punten voor de ventilatoren
Vanuit hart van de CPU gemeten. Zal er vanavond nog even een rolmaat langs houden om te checken/preciezer te meten.

Wanneer je de fans iig monteert aan de montage kant heb je natuurlijk al wel ~5cm (2,5cm fans, 2,5cm radiator) afstand voor de slangen overbrugd.
Ik geef dit bericht vanavond nog wel een update..

258mm van hart CPU tot aan het bevestigingspunt. Dus dan praat je over 5 cm verschil tov de H440. Volgens mij moet dat wel lukken als ik zie hoeveel de slang momenteel 'bol' staat.

[Reactie gewijzigd door Case_C op 18 januari 2016 22:26]

oke, bedankt voor je reactie
Hoe sluit je dit aan op het moederbord? Heb je 4x een 4 pin fan connectie nodig?
De fans zijn door te koppelen, elke kabel heeft een extra female connectie. Hier heb ik ze doorgekoppeld en aangesloten op 1 4-pin header. Of dit nog consequenties heeft voor de prestaties van de fans weet ik niet, maar ze houden de boel nog steeds goed koel :) .
Kun je de buizen eraf halen?
De tubes zijn er niet op gemaakt om aan te passen, de aansluitingen zijn volgens mij afgesloten met heatshrinks. Als je een AIO zoekt waar dat wel kan moet je richting Fractal Design kijken, die koelers zijn erop gemaakt om uit te breiden met andere componenten.

Uiteraard kan je 't geheel tweaken, en de boel uit elkaar halen. Maar geen idee of de pomp sterk genoeg gaat zijn om bijvoorbeeld nog een GPU erop aan te sluiten.
Ja was meer voor een reservoir ertussen, maar ik zou kijken :)
Hi, ik heb deze koeler zojuist gekocht maar ik las ergens dat je het water niet kan vervangen, is dat waar, want dat zo niet fijn zijn, want het moet vervanget worden anders werkt het minder
Ha CapnNickSparrow ,

Welkom op Tweakers,

De koelvloeistof die in de koeler zit is prima in staat de warmte af te voeren, en zal waarschijnlijk langer meegaan dan de pomp die de vloeistof rondpompt. Daarnaast is het niet mogelijk om de vloeistof te verwisselen zonder dat de garantie vervalt...

Het beste gebruik je het product gewoon zoals het in de doos komt.
Can yarr change the liquid(water) or can't I or will it be difficult, but possible