Canon EF 50mm f/1.8 II Review

b-a-r-tNewbie 9 december 2009, 1.876 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• zou goedkoop en goed moeten zijn

Minpunten

• blijkbaar geen quality control bij de productie

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Update: lens is defect de scherpstelring komt uit het huis bij focussen. Dit bij slechts 300 gemaakte foto´s en zeer zorgvuldige behandeling van de lens. Opgestuurd naar de reparatiefirma van Canon (een apart bedrijf), wacht al 6 weken op ontvangst terug.

Wellicht had Kamera express een B keuze partijtje op de kop getikt, maar volgens Canon verkopen ze geen B keuze.

De lange reparatietijd is ivm een doorstart van het bedrijf, de reparatieduur is echt niet meer van deze tijd en ik begrijp niet dat Canon daar niet tijdelijk een oplossing in biedt.

Dus, gezien het schilfertje verhaal hieronder en het defect denk ik dat dit een B kwaliteit product is en ik raadt niemand aan deze lens te kopen. Beter iets meer geld uitgeven aan een degelijk product.

NIET KOPEN DUS !

----------------------
Let op bij de aanschaf, koop hem in een winkel: Kamera Express leverde me per post een lens met een coating schilfertje in de lens (tussen de lenzen). Bij omruiling in de winkel kreeg ik weer een lens met schilfertje. Nummer drie een zeer klein schilfertje. De chef van de winkel legde uit dat het eigenlijk niet uitmaakt dat er een schilfertje in zit omdat het licht zodanig afgebogen wordt dat het niet relevant zou zijn. Ik weet niet of dat klopt of dat het een verkoop praatje was, men vond het irritant worden dat ik per sť een lens wilde zonder schilfertje in de lens. Lens nummer 4 had gelukkig geen schilfertje en wordt door mij met grote tevredenheid icm mijn 400D gebruikt.

Wat me wel opgevallen is, is dat mijn 50mm analoge Asahi lens uit 1968 met verloop ring voor canon veruit superieur is aan deze lens qua kleur, helderheid, scherpte etc., maar helaas is scherpstellen erg lastig, zelfs met katz eye matglas. Ik had verwacht dat deze Canon lens minimaal gelijk zou presteren.

• canon 400d

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?

Dit lijkt mij meer thuishoren bij de shop review. De alinea waarin de winkelervaring wordt beschreven is 3 x langer dan de volgende alinea. En ook deze gaat over een andere lens ipv de 50 mm 1.8.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 5 juni 2009 09:06]

Zijn verhaal heeft inderdaad niet veel te maken met de prestaties van de 50 1.8.
Ik ben heel tevreden over de prestaties. Zeker beter als de 18-55 IS (F2.5 op de 50mm is vergelijkbaar scherp als F5.6 van mijn 18-55) en voor deze prijs hoef je het ook niet te laten. Bekijk wel voor jezelf of 50mm voor jou een bruikbaar bereik is.

Voor iemand de not twijfelt over de prestaties van deze lens:
50mm 1.8 review door Photozone.de

[Reactie gewijzigd door pieter_ale op 5 juni 2009 09:45]

Ik kan je melden dat (iig bij mijn Nikkor glas) het totaal niks uitmaakt of er stof of schilfertjes of wat dan ook tussen de elementen zit. Ik heb hier bij een objectief ook aardig wat last van, d.w.z. het is goed te zien met het blote oog als je in het objectief kijkt, maar ik heb het op 101 manieren getest en je ziet het nooit terug op foto's. Ik kan me wel voorstellen dat je bij aanschaf van een nieuw stuk glas gewoon een product in perfecte staat wil, maar de verkopers hadden denk ik ook gewoon gelijk ;)
Je vertelt nauwelijks over de lens zelf... het is erg vervelend voor je dat je er pech mee hebt. Ik ken verschillende mensen met deze lens, heb hem zelf ook jaren gehad en nooit problemen mee gehad. Deze lens staat juist bekend om zijn geweldige prijs-kwaliteit verhouding. Dat de bouwkwaliteit niet super is had je van tevoren kunnen weten door reviews te lezen en uberhaupt door de prijs.
ik gebruik ook al jaren een 1.8/50ii op mijn Canon DSLRs. De mechanische kwaliteit (gammele focusring, AF beetje onzeker, geen afstandindicatie etc.) laat te wensen over. Maar optisch is dit een uitstekende lens en de prijs/kwaliteit verhouding is m.i. super. Al vanaf f/2.8 mooi scherp tot in de hoekjes van het beeld, hoef je bij dure zooms niet te verwachten ...

en wat betreft scherpstellen in de originele review: de viewfinders van Canon DSLRs (met name de Rebel serie) zijn stukken minder dan die van goede SLRs uit het analoge tijdperk. Nauwkeurig handmatig scherpstellen is daarmee m.i. onmogelijk, dat lukt alleen met AF (als het werkt) of Liveview.
Klinkt dat ergens een doosje van deze lenzen is gevallen... zoveel uit 1 batch met schilfertjes en ook nog mechanisch defect.

Verder, prijs 2 sterretjes...... 8)7 90-100 euro voor een nieuwe lens die deze kwaliteit foto's maakt.... Dat je met jou ervaring de bouwkwaliteit 2 sterretjes geeft, prima, maar voor de prijs slaat (als je kijkt naar de andere scores) natuurlijk nergens op.

Als je je beter had ingelezen was je misschien tot de conclusie gekomen dat jij beter een Mark I had kunnen kopen.

(vind klaag verhalen onder de noemer review altijd een beetje jammer)